Eikös tuossa Brasilian kisassa mennyt odotteluista huolimatta pihalle auto toisensa perään, ihan eri rengasmerkeillä myös. Jossain määrin logiikka siis ontuu.jaska sanoi:Yhteistä kuitenkin on, että molemmissa tapauksissa, koitettiin riskillä saada lisävauhtia. Toisessa tapauksessa FIA autto tässä, toisessa ei.
Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?Iacchus sanoi:Uusien renkaiden on melkeinpä pakko ollut olla kestäviä tai muuten Michelin olisi tehnyt toisen emämunauksen. Dataa on kuitenkin tuossa vaiheessa ollut riittävästi. Niinpä pidän todennäköisempänä kakkosvaihtoa. Kyseisen syyn perusteella säännöistä joustaminen ei kuitenkaan mielestäni kuulu mihinkään urheiluun. Voi myös olla, että lopussa Micheliniltä tehtiin päätös olla käyttämättä mitään renkaita siksi, että tapahtumasta voitaisiin osittain syyttää myös FIAa. Tai sitten olen vainoharhainen .
Viitattiin varmaankin Epsanjassa käytettyyn rengasmalliin, voisiko olla?Matxi sanoi:Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
muistaakseni mikan MM-vuotena Bridgestonelta sanottiin että saavat kehitettyä uuden rengastyypin n. 12 tunnissa eli kisavklopun aikana pystytään suunnitteleen, tekeen ja toimittaan...Matxi sanoi:Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
Mersullahan oli useana vuonna tällainen kone. Eikä pyydetty kisoihin lyhennystä.Törni sanoi:Jos Mercedes kehittäisi koneen joka ei kestä koko kisaa, pitäisikö turvallisuuteen vedoten lyhentää kilpailua. Kesken kisaa paukkuvat koneet ovat selkeä turvallisuusriski?
Ei, vaan tarkoitan sitä, että Michelinillä oli riittävästi dataa, jotta he voivat päättää, että rahdataanko sinne esimerkiksi Australia-spec vai Espanja-spec -renkaat.Matxi sanoi:Sä meinaat että vuorokaudessa suunnitellaan ja valmistetaan uudet renkaat?
oliko muka dataa tarpeeksi? eikös Indy saanut uuden päällysteen viime vuoden jälkeen?Iacchus sanoi:Ei, vaan tarkoitan sitä, että Michelinillä oli riittävästi dataa, jotta he voivat päättää, että rahdataanko sinne esimerkiksi Australia-spec vai Espanja-spec -renkaat.
aika hiljasta on tuommosten varastojen kanssa, jonkinmoinen varasto renkaita voi olla, mutta esmes michelinin tapasella rengasjätillä on todennäköisemmin kuitenkin valmiudet tehdä niitä renkaita tarvittaessa lisää kuin että pitää "kymmeniätuhansia" renkaita hyllyssä...Iacchus sanoi:Ja Michelinillä on melko varmasti varastossa kymmentuhansia erilaisia renkaita ja satoja eri seoksia, joista luulisi löytyvän sopivan radalle kuin radalle jos alkuperäinen suunnitelma pettää. (lue: sopiva = ei hajoava)
Vastaavia tilanteita on varmaan turha muiden osien osalta etsiä, sillä nehän saa kaikki parc fermé -sääntöjen mukaan vaihtaa, jos kyseessä on turvallisuus. Eikä Magneti Marellin elektroniikkaa, vanteita, iskunvaimentimia ja bensatankkeja lukuunottamatta olla saman valmistajan osia niin monessa eri tallin autossa kuin renkaita.sooda sanoi:Mersullahan oli useana vuonna tällainen kone. Eikä pyydetty kisoihin lyhennystä.
Oli niillä perjantain (ja lauantain) harjoitusten jälkeen varmasti. Selvennyksen vuoksi täsmennän nyt, että puhun siis niiden paikalle SUNNUNTAIKSI tuotujen renkaiden valinnasta.FO110K sanoi:oliko muka dataa tarpeeksi? eikös Indy saanut uuden päällysteen viime vuoden jälkeen?
