Finlandia- ym maratonhiihdot

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Tolerantti sanoi:
Parempi ottaa varovaisesti, kun ei ole lajiharjoittelua paljon takana. Tosin ei ole muillakaan, mutta eihän se omaan aikaan/jaksamiseen vaikuta. Mikäs kädessä on?
Juu, ois hyvä jos malttaisin aloittaa rauhallisesti. Viime vuonna jo huomasin, että ei siitä alkupyristelystä ole muutenkaan hyötyä, kun siellä on niin kovaa hässäkkää.

Mulle tuli oikean puolen ojentajalihakseen joku revähdys tms. lievä lihasvamma reilu puolitoista kuukautta sitten. Tein silloin salilla alasvetoliikettä liian vähäiselle lämmittelyllä ja isoilla painoilla. Tuli vain sellainen pistävä polttava kipu, joka on toistunut sitten myöhemmin esim. hiihtolenkeillä, jos olen työntänyt oikein kovaa ylämäessä. Nyt en ole kahteen viikkoon rasittanut sitä, joten saa nähdä aiheuttaako se vaivaa..

Eilen kävin hieronnassa ja hieroja vähän kokeili sitä kättä. Huomasi saman kuin minäkin, että lihakset on muutenkin tosi jumissa ja kireät. Eli se kipu voi johtua myös siitä.

Tuon kädenkin takia ois tärkeää aloittaa rauhallisesti. Muuten lähden kyllä tavoittelemaan niin kovaa aikaa kuin vain mahdollista. Tavalliselle lauantai-lenkille en ole menossa, vaikka lajiharjoittelu onkin jäänyt vähäiseksi.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Raportti vol 2

Nyt se on sitten takana! Huikea suoritus.

Aloitanpa ihan aamusta..

Yön nukuin vähän levottomasti. Lopetin tankkauksen liian myöhään, joten heräsin kerran vessa-asioille. Lopulta heräsin sitten jo neljältä ja olin kylläkin ihan pirteä. Kamat kasaan, puuroa naamariin ja junalle..

Pasilassa jouduin sitten odottelemaan Lahden junaa ~20min. VR oli järjestenyt Finlandia hiihdon kiskobussin, joka veisi suoraan urheilukeskukseen. Se olisi lähetenyt klo6:40, ja ollut perillä 8:33, koska se kiersi Riihimäen kautta. klo6:46 lähti Z-juna Lahteen, joka oli Lahdessa jo klo 7:41. Muutama tyyppi meni siihen kiskobussiin ja totesin heille että "Mitäköhän järkeä tossa on mennä tohon, eihän tossa jaksa 2 tuntia istua". Sain osakseni murhaavia katseita, ja kaikki hahmot menivät siihen pikkupurkkiin.

Itse menin Z-junalla ja Lahdessa sain heti seurakseni virolaisen pariskunnan joka oli eksynyt (miten on mahdollista, kun hyppyrimäenhän näkee kaukaa? :D). Noh siinä sitten turistiin ja perillä olin tasan kahdeksalta. Oli siis hyvin aikaa vaihtaa kamppeet ja ottaa vähän rennosti ennen urakkaa. Tapasinpa myös pari kaveriani, joiden kanssa turistiin ennen kisaa ja myöhemmin kisan jälkeen myös tietty..

Klo 9:10 menimme sitten toisen kaverini kanssa lähtöpaikalle. Olimme siis samassa lähtöryhmässä. Näin vaikka Juhis ei osallistunutkaan Finlandiaan, niin mulla oli silti mukana kaveri, jonka halusin tietenkin voittaa.

Virheistä oppii.. Tälläkin kertaa ryntäsin aikalailla kärkipäähän, jotta en joutuisi hitaampien taakse. Ohitettavana olo on kuitenkin kivempaa (ja kevyempää) kuin ohittelu. Pyssy pamahti ja lähdin menemään. Aloitin ripeästi, mutta menin silti ensimmäiset mäet tosi rauhallisesti toisin kuin viime vuonna. Rauhallinen startti oli nyt helpompaa senkin takia, että mulla oli isompi lähtönumero. Eli kovia rynnistäjiä oli vähemmän, joten en itse joutunut tulpaksi.

