Formula 1 - alennustila

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuntuu sille, että nykyohjaajat ei tiedä lajista oikeasti hittoakaan.
Siihen päälle Maikkarin söheltävä juonto niin avot, lähetysketutus on useimmiten taattu.
Tiedä sitten miten paljon ohjaajia ohjataan FOMin puolesta. Mersuja näytetään todella vähän. Manoria tuskin koskaan esim. kokonaista kierrosta. Perstuntumalla Ferrari ja Red Bull saa hyvin tv-aikaa, vaikka eivät taistelisi sijoista. Force India, Toro Rosso ja Williams taas sen takia, että niillä on jotain vääntöä aika usein käynnissä.

Mutta kyllähän niitä kaksintaisteluja katselee mielummin, kuin peräkkäinajoa kärjessä. Oli siinä sitten vaikka Lotus ja Toro Rosso taistelemassa.

Tuo sarjahan olisi jännä jos otettais pois Mersu, Ferrari ja Manor. Olisi oikeaa kilvanajoa.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Manoreitahan näytetään oikeastaan vain kierroksella ohittelun yhteydessä ja siinäkin tapauksessa yleensä vain silloin, kun ovat taistelevan kärkijoukon tai keskikastin jaloissa :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Joo Kvyatilta kova teko lyödä Ricciardo, joka löi Vettelin edellisellä kaudella.

Suhtaudun kyllä Vettelin kauteen 2014 sellaisena menestyskrapulavälivuotena.
Itsellä tuli mieleen noitten moottorien sun muiden radikaali muutos. Kimi oli kuin varjo entisestä ja Vettel ei pärjännyt Ricciardolle. Ehkä Vettel sai uutta virtaa ja Ferrari sopi paremmin hanskaan, Kimi pysyi kuutamolla. En tiedä toki sen enempää...Noin minä ajatellut näiden kahden mestarin romahduksen.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Itsellä tuli mieleen noitten moottorien sun muiden radikaali muutos. Kimi oli kuin varjo entisestä ja Vettel ei pärjännyt Ricciardolle. Ehkä Vettel sai uutta virtaa ja Ferrari sopi paremmin hanskaan, Kimi pysyi kuutamolla. En tiedä toki sen enempää...Noin minä ajatellut näiden kahden mestarin romahduksen.
Vieläköhä Kimi jaksais tsempata ens kauden kunnolla?:rolleyes:
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Ensi vuonna Pirelli tuo kisoihin kolmea eri seosta joista tallit käyttävät kahta kisoissa, mielestäni hyvä uudistus, toivottavasti vaikutus on toivottu.
F1-renkaiden valinnanvapaus vahvistettiin – näin se toimii
F1-talleille annetaan ensi kaudella lisää vapauksia valita kisassa käytettäviä rengasseoksia. Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto vahvisti sääntömuutoksen keskiviikkona.

Lajin rengastoimittaja Pirelli toimittaa ensi kaudella tallien käyttöön kunakin viikonloppuna kolme eri kuivan kelin rengasseosta. Päättyneellä kaudella eri seosvaihtoja oli vain kaksi.

Kun talleilla on viikonlopun aikana käytössään 13 sarjaa kuivan kelin renkaita per kuljettaja, määrää Pirelli näistä sarjoista vain kolmen seokset. Loppujen kymmenen rengassarjan seos jää tallin päätettäväksi - tarjolla olevasta kolmesta seosvaihtoehdosta.

Mainos (uutinen jatkuu alla)

Pirelli päättää rengassarjojen seoksista seuraavasti: yksi sarja, jota saa käyttää vain aika-ajon 3. osiolla, on pehmein tarjolla oleva. Kisaa varten Pirelli päättää kahden rengassarjan seoksen, mutta vain toista niistä on pakko käyttää. Kuivan kelin kisoissa kuljettajien on edelleen käytettävä kisan aikana vähintään kahta erilaista rengasseosta, joista ainakin toisen täytyy olla Pirellin valitsema.

