FIA vs Michelin

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Yhteistä kuitenkin on, että molemmissa tapauksissa, koitettiin riskillä saada lisävauhtia. Toisessa tapauksessa FIA autto tässä, toisessa ei.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
jaska sanoi:
Yhteistä kuitenkin on, että molemmissa tapauksissa, koitettiin riskillä saada lisävauhtia. Toisessa tapauksessa FIA autto tässä, toisessa ei.
Eikös tuossa Brasilian kisassa mennyt odotteluista huolimatta pihalle auto toisensa perään, ihan eri rengasmerkeillä myös. Jossain määrin logiikka siis ontuu.

F1Livellä mielenkiintoista sanailua Michelin-pomolta:

The farce had an immediate impact on Michelin on the Paris stock exchange with share marked down 2.5 percent in early trading. Michelin race director Pierre Dupasquier defended the decision to advise teams to pull out.

"The tyres were not adapted to the special characteristics of the Indianapolis track," he said. He said the difference with last year was that the new rules forced teams to use tyres longer. "It was not a flaw (in the tyre) but a specific we had not calculated," he said.

Asked if he felt Michelin had been hurt by the incident, he said : "We could have feared prejudice if we had not taken that decision, if we had been irresponsible."

He went on : "There are different types of risk. If you make a trapeze with an old piece of string which you know will break after a dozen swings and you tell the trapeze artist to get on, then you put his life in danger, above the risk he knowingly takes."

He said the team bosses had backed their decision. "They followed us and understood because they're engineers," he added.

Ja nyt ollaan yllättyneitä :D
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Iacchus sanoi:
Uusien renkaiden on melkeinpä pakko ollut olla kestäviä tai muuten Michelin olisi tehnyt toisen emämunauksen. Dataa on kuitenkin tuossa vaiheessa ollut riittävästi. Niinpä pidän todennäköisempänä kakkosvaihtoa. Kyseisen syyn perusteella säännöistä joustaminen ei kuitenkaan mielestäni kuulu mihinkään urheiluun. Voi myös olla, että lopussa Micheliniltä tehtiin päätös olla käyttämättä mitään renkaita siksi, että tapahtumasta voitaisiin osittain syyttää myös FIAa. Tai sitten olen vainoharhainen ;).
Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
muistaakseni mikan MM-vuotena Bridgestonelta sanottiin että saavat kehitettyä uuden rengastyypin n. 12 tunnissa eli kisavklopun aikana pystytään suunnitteleen, tekeen ja toimittaan...
tosin se oli jollain ihmevehkeellä jonka käyttöä Goodyear heti protestoi :D
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Törni sanoi:
Jos Mercedes kehittäisi koneen joka ei kestä koko kisaa, pitäisikö turvallisuuteen vedoten lyhentää kilpailua. Kesken kisaa paukkuvat koneet ovat selkeä turvallisuusriski?
Mersullahan oli useana vuonna tällainen kone. Eikä pyydetty kisoihin lyhennystä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Matxi sanoi:
Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
Ei, vaan tarkoitan sitä, että Michelinillä oli riittävästi dataa, jotta he voivat päättää, että rahdataanko sinne esimerkiksi Australia-spec vai Espanja-spec -renkaat.

Mutuntumalla päättelin, että Espanja-spec valittiin radan loppuosien samankaltaisuuden takia. Ja Michelinillä on melko varmasti varastossa kymmentuhansia erilaisia renkaita ja satoja eri seoksia, joista luulisi löytyvän sopivan radalle kuin radalle jos alkuperäinen suunnitelma pettää. (lue: sopiva = ei hajoava)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Iacchus sanoi:
Ei, vaan tarkoitan sitä, että Michelinillä oli riittävästi dataa, jotta he voivat päättää, että rahdataanko sinne esimerkiksi Australia-spec vai Espanja-spec -renkaat.
oliko muka dataa tarpeeksi? eikös Indy saanut uuden päällysteen viime vuoden jälkeen?
Bridgestonella dataa oli kun rengastavat Firestonen kautta Indy500 kisan, mutta Michelinillä ei kai tuoretta dataa ollut...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Iacchus sanoi:
Ja Michelinillä on melko varmasti varastossa kymmentuhansia erilaisia renkaita ja satoja eri seoksia, joista luulisi löytyvän sopivan radalle kuin radalle jos alkuperäinen suunnitelma pettää. (lue: sopiva = ei hajoava)
aika hiljasta on tuommosten varastojen kanssa, jonkinmoinen varasto renkaita voi olla, mutta esmes michelinin tapasella rengasjätillä on todennäköisemmin kuitenkin valmiudet tehdä niitä renkaita tarvittaessa lisää kuin että pitää "kymmeniätuhansia" renkaita hyllyssä...
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
sooda sanoi:
Mersullahan oli useana vuonna tällainen kone. Eikä pyydetty kisoihin lyhennystä.
Vastaavia tilanteita on varmaan turha muiden osien osalta etsiä, sillä nehän saa kaikki parc fermé -sääntöjen mukaan vaihtaa, jos kyseessä on turvallisuus. Eikä Magneti Marellin elektroniikkaa, vanteita, iskunvaimentimia ja bensatankkeja lukuunottamatta olla saman valmistajan osia niin monessa eri tallin autossa kuin renkaita.

