Finlandia- ym maratonhiihdot

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Tolerantti sanoi:
Alamäessä voi hävitä paljon, jos ei ole tekniikka hallussa. Mäen alussa työnnetään tasatyönnöin vauhtia niin kauan kuin vauhdissa pysyy. Sitten muna-asentoon. Pitää seistä suksien päällä tasapainossa niin, että paine jakautuu suksen pituudelle tasan. Asennon pitää olla kuitenkin rento, jotta lihakset palautuvat.
Tähän mulla muuten heräsi kysymys. Tuolla Paloheinässä kun on käynyt sillai, että ylämäessä olen saavuttanut edellä hiihtävän aika kaukaakin, mutta sitten ei koskaan osaa arvioida, kannattaako se tyyppi ohittaa ennen seuraavaa alamäkeä. Jos jää perään, niin sitten on vaarana se että itse liukuu päälle. Nousemalla ylös saa kyllä vauhtia pois, mutta mitä jos sekään ei auta. Jos vaikkapa alamäessä on viereisellä ladulla hiihtäjiä ja meinaan laskea edellä menevän päälle, niin miten siinä jarrutan? Enhän voi ladulla alkaa auraamaankaan?

Muutenkin tuossa laskutekniikassa mulla riittää vielä haastetta. Mulla nimittäin on jalat aika jännittyneet laskuissa, ainakin kaartuvissa laskuissa, eli ei pääse palautumaan kun pohkeet on aivan jännittyneenä.

Kannattaisiko muuten myös kaatumista harjoitella, jotta vahingon mahdollisesti tapahtuessa ei saisi koko porukkaa niskaansa?

Ja se stadionille tuova mäki kyllä vähän pelottaa vieläkin. Kuinka sen 180 asteen käännöksen pystyy vetämään kaatumatta jos tulee muna-asennossa sen mäen. Pitäs varmaan mennä joku viikonloppu lahteen treenaamaan sitä mäkeä. :D

Faustus

Well-known member
Jacques sanoi:
Jos vaikkapa alamäessä on viereisellä ladulla hiihtäjiä ja meinaan laskea edellä menevän päälle, niin miten siinä jarrutan? Enhän voi ladulla alkaa auraamaankaan?
Mikset voi? Otat vasemman suksen pois latu-uralta ja auraat sillä. Tai sitten otat sauvoilla vauhtia pois.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Faustus sanoi:
Mikset voi? Otat vasemman suksen pois latu-uralta ja auraat sillä. Tai sitten otat sauvoilla vauhtia pois.
Eli latu-uralla saa aurata? Eikö sellainen touhu voi pilata ladun?

No joo.. sauvat tietysti on yks..

Faustus

Well-known member
Miten niin pilata ladun?

Voi myös "taktikoida" niin, että jättää reilusti tyhjää tilaa eteensä ennen laskua ja tekee ohituksen vasta laskun jälkeen.

Faustus

Well-known member
Latu-uran pilaajia ovat ne, jotka hiihtävät vapaata kapealla metsäpolulla (esim. Pirkkolassa). Yritä siinä sitten nauttia hiihtämisestä, kun ladulla on tasaisin välimatkoin pieni lumikasa tms.

:mad_old:

Tolerantti

Well-known member
Jacques sanoi:
Tähän mulla muuten heräsi kysymys. Tuolla Paloheinässä kun on käynyt sillai, että ylämäessä olen saavuttanut edellä hiihtävän aika kaukaakin, mutta sitten ei koskaan osaa arvioida, kannattaako se tyyppi ohittaa ennen seuraavaa alamäkeä. Jos jää perään, niin sitten on vaarana se että itse liukuu päälle. Nousemalla ylös saa kyllä vauhtia pois, mutta mitä jos sekään ei auta. Jos vaikkapa alamäessä on viereisellä ladulla hiihtäjiä ja meinaan laskea edellä menevän päälle, niin miten siinä jarrutan? Enhän voi ladulla alkaa auraamaankaan?

