FIA vs Michelin

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kisa on ajettu ja pisteet jaettu. Kaikki mikä tulee tämän jälkeen on turhaa, sillä Michelinillä lienee oikeus tehdä tällainen virhe renkaan suhteen.

Sääntöjen muuttaminen tai radan muuttaminen suosimaan riskillä tehtyjä renkaita olisi ollut väärä päätös urheilullisesti. Valitettavan paska homma, ettei kunnon kisaa nähty.

Mielestäni Michelinin hurskastelu turvallisuusnäkökohdilla oli syvältä, sillä lauantaina autot kuitenkin ajoivat hanat kaakossa aika-ajoja. Olisivat sitten ajaneet kisan vaikka puolella kaasulla.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Kyllä toi on mun mielestä vahintä mitä voi tehdä toi rahojen palauttaminen faneille jotka olivat paikan päällä. Itteekin ottaa päähän niitten puolesta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vittorio Jano sanoi:
Mielestäni Michelinin hurskastelu turvallisuusnäkökohdilla oli syvältä, sillä lauantaina autot kuitenkin ajoivat hanat kaakossa aika-ajoja. Olisivat sitten ajaneet kisan vaikka puolella kaasulla.
aika-ajossa ajetaan yksi kierros,joten sen ne ajoivat täysillä...
jopa harkoissa lauantaina tiimejä pyydetiin välttämään ovaalia, ja kaikki ajoivatkin varikkosuoraa pitkin... eli välttivät mutkaa niin paljon kuin pystyivät...

aika-ajo todennäköisesti ajettiin jotta saatiin lisäaikaa ratkaista ongelmat kisaan mennessä kuitenkin...
ka miksei olisi ajetut kun renkaan todettiin kestävän 10kierrosta maksimivauhtia...

Minkähänlainen poru täällä olisi Micheliniä kohtaa mikäli olisivat päästäneet autot ajamaan täysillä, ja mahdollisesti olisi katsojia tai/ja kuskeja loukkaantunut tai jopa kuollut tuon seurauksena...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Kyllä toi on mun mielestä vahintä mitä voi tehdä toi rahojen palauttaminen faneille jotka olivat paikan päällä. Itteekin ottaa päähän niitten puolesta.
totta, ja ekana ne rahat maksaa Tony George, todennäköisesti hän vaatii rahojaa Ecclestonelta, mutta keneltäs Bernie niitä vaatii?
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
FO110K sanoi:

Samoin rallin puolella turvallisuuspointit otetaan huomioon jos niitä ilmenee, mm. pätkien peruuttamisella jnejne (=kisareitin muuttaminen on aika lailla sama asia kuin muutoksen tekeminen rataan)....
siellä kyllä tunnutaan joustavan jos ongelmia tulee, Ykkösissä ei....
Jos rallin puolelta voit esittää yhdenkin pikiksen peruutuksen/muutoksen yhden rengasvalmistajan ongelmien takia, kerro se meille muillekkin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
FO110K sanoi:
totta, ja ekana ne rahat maksaa Tony George, todennäköisesti hän vaatii rahojaa Ecclestonelta, mutta keneltäs Bernie niitä vaatii?
Sepä on hyvä kysymys. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tähän sählinkiin osalliset tahot tulisivat vastaan tässä asiassa. Jos kerran tallit ovat todella pahoillaan fanien puolesta niin nyt olisi tilaisuus osoittaa sitä muutenkin kuin lehtien palstoilla voivottelemalla. Tosin tuo nyt taitaa olla kyllä jo ennalta tuhoontuomittu ajatus. Kuinkahan suuresta summasta puhutaan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rami sanoi:
Jos rallin puolelta voit esittää yhdenkin pikiksen peruutuksen/muutoksen yhden rengasvalmistajan ongelmien takia, kerro se meille muillekkin.
en kai noin väittänytkään, vaan sanoin että niitä on peruttu turvallisuuteen vedoten...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Tosin tuo nyt taitaa olla kyllä jo ennalta tuhoontuomittu ajatus. Kuinkahan suuresta summasta puhutaan?
planetin uutisen mukaan 7.4miljoonaa puntaa, f1racingin mukaan 13.X miljoonaa USD
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
NASCAR on tunnettu suurempien suosimisesta ja sääntöjen jatkuvasta muuttamisesta, hyvin tarkkaa mitkä osat hyväksytään käyttöön, eikä todellakaan useimpien mielestä rehdissä hengessä. Se on sill lailla, että oot minkä instanssin valtias hyvänsä, firma, valtio, kerho, niin aina löytyy läjäpäin ihmisiä jotka tietää asiat paremmin ja kokee päätöksistä itselleen koituneen vääryyttä osakseen. FIA ei oo siinä suhteessa mikään poikkeus. Noi (mitkään) ei oo mitään helppoja hommia, tossa ilmeisesti loppui aika kesken, jotta muunlaisia päätöksiä olis ollut mahdollista tehdä ja kaikkia tyydyttävään sopimukseen päästä. Sen takia toi tehty ratkaisu oli ainoa oikea sekä FIA:n, että myös Michelinin puolesta. Mutta Misukan piikkiin se menee, ei FIAn.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
FO110K sanoi:
en kai noin väittänytkään, vaan sanoin että niitä on peruttu turvallisuuteen vedoten...
Auton/rengas valmistajan aiheuttaman turvallisuusriskin? Itse reitin aiheuttamat turvallisuus ongelmat myöskin voit kertoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rami sanoi:
Auton/rengas valmistajan aiheuttaman turvallisuusriskin? Itse reitin aiheuttamat turvallisuus ongelmat myöskin voit kertoa.
harvemmin yhden tallin ongelmien takia mitään koskaan perutaan, joten esimerkkinä heitetään sillon mm. yleisön sijoittuminen väärin reitillä...
ei kai reittiä pitäis muuttaa sillonkaan jos kisan järkkärit ei oo osannu hommaansa?