Muutoksen tarkoituksena on kannustaa talleja käyttämään enemmän erilaisia kisastrategioita.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-renkaiden-valinnanvapaus-vahvistettiin-nain-se-toimii/5589840
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Eipä kovin vapaalta tunnu rengasvalinnat. Puolivapaalta korkeintaan.

Muutoin tällä kaudella oli kyllä sellainen ikävän välikauden tunne vaikka keskimäärin kisailua kyllä nähtiin niin valitettavan suurin osa siitä keskimäärin joko keskikastissa tai häntäpäässä ja tv-ohjauksen huonouden muutamia hyviä poikkeuksia kun ottaa huomioon niin ei mennyt kyllä klassisimpiin näkemiini kausiin tämä vaikka toki vaihteluakin oli.

Avauskilpailussa taisi olla niitä teknisiä ongelmia sen verran paljon, että erittäin vähän autoja pääsi sinänsä starttaamaan kilpailuun ja lisäksi Valtteri Bottaksella oli selkäongelmia. Rengaspuolella keskimäärin rengaskestävyydet olivat mukavan tasaisia, mutta ääripäät olivat liian jyrkät joissakin kisoissa. Saa nähdä. Mersun ylivoimalle näyttää tämän kauden perusteella olevan edes jotakin haastetta, mutta taitaa ilman isompia ihmeitä mestaruus mennä Mersulle ensi vuonnakin ja toivottavasti tällä kertaa menisi ihan Rosbergin Nicollekin.

Toisaalta Nicon pitäisi sitten oikeasti ajaa huipputasolla jatkuvalla syötöllä ehkä aivan alkukautta lukuun ottamatta eikä enää sortua vuoden 2014 tyylisiin ihmeteltäviin virheisiin kärjessä tai tämän kauden tyyppisiin luovutuksiin liian aikaisin.

Tällä kaudella Hamiltonille kisat tosin menivät kyllä niin suvereenisti, että olisi vaadittu kyllä ihan kovimmasta kovin kaveri joka olisi pystynyt ajamaan ja silti olemaan ihan kuin ei olisikaan sillä aivan huippukuskitkin ovat menneet takavuosina lukkoon mikäli tallikaveri on jatkuvan suvereenisti voittanut kilpailuja tai vastaavasti ollut kerta kaikkiaan aivan liian lähellä tuloksista riippumattakin.

Elleivät tulokset sitten ole ratkaisseet maailmanmestaruuksia. Sitten tilanne luonnollisesti on täysin erilainen.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Menköön nyt vaikka tähän toikkiin. Gerhard Berger on paitsi kaikin puolin hieno mies, niin myös kovasti samoilla linjoilla kanssani tässä MTV:n uutisessa. Oma kiinnostukseni lajia kohtaan on kovasti laskenut huippuvuosista, ja osasyynä siihen ovat juuri Bergerin mainitsemat asiat. Auto on toki aina F1:ssä ratkaissut suurimman osan, mutta nykyään kun autoja on suhteellisen helppo ajaa ja mahdolliset virheetkään eivät usein kostaudu kuskeille kovinkaan pahasti, on kuljettajan osuus menestykseen turhan pieni. Tähän kun lisää nykyaikaisten autojen luotettavuuden, niin harvassa ovat yllätykset ja mielenkiintoiset kisat, vaikka sinänsä ihan hyvää kilvanajoa välillä nähdäänkin. Olen talven aikana katsellut paljon vanhoja kausikoosteita, ja kyllä kisojen tulosten elävyys oli nykyiseen verrattuna aivan eri tasolla vielä 90-luvullakin. Pikkutalleillakin oli mahdollisuus satunnaisiin pisteisiin, vaikka pisteitä jaettiin vain kuudelle parhaalle.