Muutenkin tuossa laskutekniikassa mulla riittää vielä haastetta. Mulla nimittäin on jalat aika jännittyneet laskuissa, ainakin kaartuvissa laskuissa, eli ei pääse palautumaan kun pohkeet on aivan jännittyneenä.

Kannattaisiko muuten myös kaatumista harjoitella, jotta vahingon mahdollisesti tapahtuessa ei saisi koko porukkaa niskaansa?

Ja se stadionille tuova mäki kyllä vähän pelottaa vieläkin. Kuinka sen 180 asteen käännöksen pystyy vetämään kaatumatta jos tulee muna-asennossa sen mäen. Pitäs varmaan mennä joku viikonloppu lahteen treenaamaan sitä mäkeä. :D
Paloheinä on tietyllä tavalla erikoinen hiihtopaikka. Porukkaa on yleensä paljon ja taso vaihtelee toppapuku päällä tahkoavista kilpahiihtäjiin. Pikanttina lisänä päälle nelikymppiset äijät, jotka vetävät kisaa kierroksen verran mateennahat päällä:rolleyes: . Tällöin myös alamäen laskunopeus vaihtelee suuresti. Siten jos alamäessä tulee joku selkä edellä vastaan, kannattaa hänet ohittaa ennen seuraavaa alamäkeä. Sen sijaan Finlandiassa kunto/taito/suksen kulku on samassa ryhmässä hiihtävillä yleensä suunnilleen sama. Suksen kulkua on kyllä syytä tarkkailla; tuntuuko olevan itsellä liukkaampi vai tahmeampi suksi kuin letkan muilla.

Kun alamäkeen lähdetään, työnnetään vauhtia samalla tavalla kuin muutkin, ei enempää eikä vähempää. Toki tässä voi nyt kompensoida sitä suksen kulkueroa. Alamäen päällä katsotaan viereisten latujen miehitys mahd. väistöä silmälläpitäen. Jos näyttää siltä, että menee toisen päälle, niin yritetään seuraavaa:

1. Miedoin konsti on nousta pystympään. Jos ei tehoa niin,

2. Ollaan suunnilleen laskuasennossa ja painetaan sompia lumeen. Kyynärpäät ottavat tukea reisistä ja kahvasta vedetään ylöspäin kuin käsijarrusta. Tällä tavalla saa hiljennettyä pienen "ylinopeuden".

3. Jos ei hiljene riittävästi, aurataan. Siis toinen suksi nostetaan pois latu-uralta ja sillä aurataan. Tämän pystyy tekemään niin, että auraava suksi ei pilaa latu-uraa. Kuitenkin on pienempi paha pilata latua kuin mennä toisen päälle.

4. Jos ei auttanut tai viereisellä ladulla on tilaa, katsotaan vielä taakse vilkaisten, että väistö onnistuu ja vaihdetaan uraa. Ollaan tarkkana, jos joku edessä tekee saman tempun.

5. Jos ei pysty vaihtamaan uraa, voi yrittää aurata molemmilla suksilla latu-urasta välittämättä. Edelleen voi yrittää väistää umpihangen puolelle. Jos ei sekään onnistu, heittäydytään peffalleen/kyljelleen. Nämä siis paniikkiratkaisuina.

Laskutekniikasta. Kun vauhti on suuri, ollaan hyvinkin matalana. Tämä käy jonkin verran jalkoihin. Kun vauhti hiipuu, noustaan pystympään mahdollisimman rentoon asentoon. Silloin pohkeetkin jotenkin rentoutuvat. Pohkeet rentotuvat myös tasatyöntöosuudella laskun jälkipuolella. Jos on mutkia, ei siinä kovin rentona voi ollakkaan. Finlandiassa laskut ovat kuitenkin aika suoria, joten ongelma on pienempi.