edit: ja edelleenkin sanoin että on peruttu turvallisuuteen vedoten, en puhunut että siellä olisi auton tai rengastoimittajan syytä ollut...
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
FO110K sanoi:
planetin uutisen mukaan 7.4miljoonaa puntaa, f1racingin mukaan 13.X miljoonaa USD


"MTV3
- Minusta Michelinin ja niiden tallien, jotka eivät osallistuneet kilpailuun, pitäisi hyvittää katsojille jotain, FIA:n presidentti Max Mosley sanoi tiistaina brittimedialle."

Vika ei siis ole ainakaan itsessä vaan lähinnä talleissa, jotka eivät suostuneet ajamaan hiljaa. Kerjää hankaluuksia tallien taholta.

Toisaalta olisihan Michelintallit voineet käydä oman kisan jäännöspisteistä FIAn "säännöillä".
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Eli puhutaan siis noin 10 miljoonasta eurosta. Eipä se loppujen lopuksi tekisi kuin pikkasen päälle miljoonan jos noi jaettaisi 7 tallin ja michelinin kesken. Suhteutettuna siihen millaiset rahat tuolla pyörii ei ole mitenkään tähtitieteellinen summa. Eri asia on taas edelleenkin tallien kiinnostus korvata noi liput faneille kun käytännössä mikään ei heitä siihen velvoita. Toisaalta toi summa on aika pieni kun kuitenkin se anteeksipyyntönä faneja kohtaan on varmasti tehokkaampi kuin julkinen anteeksipyyntö. Olipa Mosleykin näköjään sitä mieltä että nimenomaan näiden 8 vastuullisen tahon tulisi korvata liput faneille.

ChampCar-sarja muuten otti täyden hyödyn tästä selkkauksesta, sillä siellä luvattiin, että usa:n gp:n lipulla pääsee kisapäiväksi katsomaan seuraava ko. sarjan osakilpailua ja lupailtiin jopa autoja olevan yli 6 kappaletta radalla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vilperi sanoi:
Olipa Mosleykin näköjään sitä mieltä että nimenomaan näiden 8 vastuullisen tahon tulisi korvata liput faneille.
juu ja bernie on vihjaillut jo että järjestäjien pitäis olla varautunu moisiin mahdollisiin "menetyksiin" :D
eli kuka tahansa muu kunhan FIA/Bernie ei joudu maksamaan :D

edit: ja tässä vielä bernien kommentti planetin sivulta....


Bernie himself sounds prepared for a legal battle.

"If I was a race organiser and I found myself in a position that I had to reimburse the paying customers, then I might well seek to make good my loss from somebody else," he said.