Alun jälkeen otin sitten tasaisen kovan rytmin. Tarkoitukseni oli ylläpitää tasaista vauhtia koko ajan. Yllättäviä asioita huomasin kropassani. Käsissä ei tuntunut missään vaiheessa kipua, mutta 5-15km kohdalla tuntui alaselässä ja reisissä kipua. Alaselkä ei sinänsä ollut yllätys.. Lähinnä muistui vain mieleen, että näitä ongelmiahan mulla olikin hiihdossa. Tänä vuonna niitä ei vaan ehtinyt tulla, koska en ollut tänä talvena hiihtänyt kertaakaan täysiä ennen tätä päivää. Reisien jumitus oli sensijaan ihmeellinen asia. Ajattelin että reidet mulla vihoviimeiseksi reistailee, koska niiden pitäisi olla hyvässä kunnossa. Reisissä tuntui kipua ja jumitusta oikeastaan koko matkan aikana. Lisäksi ladut olivat paskat ja tasapainoilu varmasti aiheuttikin sitä painetta reisiin. Vuorohiihdosta ei tullut oikein mitään, joten lykin todella paljon tasatyönnöllä.

Mikä oli sitten suurin yllätys? Noh.. Tietenkin se että Messilän juomapiste 10km kohdalla tuli eteen, ja mun oma ajanottoni näytti lukemaa ~37min... Muistelin, että edellisenä vuonna aloitin paljon hitaammin, joten alkuvauhtini oli tosi kova. Pelkäsin tietysti, että aloitinko sittenkin liian kovaa, mutta ei, suurta takapakkia ei tullut. Tietenkin lopussa vauhti vähän hiipui (se johtui kyllä myös koko ajan huonontuneista laduista). Puolimatkassa olin vielä 3h 30min vauhdissa, joten kyllä se vähän hiipui..

Vaikka lihaksissa tuntuikin todella pahalta niin maaliviivan ylitin ajassa 3h 43min 53sec. Viimeisen 1km aikana kaaduin kahdesti. Alamäessä ennen stadionille tuloa ja loppusuoralla. Taas kerran mulla oli tiukka loppusuorataistelu papparaisen kanssa. Kyllähän minä hänet voitin, mutta tiukille se veti koska pyllähdin perseelleni 1 metri ennen maalia. Onneksi vauhti oli niin kova, että pääsin sillä vauhdilla liukumaan maaliviivan yli, ja menetin siinä ehkä pari sekuntia.

Maaliin tulon jälkeen olin aivan kuitti ja aivan koomassa. Mikä maa mikä valuutta. Eka operaatio oli maaliviivan jälkeen kun joku tarkastaja otti jonkun ajanottolapun pois mun selästä. Mä tietty jähmetyin siihen ja tarkastaja joutui sanomaan "voit mennä pois siitä jo".. :D
Näitä tämäntyylisiä jähmettymisiä tapahtui aika paljon heti kisan jälkeen, joten voi sanoa kyllä, että kaikkeni annoin!
Tällä kertaa en edes ajatellut minkä näköisen mitallinantajatytön valitsisin. Niin koomassa olin. En edes muista oliko se kauniskin yksilö. Halausta en taaskaan saanut, mutta sillä ei ollut juurikaan väliä. Olin niin hämmentynyt ja onnellinen tuosta huippuajasta.

Parempaa aikaa en olisi osannut unelmoidakaan, joten täydellisestihän se meni. Ja täytyy sanoa, että tämänhetkinen kuntoni taitaa olla tosi hyvä. Nimittäin hiihtotekniikkani oli todella hukassa vähäisten lajitreenien takia, joten hiihtoni oli hyvin pitkälti sellaista voimalla runnomista. Ja kun niin paljon menin tasatyönnöillä, niin on pakko sanoa, että suurin kehitys on tapahtunut nimen omaan yläkropan kunnossa. Se että jaksan runnoa pääasiassa yläkropalla melkein neljä tuntia 170 keskisykkeellä, on kyllä kieltämättä mieltä ylentävä asia.

Mietin vain sitä, millainen aika olisi ollut, jos keli olisi ollut täydellinen, ladut kunnossa ja olisin saanut harjoitella hiihtoa kunnolla 2-3kk putkeen ennen kisaa. Silloin olisi varmaan saanut jaloistakin irti ylämäissä (kun ne nyt meni kävelyksi). Siinä mielessä voisi odottaa, että jos kelit paranee, niin ensi vuonna voisi aika tästäkin vielä parantua?