Bridgestonella dataa oli kun rengastavat Firestonen kautta Indy500 kisan, mutta Michelinillä ei kai tuoretta dataa ollut...
no nehän pakatiin & lennätettiin hätävarana, ja todennäkösesti niiden renkaiden kohdalla tehtiin päätös rakentamisesta perjantaina, ja rahtaus Indýyn suoritettiin lauantain aikana...Iacchus sanoi:Oli niillä perjantain (ja lauantain) harjoitusten jälkeen varmasti. Selvennyksen vuoksi täsmennän nyt, että puhun siis niiden paikalle SUNNUNTAIKSI tuotujen renkaiden valinnasta.
Voi olla niinkin (minulla ei juuri käsitystä tuosta), mutta kykyä niiden renkaiden saamiseen paikalle kuitenkin tavasta riippumatta on.FO110K sanoi:aika hiljasta on tuommosten varastojen kanssa, jonkinmoinen varasto renkaita voi olla, mutta esmes michelinin tapasella rengasjätillä on todennäköisemmin kuitenkin valmiudet tehdä niitä renkaita tarvittaessa lisää kuin että pitää "kymmeniätuhansia" renkaita hyllyssä...
Niin... eli perjantain harjoitusten jälkeen pistettiin datat Clemont-Ferrandiin ja sanottiin, että keksikääpäs meille jostain parempi rengas.FO110K sanoi:no nehän pakatiin & lennätettiin hätävarana, ja todennäkösesti niiden renkaiden kohdalla tehtiin päätös rakentamisesta perjantaina, ja rahtaus Indýyn suoritettiin lauantain aikana...
En ole uudesta renkaasta koskaan puhunutkaan, vaan siitä, että he osasivat valita jo olemassaolevista seoksista/rengastyypeistä parhaimmin tarkoitukseen sopivan.FO110K sanoi:
Nykypäivänä ei ole aikaa eikä resursseja tehdä täysin uutta rengasta noin lyhyellä varotusajalla, aikanaanhan GY torpedoi tuon Bstonen laitteen jolla oltaisiin kyetty noin nopeisiin ratkaisuihin...
juu mutta jos ja kun on laitteet ja resurssit valmistaa uusia renkaita nopeasti, niin ei ole järkeä pitää jatkuvan tuotekehityksen takia varastossa "vanhoja" valmiina...Iacchus sanoi:Voi olla niinkin (minulla ei juuri käsitystä tuosta), mutta kykyä niiden renkaiden saamiseen paikalle kuitenkin tavasta riippumatta on.
juu, mutta tallithan oli kommentoinu asiaa lauantaina ja sanonu että tuo paikalle rahdattu rengastyyppi on lähinnä "arvaus" eli takeita sen toimivuudesta ei kuulemma ollut ollenkaan...Iacchus sanoi:En ole uudesta renkaasta koskaan puhunutkaan, vaan siitä, että he osasivat valita jo olemassaolevista seoksista/rengastyypeistä parhaimmin tarkoitukseen sopivan.
Aika mielenkiintoista, että joutuvat tuolla arvailemaan. Mutta jos ei kerta ollut takeita, niin mitä järkeä sitten ehdottaa FIA:lle kyseisten renkaiden käyttämistä?FO110K sanoi:juu, mutta tallithan oli kommentoinu asiaa lauantaina ja sanonu että tuo paikalle rahdattu rengastyyppi on lähinnä "arvaus" eli takeita sen toimivuudesta ei kuulemma ollut ollenkaan...
Näin on! Syy on yksin Michelinin:nope:Charlie sanoi:Summa summarum, 2003 tilanne aiheutui FIA:n typerästä säännöstä, 2005 säännöissä ei ollut mitään typerää, Michelin vain mokasi pahasti.
Joten FIA:n ei pitäisi myöskään rankaista Micheliniä millään tavallaOberfeldwebel sanoi:Mitäs täällä ihmiset vinkuu?
Onko täs nyt tapahtunut jotain mihin jonkun pitäisi olla syypää? Eikai keskeytyksiä tartte alkaa laittaa jonkun syyksi, keskeytti sitten yks tai 7 michelin tallia.
Mun mielestä tuo oli oikein hyvä kisa. Ensinnäkin Michelineillä ei voitu ajaa kisaa joten he jättivät leikin kesken. Toiseksi miksi jotakuta (michelin talleja) olisi pitänyt armahtaa jollakin hemmetin shikaanilla, sillä säännöthän (rata) on kaikille samat ja niiden mukaan mennään.