Formula 1 - 2024 - 16 - Italian GP

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4348
joo softeillahan Kimi oli liikkeellä, ulosmittasi aloittelijana vain liikaa renkaitten suorituskykyä ennen Parabolikaan ja renkaat ei kestäneet. Se on nähty niin monesti viime vuosien aikana että hyvä 1ja 2. sektori ei kuitenkaan tuo parasta kokonaisaikaa kun suorituskyky romahtaa monesti viimeisellä sektorilla. Toivottavaa olisi että renkaat kestäisi inakin 1. kierroksen täyttä puristusta.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Mikäänhän tuossa jutussa ei tue tulkintaasi, että Antonellin riivattu kyyti olisi ollut tallin valitsema lähestyminen.
Tarviiko se siellä lukea erikseen? Meinaatko, että alasarjan kuski, joka pääsee ekoihin harkkoihinsa, hirjastelee miten itseään huvittaa, kun muilla kuskeilla on oma ohjelmansa, jota ajavat läpi?
Ne myös ajoivat vertailudataa eri pohjilla ja olisi pitänyt varmasti ajaa erilaisia nopeuksia, eri painoja ym.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Tarviiko se siellä lukea erikseen? Meinaatko, että alasarjan kuski, joka pääsee ekoihin harkkoihinsa, hirjastelee miten itseään huvittaa, kun muilla kuskeilla on oma ohjelmansa, jota ajavat läpi?
Ne myös ajoivat vertailudataa eri pohjilla ja olisi pitänyt varmasti ajaa erilaisia nopeuksia, eri painoja ym.
Minua ihmetyttää miksi koet tarvetta selitellä ulosajoa jollain ”tallin valitsemalla lähestymistavalla”?
Antonelli ajoi kokemattomuuttaan yli renkaidensa suorituskyvyn. Niin siinä linkkaamassasi jutussa lukee. Ilmiselvää poikamaista höntyilyä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4877
Olen Vilanderin ja Juuselan kanssa jyrkästi eri mieltä case Antonellista. Molemmat toitotteli sitä, kuinka tärkeintä olisi ottaa iisisti ja olla vaikka puoli sekuntia Hamiltonin perässä, kunhan vain saa ajettua puhtaan harjoituksen.

Jos haluaa olla sitä aivan kirkkainta kärkeä, niin minä haluan nähdä, että tullaan heti sillä asenteella sisään, että minä olen tämän paikan kunkku. Jos läikkyy niin sitten läikkyy. Muistaako joku, että Verstappen, Hamilton tai Schumacher olisi tullut lajiin suomalaisyleisurheilijoille tyypilliselle asenteella, että katsotaan mihin riittää? Ei tietenkään, vaan kaikkia näitä kuskeja yhdistää kaikki mulle ja heti -asenne omaa lajia kohtaan. Uskon myös Toto Wolffin ajattelevan samoin.
Itseasiassa Verstappen oli Suzukassa 2014 ensimmäisessä F1 sessiossaan 0.45sek Toro Rosson Kvyatia perässä. F1TV:n puolella Palmeri oli vähän samoilla linjoilla että kun lainataan toisen autoa niin vihoviimeinen teko on laittaa se lunastukseen, mutta samalla totesi nuorille klopeille harkatkin olevan aika-ajosessioita joissa yritetään tehdä vaikutus. Antonellilla kävi klassiset nuoren klopin mopon keulimiset ojaan, heti radalle mentyään revittiin like never before vaikka aikaa oli tunti. Mutta vauhti on siellä ja tälläiset rookiemokat karsiutuu ajan myötä.

Yllättävän rauhallisesti Verstappen otti aikoinaan ensimmäisen F1 sessionsa. Reikäpäisyys tuli vasta kisakuskipestin myötä.

https://www.motorsport.com/f1/news/max-verstappens-shock-japan-f1-practice-debut/10594096/

"I remember very well when I drove out for the first time, I was surprised how much power I suddenly had. It was a shock to my system, everything was much more fierce than I was used to.

