Todentaanko ? Toistaiseksi mitään edes tuon tapaista ei ole esiintynyt kuin Whittingin tulkinnoissa, säännöissä puhutaan käsittääkseni yksikäistteiseti kahdesta renagastyypistä eipä juuri muusta.pmv sanoi:
Säännöissä todetaan että rengastoimittajan tulee taata kaksi tyyppiä renkaita joista toinen on täysin turvallinen.
Toisaalta presedenssi on aika vahva. Aiemmissa täydelleen vastaavissa tapauksissa FIA ei ole hakenut rangaistusta tallille, joka on tullut paikalle turvallisuusongelman takia kilpailukelvottoman kaluston kanssa. Liioin FIA ei ole esittänyt vapaahetoista kastraatiota ja siihen suostumattomuutta perusteena rangaistukselle kuten nyt.
Jos lähdetään sille linajalle, että tallien pitää jatkossa ajattaa autoja turvallisella nopeudella vaikka todellinen kilpaileminen olisi turvallisuusnäkökohdista mahdotonta päädytään tilanteeseen, jossa keskeyttäminen turvallisuusnäkökohtiin vedoten muuttuu mielivaltaisesti rangaistavaksi. Edes puuttuva takasiipi tai räjähtänyt jarrulevy ei riitä, koska autoa voi edelleen ajaa turvallisesti kunhan ajaa riittävän hiljaa, mitä FIA esitti.
Pitää illalla kaivaa säännöt esille nyt ei jouda, mutta olen aika varma aiemmin lukemani perusteella ettei säännöissä määritellä renkaiden ominaisuuksista mitään suorituskyky/turvallisuus akselilla.