FIA vs Michelin

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jippo sanoi:
Niinpä lähteä nyt julkisesti vaatimaan FIA presidentin eroa omalla nimellään koska katsoo hänet kykenemättömäksi johtamaan järjestöä viikonlopun farssin jälkeen osoittaa myös mielestäni todellakin selkärangatonta toimintaa...:rolleyes:
juu, selkärangaton jänishousu ihan selkeesti :D
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jippo sanoi:
Niinpä lähteä nyt julkisesti vaatimaan FIA presidentin eroa omalla nimellään koska katsoo hänet kykenemättömäksi johtamaan järjestöä viikonlopun farssin jälkeen osoittaa myös mielestäni todellakin selkärangatonta toimintaa...:rolleyes:
Oli rohkea kisassakin :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
General FUp sanoi:
Paul-setä räksyttää vaan, purra se hampaaton rakki ei osaa :D
no FIA on jo todistanutkin ettei kannata purra, vaan haukkua niin kauan kunnes kaikki on samaa mieltä ja yhtyvät FIA:n nokkamiestä vastaa ;)
jos yksinäinen susi mene pureskeleen sinne omiaan ni saattaa lähtee nirri pois :wink:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jännä juttu muuten että hirveesti väitetään täällä Michelinin mokanneen, mutta FIA olis kuitenkin oikeassa...

kuitenkin lähes kaikkien kuskien tai entisien kuskien kommentit on juuri päinvastaisia, tässä parin ex-maailmanmestarin kommentit...



Nigel Mansell: FIA syyllinen skandaaliin
22.06. 01:09
Brittiläiset Formula ykkösten maailmanmestarit Jackie Stewart ja Nigel Mansell ilmoittavat ITV:n haastattelussa Michelinin tehneen Indianapolisissa oikean ratkaisun vedettyään asiakastallinsa pois kilpailusta. Mansellin ja Stewartin mukaan turvallisuusasioissa ei ole syytä riskeerata, eikä ketään saa asettaa hengenvaaraan, mikäli sellainen on näköpiirissä. Mansellin mielestä kisan skandaalinkäryinen lässähtäminen oli FIA:n syytä, joka ei halunnut kompromissiratkaisua, vaikka sellainen olisi ollut näköpiirissä.
Kisaa seuratessaan Mansellista tuntui, kuin joku olisi tehnyt itsemurhan suorassa tv-lähetyksessä. Samalla Mansell ilmoitti, ettei aio ilmaantua Silverstonen heinäkuiseen kisaan paikanpäälle Indianapolisin skandaalin tuottaman syvän pettymyksen takia.

Sportti.com

että näin.... :rolleyes:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
FO110K sanoi:
no FIA on jo todistanutkin ettei kannata purra, vaan haukkua niin kauan kunnes kaikki on samaa mieltä ja yhtyvät FIA:n nokkamiestä vastaa ;)
jos yksinäinen susi mene pureskeleen sinne omiaan ni saattaa lähtee nirri pois :wink:
Eihän sillä olisi ollut kuin muutama iso kaveri tukena, Minardi olisi ollut kahdeksas.. Taisi vaan lurahtaa ratkaisun hetkellä lusikallinen housuun ja komento kävi autoille ruudukkoon :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
General FUp sanoi:
Eihän sillä olisi ollut kuin muutama iso kaveri tukena, Minardi olisi ollut kahdeksas.. Taisi vaan lurahtaa ratkaisun hetkellä lusikallinen housuun ja komento kävi autoille ruudukkoon :rolleyes:
noniinno, vaikee sanoo mitä olivat sopineet/tehneet lähtöruudukossa ennen kisaa, mutta eihän Minardi koskaan luvannut jäädä kisasta kai pois vai muistanko väärin?
Muistaakseni olivat mukana tukemassa shikaanin tuloa Jordanin kanssa, mutta kisasta vetäytymisestä ei kai siellä puhuttu?
(Bstonekin varmaan jo kieltänyt tuon)
 

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
FO110K sanoi:
tyyliin misukat menee 100/150/200 vauhdilla tuon...
(muissa mutkissa ei niin pahaa rasitusta tule lähellekään kallistuksien tai niiden puuttumisen takia)
No voi hyvänen aika. Eikai joku tosissaan usko että rengas kestäisi täyttä haipakkaa muualla mutta ovaalilla voisi ajaa vain 100 km/h? Varsin mielenkiintoisesti suunniteltu rengas sellainen... Johan shikaanistakin olisi ajettu läpi hitaimmillaan 100 km/h lasissa ja sitä ennen ja jälkeen paljon kovempaa mukaanlukien jarrutuksen ja kiihdytyksen tuomat rasitukset VINOLLA PINNALLA.

