FIA vs Michelin

xerxes

New member
Liittynyt
9.9.1999
Viestit
4
Eikös ne säännöt kiellä sen valitun renkaan vaihtamisen tietyn ajankohdan jälkeen? Ja se valinta tehdään aika aikaisessa vaihteessa? Siis vaikka misukalla olisi ollut mukana semmoinen varmakin rengas, niin ei sitä olisi voinut missään tapauksessa vaihtaa, koska oli valittu jo se toinen. Menikö paljon pieleen.?

Ja siitä että tallien olisi pitänyt ilmoittaa viim. 45 min ennen, jos eivät osallistu. Ja jos vielä 30 min ennen käydään neuvotteluja siitä radan hidastamisesta, niin ei siinä enää sen jälkeen voi ilmoittaa 45 ennen mitään kenellekään ilman aikakonetta. :D
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
h@nz sanoi:
JUNE 21, 2005

The madness continues TÄMÄ ON JUURI SITÄ ODOTINKIN...

.... We have not seen the letter from FIA President Max Mosley to Michelin but apparently it suggests that the outcome of this could be the exclusion of Michelin from the World Championship, which would leave seven teams with no tyres for future races.


Nyt Max ihan oikeasti vetelee viimeisiään.

tälläistä touhua ei ihan oikeasti ole ollut olemassa sitten Hoxhan tai Causescun aikoihin. Euroopassa siis.
Paitsi tietenkin Mahonen, joka on pulllistumassa em diktaattoreja suurempiinkin mittoihin oman eduntavoittelussa ja vallasssa rypemisessä...
Onkos Maxille luvattu hyvä paikka GPWC:ssä kun näin pontevasti on ajamassa F1:stä kurimukseen :rolleyes:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ferrari ajaa just nyt yksityisiä rengastestejä, Michelinin talleilta viedään ilmeisesti mm-pisteitä eli lopputulos on että Ferrarista leivotaan ainakin valmistajien maailmanmestari.

Jos nuo suunnitelmat menee läpi niin tästä vuodesta tulee täysi fiasko- yksi talli ei välitä urheiluhengestä yhtään mitään testauksillaan ja toisen rengastoimittajan virheestä rangaistaan rankimman kautta- ja suoraan Ferrarin laariin.

Vaikka kuin tiedän, että syy ja vastuu ovat Michelinin niin tämä peli nostaa taas antipatioita FIA-Ferrari-akselille. Rengasongelmia kun oli Brisukoillakin- Schumin rengasrikot.

Konkluusio on, että teki, kuka ja mitä tahansa niin aina siitä hyötyy Ferrari. Näin se näyttää taaskin olevan.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Jippo sanoi:
Niinpä...


http://www.motorsport.com

.... ne tuppaa nuo muistit olemaan aikas pitkiä tuolla F1 maailmassa...kannattikohan ihan aikuisten oikeesti Maxin hoitaa asiat niin kuin hoiti....?
Hyvä ja asiallinen kirjoitus jossa näpäytetään FIA:n toimintaa isolla kädellä :)
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
KnowHow sanoi:
Ferrari ajaa just nyt yksityisiä rengastestejä, Michelinin talleilta viedään ilmeisesti mm-pisteitä eli lopputulos on että Ferrarista leivotaan ainakin valmistajien maailmanmestari.

Jos nuo suunnitelmat menee läpi niin tästä vuodesta tulee täysi fiasko- yksi talli ei välitä urheiluhengestä yhtään mitään testauksillaan ja toisen rengastoimittajan virheestä rangaistaan rankimman kautta- ja suoraan Ferrarin laariin.

Vaikka kuin tiedän, että syy ja vastuu ovat Michelinin niin tämä peli nostaa taas antipatioita FIA-Ferrari-akselille. Rengasongelmia kun oli Brisukoillakin- Schumin rengasrikot.

