Force India F1 Team kaudella 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Force India on tiedottanut pestanneensa uudeksi sponsori- ja mediajohtajakseen Sadie Wigglesworthin. Aiemmin Wigglesworth on toiminut vastaavissa tehtävissä Aston Martinilla. Hänen osaamisellaan Force India pyrkii tehostamaan sponsorihankintaansa ja kohentamaan kuvaansa julkisuudessa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Force India on tiedottanut pestanneensa uudeksi sponsori- ja mediajohtajakseen Sadie Wigglesworthin. Aiemmin Wigglesworth on toiminut vastaavissa tehtävissä Aston Martinilla. Hänen osaamisellaan Force India pyrkii tehostamaan sponsorihankintaansa ja kohentamaan kuvaansa julkisuudessa.
Force Indiasta on siis kovaa vauhtia tulossa brittifutareiden suosikki F1 talli...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Suomalaiskanadalainen Christopher Holmsten on Pirellin henkilö joka työskentelee insinöörinä Force India tiimissä...

Holmsten tuo Force Indialle suomalaista insinööritaitoa

Turun Sanomat 6.4 2011 22:37:13

Pitkin maailmaa kiertävään formula 1 -karavaaniin liittyi vuoden alussa uusi suomalaiskasvo. Rengastoimittaja Pirellin mukana jokainen Grand Prix -tiimi sai yhden uuden työntekijän. Christopher Holmsten toimii italialaismerkin insinöörinä Force Indialla.

28-vuotias Holmsten on puoliksi suomalainen, puoliksi kanadalainen. Isoisä Kauko Holmsten muutti perheineen Turusta Kanadaan. Christopherin isä Henri on syntynyt Suomessa, mutta kasvanut Atlantin tuolla puolen.

Christopher Holmsten ei ole ihan vihreä F1-ympyröissä.

– Tunnen kyllä tämän alan. Valmistuttuani koneinsinööriksi yliopistossa tein töitä aerodynamiikan puolella Red Bullille ja Hondalle. Kun Hondasta tuli Brawn, F1-aikani tuntui olevan ohitse, mutta sitten tuli tämä työpaikka Pirelliltä ja tästä tuli ensimmäinen oikea matkustusvuoteni F1-kisoissa, Holmsten taustoittaa.

Pirellillä on liikenteessä kirjava kansainvälinen insinöörijoukko.

– Meillä on edustettuna yhdeksän eri kansallisuutta ja puhumme yhteensä 14 eri kieltä keskenämme, lehdistöpäällikkö Alexandra Schieren kartoittaa.

Holmstenin perhe pitää kiinni suomalaisjuuristaan ja vierailee 1-2 kertaa vuodessa Turussa.

– Tykkään puhua suomea ja olisi kiva puhua sitä vaikka kuljettajien kanssa, mutta Force Indialla ei heitä ole. Opin suomen isoisältäni, vaikka olenkin kasvanut eri kielellä. Haluan puhua suomea. Ymmärrän kieltä yleensä, mutta puhuminen on sitten niin ja näin.

– Kun asuimme suurten järvien alueella, joka muistuttaa Suomea, tunsin siellä paljon suomalaisia. Sitten muutimme Ottawaan ja siellä ei sitten tapaakaan niin paljon suomalaisia, Holmsten selvittää.

Nykyisin Holmsten asuu Oxfordissa, Englannissa. Totuttelu 19 osakilpailun kiihkeään F1-sarjaan on käynnissä.

– Kieltämättä tämä on hyvin hektistä hommaa, mutta olen kyllä sopeutunut tällaiseen elämään aika hyvin.

Räikkönen
suosikkikuski


F1-urheilusta Holmsten kiinnostui jo poikasena.

– Tietysti kannustin suomalaisia, mutta silloin Mika Häkkisen aikana taisin kyllä olla enemmän Michael Schumacher-fani. Mutta Kimi Räikköstä olen fanittanut aina. Kimi oli minulle sellainen varsinainen suosikkikuljettaja. Toivoisin, että hän tulisi vielä takaisin F1:een, vaikka en uskokaan niin enää käyvän.