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
:thumbup: Mukava lukea Jaqcun rapoa! Tosin kävi alaselkää juilimaan lukiessakin...

burb

.
Tavoite 4h30min ja tuloksena 3h43min. :eek!:
Heh, Jakke! :thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jacku, se sun kätes voi oireilla ihan hiirenkäytön takia.:ahem:

Mulla vähän samoja oireita, vaikken niin kauhiasti edes ole koneen ääressä.:thumbfh:

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Jaakkuekselle paljon haleja ja pusuja, itsensä voittamisesta ja hienosta suorituksesta!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jacques

Sijainti
Helsinki
burb sanoi:
Tavoite 4h30min ja tuloksena 3h43min. :eek!:
Heh, Jakke! :thumbup:
Itseasiassa tuo 4h30min tavoite oli 62km:lle.

Jacques sanoi:
Toisin sanoen, nyt jos mennään 62km, niin tavoite ois hiihtää se samassa ajassa kuin viime vuonna se 50km. Eli ~4h30min.
Eli lyhyellä matematiikalla voisi päätellä, että 62km olisi eilen mennyt juuri tuohon neljään ja puoleen tuntiin..

Vähäisen harjoittelun takia mun ns. realistinen tavoite kuitenkin laski siihen, että jos nyt neljän tunnin tuntumaan pääsis. Eli roimasta tavoitteen alituksesta voi toki silti puhua. :)

Vesku

Maatalousneuvos
Hieno homma!:thumbup:

Ikineuvos-enoni parikyt minsaa myöhemmin perilla!

Tolerantti

Well-known member
Jacques sanoi:
Viimeisen 1km aikana kaaduin kahdesti. Alamäessä ennen stadionille tuloa ja loppusuoralla. Taas kerran mulla oli tiukka loppusuorataistelu papparaisen kanssa. Kyllähän minä hänet voitin, mutta tiukille se veti koska pyllähdin perseelleni 1 metri ennen maalia. Onneksi vauhti oli niin kova, että pääsin sillä vauhdilla liukumaan maaliviivan yli, ja menetin siinä ehkä pari sekuntia.
------
Tällä kertaa en edes ajatellut minkä näköisen mitallinantajatytön valitsisin. Niin koomassa olin. En edes muista oliko se kauniskin yksilö. Halausta en taaskaan saanut, mutta sillä ei ollut juurikaan väliä. Olin niin hämmentynyt ja onnellinen tuosta huippuajasta.
Hienoa Jakkeus!:thumbup: Hyvä suoritus. Kyllä se jalkojen jumi varmastikin johtui lajiharjoittelun vähäisyydestä. Yllättävästi vaan ottaa perinteinen reisiin, kuten myös alaselkään.

Kaaduitko siis siinä pitkässä loppulaskussa? Tuliko muitakin kuin henkisiä vammoja? Entäs tämä metri ennen maaliviivaa, hiekkaa ladulla?

Tuo viimeinen kappale kyllä osoittaa, että nyt oli otettu miehestä kaikki tehot ulos! Huippu-urheiljan merkki!:ahem:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tolerantti sanoi:
Kaaduitko siis siinä pitkässä loppulaskussa? Tuliko muitakin kuin henkisiä vammoja? Entäs tämä metri ennen maaliviivaa, hiekkaa ladulla?
Kaaduin loppulaskussa joo, koska siinä oli tyypit auranneet niin paljon, että alusta oli tosi pöperöinen ja mulla oli jalat spagettia. Tasapainoilu ei vaan onnistunut. Se oli sellainen nopea kupsahdus pehmeään hankeen ja samantien ylös. Ei sattunut.

Sen sijaan se loppusuoran pyllähdys otti tosi kipeää häntäluuhun. Sekin johtui ihan vaan omasta horjahduksesta väsyneenä. Painopiste oli jostain syystä päässyt liian taakse. Latu oli loppusuoralla täydellinen.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tänä vuonna taas tämä.. Ilmeisesti muita foorumisteja ei tulessa?

Itse aion tänä vuonna hiihtää sekä lauantain perinteisen (#945) että sunnuntain vapaan tyylin (#6679) matkat.

Tänä vuonna tapahtumasta on jopa livestream! :D

Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Tänä vuonna taas tämä.. Ilmeisesti muita foorumisteja ei tulessa?

Itse aion tänä vuonna hiihtää sekä lauantain perinteisen (#945) että sunnuntain vapaan tyylin (#6679) matkat.

