Force India F1 Team kaudella 2011

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuosta viistosta kuvasta (josta te katsotte vetotankojousitusta josta en ymmärrä yhtään mitään) niin itse huomasin että auton nokan alla näyttäisi olevan todella suuri reikä. Vähän niinkuin koittaisivat ilmaa siitä pistää läpi, onkohan tuon pullistuman tarkoitus olla jonkinlainen kanava josta ilma virtaa? Nokassa ei myöskään ole niitä pieniä reikiä joita kaikilla muilla on, niiden tarkoitustakaan kun en tiedä niin mahdetaanko tässä tuolla isolla aukolla jotain vastaavaa koittaa saada aikaan.
Eikai tuossa reikää ole? Mun silmään kiiltävä musta toi alapuolen väritys.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Force Indian uudelle autolle huimat tavoitteet

Turun Sanomat 8.2 2011 20:57:51

Force Indian tiistaina esittelemä uusi VJM04 on ensimmäinen uuden teknisen johtajan Andrew Greenin luotsauksessa syntynyt auto. Samainen Green toimi aikanaan myös Force Indian esi-isän Jordanin tallin ensimmäisen 191-auton työryhmässä.

Green on omalta osaltaan vastannut uusien sääntöjen haasteisiin. Menetyn aerodynamiikan korvaaminen, Pirellin renkaat ja ennen kaikkea Mercedeksen rakentamaan KERS-systeemin siirtyminen ovat tarjonneet suurimmat haasteet.

– Uskoakseni olemme saaneet paljon aerodynaamista suorituskykyä takaisin. Vielä piisaa tehtävää, mutta olemme edistyneet merkittävästi viime kauden päättymisen jälkeen. Liikkuva takasiipi on aivan uusi juttu ja yritämme tykittää suorituskykymme sen kanssa maksimiin, Green sanoo.

– Mercedeksen KERS vaikuttaa hyvin vahvalta. Olemme tehneet paljon töitä simulaattorilla ja kuljettajamme ovat päässeet hyvin sinuiksi sen kanssa.

Force India sijoittui viime vuonna valmistajien MM-sarjassa seitsemänneksi kerättyään 68 pistettä.

– 2010 oli poikkeuksellinen vuosi tiimillemme, kun edelle ponnistivat vain aiemmin mestaruuksia voittaneet tallit. Se todisti meidän täyttäneen tavoitteemme. Suhtaudun myös tähän kauteen hyvin optimisesti. Meillä on kolme nälkäistä kuskia saavuttamaan seuraavan askelman kehityksessään – vaaditaan siihen sitten pisteitä, podiumeja tai voittoja. Meillä on siihen myös työkalut resurssit McLarenin teknologian ja Mercedeksen moottorien kanssa, tallipäällikkö Vijay Mallya summaili.

Kaiken kruunaa kaikkien aikojen ensimmäinen Intian Grand Prix lokakuun lopussa.

– Mikä paikka se olisikaan saavuttaa nuo tavoitteemme kotikentällämme, Mallya maalailee.
Mallyan porukalla isot odotukset...
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Samanlaista väritystä pukkaa kuin viime vuonna, mutta silti ihan menevän näköinen peli. Veikkaisin, että kuudenneksi nopein auto tällä kaudella.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ihan menevän näköinen peli , tosin en jaksa uskoa , että ihan podiumsijoituksisa taistellaan (Intiassa sellaista kuitenkin voisi ehkä odottaa) .
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Noista tämän päivän jousituksista, niin onko esim. vielä kotva sitten suositut vääntösauvajousitukset jo ihan menneen talven lumia? Kuukkeli antaa vetosauvajousitukseen kaks ekaa linkkiä tänne forumille ja pari seuraavaa TS:n sivulle. Entä sitten etu- ja takapään erot.