Kaatumisesta. Kyllä kannattaa harjoitella. Pitäisi pyrkiä takaviistoon perseelleen, ehkä aavistuksen kyljelleen. Kun vauhti pysähtyy, katse heti (tai jo liun aikana) ylämäkeen päin, katsotaan, mihin päin voi väistää ja korjataan luut ja varusteet salamannopeasti sinne. Siis yleensä hangen puolelle. Siten pitäisi yrittää olla, että jalat ja sukset ovat rinnakkain, koska se helpottaa ylösnousua/poiskierähdystä. Kaatuminen Finlandian alamäessä on kuitenkin erittäin hankala juttu, koska perässä tulee porukkaa varmasti ja paljon.

Sitten se loppulasku. Muistaakseni liukuun lähdetään hyppyreiden vierestä, ollen mäki kuitenkin loivempi kuin alastulorinteet. Mäen lopussa on pitkään suoraa, jossa vauhti ehtii kuoleentua ennenkuin saavutaan 180 asteen käännökseen. Sekään ei ole mikään äkkiväärä käsijarruserpo, vaan puolipyöreä varsin suurella säteellä, joten suksea ehtii hyvin mättää uuteen asentoon. Ellei jopa joudu lykkimään vauhtia!

Tsemppiä vaan!:thumbup:

Tolerantti

Well-known member
Faustus sanoi:
Latu-uran pilaajia ovat ne, jotka hiihtävät vapaata kapealla metsäpolulla (esim. Pirkkolassa). Yritä siinä sitten nauttia hiihtämisestä, kun ladulla on tasaisin välimatkoin pieni lumikasa tms.

:mad_old:
Nämä ovat juu itsestä perkeleestä:jaska: . Tahvoimmat harrastavat samaa, vaikka luistelubaana olisi riittävän leveäkin. Ne varmaan etuilevat myös kassajonossa.:nope:
--------

Tuossa aiemmassa ladunpilaamisessa Jakkeus viittasi siis siihen, että joutuu auraamaan ladulla. Toki se pilaa latua, jos ei onnistu aurauksessa niin, että suksi pysyy uran ulkopuolella. Tosin pienempi paha sekin kuin kaatua tahi törmätä.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Kiitos.. hyviä vinkkejä jälleen.. näistä on todellä apua. :)

Tänään mulla kävikin pieni accident, kun latu oli aika huonossa kunnossa yhdessä 'mutkamäessä'. Pitovoitelu kun epäonnistuin ja luisto oli tosi kova, niin vauhtia oli aikalailla. Ei sitten tasapaino pitänyt ja kaaduin. Takanani tullut (n. 50 - 100 m) kaatui myös, en tiedä oliko minun syy vai ei, mutta ei tuo mun ladulta pois siirtyminen sujunut ihan kovinkaan mallikkaasti. Pitää tosiaan treenata totakin jossain.

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tolerantti sanoi:
Paloheinä on tietyllä tavalla erikoinen hiihtopaikka. Porukkaa on yleensä paljon ja taso vaihtelee toppapuku päällä tahkoavista kilpahiihtäjiin. Pikanttina lisänä päälle nelikymppiset äijät, jotka vetävät kisaa kierroksen verran mateennahat päällä:rolleyes: .
Joo ja sitten siellä on lisäksi perheen äitejä ja isiä lastensa kanssa niillä samoilla laduilla, joissa mm. oma FRWD-urheilutietokoneeni on tallentanut reilusti yli 30km/h huiput. Tosi hyvä että opettavat lapsiaan hiihtämään pienestä pitäen, mutta ehkei niitä kannattaisi ekana laittaa laskemaan mäkiä, joissa tosiaan laskee hiihtäjiä aika kovaakin. Siellä kun on lapsillekin oma mäki, jossa voivat lasketella. Toki itse olen yrittänyt vetää sitten laskut pystymmässä ja extra-varovaisuudella jos olen tällaisia tapauksia havainnut, kun ei lapsista koskaan tiedä. :rolleyes:

Eilenhän mulla kävikin just pieni tilanne tuollaisessa tapauksessa, josta kirjoitinkin tuolla treenitoikissa. Tuolloin en yksinkertaisesti havainnut äitiä lapsensa kanssa kun mäen päällä valitsin latu-uraani.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ilmoittautumiseni on vahvistettu. Numeroni on 1421. :ahem: :ahem: :ahem:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Finlandian sivuilta:

Tämän talven oikullisuudesta johtuen kunnostetaan ensin 32 km ja 50 km ladut. Jos lumitilanne sallii niin kunnostetaan myös 62 km. Pitkän matkan ongelmakohta on lähinnä Hollolan kirkonseudun pelto-osuudet, joihin tällä hetkellä jouduttaisiin ajamaan lunta huomattavia määriä. Vuoden 2005 hiihtoon ajettiin 200 kuormaa lunta ko. osuudelle.
Kuulemma 62km korvataan 32 km:llä mikäli pitkää latua ei saada kuntoon. :(

Jacques

Sijainti
Helsinki
Jacques sanoi:
Kuulemma 62km korvataan 32 km:llä mikäli pitkää latua ei saada kuntoon. :(
Nyt on tullut vahvistus, että hiihtomatka on lyhennetty 50 kilometriin. :(

Noh.. kaipa sekin on parempi kuin ei mitään.

Tolerantti

Well-known member
Jakkeuksen tulikoe lähestyy. On ehkä hyvä kirjoittaa muutama sana, meinaan kun olen aiemmin ollu ;) . Mainitsit ylempänä tiettyjä aikatavoitteita. Ne ovat hiihdossa vähän hankalia, kas kun reitti (korkeusvaihtelu) ja keli vaikuttavat suuresti ajanmenekkiin. 50 km:n matkalla kelin vaikutus voi olla yli ½ h. Sen sijaan sijoitustavoite on riippumattomampi olosuhteista. Jos nyt kuitenkin haluat saavutuksen maksimoida, niin tässä joitakin vinkkejä:

Voitelun merkitys korostuu pitkällä matkalla. Hyvällä suksella voi voittaa todella paljon. Siten saattaisi kannattaa viedä sukset asiantuntevaan liikkeeseen luistovoitelua varten. Tarpeen vaatiessa voivat hinkata pohjia enemmänkin, miedompi versio olisi pelkän luistovoitelun teko. Etenkin jos lumen/ilman kosteus on Finlandiassa suuri, olisivat fluorivoiteet ja pulverivoiteet tavanomaisia huomattavasti liukkaampia. Ne taas ovat verrattain tyyriitä. Siten ostopalvelu kertasuoritusta varten voisi olla järkevä.

Samoin pitovoitelu, mikäli näyttää siltä, että
- Keli on vakaa (tämä ehtoo pitää täyttyä)
- Mutta keli on hankala (noin nolla ja uudehkoa lunta)
olisi kannattavaa teettää liikkeessä. Käsitykseen voitelusta pääsee esim. Startin sivuilla www.startex.fi. Siellä on ohjeita aktiiveille ja kuntoilijoille eri olosuhteeseen. Ero on huimaava (kilpa- vs kuntovoitelu) työskentelyssä, aineissa ja kustannuksessa.

Lähtöruutuun pitää mennä ajoissa. Siten pääsee ryhmänsä keulapaikoille ja pääsee hiihtämään esteettömästi alusta lähtien. Ruudun jälkipään kisailijat seisovat laukauksen pamahtaessa hetken paikoillaan, odottelevat laskun päällä vuoroaan ja edelleen odottavat ylämäen alla vuoroaan. Aikaa menee.

Matkan aikana hiihdetään letkassa. Jos tuntuu siltä, että letka menee omaa vauhtia hitaammin, niin heti ohi, mutta rauhallisesti. Samoin voi yrittää liittyä ohihiihtävään letkaan. Tässä pitää olla kuitenkin tarkkana; ei saa tappaa itseään alkumatkan liian kovalla vauhdilla. Vaikka matka onkin nyt ”vain” 50 km, pitää muistaa, että tappavin vaihe on n. 35 km:n kohdalla; silloin on vielä 15 km maaliin. Silti, kun tavoitellaan hyvää aikaa, on syytä pitää kohtuullista vauhtia alusta asti.