Eipä tähän ole mitään muutosta tulossa, mutta sainpahan purettua sydäntäni.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Ei pidä unohtaa kadotettua draamaa ja yllätyksiä asfaltoitujen turva-alueiden johdosta. Ennen peli oli kerrasta poikki monessakin suhteessa, autot oli virhealttiimpia, herkemmin rikkoontuvia, dataa ei kerätty samassa määrin jne. Tämän takia kuskit eivät pystyneet vetämään "limitillä" koko kisaa millään (niinkuin nyt) ja parhaat kuskit eroittuivat koska heillä oli reserviä vauhdissa muutamia prosentteja muita enemmän ja 1½ tunnin kisassa tämä merkitsee monta sekuntia vaikka auto olisikin kärkiautoa merkittävästi hitaampi. Nykyään marssijärjestyksen määrään auton vauhti, piste.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5737
Ei pidä unohtaa kadotettua draamaa ja yllätyksiä asfaltoitujen turva-alueiden johdosta.
Voisi Rosbergillakin olla hiukkasen enemmän insentiiviä vastata Hamiltonin puskuihin, jos siellä ulkokurvissa odottaisi nurtsia tai peräti soraa asfaltoidun pikatien sijaan...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei pidä unohtaa kadotettua draamaa ja yllätyksiä asfaltoitujen turva-alueiden johdosta. Ennen peli oli kerrasta poikki monessakin suhteessa, autot oli virhealttiimpia, herkemmin rikkoontuvia, dataa ei kerätty samassa määrin jne. Tämän takia kuskit eivät pystyneet vetämään "limitillä" koko kisaa millään (niinkuin nyt) ja parhaat kuskit eroittuivat koska heillä oli reserviä vauhdissa muutamia prosentteja muita enemmän ja 1½ tunnin kisassa tämä merkitsee monta sekuntia vaikka auto olisikin kärkiautoa merkittävästi hitaampi. Nykyään marssijärjestyksen määrään auton vauhti, piste.
Asfaltoidut turva-alueet ovat toki iso osa tätä ongelmaa, enimmäkseen niitä tarkoitinkin tuossa kun mainitsin etteivät virheet enää välttämättä käy kuskeille kalliiksi. Suurimmaksi osaksi asfalttiturva-alueet ovat tyhmä juttu minunkin mielestäni, mutta tuskin niitä kovin helposti lähdetään poistamaan ja tietyissä vaarallisissa paikoissa ne ovat ihan paikallaan. Turvallisuus on kuitenkin tärkeintä, ja asiasta on täälläkin väännetty ihan riittävästi, joten ei niistä sen enempää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei pidä unohtaa kadotettua draamaa ja yllätyksiä asfaltoitujen turva-alueiden johdosta.]
Tästä olin ennen samaa mieltä, mutta viime kauden jälkeen muutin mielipidettäni. Tylsät ja yllätyksettömät kisat ovat juuri niillä radoilla mistä ei löydy laajoja asfaltoituja turva-alueita, pelkkää peräkkäin ajelua. Kuskit uskaltavat yrittää enemmän kun asfalttialueet löytyy. En näe miksi kuskin pitäisi jäädä hiekkaan kiinni, jos menee pihalle. Yksi auto kisasta pois ja seuraavalla kerralla kuski ajaa varmistellen ettei käy toista kertaa samoin.

Ennen peli oli kerrasta poikki monessakin suhteessa, autot oli virhealttiimpia, herkemmin rikkoontuvia, dataa ei kerätty samassa määrin jne. Tämän takia kuskit eivät pystyneet vetämään "limitillä" koko kisaa millään (niinkuin nyt) ja parhaat kuskit eroittuivat koska heillä oli reserviä vauhdissa muutamia prosentteja muita enemmän ja 1½ tunnin kisassa tämä merkitsee monta sekuntia vaikka auto olisikin kärkiautoa merkittävästi hitaampi. Nykyään marssijärjestyksen määrään auton vauhti, piste.
Tämähän on juurikin toisinpäin. Tästähän kuskitkin ovat valittaneet kuinka nykyään ei ajeta limitillä johtuen renkaista. Silloin kun autolla pystyy ajamaan koko kisan limitillä, tapahtuu myös enemmän ajovirheitä. Nykyään kuskeilla ja autoilla olisi kovastikkin vauhtia varastossa, mutta helpoksi sunnuntai ajeluksi menee.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tästä olin ennen samaa mieltä, mutta viime kauden jälkeen muutin mielipidettäni. Tylsät ja yllätyksettömät kisat ovat juuri niillä radoilla mistä ei löydy laajoja asfaltoituja turva-alueita, pelkkää peräkkäin ajelua. Kuskit uskaltavat yrittää enemmän kun asfalttialueet löytyy. En näe miksi kuskin pitäisi jäädä hiekkaan kiinni, jos menee pihalle. Yksi auto kisasta pois ja seuraavalla kerralla kuski ajaa varmistellen ettei käy toista kertaa samoin.

