Omasta mielestäni ongelman ratkaisuun oli kolme mahdollisuutta:
1) Ajetaan niillä renkailla, joilla aika-ajo ajettiin.
2) Vaihdetaan autoihin Michelinin Ranskasta tuomat renkaat.
3) Rakennetaan radalle hidastusmutka.
Lisäksi neljänneksi vaihtoehdoksi voitaneen laskea FIA:n ehdotukset renkaanvaihdoista, mutta ne eivät liene realistisia.
Ensimmäinen vaihtoehto lieni realistisin (kuten on jo sanottukin) McLarenin ja Williamsin kohdalla (McLaren ei tunnetusti syö rengasta ja Williamshan ilmoitti, ettei heillä ollut ongelmia). Muiden tiimien vastaavista tai eriävistä kommenteista minulla ei ole tällä hetkellä tietoa.
Kolmas vaihtoehto taas olisi ollut kohtuuton Bridgestone-talleja kohtaan eivätkä siitä mahdollisesti tarjotut kompensaatiot (eturivin ruudut tms) välttämättä olisi olleet urheilullisesti järkeviä. Kuitenkin moottoriurheiluun kuuluu se, että rakennetaan teknisiin vaatimuksiin soveltuvat laitteet eikä päinvastoin. Tallien pitää viimekädessä tietää, milloin kalusto on ajokelvotonta (kuten he siis totesivatkin). Lisäksi itse mutka olisi saattanut olla jonkinlainen turvallisuusriski. Ajatellaanpa, että se olisi toteutettu vaikkapa samanlaisilla terävillä kanttikivillä kuin mutkissa 1(?) ja 13.
Toinen vaihtoehto olisi mielestäni ollut paras ratkaisu.
- renkaat olisivat olleet turvalliset (mututuntumalta Espanjan radan mutkat 12, 13 ja pääsuora muistuttavat USA:n vastaavaa (12) 13 ja pääsuora -kombinaatiota, vaikka nopeusero onkin noin 80-90km/h, lisäksi uskon, että Michelin tuon asian tietää)
- mitään erikoisjärjestelyjä ei olisi tarvittu, vaan talleja olisi rangaistu sääntöjen mukaan
- sääntöjen kohta 75e kertoo, että "merkitsemättömän renkaan käyttäminen" johtaa "aika-ajoajan poistamiseen tai sulkemiseen kilpailusta", Charlie Whiting totesi, että "uskomme, että rangaistus ei ole kilpailusta sulkeminen"
- todennäköistä on, että tapaus olisi tutkittu vasta kisan jälkeen, sillä autoissa olevien renkaiden tutkiminen on vaikeaa kisan aikana, kisa olisi siis ajettu normaalisti
- lisäksi päätös olisi jätetty oikealle ja varmasti puolueettomalle taholle, eli kisan tuomaristolle ja ketään ei varmasti olisi syrjitty, lisäksi talleilla olisi ollut mahdollisuus myös valittaa "tuomiosta"
Korjatkaa mahdolliset virheet päätelmissäni
.
Sitten pohdintaa siitä, miksi renkaita ei kuitenkaan vaihdettu:
1) Uudetkaan renkaat eivät olisi olleet turvallisia.
2) Tilanteesta haluttiin selvitä lievemmällä tai kokonaan ilman rangaistusta.
3) Syy haluttiin siirtää FIA:n niskaan.
Uusien renkaiden on melkeinpä pakko ollut olla kestäviä tai muuten Michelin olisi tehnyt toisen emämunauksen. Dataa on kuitenkin tuossa vaiheessa ollut riittävästi. Niinpä pidän todennäköisempänä kakkosvaihtoa. Kyseisen syyn perusteella säännöistä joustaminen ei kuitenkaan mielestäni kuulu mihinkään urheiluun. Voi myös olla, että lopussa Micheliniltä tehtiin päätös olla käyttämättä mitään renkaita siksi, että tapahtumasta voitaisiin osittain syyttää myös FIAa. Tai sitten olen vainoharhainen
.
Vielä muutama sana Ferrarista ja sitten päätän ensimmäisen postaukseni tähän foorumiin.
Te, jotka epäilette Ferrarin, FIAn ja mahdollisesti Michelinin salaliittoa, muistakaa seuraavat asiat:
- Ferrari on liikeyritys, jonka tärkein markkina-alue on Yhdysvallat.
- Tämän tapahtuman mahdollisiin seurauksiin kuuluuvat aivan varmasti katsojalukujen ja kiinnostuksen romahtaminen Yhdysvalloissa sekä mahdollisesti se, että koko kisaa ei siellä tulevaisuudessa ajeta.
Jean Todt on Ferrarin toimitusjohtaja ja ottaa aivan varmasti päätöksissään huomioon myös liiketaloudelliset näkökohdat. F1 on kuitenkin markkinointiväline. Ferrari hyötyi autojen ajattamisesta 18 pistettä MM-taistelussa ja todennäköisesti myös rahaa Concorde-sopimuksen kautta, mutta tulee todennäköisesti ajan mittaan menettämään näkyvyyttä Yhdysvalloissa, vaikka olisikin kerännyt sympatiapisteitä.