Formula 1 - 2025 - 13 - Belgian GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6494
Sekä sprintti että pääkisa osoittivat, että Norrisin mestaruushaaveet kariutuvat jos kaveri ei löydä kovuutta ja tylyyttä ajamiseensa.
Aika onneton tämä mestaruustaistelu kaiken kaikkiaan, vaikka tasaista onkin. Hieman toisella planeetalla kuin esimerkiksi 2021, jolloin Verstappenin ja Hamiltonin piti jatkuvasti löytää pienimmätkin erot jotka kääntää itselleen, jos halusi voittaa kilpailun. Nyt tuntuu, että se tulee viikonlopusta voittajana, joka jättää typerät virheet tekemättä.
 

Bukko

zeropodi
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4569
Aika onneton tämä mestaruustaistelu kaiken kaikkiaan, vaikka tasaista onkin. Hieman toisella planeetalla kuin esimerkiksi 2021, jolloin Verstappenin ja Hamiltonin piti jatkuvasti löytää pienimmätkin erot jotka kääntää itselleen, jos halusi voittaa kilpailun. Nyt tuntuu, että se tulee viikonlopusta voittajana, joka jättää typerät virheet tekemättä.
No itse tervehdin ilolla sitä että saman tallin kuljettajat ovat tasavertaisesti liikenteessä. Ai ole mitään ykkös ja kakkoskuskeja suosimisen ja kuskivalinnan seurauksena, ja kuvitteellisia jättipalleja ykköskuskeilla. Hamiltonillakin oli naurettava lempinimi Bottaksen aikoihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4810
Sekä sprintti että pääkisa osoittivat, että Norrisin mestaruushaaveet kariutuvat jos kaveri ei löydä kovuutta ja tylyyttä ajamiseensa.
Kummatkin McLarenin kuljettajat yhtä nopeita, mutta kyllä Piastrilta löytyy enemmän kovuutta.

Norris vaikuttaa usein aivan liian pehmeältä kaksinkamppailuissa. Jotenkin itselle tulee mielikuva Bottaksesta tämän Mercedes-aikoina.

Tähän pehmeyteen Norris voi kyllä hävitä maailmanmestaruuden.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
Menee niin kuin vähän aikaa sitten ennustin, että Silverstone vielä pullalla Norrisille, mutta sitten Piastri avaa kaulaa. Norriksella ei ollut eilisiä aika-ajoja lukuunottamatta mitään jakoa missään vaiheessa. Rengasvalinta ei ollut hänen nerouttaan vaan olosuhteiden pakko, joka sattuikin datapimennön vuoksi olemaan paras nakki siihen keliin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
Kummatkin McLarenin kuljettajat yhtä nopeita, mutta kyllä Piastrilta löytyy enemmän kovuutta.

Norris vaikuttaa usein aivan liian pehmeältä kaksinkamppailuissa.
Sky'n selostajien mukaan myös radiossa kisainssi antaa jatkuvasti Norrisille henkistä tukea ja nuolee persettä oikein urakalla. Piastrin kanavalla taas kimimäinen hiljaisuus.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1207
Sky:n lähetyksessä nauroivat kun kisainssi kysyi Piastrilta miltä renkaat vaikuttaa ja Piastrin vastaus oli lakonisen ja paineettoman kuulonen tyyliin It's okay
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9473
Oliver Bearman on sijoittunut sijalle 11 neljässä peräkkäisessä kisassa. Aika kova kohtalo. Samalla tavalla juuri pisteiden ulkopuolella oli Michele Alboreto neljä kertaa putkeen vuonna 1992. Kuusi parasta sai silloin pisteitä ja Alboreto keräsi seitsemänsiä sijoja.