Konkluusio on, että teki, kuka ja mitä tahansa niin aina siitä hyötyy Ferrari. Näin se näyttää taaskin olevan.
Eikös nuo Schumin kumirikot tulleet jonkun roinan aiheuttamista viilloista. Näin muistelisin Bridgestonen ilmoittaneen. Siinä taisi mm mennä semmoinenkin rengas joka siinä kisassa ei kovalle rasitukselle edes joudu.

Saa toki korjata jos joku muistaa paremmin tai linkkiä löytää :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
KnowHow sanoi:
Ferrari ajaa just nyt yksityisiä rengastestejä, Michelinin talleilta viedään ilmeisesti mm-pisteitä eli lopputulos on että Ferrarista leivotaan ainakin valmistajien maailmanmestari.

Jos nuo suunnitelmat menee läpi niin tästä vuodesta tulee täysi fiasko- yksi talli ei välitä urheiluhengestä yhtään mitään testauksillaan ja toisen rengastoimittajan virheestä rangaistaan rankimman kautta- ja suoraan Ferrarin laariin.

Vaikka kuin tiedän, että syy ja vastuu ovat Michelinin niin tämä peli nostaa taas antipatioita FIA-Ferrari-akselille. Rengasongelmia kun oli Brisukoillakin- Schumin rengasrikot.

Konkluusio on, että teki, kuka ja mitä tahansa niin aina siitä hyötyy Ferrari. Näin se näyttää taaskin olevan.
Jep. FIA ja Mosley on kovaa vauhtia allekirjoittamassa omaa teloituskäskyään. Ei tule noita kahta pässinpäätä ikävä.

edit : en siis tarkoita OIKEAA teloitusta, että tässä nyt ketään tappamassa ollaan. Paitsi F1:siä, omistajiensa taholta.
 
Viimeksi muokattu:

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
General FUp sanoi:
Eikös nuo Schumin kumirikot tulleet jonkun roinan aiheuttamista viilloista. Näin muistelisin Bridgestonen ilmoittaneen. Siinä taisi mm mennä semmoinenkin rengas joka siinä kisassa ei kovalle rasitukselle edes joudu.
Onks tämä nyt taas niitä säälittäviä "kaikki on Ferraria vastaan"-salaliittotarinoita?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Minkä takia vedätte noita edellisten kisojen (Barcelona/Bridgestone - Nyrre/Michelin) rengasjuttuja tähän mukaan? Eihän niillä ole mitään tekemistä tämän skandaalin kanssa, eikä FIA niihin myöskään mitenkään puuttunut vaan tallit kärsivät niistä itse.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Jos mie olisin ollut vaikka mclarenin pomo, niin olisin kyllä käskenyt kimin ja montyn ajaa kisan vaikka micheliniltä ois tullut mitä määräyksiä.

Mites se muuten on, onko michelinillä oikeasti käskyvaltaa tallejaan kohtaan, vai voiko ne vain "kehottaa" jättämään kisa väliin?
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FIA
http://www.fia.com/resources/documents/1962994930__21_06_2005_wmsc_letters.pdf

- failing to ensure they had a supply of suitable tyres for the race
- wrongfully refusing to allow their cars to start the race
- wrongfully refusing to allow their cars to race subject to a speed restriction in one corner which was safe for such tyres as were available
- combining with other teams to make a demonstration damaging to the image of Formula One by pulling into the pits immediately before the start of the race
Suoraan sanottuna tallithan eivät ole syyllisiä mihinkään, paitsi mahdollisesti viimeiseen noista. Ensimmäisestä kohdasta voi syyttää ainoastaan Micheliniä (mistä tallit olisivat voineet tietää, etteivät renkaat sovi radalle jos ei Michelin).

Kakkoskohta on kiistanalainen, mutta periaatteessa turvallisuusnäkökohdan luulisi riittävän kisasta vetäytymisen syyksi vaikka tällä kertaa vetäytyjiä olikin 14 (vrt. esim. Sauberin takasiipi). Oman mielipiteeni siitä, mitä olisi pitänyt tehdä, olen jo tuonut esille.