Tästä päästäänkin siihen, että olisi todennäköisesti kaikkein järkevintä, jos rengassääntöä muutettaisiin siten, että renkaiden vaihtaminen sallittaisiin ennen kilpailua, mutta lähtöpaikka tippuisi vaikkapa sen kymmenen ruutua. Lisäksi voitaisiin edellyttää rengastoimittajilta ns. vararengasta, joka toimii vaikka järvessä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FO110K sanoi:
oliko muka dataa tarpeeksi? eikös Indy saanut uuden päällysteen viime vuoden jälkeen?
Bridgestonella dataa oli kun rengastavat Firestonen kautta Indy500 kisan, mutta Michelinillä ei kai tuoretta dataa ollut...
Oli niillä perjantain (ja lauantain) harjoitusten jälkeen varmasti. Selvennyksen vuoksi täsmennän nyt, että puhun siis niiden paikalle SUNNUNTAIKSI tuotujen renkaiden valinnasta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Iacchus sanoi:
Oli niillä perjantain (ja lauantain) harjoitusten jälkeen varmasti. Selvennyksen vuoksi täsmennän nyt, että puhun siis niiden paikalle SUNNUNTAIKSI tuotujen renkaiden valinnasta.
no nehän pakatiin & lennätettiin hätävarana, ja todennäkösesti niiden renkaiden kohdalla tehtiin päätös rakentamisesta perjantaina, ja rahtaus Indýyn suoritettiin lauantain aikana...

Nykypäivänä ei ole aikaa eikä resursseja tehdä täysin uutta rengasta noin lyhyellä varotusajalla, aikanaanhan GY torpedoi tuon Bstonen laitteen jolla oltaisiin kyetty noin nopeisiin ratkaisuihin...
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FO110K sanoi:
aika hiljasta on tuommosten varastojen kanssa, jonkinmoinen varasto renkaita voi olla, mutta esmes michelinin tapasella rengasjätillä on todennäköisemmin kuitenkin valmiudet tehdä niitä renkaita tarvittaessa lisää kuin että pitää "kymmeniätuhansia" renkaita hyllyssä...
Voi olla niinkin (minulla ei juuri käsitystä tuosta), mutta kykyä niiden renkaiden saamiseen paikalle kuitenkin tavasta riippumatta on.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FO110K sanoi:
no nehän pakatiin & lennätettiin hätävarana, ja todennäkösesti niiden renkaiden kohdalla tehtiin päätös rakentamisesta perjantaina, ja rahtaus Indýyn suoritettiin lauantain aikana...
Niin... eli perjantain harjoitusten jälkeen pistettiin datat Clemont-Ferrandiin ja sanottiin, että keksikääpäs meille jostain parempi rengas.

FO110K sanoi:

Nykypäivänä ei ole aikaa eikä resursseja tehdä täysin uutta rengasta noin lyhyellä varotusajalla, aikanaanhan GY torpedoi tuon Bstonen laitteen jolla oltaisiin kyetty noin nopeisiin ratkaisuihin...
En ole uudesta renkaasta koskaan puhunutkaan, vaan siitä, että he osasivat valita jo olemassaolevista seoksista/rengastyypeistä parhaimmin tarkoitukseen sopivan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Iacchus sanoi:
Voi olla niinkin (minulla ei juuri käsitystä tuosta), mutta kykyä niiden renkaiden saamiseen paikalle kuitenkin tavasta riippumatta on.
juu mutta jos ja kun on laitteet ja resurssit valmistaa uusia renkaita nopeasti, niin ei ole järkeä pitää jatkuvan tuotekehityksen takia varastossa "vanhoja" valmiina...