Kukaan kuljettaja ei ole sijoittunut viittä kertaa peräkkäin samalle sijalle, jos kyse ei ole voitoista. Neljään ovat mainittujen Alboreton ja Bearmanin lisäksi yltäneet Piquet, Hamilton, N.Rosberg, Frentzen, Webber, Bottas ja Kubica.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3933
Sijainti
F1-fanikatsomo
Sky'n selostajien mukaan myös radiossa kisainssi antaa jatkuvasti Norrisille henkistä tukea ja nuolee persettä oikein urakalla. Piastrin kanavalla taas kimimäinen hiljaisuus.
F1TV lähetyksissä saa todella usein kuunnella miten Will Joseph antaa ohjeita ajamisesta Landolle, sekä kertoo Piastrin tilanteesta infoa. Omasta mielestäni sitä ohjausta on poikkeuksellisen paljon ja sisällöltään ajo-opetus tyylistä. Useimmiten muilla on ohjeistukset tyyliä ”menetät aikaa mutkassa 6” kun Landolle se on ”tarkasta jarrumerkki mutkaan 6, lisää jarrupainetta ja apexin jälkeen voit siirtyä nopeammin kaasulle”
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6689
Eilen tais sanos renkaanvaihdon jälkeen että nämä (kovat) kannattaa ottaa hellästi käyttöön ja juurikin jarrupaineista sanoi.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6277
Minusta on ollut hienoa nähdä kun Mclarenin varikkomuurilla käydään sotaa toisiaan vastaan ja annetaan ohjeita miten voittaa tallikaveri. Hamiltonin aikana Mersulla tätä oltaisiin kutsuttu vakavaksi salaliitoksi niin että Britit ja muutama forumisti olisivat vyöryneet Mersun tehtaalle osoittamaan mieltä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6151
Kisainssi on aina henkilökohtainen ja "paras kaveri". Hänen on tarkoituskin pelata peliä oman kuljettajansa eduksi.

Oli vaan jotenkin outoa kuulla Landon kisainssin kirjaimellisesti sanovan hänelle, että lopeta yliyrittäminen mutkissa X ja Y, ja että ajaa vain normaalia ajoaan, koska Lando on "luontaisesti Piastria nopeampi". Landolle pitää puhua tosi pehmeitä kisan aikana tai hän hätääntyy.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6494
Minulla olisi mennyt hermot aikoja sitten, jos kisainssi puhuisi minulle, kuten Norrisille tekee. Mutta kaipa se olis sen heittänyt menemään, jos ei tykkäis.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9473
Minusta on ollut hienoa nähdä kun Mclarenin varikkomuurilla käydään sotaa toisiaan vastaan ja annetaan ohjeita miten voittaa tallikaveri. Hamiltonin aikana Mersulla tätä oltaisiin kutsuttu vakavaksi salaliitoksi niin että Britit ja muutama forumisti olisivat vyöryneet Mersun tehtaalle osoittamaan mieltä.
HAM-BOT-aikana oli joku kisa, missä Bottas halusi viimeiselle stintille eri renkaan kuin Hamilton. Mutta kävikin sitten niin, että Bottas otettiin ensin varikolle, ja Hamilton sai samanlaiset renkaat omalla myöhemmällä stopilla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3933
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kisainssi on aina henkilökohtainen ja "paras kaveri". Hänen on tarkoituskin pelata peliä oman kuljettajansa eduksi.

Oli vaan jotenkin outoa kuulla Landon kisainssin kirjaimellisesti sanovan hänelle, että lopeta yliyrittäminen mutkissa X ja Y, ja että ajaa vain normaalia ajoaan, koska Lando on "luontaisesti Piastria nopeampi". Landolle pitää puhua tosi pehmeitä kisan aikana tai hän hätääntyy.
Tästä tulee myös että Landolta ei onnistu nk.hammer time vedot, vaan niissä hetkissä kun pitäisi viedä autoa äärirajoilla tulee virheitä
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1650
HAM-BOT-aikana oli joku kisa, missä Bottas halusi viimeiselle stintille eri renkaan kuin Hamilton. Mutta kävikin sitten niin, että Bottas otettiin ensin varikolle, ja Hamilton sai samanlaiset renkaat omalla myöhemmällä stopilla.
Ei kai kukaan kuski voi päättää tallikaverin rengasta, jos ensin tulee omalle stopille. Erikoinen pyyntö.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5116
Sijainti
Vantaa
Bottaksesta tuli mieleen myös Ranska 2021, kun halusi kovasti kaksi pysähdystä ja tiimi päätti, että yksi pysähdys riittää. Antoi sangen suoraa palautetta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4291
Kisainssi on aina henkilökohtainen ja "paras kaveri". Hänen on tarkoituskin pelata peliä oman kuljettajansa eduksi.