Tämähän on juurikin toisinpäin. Tästähän kuskitkin ovat valittaneet kuinka nykyään ei ajeta limitillä johtuen renkaista. Silloin kun autolla pystyy ajamaan koko kisan limitillä, tapahtuu myös enemmän ajovirheitä. Nykyään kuskeilla ja autoilla olisi kovastikkin vauhtia varastossa, mutta helpoksi sunnuntai ajeluksi menee.
Minusta kuskeille, jotka käyvät koko auton leveydeltä asfaltoidulla turva-alueella, pitäisi lisätä joka kerta 5 sekuntia loppuaikaan, oppisivat ajamaan paremmin. :)
Eri asia, jos joku kiilaa sinne.
Epäilen kyllä, että harvoin kuskilla on paljoakaan varaa ajaa puolella kaasulla varman päälle jos mielii pallille päästä.
Olisiko rengassarjojen lisääminen ja valinnanvapaus ratkaisu renkaiden säätelemiseen? Tämä varmaan on vastoin säästötavoitteita, mutta ehkä se onkin väärä paikka säästää.
Myös kilpaileva rengasvalmistaja piristäisi varmasti tilannetta. :)
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Minusta kuskeille, jotka käyvät koko auton leveydeltä asfaltoidulla turva-alueella, pitäisi lisätä joka kerta 5 sekuntia loppuaikaan, oppisivat ajamaan paremmin. :)
Eri asia, jos joku kiilaa sinne.
Epäilen kyllä, että harvoin kuskilla on paljoakaan varaa ajaa puolella kaasulla varman päälle jos mielii pallille päästä.
Olisiko rengassarjojen lisääminen ja valinnanvapaus ratkaisu renkaiden säätelemiseen? Tämä varmaan on vastoin säästötavoitteita, mutta ehkä se onkin väärä paikka säästää.
Myös kilpaileva rengasvalmistaja piristäisi varmasti tilannetta. :)
Olishan tuo vähän höpönkuuloinen sääntö, mut toisaalla taktinen sääntö. Peli ei olis menetetty, vaikka pihalla kävis, mut riski kannattais silti joissain tilanteissa ottaa. En nyt sano, että tuo 5s olis se oikea, mut ehkäpä esim. peleistäkin tuttu "aikasakko, niin kauan kuin olet ulkona", tyyppinen vois toimia. Vaikka kertaa 10. Mielestäni kehittämisen arvoinen ajatus. Vaatis toki radoilta ja autoilta uutta tekniikkaa, ei noita muutama tuomari kykenis valvoon tuhannesosien tarkkuudella.

Tämähän toki johtais siihen, että telkusta katottais kuskien kokonaisaikoja kuskien sen hetkisten sijoitusten sijaan :/
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myös kilpaileva rengasvalmistaja piristäisi varmasti tilannetta. :)
Rengaskilpailu tarkoittaa vain sitä, että paitsi että kuskin merkitys vähenee, myös auton merkitys vähenee, koska rengas nousee merkittäväksi tekijäksi. Viimeksi kun rengaskilpailua oli, rengas oli jopa merkittävin tuloksiin vaikuttanut tekijä, koska ero toiseen rengasmerkkiin saattoi olla yli sekunnin kierroksella.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Asfalttialueet tulisi rakentaa silleen että ns päädyssä odottaa nurmi- tai hiekka-alue. Tällöin alueelle menevä kuski joutuu hidastamaan merkittävästi kaartaessaan takaisin radalle.
 
Ylös