Väitän että minimissään 250 km/h ei olisi ollut mikään ongelma Michelinin renkaille tai sitten rengasvalmistaja on tahallaan johtanut meitä harhaan eikä renkailla olisi voitu ajaa shikaanin kanssakaan...
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
General FUp sanoi:
Eihän sillä olisi ollut kuin muutama iso kaveri tukena, Minardi olisi ollut kahdeksas.. Taisi vaan lurahtaa ratkaisun hetkellä lusikallinen housuun ja komento kävi autoille ruudukkoon :rolleyes:
No minkäs teet kun rengastoimittaja haluaa että lähdet kisaan....

I was also approached by a Bridgestone representative, who informed me that Bridgestone wished us to race.
... tietty olis voinu sanoo että vidut vaihdan Michelin leiriin mutta kun niiden renkaista nyt ei oikein voi mennä takuuseen että kestääkö vai ei....:rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
männänpalautusjousi sanoi:
Väitän että minimissään 250 km/h ei olisi ollut mikään ongelma Michelinin renkaille tai sitten rengasvalmistaja on tahallaan johtanut meitä harhaan eikä renkailla olisi voitu ajaa shikaanin kanssakaan...
no hyvin näytät tuntevan F1-renkaan teknologian, ja jos noin hyvin tunnet Michelinin tän hetkisen kehityksen salat niin hattua tuolle tietämykselle...

tosiasia on kuitenkin se, että jos muut painaa yli 300kmh mutkan läpi ja sitä myötä myöskin koko pääsuoran nopeammin, niin kyllä se silti kisan olisi pilannut joka tapauksessa, oli se mutkan läpi mentävä nopeus 100 taikka 250kmh...

Onko muuten missään virallisissa FIA:n papereissa ollut mainintaa millä vauhdilla FIA halusi tallien tuon mutkan ajavan tai onko Michelin ottanut kantaa tuohon vauhtiin?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
ahas, eli on olemassa pykälä jolla talleista tehdään syyllisiä vaikka rengastoimittaja on se joka kieltää selvin sanoin osallistumasta kisaan?!?

edit: oilmeisesti tiimeillä pitäisi olla palveluksessaan tästä lähin myös rengasexperttejä jotka valvoo rengastoimittajan työtä ettei vaan pääse laittomia vehkeitä radalle...
(hyvä FIA :D)
Ja jos kerran kilpailijankin on osoitettava autonsa laillisuus niin kai sitä tarvii kohta palkata ykkösiin vain ja ainoastaa huipputason insinöörejä :D


noni, tervetuloa GPWC sitten vaan :thumbup:
Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan mitä itse edes höpötät? Ajatteleppa nyt: Talli A tuo kisaan valmistaja B:n rakentaman Turbolla varustetun 6 litraisen moottorin, joka on siis sääntöjenvastainen. Sun logiikallasi pelkästään valmistaja B:tä pitäisi rangaista, ei Talli A:ta kuljettajineen, koska B valmisti ja toimitti moottorin Talli A:lle.

Ajatteleppa nyt itekkin mitä tälläinen käytäntö tekisi koko lajille. Kaikki tallit alkaisivat tuomaan toinen toistaan laittomampia vehkeitä, mitä sitten jos jää kiinni, talli ei menetä pisteitä vaan sen vehkeen valmistanut alihankkija. Fialla ei olisi mitään mahdollisuuksia pitää lajia tasapuolisena kaikille, kulut kasvaisivat mielettömästi kun tallit vaihtavat alihankkijaa aina jäätyään kiinni antaen moottorin piirustukset aina eteenpäin, vauhdit nousevat älyttömyyksiin, kuljettajia kuolee ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa koko moottoriurheilun kieltämisen maapallolla.