Jos reitillä on aukeita osuuksia ja tuulee, kannattaa ehdottomasti peesata. Pitää vain löytää sopiva peesattava. Peesauksesta on hyötyä, vaikka ei tuulisikaan.

Huoltopisteillä ei pidä pysähtyä kuin välttämättömäksi ajaksi. Muki kouraan ja lennosta nesteet naamaan. Uusi muki käteen ja jo hiihdellään eteenpäin. Tarpeen tullen kourallinen suolakurkkuja ja hedelmäsokeria lisäksi. Sauva/sauvat asetellaan takaisin käteen koko ajan eteenpäin hiihdellen.

Kun matka painaa lopussa, niin sisulla eteenpäin. Vaihdellaan hiihtotyyliä, noustaan välillä vuorohiihdossa pystympään, niin lihasryhmät rentoutuvat. Näkymä maalissa odottavasta nätistä tytöstä, joka lyö mitalin kouraan, kannustaa:ahem: . Samoin saunassa odottava helmeilevä olutpullo:alppu: .

Loppulasku stadionille ei siis tule kilpahiihtoreittiä, missä tehdään laskun puolivälissä 180 asteen tiukka käännös. Finlandiassa viimeinen alamäki on kyllä jyrkähkö ja pitkä, mutta suora. Siis, katsotaan vapaa latu-ura ja jätetään vielä yksi ura auraajien väliin. Sitten sauvat kainaloon ja paketti tiukasti kasassa pitäen tyylikäs loppuliuku.

Yllä olevat ohjeet ovat nyt siis suorituksen maksimointia varten, joten tarkkana pitää olla.

Tsemppiä!:thumbup:

PS. Raporttia suorituksesta odotellaan.
PS 2. Näköjään sitä on vaihdettu avatarkin Kepun vaalimainokseen, hiihtäjähengessä!:thumbup:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tolerantti sanoi:
Voitelun merkitys korostuu pitkällä matkalla. Hyvällä suksella voi voittaa todella paljon. Siten saattaisi kannattaa viedä sukset asiantuntevaan liikkeeseen luistovoitelua varten. Tarpeen vaatiessa voivat hinkata pohjia enemmänkin, miedompi versio olisi pelkän luistovoitelun teko. Etenkin jos lumen/ilman kosteus on Finlandiassa suuri, olisivat fluorivoiteet ja pulverivoiteet tavanomaisia huomattavasti liukkaampia. Ne taas ovat verrattain tyyriitä. Siten ostopalvelu kertasuoritusta varten voisi olla järkevä.

Samoin pitovoitelu, mikäli näyttää siltä, että
- Keli on vakaa (tämä ehtoo pitää täyttyä)
- Mutta keli on hankala (noin nolla ja uudehkoa lunta)
olisi kannattavaa teettää liikkeessä. Käsitykseen voitelusta pääsee esim. Startin sivuilla www.startex.fi. Siellä on ohjeita aktiiveille ja kuntoilijoille eri olosuhteeseen. Ero on huimaava (kilpa- vs kuntovoitelu) työskentelyssä, aineissa ja kustannuksessa.
Pitää nyt vielä harkita. Olin kyllä ajatellut omalla voitelulla mennä. Etenkin nyt kun säätiedotukset näyttäisi sellaista keliä, jossa treeneissä on voiteluni toiminut hyvin. Otan ehkä pienen riskin, mutta tällaiseen ratkaisuun olen päätymässä.