Oli vaan jotenkin outoa kuulla Landon kisainssin kirjaimellisesti sanovan hänelle, että lopeta yliyrittäminen mutkissa X ja Y, ja että ajaa vain normaalia ajoaan, koska Lando on "luontaisesti Piastria nopeampi". Landolle pitää puhua tosi pehmeitä kisan aikana tai hän hätääntyy.
Tästä kaksikosta tulee minulle aina välillä mieleen Smedley-Massa. "Felipe baby stay cool"
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1207
FIAn pitäisi miettiä tätä sadekelin ohjeistusta uudelleen. Eihän näkyvyys voi olla ainoa riskitekijä jonka nojalla kisoja keskeytetään ja lykätään. Mielestäni turvallisuuden nojalla voisi pakottaa käyttämään full wet renkaita dsq uhkana jos ei ks kierrokselta tule niitä vaihtamaan. Esim kun keli menee huonoksi niin vsc päälle ja full wet vaade päälle, vcs päättyy kun kaikki vaihtaneet renkaat. Ei synny sc lähtöä mikä muodostaa joukolla vesisumun jne.

Tai rolling start full wet renkailla niin vesiliirron ja sen myötä spinnien riski minimaalinen. Kuskien pitää osata varoa jos näkyvyys loppuu.

Mahdollisuuksia olisi lisätä turvallisuutta, mutta mahdollistaa oikeat sadekelin kisat. Nykyautot on paljon turvallisempia kuin vanhat kenkälaatikot joihin oli muistaakseni saatavilla inter-wet-monsuuni kelin renkaat millä ois päässy vaikka lumella.

Edit: sadekelillä sc lähdön sääntöjä voisi muuttaa myös, että kärkikuskin on pidettävä tasainen vauhti, lähtö tapahtuu lähtösuoralta ja jokaisen auton välissä oltava vähintään kaksi autonmittaa tms. Mikä olisikaan turvallista, ettei synny päälleajoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6277
FIAn pitäisi miettiä tätä sadekelin ohjeistusta uudelleen. Eihän näkyvyys voi olla ainoa riskitekijä jonka nojalla kisoja keskeytetään ja lykätään. Mielestäni turvallisuuden nojalla voisi pakottaa käyttämään full wet renkaita dsq uhkana jos ei ks kierrokselta tule niitä vaihtamaan. Esim kun keli menee huonoksi niin vsc päälle ja full wet vaade päälle, vcs päättyy kun kaikki vaihtaneet renkaat. Ei synny sc lähtöä mikä muodostaa joukolla vesisumun jne.

Tai rolling start full wet renkailla niin vesiliirron ja sen myötä spinnien riski minimaalinen. Kuskien pitää osata varoa jos näkyvyys loppuu.

Mahdollisuuksia olisi lisätä turvallisuutta, mutta mahdollistaa oikeat sadekelin kisat. Nykyautot on paljon turvallisempia kuin vanhat kenkälaatikot joihin oli muistaakseni saatavilla inter-wet-monsuuni kelin renkaat millä ois päässy vaikka lumella.

Edit: sadekelillä sc lähdön sääntöjä voisi muuttaa myös, että kärkikuskin on pidettävä tasainen vauhti, lähtö tapahtuu lähtösuoralta ja jokaisen auton välissä oltava vähintään kaksi autonmittaa tms. Mikä olisikaan turvallista, ettei synny päälleajoja.
Pitäisi melkein poistaa interit kuten pienemmissä luokissa että niitä käytettäisiin. Spassa F1:set kaikki menivät INTEREILLÄ kokeilemaan onko olosuhteet liian pahat.
 
Ylös