Eli kyllä se vastuu pitää olla tallilla ja kuljettajalla, ei millään alihankkijalla, tai muuten touhusta tulee nykyistäkin älyttömämpää. GPWC:kään ei tule toimimaan ikinä "alihankkija vastaa kattojärjestölle" periaatteella. Alihankkija vastaa vain tiimille normaaleissa tapauksissa, tallin saadessa rangaistuksen alihankkijan takia paska valuu luonnollisesti alaspäin.

Stoddartilta mukiinmenevä kirjoitus, vaikkakin antipatiat Mosleyta kohtaan tulivat selkeästi esille. :thumbup: Ihme vain, ettei maininnut mitään täällä niin hehkutetuista pisteiden menetyksistä tai muista rangaistuksista Michelin tiimeille, jos kaikki olisivat suostuneet ajamaan shikaanin kanssa. :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
Onko muuten missään virallisissa FIA:n papereissa ollut mainintaa millä vauhdilla FIA halusi tallien tuon mutkan ajavan tai onko Michelin ottanut kantaa tuohon vauhtiin?
Eihän se nopeus ollut FIA:n halusta mitenkään kiinni, vaan Michelinin suosituksesta.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Juhis sanoi:
Stoddartilta mukiinmenevä kirjoitus, vaikkakin antipatiat Mosleyta kohtaan tulivat selkeästi esille. :thumbup: Ihme vain, ettei maininnut mitään täällä niin hehkutetuista pisteiden menetyksistä tai muista rangaistuksista Michelin tiimeille, jos kaikki olisivat suostuneet ajamaan shikaanin kanssa. :doubtful:
By this time, the nine teams had discussed running a non- championship race, or a race in which the Michelin teams could not score points, and even a race whereby only the Michelin teams used the new chicane, and indeed, every other possible option that would allow 20 cars to participate and put on a show, thereby not causing the enormous damage to Formula One that all those present knew would otherwise occur.
Tulikohan nyt luettua ihan kunnolla tuota tekstiä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Eihän se nopeus ollut FIA:n halusta mitenkään kiinni, vaan Michelinin suosituksesta.
no mut yleensäkin, onko missään lukemaa jolla olisi tuo mutka läpi ajettu? (FIA:n tai Michelinin ilmottamana?)
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jippo sanoi:
No minkäs teet kun rengastoimittaja haluaa että lähdet kisaan....



... tietty olis voinu sanoo että vidut vaihdan Michelin leiriin mutta kun niiden renkaista nyt ei oikein voi mennä takuuseen että kestääkö vai ei....:rolleyes:
Silti ukolla oli pokkaa inistä että jos Jordan ei kisaan lähde taikka keskeyttää (molemmat autot), vetäisi Paul-setä autonsa pilttuuseen.

Ja jos tädillä olisi munat, täti olisi setä.. :rolleyes: Helppohan se tosiaan on jälkikäteen sepustella asioita..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
no mut yleensäkin, onko missään lukemaa jolla olisi tuo mutka läpi ajettu? (FIA:n tai Michelinin ilmottamana?)
No ei kai Michelin sitä ole ilmoittanut kun eivät sitä suostuneet pitemmälle harkitsemaan kun eivät saaneet Bridgestone-talleja tekemään samaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
Ymmärrätkö sä nyt ollenkaan mitä itse edes höpötät? Ajatteleppa nyt: Talli A tuo kisaan valmistaja B:n rakentaman Turbolla varustetun 6 litraisen moottorin, joka on siis sääntöjenvastainen. Sun logiikallasi pelkästään valmistaja B:tä pitäisi rangaista, ei Talli A:ta kuljettajineen, koska B valmisti ja toimitti moottorin Talli A:lle.
ymmärsitkö mitä mä kirjotin? pointti oli että moottorinvalmistajat tekee väkisinkin yhteistyötä autonrunkojen suunnittelijoiden kanssa, joten jos joku toisi sääntöjenvastaisen koneen radalle, olisi siitä tietenkin myös talli vastuussa koska heidän olisi pakko tietää siitä.