Edit: Ai kysymys ei ookkaan varsinaisesta jousesta vaan vipustaakeleista. Jes.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joo, hokasinkin ite, kun löysin asiaa valaisevan raapustuksen kera kuvien.
Sikäli kun asiaa tahtoo enempi tonkia, niin scarbsf1.wordpress.com on hyvä paikka aloittaa. En voi sanoa noista itsekään liikaa ymmärtäväni, mutta Scarbs taisi vastikään väittää osan talleista järjestäneen takapään jousituksen siten, että vääntösauvat jäävät pois ja takana on vain yksi kierrejousi (sellainen, joka kolahti Massaa kypärään).

Tuon veto- tai työntötangon löytää siis jousituksesta etsimällä muuhun jousitukseen nähden eri vinkkelissä olevan tangon. Vetotanko kiinnittyy pyöräntuennan ylä- ja rungon alaosaan, työntötanko taas päin vastoin. Etu- ja takapään eroista voisi kai todeta sen, että nykyiset keulat eivät mahdollista vetotankojen laittamista etupäähän, koska voimaa välittävän tangon tulee olla kulmassa ja nykyisillä keuloilla pyöräntuennan yläpäästä rungon alapäähän vedetty tanko tulisi käytännössä suoraan. Työntötankojousituksen väitetään olevan hieman parempi alustan toimivuuden kannalta, mutta käytännössä valinta näiden ratkaisujen välillä on jo pitkään tehty aerodynamiikan perusteella.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Sikäli kun asiaa tahtoo enempi tonkia, niin scarbsf1.wordpress.com on hyvä paikka aloittaa. En voi sanoa noista itsekään liikaa ymmärtäväni, mutta Scarbs taisi vastikään väittää osan talleista järjestäneen takapään jousituksen siten, että vääntösauvat jäävät pois ja takana on vain yksi kierrejousi (sellainen, joka kolahti Massaa kypärään).

Tuon veto- tai työntötangon löytää siis jousituksesta etsimällä muuhun jousitukseen nähden eri vinkkelissä olevan tangon. Vetotanko kiinnittyy pyöräntuennan ylä- ja rungon alaosaan, työntötanko taas päin vastoin. Etu- ja takapään eroista voisi kai todeta sen, että nykyiset keulat eivät mahdollista vetotankojen laittamista etupäähän, koska voimaa välittävän tangon tulee olla kulmassa ja nykyisillä keuloilla pyöräntuennan yläpäästä rungon alapäähän vedetty tanko tulisi käytännössä suoraan. Työntötankojousituksen väitetään olevan hieman parempi alustan toimivuuden kannalta, mutta käytännössä valinta näiden ratkaisujen välillä on jo pitkään tehty aerodynamiikan perusteella.
Thänks!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tällä ei kyllä taistella juuri pisteistä edes. Auto näyttää todella rumalta.

Eräänlainen yhdistelmä vuoden -95 McLarenin laivaa ja Renaultin 2009 jättikeulaa.

Lotuskin menee ohi tästä kotterosta. Viriginin ja Hispanian kans taistelevat aika-ajojen jatkoon pääsystä. Luotettavuuden ansiosta voivat hyvällä tuurilla pisteen pari saada mutta että viitos sija, hahhah. Toiveissa on hyvä elää :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käytössä on samanlainen airboxi kuin Team Lotuksella. Kiva nähdä, että muutkin on lähteny samaan suuntaan.

Auton keula aika massiivisen oloinen ja jotenkin ahtaan näköinen suhteessa näihin nyky korkea nokkaisiin verrattuna.
Airboxihan se ekana silmään pistää joo. Aika jännä, että kun tämän tyyppistä ratkasua koitettiin heikentää säännöillä (paksumpi tolppa keskellä), niin konseptin keksinyt Mersu hylkäs sen, mutta kaksi muuta tallia otti sen käyttöön kuitenkin. Kuinka moni tähän oliskaan siirtyny, jos sääntömuutosta ei olis tehty tämän osalta?