"On the other hand you could take the view that Indianapolis had a round of the formula one world championship and that's it. The Indy organisers are well versed with the unpredictability of this business. IRL and Nascar races can be delayed by a day or so because they don't race in the rain."
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Eikös vika ollut renkaan rakenteessa, ei sen pinnan seoksessa? Eli se milloin rengas pamahtaa ei (kai) olisi ollut ennustettavissa, vaan olisi voinut sattua aika-ajossakin. Michelin suositteli rengaspaineen nostamista ilmeisesti rakenteen tukemiseksi. Paine kasvaa myös kun lämpötila nousee kisalämpöön. Näin ollen maalaisjärjellä ajateltuna ensimmäiset kierrokset, eli esim. aika-ajon lähtönopeuden tavoittelu ovaalissa, olisivat olleet erityisen riskialttiita. Tästähän Denniskin varmaan sai idean turva-autosäännön muuttamiselle, mikä sinänsä on ihan perusteltua.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vittorio Jano sanoi:
Eikös vika ollut renkaan rakenteessa, ei sen pinnan seoksessa? Eli se milloin rengas pamahtaa ei (kai) olisi ollut ennustettavissa, vaan olisi voinut sattua aika-ajossakin. Michelin suositteli rengaspaineen nostamista ilmeisesti rakenteen tukemiseksi. Paine kasvaa myös kun lämpötila nousee kisalämpöön. Näin ollen maalaisjärjellä ajateltuna ensimmäiset kierrokset, eli esim. aika-ajon lähtönopeuden tavoittelu ovaalissa, olisivat olleet erityisen riskialttiita. Tästähän Denniskin varmaan sai idean turva-autosäännön muuttamiselle, mikä sinänsä on ihan perusteltua.
kyllä Michelin suorin sanoin oli taannut renkaan kestävän täydellä nopeudella 10kierrosta kisaa, enempää eivät taanneet kestävän...

edit: tuon takiahan maikkarin teksti-tv:llä spekuloitiin renkaidenvaihtoa 10kierr. välein...

hmmm, ei löytynyt tuota uutista nettisivulta, mutta viittaus pelkkään kisaan kuitenkin oli:

"Michelin kertoi renkaitaan käyttäville talleille, että se ei suosittele kilpailemista Indianapolisiin tuoduilla renkailla, koska se ei voi taata kyseisten renkaitten turvallisuutta kilpailutilanteessa, jossa renkaisiin kohdistuva rasitus on erittäin suuri. "
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Siellä on kuule kuningas Good Year valmiina tulemaan sarjaan! Kenkää van ranskalaiskumeille ja äkkiä!
Jos Michelinit hyllytetään jostain kisasta tai koko kaudesta, niin enpä usko että yksikään näistä 7 tallista lähtisi good-yearin tai Bridgestonen kelkkaan. Eli mitään hyllyttämistä on turha odottaa.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Loppupelissähän tossa on kyse siitä, että Michelin toi paikalle renkaat jotka oli ominaisuuksiltaan niin äärirajoilla, ettei ne sitten kestäneet rasituksia. niillä siisi olisi ollut myös sellaisia renkaita jotka olis tuon rasituksen kestäneet, aivan kuten varmasti Bridgestonella olis ollut renkaita jotka eivät olisi kestäneet. Autot olis niillä varmaan kulkeneet joitakin kierroksia kovempaa kun noilla jotka kestää. Michelin siis riskeerasi tietoisesti, ahnehti maksimaalista hyötyä, ja epäonnistui arvioissaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kuten tuli nähdyksi FIA valitsi kaikista jyrkimmän/paskimman mahdollisen vaihtoehdon Indy:ssä. Todennäköisesti se tulee valitsemaan Michelin-talleille kaikista veemäisimmän vaihtoehdon rangaistukseksi (ehkä sarjasta sulkeminen voidaan jättää pois).

Eniten pelkään sitä, että FIA ei tyydy pelkästään rahallisiin korvauksiin, vaan vesittää koko kauden pistevähennyksillä (Indyn lisäksi) tai vähintäänkin heikentää ko. tallien tulevia mahdollisuuksia pärjätä loppukaudella. Jälkimmäisessä tapauksessa vedotaan turvallisuuteen ja tehdään tilaa F:lle. Ilman erillisiä miittinkejä, totta kai!

Sahaa FIA loputkin oksat poikki, perkele! :mad_old:

ps. Luotto FIA:han on kova....:thumbup: :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Formulanomi sanoi:
Kuten tuli nähdyksi FIA valitsi kaikista jyrkimmän/paskimman mahdollisen vaihtoehdon Indy:ssä. Todennäköisesti se tulee valitsemaan Michelin-talleille kaikista veemäisimmän vaihtoehdon rangaistukseksi (ehkä sarjasta sulkeminen voidaan jättää pois).

Eniten pelkään sitä, että FIA ei tyydy pelkästään rahallisiin korvauksiin, vaan vesittää koko kauden pistevähennyksillä (Indyn lisäksi) tai vähintäänkin heikentää ko. tallien tulevia mahdollisuuksia pärjätä loppukaudella. Jälkimmäisessä tapauksessa vedotaan turvallisuuteen ja tehdään tilaa F:lle. I
Jotta saadaan tiukempi ja tasaisempi ja mielenkiintoisempi kamppailu maailmanmestaruudesta. jotta saadaan enemmän rahaa!
 
Ylös