Tänä vuonna tapahtumasta on jopa livestream! :D
Jacquesin ajathan olivat perinteisellä 3,48,50 ja vapaalla 3,25,30. Sijoitukset 970 ja 494. Lauantaina Jacques oli liian nopea. Missasimme Totken kanssa hahmon sekä reitin varrelta että maaliintulossa. Sunnuntaina ehdittiin paikalle ja meno näytti hyvältä ja sijoitukset olivat hienot. Hyvä Jacques, hyvä Suomi, hyvä Pitäjänmäki, hyvä Livestrong Korville -tiimi!

Tuossa vielä tulokset kokonaisuudessaan.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Tuo miesten 50 perinteisen voittaja Oscar Svärd kävi vetäsemässä Finlandian harjotuksena omaa pääkisaansa vasten eli ensviikonlopun Vasaloppettia.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Talven hiihtojen osalta kausi pistetään pakettiin tulevalla viikolla. Huomenna hiihdetään Lapissa Saami Ski Race ja Norjassa tasokoas Norefjellrennet. Lisäksi Pallastunturin maastoissa alkaa Lapponia hiihdot, eli kolme tunturihiihtoa.

Noihin Saami Ski Raceen ja Lapponiahiihtoihin olis aivan pirun hieno osallistua.

Taannoin muuten Northug ilmoitti osallistuvansa ensikaudella Vasaloppetiin :thumbup:

Kevät lähestyy, mutta hiihtokelit ovat edelleen kohdillaan myös eteläisessä Suomessa. Mielenkiintoisimmat hiihtotapahtumat käydään kuitenkin Lapissa ja Etelä-Norjan tuntureilla.

Saami Ski Race

Saami Ski Race hiihdetään Enontekiöstä Norjan Kautokeinoon vanhaa paikkakuntien välistä postipolkua pitkin. Päätapahtuma on pituudeltaan peräti 90 kilometriä ja se hiihdetään vapaalla. Yhtenä ennakkosuosikeista kisaan lähtee Kari Varis. Saamme kisan jälkeen varmasti Karpan kommentit. Ensimmäisestä sijasta on luvassa 800 euron stipendi. Osallistujia tapahtumassa on reilu 300.

Ski Classics finaali – Norefjellrennet

Ski Classics-sarjan finaali Norefjellrennet hiihdetään Etelä-Norjan tuntureilla noin 1½ tunnin ajomatkan päässä Oslosta. Kilpailu hiihdetään kahtena 32 kilometrin lenkkinä huikeissa tunturimaisemissa ja kilpailussa on kolme välikiriä 5, 12 ja 33 kilometrin kohdilla.

Tapahtuman lähtölista ei ole sieltä kevyimmästä päästä: Rickardsson, Södergren, Østensen, Aukland, Ahrlin, Svärd , Fredriksson ,Rezac, Brink...myös viime viikolla Jämin talvitriathlonin MM-kisoissa ollut ja toiseksi sijoittunut Arne Post on viivalla. Mies hiihti varsin hyvin Vasaloppetissa (16.) ja Birkebeinnerretissä (7.). Myös Petter Northug oli lähdössä mukaan. Hiihtokunigas jaksoi hyvin vielä viime viikonlopun Norjan mestaruuskilpailuissa voittaen sekä joukkuesprintin yhdessä Jon Kristian Dalin kanssa, että 50 kilometrin kilpailun. Viikonloppu kuitenkin katkaisi kamelin selän ja Northug ilmoitti viikolla olevansa todella väsynyt ja jättävänsä Norefjellrennetin väliin. Muista ennakkosuosikeista Oskar Svärd on ollut Birkebeinerrennetin jälkeen väsynyt ja sairas. Svärd joutui lepäämään kahdeksan päivää, mutta aikoo silti startata.

Naisissa maratonhiihtospesialistien Nyströmin, Bonerin ja Hansson lisäksi ilmoittautuneiden joukossa on Astrid Jacobsen, joka on kuitenkin valitellut viime päivinä kurkkukipua, joten jää nähtäväksi starttaako hän.

Kisa starttaa klo 10 Suomen aikaa. Seuraa Hevoskuurin Facebook-sivua mikäli mahdollinen nettilähetys kiinnostaa. Ohessa hieno video viime vuoden kilpailusta.
http://www.hevoskuuri.fi/hiihto/314-lauantaina-saami-ski-race-ja-norefjellrennet

http://www.lapponiahiihto.fi/

http://www.saamiskirace.fi/