"It was quite overwhelming at first, but soon it went well. I didn't really take any risks either, it was purely about understanding the car. I obviously had no experience yet, so it was mainly about learning how an F1 car would feel."
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Vaikka Antonellin ajot jäivät nyt valitettavan lyhyeksi niin pidän silti erittäin vakuuttavana kaverin ajotapaa miten millintarkasti hyödynsi koko radan leveyden. Etenkin mutkiin tultaessa ulommat renkaat ovat koko ajan valkoisen viivan päällä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4877
Tarviiko se siellä lukea erikseen? Meinaatko, että alasarjan kuski, joka pääsee ekoihin harkkoihinsa, hirjastelee miten itseään huvittaa, kun muilla kuskeilla on oma ohjelmansa, jota ajavat läpi?
Ne myös ajoivat vertailudataa eri pohjilla ja olisi pitänyt varmasti ajaa erilaisia nopeuksia, eri painoja ym.
Jos vetää renkaat rakoille ja liian suurella tilannenopeudella seinään uudella lattialla ja myllyllä niin tämä ei varmastikaan kuulunut tallin ohjelmaan. Vaikka siellä on harjoitusohjelmat niin nuoruuden into otti vallan ja siksi mentiin seinään.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5315
Vaikka Antonellin ajot jäivät nyt valitettavan lyhyeksi niin pidän silti erittäin vakuuttavana kaverin ajotapaa miten millintarkasti hyödynsi koko radan leveyden. Etenkin mutkiin tultaessa ulommat renkaat ovat koko ajan valkoisen viivan päällä.
Eikös se kannattaisi leikata mielummin apexin poikki, kun körötellä ulkokaarteessa? Ja lopulta rengasvallissa kiroillen italiaksi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2736
Eikös se kannattaisi leikata mielummin apexin poikki, kun körötellä ulkokaarteessa? Ja lopulta rengasvallissa kiroillen italiaksi.
Apexissa mahdollisimman sisällä ja mutkan entryssä ja exitissä ulkona. Ihan yhtä tärkeää molemmat.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
723
Älä nyt enempää puhu soopaa, Parabolican jarruihin tullaan formulalla 340km/h
Niin suoralla, mutkassa kävi reilussa 200 kmh nopeus.
No kysehän olikin siitä mitä kyytiä siihen jarruun tullaan, eikä siitä mitä kyytiä se mutka ajetaan.
Ja jos jarrutukseen tullessa ei olekaan jarruja, niin aikalailla samaa kyytiä mennään kyllä sitten sinne mutkaankin ja se lienee hieman epämiellyttävä kokemus.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Minua ihmetyttää miksi koet tarvetta selitellä ulosajoa jollain ”tallin valitsemalla lähestymistavalla”?
Antonelli ajoi kokemattomuuttaan yli renkaidensa suorituskyvyn. Niin siinä linkkaamassasi jutussa lukee. Ilmiselvää poikamaista höntyilyä.
Ei kai siinä itse ulosajossa mitään seliteltävää ole. Rookie yliarvioi auton ja meni pihalle. Eikö se nyt ole aivan selvä asia?

Mutta, talli määrää hyvin tarkasti, että miten ajetaan, mitä aikoja ja millä ohjelmalla, niin se oli ja on edelleen omituinen lähestyminen kaverin ihan ensimmäisiin harkkoihin ja varsinkin ihan ensimmäisiin kierroksiin.
Olisi nyt vaikka ensin edes muutamia totuttelukierroksia ajattaneet
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Ei kai siinä itse ulosajossa mitään seliteltävää ole. Rookie yliarvioi auton ja meni pihalle. Eikö se nyt ole aivan selvä asia?

Mutta, talli määrää hyvin tarkasti, että miten ajetaan, mitä aikoja ja millä ohjelmalla, niin se oli ja on edelleen omituinen lähestyminen kaverin ihan ensimmäisiin harkkoihin ja varsinkin ihan ensimmäisiin kierroksiin.
Olisi nyt vaikka ensin edes muutamia totuttelukierroksia ajattaneet
Älä nyt jaksa. Tietenkään talli ei ole ohjeistanut, että ”kuules poika se on tulos tai ulos kierroksesta yksi alkaen. Parempi tulla purppuraa sektoria tai se on arrivederci.”
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Älä nyt jaksa. Tietenkään talli ei ole ohjeistanut, että ”kuules poika se on tulos tai ulos kierroksesta yksi alkaen. Parempi tulla purppuraa sektoria tai se on arrivederci.”
Meinaatko oikeesti, että keltanokka saa tehdä miljoonien autolla ja toisen kuskin kustannuksella mitä sattuu mieleen juolahtamaan 😁 Tai sit en pysy enää kärryillä sitäkään vähää.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Meinaatko oikeesti, että keltanokka saa tehdä miljoonien autolla ja toisen kuskin kustannuksella mitä sattuu mieleen juolahtamaan 😁 Tai sit en pysy enää kärryillä sitäkään vähää.
Kyllä meinaan, että niin siinä pääsi nyt tapahtumaan. Kuljettajalla on edelleen merkitystä siinä kohtaa kun auto poistuu varikolta radalle. Tallin johto tai insinöörit eivät pysty suitsemaan tilanteeseen sopimatonta yliyritystä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4044
Kyllä meinaan, että niin siinä pääsi nyt tapahtumaan. Kuljettajalla on edelleen merkitystä siinä kohtaa kun auto poistuu varikolta radalle. Tallin johto tai insinöörit eivät pysty suitsemaan tilanteeseen sopimatonta yliyritystä.
Radiokaan ei toiminut lain?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1365
Onnea tallille sitten toimissaan. Sen takia siellä ei varmaan ole liemmin junnuja nähty suhaamassa, kun ovat niin vallattomia.
Totta, nippanappa 18-vuotias kuljettaja on harvinaisuus F1-tasolla ja siihen on syynsä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5315
Apexissa mahdollisimman sisällä ja mutkan entryssä ja exitissä ulkona. Ihan yhtä tärkeää molemmat.
Yksinkertaistuna näin, todellisuudessa linjassa on pyöreyttä monestakin eri syystä. (Kanttarin muoto,ulostulo, seuraavaan mutkaan asemointi, downforcen säilyttäminen, tehoalue, yms.)
 
Ylös