Kolmoskohdassa taas ei ole juurikaan mitään järkeä. Nopeusrajoitus autokilpailuun? Krhm. Onhan F1-kilpailussa kierroksella ohituksia jatkuvasti jne, mutta tuskin tuo olisi palvellut ketään eikä ainakaan katsojia. Tähänkin on esitetty monia hyviä pointteja.

Viimeiseen kohtaan tallit varmaankin ovat syyllisiä, mutta olosuhteiden pakosta.

F1Racing

The FIA is also bringing charges against the teams for failing to notify stewards of their intention not to race, apparently in breach of Article 131 of the Formula One sporting regulations. :nope:
Tuo nyt taas on pelkkää p*skaa. Ehkä tallit olisivat ilmoittaneet, jos FIA ei olisi "neuvotellut" asiasta vielä puolta tuntia aiemmin, kuten täällä on jotodettu.

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, miksi kyseiset syytteet on asetettu talleille... Ainakaan ensimmäiseen ja sitä kautta myös toiseen kohtaan heillä ei ollut juurikaan vaikuttamismahdollisuuksia (olettaen että kys. renkailla ajaminen oli ainut vaihtoehto).

Jos taasen puheet Micheliniä kohtaavista syytteistä/rangaistuksista pitävät paikkansa, ovat ne harvinaisen typeriä joskaan eivät aivan odottamattomia. Toivottavasti FIA ymmärtää asettaa lajin edun oman egonsa edelle ja näpäyttää vain ja ainoastaan Micheliniä ja vain ja ainoastaan vaikka muutaman kymmenen miljoonan (Turkin liiran :D) sakolla.

Esimerkiksi Michelin-tallien rankaiseminen pistemenetyksillä on väärin, sillä (kuten jo sanoin) heitä ei voida pitää syyllisinä rengastoimittajan virheisiin.

Kaikki rangaistukset jotka vaikuttavat maailmanmestaruustaistoon (pistemenetykset, kilpailukiellot) ovat typerimpiä mahdollisia ratkaisuja kun ottaa huomioon lajin nykytilan. Vaikka FIA olikin toimissaan GP:n aikana mielestäni oikeassa, alkaa FIA:n toiminta tällä hetkellä näyttää melkoisen typerältä. Tässä kohdassa tarvittaisiin ehkä hieman sitä "säännöistä joustamista". Ainakin minusta mielummin sitä kuin koko sarjan tuhoamista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tässä on näemmä joiltain unohtunut se seikka että Michelin ei pelkästään tehnyt virhettä vaan se rikkoi sääntöä suorituskykyhyödyn takia Indyssä: Renkaiden kohdalla tämä on vaikeampi hahmottaa, mutta tosiasiallisesti on kyse samasta asiasta kuin käytettäisiin liian korkeaoktaanista bensaa tai ylisuurta moottoria. Tai että autossa on salainen lisäbensatankki tai turbon ilmakuristin on kierretty.

Säännöissä todetaan että rengastoimittajan tulee taata kaksi tyyppiä renkaita joista toinen on täysin turvallinen. Nyt sitä ei tehty. Ei vaikka asiasta oli muistutetu tiimejä. Muutenhan Michelin-tiimeillä ei olisi ehkä hätää, mutta kun säännöt selkeästi toteavat että pitää löytyä renkaat jotka ovat turvalliset suorituskyvyn sijaan.

Se että bridgestonella tai Michelinillä on joskus aikaisemmin hajonnut kisoissa renkaita ei todista mitään. On melko varmasti ollut niin, että hajonneet renkaat eivät ole olleet sitä turvallisempaa sarjaa. Tämä ei ole sääntöjenvastaista. Mutta se, että turvallista settiä ei löydy, on ehdottomasti sääntöjen vastaista.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mikko_A sanoi:
Jos mie olisin ollut vaikka mclarenin pomo, niin olisin kyllä käskenyt kimin ja montyn ajaa kisan vaikka micheliniltä ois tullut mitä määräyksiä.