loppujen lopuksihan tuo paikalle lennätetty rengasmäärähän ei kai kovin iso varmaan ollut, 14 autoa ja esmes varan vuoksi 3 sarjaa jokaiselle niin puhutaan 168kpl määrästä...
Michelinin kokoisen lafkan luulisi tuon määrän valmistavan suht nopsaan...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Iacchus sanoi:
En ole uudesta renkaasta koskaan puhunutkaan, vaan siitä, että he osasivat valita jo olemassaolevista seoksista/rengastyypeistä parhaimmin tarkoitukseen sopivan.
juu, mutta tallithan oli kommentoinu asiaa lauantaina ja sanonu että tuo paikalle rahdattu rengastyyppi on lähinnä "arvaus" eli takeita sen toimivuudesta ei kuulemma ollut ollenkaan...

edit: niin ja tuonkin seikan takiahan tiimit ei oikein tykänny ideasta ees vaihtaa kumeja, sama ongelmahan kuulemma olis voinu esiintyä niilläkin...
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
FO110K sanoi:
juu, mutta tallithan oli kommentoinu asiaa lauantaina ja sanonu että tuo paikalle rahdattu rengastyyppi on lähinnä "arvaus" eli takeita sen toimivuudesta ei kuulemma ollut ollenkaan...
Aika mielenkiintoista, että joutuvat tuolla arvailemaan. Mutta jos ei kerta ollut takeita, niin mitä järkeä sitten ehdottaa FIA:lle kyseisten renkaiden käyttämistä?

Olisikin mielenkiintoista tietää, että mitkä tiimit tuota FIA:lle ehdottivat (ei ymmärtääkseni ollut Michelinin ehdotus tuo)... Hieman on hajaannusta Michelin-leirissäkin tiedon suhteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitäs täällä ihmiset vinkuu?

Onko täs nyt tapahtunut jotain mihin jonkun pitäisi olla syypää? Eikai keskeytyksiä tartte alkaa laittaa jonkun syyksi, keskeytti sitten yks tai 7 michelin tallia.

Mun mielestä tuo oli oikein hyvä kisa. Ensinnäkin Michelineillä ei voitu ajaa kisaa joten he jättivät leikin kesken. Toiseksi miksi jotakuta (michelin talleja) olisi pitänyt armahtaa jollakin hemmetin shikaanilla, sillä säännöthän (rata) on kaikille samat ja niiden mukaan mennään.

Olisko fanit ruikuttanut jos 7 tallia olisi keskeyttänyt lämmittely kiekalla moottorin hajoamiseen?

Ok, Michelin teki pienen näpäytyksen FIA:lle typerästä säännöstä, mutta tämä sääntö on toiminut kuitenkin alkukauden.

Talli pomojen suurin suruhan näytti olevan faneille tuottama pettymys, ja se on varmaan se johon syyllistä haetaan.

Mutta, mun mielestä Michelinin sijaan suurin kärsijä oli Bernie ja FIA.

Ehkä tämä teksti on liian provosoiva (liioiteltu) mutta tuleepahan eriäviä mielipiteitä.

Offtopic:
Olin sunnuntai iltana Rhodoksella (Kreikassa) ja katsoin siellä kisan. Ironista oli, että Michelin oli noin 15 minuutin välein tilannu mainoksen TV:hen, sama koski Vodafonea. Tais tulla ennakkoon tilatut mainokset pikkasen ilkeästi! :D

Siellä (mikähän kanava lienee) muuten ei ole mainoskatkoja vaan TV kuva siirtyy hieman pienemmäksi yläkulmaan ja taustalla näkyy mainos, eli voi seurata kisaa koko kisan ajan katsomatta mainosta.

Mutta! sielläkin selostajat puhui team radion päälle! :nope:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Oberfeldwebel sanoi:
Mitäs täällä ihmiset vinkuu?

Onko täs nyt tapahtunut jotain mihin jonkun pitäisi olla syypää? Eikai keskeytyksiä tartte alkaa laittaa jonkun syyksi, keskeytti sitten yks tai 7 michelin tallia.

Mun mielestä tuo oli oikein hyvä kisa. Ensinnäkin Michelineillä ei voitu ajaa kisaa joten he jättivät leikin kesken. Toiseksi miksi jotakuta (michelin talleja) olisi pitänyt armahtaa jollakin hemmetin shikaanilla, sillä säännöthän (rata) on kaikille samat ja niiden mukaan mennään.
Joten FIA:n ei pitäisi myöskään rankaista Micheliniä millään tavalla :D
 
Ylös