Insinööreillä ei ole lupa puhua työstään yksityiskohtaisemmin. Kysytään nyt sentään, mitä rengasinsinöörin ruutuun F1-tallissa kuuluu.

– Olen sellainen linkki tiimin ja Pirellin välillä. Hoidan dataliikenteen ja keskinäiset diplomatiat, Holmsten kertoo.

Intialaistiimin kanssa luontevat suhteet syntyivät helposti.

– Olen tietysti uusi henkilö tiimissä uuden rengastoimittajan ohella. Mukavasti on mennyt.

Entä sitten Force Indian menestysnäkymät?

– En voi kommentoida omia odotuksiani. Ajan myötä selviää, miten meillä menee, Holmsten vastaa ympäripyöreästi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Tämän tiimin kuskienvälisissä minulle pientä yllätystä ollut sen suhteen että di Restassa on ainesta. Sutil kenties jäämässä kakkoseksi jo näin alkuvaiheessa kautta.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Tämän tiimin kuskienvälisissä minulle pientä yllätystä ollut sen suhteen että di Restassa on ainesta. Sutil kenties jäämässä kakkoseksi jo näin alkuvaiheessa kautta.
Kieltämättä, tosin auto on ollut pienoinen pettymys... Jos saisivat vähän nopeammaksi niin voisivat sekoittaa pakkaa samaan tapaan kuin Renault.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Force India talli aloittaa kotimaassaan Intiassa uuden ”yksi miljardista” -ohjelman, jossa etsitään intialaista Formula ykkösten maailmanmestaria. Sponsorikseen projekti on saanut ExxonMobilin. Kykykartoituskisassa lahjakkaat kuljettajat saavat edetä urallaan Force Indian ja ExxonMobilin tuella.

Intia on viimeisen 20 vuoden aikana kehittynyt valtavasti, mutta lupaava kilpa-ajajalahjakkuus joutuu lopettamaan uransa rahoituksen puutteen takia. Esimerkiksi läntisessä Euroopassa lahjakkuuksia pystytään kartoittamaan paremmin ja heille riittää taustatukea ja rahoitusta. Force India pyrkii rakentamaan vastaavanlaisen tien myös intialaisille lupauksille ja potentiaalia varmasti löytyy, koska maassa on yli miljardi asukasta.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee


FI testasi harjoituksissa uutta keulaa. Hyvältä näyttää, vaikka yllättävän kovaa ne on menny tuolla möhkölläkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
FI testasi harjoituksissa uutta keulaa. Hyvältä näyttää, vaikka yllättävän kovaa ne on menny tuolla möhkölläkin.
Minkä verran hitaampaa sillä olisi luullut menevän kierroksella? 0,3? 0,5?
Itse en meinaan osaa sanoa... muutakuin että tiimi on kenties vähän taantunut viime kausista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Keula vaikuttaa koko auton aerodynamiikkaan, eli siihen tehtyjen muutosten vaikutusta kierrosaikaan on ihan erityisen turhaa lähteä ennustamaan. Tuon vanhan kaksoisleuan ideana on kuitenkin ollut nopeuttaa keulan alla kulkevaa virtausta. Vanhojen sääntöjen mukaisten etusiipien kanssa konseptia käytettiin paljonkin, tässä maailmassa olisin kuvitellut sen olevan melko hyödytön kikka.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Oikeastaan tuo uusi etusiipi näyttää jotenkin vähemmän viimeistellyltä kuin tuo edellinen... Ehkä pikkaisen pitäisi vielä viritellä sitä, voisi kyllä nopeuttaa. Hieman hitaan oloinen on intialainen ollut tällä kaudella.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hyvää settiä.

Talvitestien jälkeen en olisi povannut Force Indialle muuta paikkaa kuin keskikastin perällä köröttelyä. Sen verran simppelin oloinen auto VJM-03 oli. Alkukaudesta se ei ollutkaan mikään raketti, mutta paikkasi aikisvauhdin puutetta tasaisen tappavalla kisanopeudella. Sittemmin on myös raakaa nopeutta löytynyt lisää, ja viimeisessä neljässä kisassa tallin auto on löytynyt Q3:sta. Ei huonosti pienehköltä tallilta, jonka suunnittelupuolella ulko-ovi on heilunut melko ahkerasti parin viime vuoden aikana.