Mites se muuten on, onko michelinillä oikeasti käskyvaltaa tallejaan kohtaan, vai voiko ne vain "kehottaa" jättämään kisa väliin?
Voi olla että tuosta on ihan ehto sopimuksessa, eli että mikäli turvallisuus tms. vaatii, niin Michelin saa määrätä tallin olemaan osallistumatta kisaan.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
pmv sanoi:
Mutta se, että turvallista settiä ei löydy, on ehdottomasti sääntöjen vastaista.
Voisiko joku linkittää sen FIA:n sääntökirjan kohdan missä tämä lukee? Kiitos.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
pmv sanoi:
Tässä on näemmä joiltain unohtunut se seikka että Michelin ei pelkästään tehnyt virhettä vaan se rikkoi sääntöä suorituskykyhyödyn takia Indyssä: (...) Säännöissä todetaan että rengastoimittajan tulee taata kaksi tyyppiä renkaita joista toinen on täysin turvallinen.
Voisitko kertoa, missä pykälässä sanotaan, että "toisen renkaan tulee olla täysin turvallinen". Sporting Regulationsin rengassäännöissä määritellään muistaakseni (korjaa jos olen väärässä) sallittujen seosten maksimimäärä, joista tallien tulee valita. Tosin Max Mosley sanoi lausunnossaan samaa kuin sinäkin, mutta haluaisin tietää sen sääntökohdan.

Olen samaa mieltä kanssasi, että Michelin rikkoi sääntöä, ellei useampaakin. Mutta tuota tallien syytelistaa ihmettelen edelleen. Kuitenkin tallit ovat tavallaan sijaiskärsijöitä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
PekPoy sanoi:
Voi olla että tuosta on ihan ehto sopimuksessa, eli että mikäli turvallisuus tms. vaatii, niin Michelin saa määrätä tallin olemaan osallistumatta kisaan.

Mun mielestä se oli sillein että michelin kehoitti talleja olla ajamatta ja näin takasi sen että jos joku misukka-talli olisi ajanut kilpailun ja kuski kuollut niin micelin ei olisi ollut vastuussa vaan talli joka ajatti autoja vastoin michelinin kehoitusta. Käskeä michelin ei olisi voinut. :idea:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
butterfly sanoi:
Mun mielestä se oli sillein että michelin kehoitti talleja olla ajamatta ja näin takasi sen että jos joku misukka-talli olisi ajanut kilpailun ja kuski kuollut niin micelin ei olisi ollut vastuussa vaan talli joka ajatti autoja vastoin michelinin kehoitusta. Käskeä michelin ei olisi voinut. :idea:
Eiköhän se käskenyt. Varmasti sopimuksesta löytyy joku pykälä, sillä vaikka oikeudellisessa vastuussa ei olisi ollut, niin PR-katastrofi tuo ois ollut.

...pari talliahan oli kiinnostuneita ajamaan.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
jaska sanoi:
Eiköhän se käskenyt. Varmasti sopimuksesta löytyy joku pykälä, sillä vaikka oikeudellisessa vastuussa ei olisi ollut, niin PR-katastrofi tuo ois ollut.

...pari talliahan oli kiinnostuneita ajamaan.
Se ettei tallit ajanut niin se luultavammin johtui tallipäälliköiden keskinäisestä sopimuksesta olla ajamatta? Eikö? :confused:

Meinaan että tämän hirveenpää imagotappiota ei michelinille voi tulla.....
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
butterfly sanoi:
Se ettei tallit ajanut niin se luultavammin johtui tallipäälliköiden keskinäisestä sopimuksesta olla ajamatta? Eikö? :confused:
Joka johtui Michelinin määräyksestä, että heidän renkailla ei ajeta.

butterfly sanoi:
Meinaan että tämän hirveenpää imagotappiota ei michelinille voi tulla.....
ai renkaan räjähtämisestä johtunut kuolemantapaus ei moinen ois :rolleyes:
 
Ylös