Keulasta mullekin tulee ekana mieleen Renun 09 läskinenä...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vaikuttaa tasapainoiselta kokonaisuudelta. Keulan ilme vähän yökkäävä, mutta sen merkitys lienee katselijalle lähinnä visuaalinen. Selkeästi best of the rest materiaalia eli kuudes tallimestaruussarjassa. Williamsit, Sauberit vähän tipahtaa kelkasta nyt.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Airboxihan se ekana silmään pistää joo. Aika jännä, että kun tämän tyyppistä ratkasua koitettiin heikentää säännöillä (paksumpi tolppa keskellä), niin konseptin keksinyt Mersu hylkäs sen, mutta kaksi muuta tallia otti sen käyttöön kuitenkin. Kuinka moni tähän oliskaan siirtyny, jos sääntömuutosta ei olis tehty tämän osalta?

Keulasta mullekin tulee ekana mieleen Renun 09 läskinenä...
Airbox? Ja ollut jossain Mersussa? Siis tarkoitetaanko tällä nyt viimekauden Mersua vai jotain vanhaa Mäkkiä? Ja voisiko joku selittää mikä tämän toimintaperiaate oikein on? Koitan jostain itekkin ettiä näitä kuvia, mutta varmaan heikolla menestyksellä...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Airbox? Ja ollut jossain Mersussa? Siis tarkoitetaanko tällä nyt viimekauden Mersua vai jotain vanhaa Mäkkiä? Ja voisiko joku selittää mikä tämän toimintaperiaate oikein on? Koitan jostain itekkin ettiä näitä kuvia, mutta varmaan heikolla menestyksellä...
Airbox on toi aukko kuskin pään yläpuolella josta moottori saa ilmaa

Tarkoitetaan viime kauden Mersua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Airbox? Ja ollut jossain Mersussa? Siis tarkoitetaanko tällä nyt viimekauden Mersua vai jotain vanhaa Mäkkiä? Ja voisiko joku selittää mikä tämän toimintaperiaate oikein on? Koitan jostain itekkin ettiä näitä kuvia, mutta varmaan heikolla menestyksellä...
Juu viittasin tämä kauden sääntömuutoksiin ja sitä kautta tietenkin viime kauden Mercedes GP talliin. Mäkki on mäkki ja Mersu on mersu. ;)

Tällä matalemmalla airboxilla eli moottorin ilmanotolla kuskin pään yläpuolella tarkoitus on parantaa ilmavirtoja takasiivelle. Myös lyhyemmässä putkessa moottorille voi kait olla jotain etua... En tiedä niistä, mutta muistasin sellasen maininnan nähneeni viime kauden Mersusta jossain. Lisäksi Gascoyne sano, että Lotuksella tämä on myös kevyempi vaihtoehto...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Airboxihan se ekana silmään pistää joo. Aika jännä, että kun tämän tyyppistä ratkasua koitettiin heikentää säännöillä (paksumpi tolppa keskellä)
Musta jotenki tuntuu, ettei tolla tolpalla ole hirveesti vaikutusta mihinkään. Varmasti aika sutjakkaan muotoinen sukkula ylhäältä katsottuna.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Maailman miehekkäimmästä juoksustaan tunnettu Sutil näyttää äijältä Di Restan vierellä. :eek!: Di Resta sen sijaan näyttää vähän siltä, että vahingossa on eksynyt kuvaan mukaan.

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Maailman miehekkäimmästä juoksustaan tunnettu Sutil näyttää äijältä Di Restan vierellä. :eek!: Di Resta sen sijaan näyttää vähän siltä, että vahingossa on eksynyt kuvaan mukaan.
Totta. On se äijä!

Hyvähän se on, että kokemus näkyy ainakin jossain... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Keulasta vähnä parempaa kuvaa:

Ei näytä tästä kulmasta enää niin läskiltä kuin ylempää..
 
Ylös