Tolerantti sanoi:
Loppulasku stadionille ei siis tule kilpahiihtoreittiä, missä tehdään laskun puolivälissä 180 asteen tiukka käännös. Finlandiassa viimeinen alamäki on kyllä jyrkähkö ja pitkä, mutta suora. Siis, katsotaan vapaa latu-ura ja jätetään vielä yksi ura auraajien väliin. Sitten sauvat kainaloon ja paketti tiukasti kasassa pitäen tyylikäs loppuliuku.
Huh.. Tämä helpotti paljon, ettei ole sitä neulansilmää. :D
Ei mulla suorassa laskussa oo ollut ongelmia. Muna-asento on viimosen päälle hiottu. :D

Tolerantti sanoi:
Tsemppiä!:thumbup:

PS. Raporttia suorituksesta odotellaan.
PS 2. Näköjään sitä on vaihdettu avatarkin Kepun vaalimainokseen, hiihtäjähengessä!:thumbup:
Kiitti Tsempeistä ja ohjeista.. Tulevat tarpeeseen. :D
Ja raporttia pukkaa varmasti viimeistään sunnuntaina. :ahem:

Tolerantti

Well-known member
Jacques sanoi:
Pitää nyt vielä harkita. Olin kyllä ajatellut omalla voitelulla mennä. Etenkin nyt kun säätiedotukset näyttäisi sellaista keliä, jossa treeneissä on voiteluni toiminut hyvin. Otan ehkä pienen riskin, mutta tällaiseen ratkaisuun olen päätymässä.

Huh.. Tämä helpotti paljon, ettei ole sitä neulansilmää. :D
Ei mulla suorassa laskussa oo ollut ongelmia. Muna-asento on viimosen päälle hiottu. :D

Kiitti Tsempeistä ja ohjeista.. Tulevat tarpeeseen. :D
Ja raporttia pukkaa varmasti viimeistään sunnuntaina. :ahem:
Jos/kun on selvä pakkaskeli, ei kalliimmista voiteista ole niin suurta hyötyä. Siten omavoitelu on varmasti aivan hyvä vaihtoehto.

Neulansilmä: tajusin vasta eilen, että tarkoitit Lahden loppulaskulla sitä kilparadan mutkaa!:idea: Jos se olisi Finlandiassa, eivät koko maakunnan ruumisautot riittäisi raatojen keräykseen. Siinä suorallakin laskulla on jälkipään hiihtäjistä koko ajan yksi turvallaan:rolleyes: "Mukava" katsella oman suorituksen jälkeen katsomosta tai Karpalon ikkunasta tuoppi kourassa!:eek:

Raporttia odotellaan, kaikkinen likaisine yksityiskohtineen!:thumbup:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Noniin taitaa olla hiihdot hiidelty, mitenköhän Jakkeuksella meni. Mtv3:n uutinen aiheesta:

Kari Varis voitti Finlandia-hiihdon

Joensuun Katajan Kari Varis oli nopein Lahden ja Hollolan laduilla hiihdetyssä Finlandia-hiihdossa. Hän kukisti maalisuoran kirissä Imatralla asuvan Valeri Rodohlebovin ja lahtelaisen Niklas Collianderin.

Kaikille kolmelle merkittiin 50 kilometrin perinteisen hiihtotavan tapahtumassa sama aika 2.22.20. Neljäs oli Vuokatin Olli Ohtonen reilun 20 sekunnin erolla.

Naisten sarjan nopein oli Lappeen Riennon Anu Tähtinen ennen Hollolan Maija Saarista.

Kaikkiaan 34. kerran järjestetty Finlandia-hiihto veti noin 5300 ilmoittautunutta. Luvussa ovat mukana sunnuntain vapaan hiihtotavan Finlandiaan ilmoittautuneet reilut 600 hiihtäjää.

Viime vuonna hiihtäjiä oli viitisensataa enemmän. Järjestäjät olivat silti olosuhteet huomioiden tyytyväisiä.

- Kaikki sujui hyvin, sillä 15 asteen pakkanen kovetti ladut kestäviksi Poikkeuksellisen vähäluminen alkutalvi sekä aattopäivien rajut pakkaset tosin verottivat osanottoa. Uskon, että parempi talvi olisi nostanut hiihtäjien määrän lähemmäksi takavuosien huippulukuja, arvioi järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Juha Viljamaa.

(MTV3-STT)

Faustus

Well-known member
1757 Koivunen, Jarkko 4:39:03 1421 Finland

:thumbup: