FIA vs Michelin

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Viimeksi kun rengassääntöä muutettiin niin se tehtiin kesken kisaviikonlopun. FERRARIN vaatimuksesta! Ei pistänyt FIA yhtään hanttiin. Et silleen! :ahem:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
patriot sanoi:
Niin Michelin ja sen asiakastallit on kutsuttu FIA:n maailmanneuvoston eteen. Tuskin sen suurempia rangaistuksia on tulossa. Paitsi jonkun suuruinen sakko. Jos jotain dramaattista tapahtuu niin F1-kuolee ja jatkossa nähdään lisää Indyn kaltaisia kisoja...
Itseasiassa ei sinne ole vissiin kutsuttu kuin tallit. FIA:n sivuilta:

"Further to events at the 2005 United States Grand Prix, representatives of the seven Michelin teams have been summoned to a hearing of the FIA World Motor Sport Council to be held in Paris on Wednesday, June 29, 2005.

Lisäksi uutistoimisto Reuters tietää kertoa seuraavaa:

"Tyre manufacturer Michelin were not summoned but could be invited to appear with the teams; championship leaders Renault, McLaren, Williams, Toyota, Sauber, Red Bull and BAR."

Eli olisiko niin, että tiimejä kuullaan aiheesta 'miksi ette ajaneet kisaa ja vahingoititte lajin mainetta.' Sen sijaan Michelinille on tulossa jonkinmoista penaltya joka tapauksessa, koska tulivat Indianapolisiin renkailla (2 eri vaihtoehtoa), jotka eivät kestäneet.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mielenkiintoista sääntöjen tulkintaa taas FIA:lta. Kaudella 2003 Michelin oli valinnut monsuuni renkaat ja Bridgestone välikelin renkaat Brasilian kisaan. Ennen kilpailua alkoi kuitenkin niin kova sade, että välikelin renkailla olisi ollut vaarallista kilpailla, joten Whiting päätti viivyttää kilpailun alkua.

Olisihan Bridgestone-kuljettajilla voinut asettaa esimerkiksi nopeusrajoituksen, no ehkä kuitenkin järkevämpää Ferrarin kannalta viivyttää starttia hieman. Eipä kukaan tuostakaan valittanut, kun syynä oli kilpailun turvallisuus.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Stoddarthan kertoi Minardin tehneen päätöksen kisaan osallistumisesta vasta sen jälkeen kun Jordan ilmoitti oman vastaavan päätöksensä osallistumisesta.Mutta mikäli Jordan ei olisikaan tehnyt tuota vaan pysynyt 9 tallin rintamassa Minardin kanssa, olisi tilanne ollut 9 tallia vs Ferrari.Eli näin ajatellen Jordan päätöksellään pelasti Ferrarin.

Vai olisiko tuon jälkeen kisaa boikotoinut Ferrari...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Juzo sanoi:
Ennen kilpailua alkoi kuitenkin niin kova sade, että välikelin renkailla olisi ollut vaarallista kilpailla, joten Whiting päätti viivyttää kilpailun alkua.
Sade oli muistaakseni niin kova että kilpailu millä tahansa renkaalla oli vaarallista. Selektiivinen muistikuva muuttuu kuitenkin totuudeksi kun tarpeeksi moni kirjoittaja hokee sitä tarpeeksi monta vuotta. Katkeruus alkaa ruokkia itseään ;)
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Törni sanoi:
Sade oli muistaakseni niin kova että kilpailu millä tahansa renkaalla oli vaarallista. Selektiivinen muistikuva muuttuu kuitenkin totuudeksi kun tarpeeksi moni kirjoittaja hokee sitä tarpeeksi monta vuotta. Katkeruus alkaa ruokkia itseään ;)
Jaa-a itse en kilpailua erityisen tarkasti muista, mutta tässä pätkä planetf1-sivulta.

"Ross Brawn’s drinking buddy released a letter that he got from Michelin with some smart answers as to why they couldn’t use different tyres on Sunday.

But he’s changed the rules for Bridgestone prior to a race so we’ve been here before. It's surprising nobody’s questioned why Whiting changed the tyre rules at the beginning of the 2003 Brazilian GP.

Back in 2003 you were only allowed to take one wet tyre to races, so you had to make your mind up before the event. Bridgestone arrived at Interlagos with their legendary intermediate tyre that was quite good in wet and mixed conditions. Michelin had a full wet that could run in more rain.

When the heavens opened before the race, Whiting delayed the start because the Bridgestone runners wouldn’t have been able to make it round safely. It was clearly Bridgestone’s fault for not bringing a full wet tyre, but as the argument has gone this weekend – they knew the situation…

After delaying the start the field was then sent round Interlagos behind the Safety Car until enough water was taken off the circuit. Had they released the field when it was suitable for the Michelins on full wets, then Fisichella would never have won the race in his Jordan and Kimi Raikkonen may well have got the win.

Nobody complained because it was a safety issue. Fast forward two years and Whiting is not prepared to compromise in another safety situation. This interpretation of the rules when it suits them makes F1 fans deeply suspicius - it's like there was an agenda here from the FIA."
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Michelin sais oppia valmistamaan kumit Jenkkilään sekä FIA sais herätä ja alkaa käyttämään järkeä sääntöjen suhteen...
Olisivat antaneet kaikkien vaihtaa tarvittaessa renkaita, siinähän olisi ollut jo helppo ja yksinkertainen ratkaisu...
Ainakin minun mielestä...:rolleyes:

Ei ois kenenkäään tarvinnut valittaa tai jättää kilpailua ajamatta vain RENGAS pelleilyn vuoksi.
 

Teuvo

Active member
Liittynyt
22.5.2002
Viestit
28
Sijainti
Hki
Pelkästään BAR-tallin rankaiseminen edustaisikin sitä FIA:n logiikkaa parhaimmillaan...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Teuvo sanoi:
Pelkästään BAR-tallin rankaiseminen edustaisikin sitä FIA:n logiikkaa parhaimmillaan...
Eiköhän tässä MM-tilanteessa sekä Renaultin että McLarenin rankaiseminen olisi odotetumpi lopputulos. Muille sitten ehdollista kilpailukieltoa / varoitus :rolleyes:
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Huonosti hoidettu tilanne kaiken kaikkiaan. Ehkä oikeudenmukaisimmasta päästä olis ollut ratakisu sallia kaikille renkaiden vaihto, ja päästää bridgestonella ajavat kuudelle ekalle paikalle. Tai sitten renkaat olis pitänyt vaihtaa jo ennen aika-ajoja. Loppupelissä tosta kärsii FIA varmaan eniten, Michelinille tulevat sanktiot tulee olemaan tuntuvia ja vahingonkorvausvaatetia tulee jenkeistä varmasti. Talleilla ei sinänsä tohon pitäis olla suurta osaa eikä arpaa. On arveltu, että tossa olis politiikkaakin taustalla, FIAn kaapin paikan näyttämistä. Parempi ratkaisu varmaan kaikkien kannalta olis ollut uudet, turvalliset renkaat ja hylätä kaikki michelin äijät heti kisan jälkeen. Toi episodi katkaisi varmasti F1:n tarun jenkeissä, vaikkei se kyllä kovuin kummonen oo siellä ollutkaan. Marginaalilaji joka hyvin harvaa kiinnostaa. Ehkä muuallakin. FIA:n yletöntä arvostelua mä en hyväksy, se on kattojärjestö ja pitää lankoja käsissään. Jos autovalmistajat järjestävät oman sarjansa, niin siellä on varmaan helppoa päästä sopuun tollasista pikku yksityiskohdista.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Niin kyllähän tuon pelkästään BAR:n rankaisemisen voisi ottaa ihan pysyväksi tavaksikin, kun nyt kerran jo hyvään vauhtiin Imolassa päästiin. Max Mosley voisi taas tulla selittämään tiedoitusvälineille, että tapauksessa raskauttava asianhaara on yhden poispotkitun työntekijän kantelu "jostain sääntörikkeistä", jonka perusteella ollaan vainoharhaisesti jahdattu BARia koko talvikauden.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Off-Topic sanoi:
Huonosti hoidettu tilanne kaiken kaikkiaan. Ehkä oikeudenmukaisimmasta päästä olis ollut ratakisu sallia kaikille renkaiden vaihto, ja päästää bridgestonella ajavat kuudelle ekalle paikalle. Tai sitten renkaat olis pitänyt vaihtaa jo ennen aika-ajoja. Loppupelissä tosta kärsii FIA varmaan eniten, Michelinille tulevat sanktiot tulee olemaan tuntuvia ja vahingonkorvausvaatetia tulee jenkeistä varmasti. Talleilla ei sinänsä tohon pitäis olla suurta osaa eikä arpaa. On arveltu, että tossa olis politiikkaakin taustalla, FIAn kaapin paikan näyttämistä. Parempi ratkaisu varmaan kaikkien kannalta olis ollut uudet, turvalliset renkaat ja hylätä kaikki michelin äijät heti kisan jälkeen. Toi episodi katkaisi varmasti F1:n tarun jenkeissä, vaikkei se kyllä kovuin kummonen oo siellä ollutkaan. Marginaalilaji joka hyvin harvaa kiinnostaa. Ehkä muuallakin. FIA:n yletöntä arvostelua mä en hyväksy, se on kattojärjestö ja pitää lankoja käsissään. Jos autovalmistajat järjestävät oman sarjansa, niin siellä on varmaan helppoa päästä sopuun tollasista pikku yksityiskohdista.
Joka kausi bruukataan törmäämään yhteen tai useampaan tilanteeseen, jossa FIA:n säännöt ja niiden tulkinta tuo F1:lle muodossa tai toisessa negatiivista julkisuutta ja nakertaa lajin uskottavuutta.

Minusta tämä on vuosien mittaan ollut yhä paheneva ongelma. FIA on varsinainen pässinpää, joka sahaa itsepäisyydessään ja muka puoluettomuudessaan omaa oksaansa.

Se lienee selvää, että tallit / komponenttien valmistajat pyrkivät liikkumaan joka suhteissa sääntöjen rajamailla tai ns. toleranssien rajoilla. Myös esim. bridgestone omien rengaittensa suhteen, jos näiden tuottamat renkaat olisivat niin "turvalliset" mitä nämä väittävät niin yhtään rengasrikkoa näille ei olisi tapahtunut.

FIA on syvältä ja hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka antaa....
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Sam sanoi:
Eiköhän tässä MM-tilanteessa sekä Renaultin että McLarenin rankaiseminen olisi odotetumpi lopputulos. Muille sitten ehdollista kilpailukieltoa / varoitus :rolleyes:
Mistä niitä voidaan rangaista, kisaamatta jättämisestä, kun turvallisuuden kannalta kriittinen osa ei ollut vaatimusten tasolla? Aiemmissa vastaavissa tapauksissa tallit ovat selvinneet käytännössä huomautuksetta, vaikka niillä olisi ollut tarjolla sama optio kuin Michelin talleilla oli Indianapoliksessa, kastraattikilpailu.

Toisaalta mikä mahtaa olla Michelinin ja FIAn välinen suhde tässä tilanteessa. Mä nimittäin luulen, että FIA:lla ei ole minkään valtakunnan mandaattia ojentaa Micheliniä, asettaa sanktioita, tai vaatia korvauksia.

FIA tuskin on sopimussuhteessa Misukan kanssa, asiakastallit ovat ja ne eivät tunnut Michelinin verta kaipaavan. Siispä FIA on lähtenyt tallien, joilla velvotteita toki on, perään. Musta FIAn asema vaan ei ole kovin vahva ennakkotapauksien nojalla. Myös Michelinin sulkeminen sarjasta voisi olla oikeudellisesti liki mahdotonta jo kilpailurajotusten nojalla.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Oho sanoi:
FIA tuskin on sopimussuhteessa Misukan kanssa, asiakastallit ovat ja ne eivät tunnut Michelinin verta kaipaavan. Siispä FIA on lähtenyt tallien, joilla velvotteita toki on, perään. Musta FIAn asema vaan ei ole kovin vahva ennakkotapauksien nojalla. Myös Michelinin sulkeminen sarjasta voisi olla oikeudellisesti liki mahdotonta jo kilpailurajotusten nojalla.
Eikä ne voi Micheliniä sulkea sarjasta koska sillä samalla sekunnilla FIA:n ykkössarja ja lypsylehmä kuolee.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oho sanoi:
FIA tuskin on sopimussuhteessa Misukan kanssa, asiakastallit ovat ja ne eivät tunnut Michelinin verta kaipaavan.
niin siis FIA on kutsunut tallit ja Michelinin kuultavaksi...
ja Michelinillä todennäköisesti on sopimus FIA:n kanssa sarjan rengastoimittajan roolin takia, tuskin ilman sopimusta FIA:n kanssa sinne mitään renkaita toimitettais...
eli sanktioita voidaan langettaa, millasia ne sitten on, vaikee sanoa...
sakkorangaistus tod. näkösesti olis kuin pisarameressä Michelinille, ja toisaalta kisakielto tappais lajia lisää koska epäilen että muut tiimit ei halua ajaa Bridgestoneilla...
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Törni sanoi:
Sade oli muistaakseni niin kova että kilpailu millä tahansa renkaalla oli vaarallista. Selektiivinen muistikuva muuttuu kuitenkin totuudeksi kun tarpeeksi moni kirjoittaja hokee sitä tarpeeksi monta vuotta. Katkeruus alkaa ruokkia itseään ;)
Ja paskat! Kaikki monsuunirenkailla ajaneet olisivat lähteneet ilomielin kisaan. Saatana sitä vartenhan ne monsuunirenkaat ovat että niillä sateella ajetaan!:jaska:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
HÖYNÄ sanoi:
Ja paskat! Kaikki monsuunirenkailla ajaneet olisivat lähteneet ilomielin kisaan. Saatana sitä vartenhan ne monsuunirenkaat ovat että niillä sateella ajetaan!:jaska:
Eikös monsuuni ole kuitenkin eri juttu kuin tavallinen sadekelin rengas? Bridgellä intermediate, Michelinillä saderengas.. ehkäpä Misukka-tiimeissäkään ei olisi innosta hypitty monsuunin keskellä :D
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
General FUp sanoi:
Eikös monsuuni ole kuitenkin eri juttu kuin tavallinen sadekelin rengas? Bridgellä intermediate, Michelinillä saderengas.. ehkäpä Misukka-tiimeissäkään ei olisi innosta hypitty monsuunin keskellä :D
Tarkoitinkin kunnon sadetta, niin että vesi lainehtii, eikä mitään tihkua!
 
Ylös