Ja jos auto on ollut aika hyvä, niin kuljettajat ovat myös yleensä pystyneet sitä hyödyntämään. Sutil on herännyt alkukauden koomastaan, ja kerännyt jo melkoisen kasan pisteitä. Di Resta on ollut nopea, mutta vauhti ei ole vielä tuonut kaivattua tulosta. On kuitenkin pitänyt Sutilin kiireisenä, mikä ei ole tulokkaalta lainkaan huono suoritus.

Ennakkomanausten murskaamisesta palkitaan arvosanalla 9.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielenkiintoinen käänne. FI on viimeiset kolme vuotta kyhännyt yllättävän hyviä autoja kohtalaisella budjetilla. Onkohan tämä se kaivattu boosti jolla päästäisiin haastamaan kenties Renaultia tai jopa Mersua?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Eli sittenkin myytiin? Voisiko joku vähän selventää mitä tämä nyt sitten muuttaa tallin toiminnassa, onko uusi omistaja innokkaampi lyömään rahaa kehiin kuin Mallaya?

Pariin satuinkin saamaan vastauksen ihan maikkarin sivuilta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli sittenkin myytiin? Voisiko joku vähän selventää mitä tämä nyt sitten muuttaa tallin toiminnassa, onko uusi omistaja innokkaampi lyömään rahaa kehiin kuin Mallaya? Jääkö Mallaya kokonaan pois tallin toiminnasta? Ja muuttuuko nimi?
Muutoksia on paha arvata, koska Mallyan aikeita ei tiedetä sen kummemmin kuin uuden omistajankaan suunnitelmia. Nythän vakuutetaan, että Mallya jatkaa johdossa, mutta bisnestensä tilanne on se, ettei olisi yllätys, vaikka hän tallista pian luopuisi. Kingfisher Airlinesilla on 1,5 miljardia euroa velkaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Oston vaikutukset riippunevat hyvin pitkälle siitä, kuinka paljon rahaa laitetaan peliin.

Eikös talliin parin vuoden sisään palkattu melkoisen paljon uutta henkilökuntaa?
Luulisi että jos mennään säästölinjalle äkkiä nimimiehet lähtisivät pois.

Sen puoleen tämä saattoi tulla loistavaan väliin, kun talli on vielä pinnalla (jos huhut jatkuvista rahahuolista ovat pitäneet paikkaansa) niin paljon parempi myydä nyt ennenkuin suorituksiin alkanut vaikuttaa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eikös talliin parin vuoden sisään palkattu melkoisen paljon uutta henkilökuntaa?
Luulisi että jos mennään säästölinjalle äkkiä nimimiehet lähtisivät pois.
Juuri toisinpäin on ovi käynyt. Esim. 2010: A number of senior personnel left the team during the season, with technical director James Key being the highest-profile member, leaving to join Sauber in a similar role. Chief designer Lewis Butler, head of aerodynamics Marianne Hinson, and commercial director Ian Phillips also left the outfit.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Noniin, sehän meni sitten kovinkin putkeen :)

Muistelin sitä kyllä että tallissa vaihtu paljon porukkaa, mutta "etukäteen" sisään tullut porukka olisi ollut kovempaa mutta taisikin olla sitten väärin muistettu.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Nyt se on varmaan: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/10/1409981/sadan-miljoonan-taalan-tallikaupat

Että tallin nimi sitten muuttu Sahara Force Indiaks! Jokohan nimi on jo käytössä lähi GP:ssä vaiko vasta ens kaudella? Racingflashnewsistä muistelen lukeneeni et nimi muuttuis vasta kaudella 2013, mutta tuossa taas ei oo mitään järkeä!
Vähän veikkailen, että nyt kun Subrata Roy astu tallin johtohahmoihin niin ens kaudella toista autoa voi käskyttää Kartihikeyan! Mutta mielelläni näkisin parin Sutil/Di Resta vielä Indialla.

Muuttukohan tiimin väritys ollenkaan? :eek:
 
Ylös