Renkaissa puolestaan Michelin kehittää itse seokset, ja rahtaaa mielestään parhaimman renkaan kisapaikalle..
Teamit eivät voi millään tietää mahdollisia ongelmia koska he eivät sitä ole suunnitelleet, eivät valmistaneet, eivätkä Indyn tapauksessa edes testanneetkaan koska niinkuin Salokin sanoi lähetyksen aikana, eri radalle suunniteltuja renkaita ei pystytä suoraan testaan jollakin toisella radalla...

edit: ja pointtina se, että auton rakentaminen on kokonaisuus, kuvitelkaapa jos olis vain yksityyppirekaat ykkösissä, eikä mitään kilpailua renkaiden suhteen tallien kesken...
yhteen kisaan tulee väärät, sääntöjen vastaiset renkaat valmistajan mokan takia, niin pitäisikö jokaiselle tallille lätkäistä sakot tai mahdollisesti rajumpiakin sanktioita kun eivät itse ajatelleet tarkistaa niitä ennen kisaa?
mun mielestä ei....

Jos taas jonkun teamien auton komponentti on vääränlainen, kuten esmes bensatankki, moottorin venttiilien koko tjsp, niin tuostahan tiimin on pakko olla tietoinen etukäteen, eli teamia voi rangaista...

"teamit eivät toimita renkaita" -lainaus FW:n suusta, ja pitää aika hyvin paikkansa tähän kinaan...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
No ei kai Michelin sitä ole ilmoittanut kun eivät sitä suostuneet pitemmälle harkitsemaan kun eivät saaneet Bridgestone-talleja tekemään samaa.
ok, näin mietin kans mut en ollu varma joten siksi kysymys
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
CountZero sanoi:
Tulikohan nyt luettua ihan kunnolla tuota tekstiä?
Juu ei näköjään. Meni ohi silmien tuo tummentamasi kohdan alku, loppukohtaa, jossa ehdotettiin vain Michelinin tiimien ajelevan shikaanin läpi naureskeltua kyllä tuli.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
ymmärsitkö mitä mä kirjotin? pointti oli että moottorinvalmistajat tekee väkisinkin yhteistyötä autonrunkojen suunnittelijoiden kanssa, joten jos joku toisi sääntöjenvastaisen koneen radalle, olisi siitä tietenkin myös talli vastuussa koska heidän olisi pakko tietää siitä.

Renkaissa puolestaan Michelin kehittää itse seokset, ja rahtaaa mielestään parhaimman renkaan kisapaikalle..
Teamit eivät voi millään tietää mahdollisia ongelmia koska he eivät sitä ole suunnitelleet, eivät valmistaneet, eivätkä Indyn tapauksessa edes testanneetkaan koska niinkuin Salokin sanoi lähetyksen aikana, eri radalle suunniteltuja renkaita ei pystytä suoraan testaan jollakin toisella radalla...
Kyllä mä ymmärsin aiemmat tekstisi täysin.

Jos moottorinvalmistaja tuo koneen, jossa on vaikka sääntöjenvastainen, tehtaalla kokeiltu vanttiilikoneisto, ei talleilla ole mitään mahdollisuuksia tietää kyseisestä rikkeestä, elleivät ala mittailemaan kyseisiä osia. Sama pätee niin renkaiden, jarrujen, pulttien ja muttereiden kanssa. Ei selityksenä saa olla: "No ei me tiedetty, ettei tollasella saa/pysty ajamaan, syyttäkääpäs tota alihankkijaa, ei se oo meidän vika". Meneppä vaikka Karting kisaa ajamaan johonkin kilpailuun, jossa on säännöt määritelty vuokrakalustolla. Kun sut sitten hylätään sieltä vaikka juuri väärien renkaiden takia, sä menetät sen tulokset, ei se vuokraaja. Johan ne naurais siellä, jos sanoisit "ei se mun vika ollut, syyttäkää tota kaluston vuokraajaa".
 
Ylös