Formula 1 - alennustila

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Hukkaportti puhaltaa suoraan raittiiseen ilmaan tänä vuonna.

Symondsin kommentti. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-autojen-aani-muuttuu-alkavalla-kaudella/5691864

25% kovempi meteli.
Kiitti linkistä. Tuolla saadaan ehkä just rengasäänet piiloon. Kuulun siihen enemmistöön joka haluaa että kilpa-autosta lähtee ääntä.
Parempi kuin ei mitään muutosta kuitenkin, jos pitää paikkansa. Tuo max 25% vaan kuullostaa pahalta, muutos voi olla hyvin pienikin.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Koska äänen voimakkuutta ilmaistaan desibeleillä, joka on logaritminen, niin tuollainen prosenttimäärä tuntuu aika epätieteelliseltä tavalta ilmaista muutos. Kunhan nillitän.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Iso ongelma taitaa olla siinä, että mitään tekniikka karsimalla autoista ei enää saada samalla tavalla rauhattomasti käyttäytyviä ja vaikeasti ajettavia kuin ennen, koska insinöörit osaavat tehdä autosta lähes säännöillä kuin säännöillä hyvin ajettavia. Vaikka säännöt olisivat ihan samat kuin vaikka edellisellä turboajalla, auot kulkisivat nykyään kuin kiskoilla. Ja kyllä, itsekin pidän nykyautoja munattomina.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Iso ongelma taitaa olla siinä, että mitään tekniikka karsimalla autoista ei enää saada samalla tavalla rauhattomasti käyttäytyviä ja vaikeasti ajettavia kuin ennen, koska insinöörit osaavat tehdä autosta lähes säännöillä kuin säännöillä hyvin ajettavia. Vaikka säännöt olisivat ihan samat kuin vaikka edellisellä turboajalla, auot kulkisivat nykyään kuin kiskoilla. Ja kyllä, itsekin pidän nykyautoja munattomina.
Entisaikaan ei pystytty kontrolloimaan näinkin äärimmäisen tarkasti kuin moottoria, jousitusta, vaihteistoa ja tasauspyörästöä.
Pystytään kaikki asiat kontrolloimaan ihan äärettömän tarkasti juuri optimisuoritukseen, koska mitä parempi ajettava sitä parempi tulos pitkässä kisassa.
Moottorikartan, vaihteiston ja jousituksen käytöstä pystytään kontrolloimaan ja ennustamaan suorastaan sanoen äärettömän tarkasti ja näinollen auton käytös voidaan säätää kaikkien toiveiden mukaan.
Eihän kuljettajan rooli enään ole niin suuri, sillä teknologia on tällähetkellä autossa se määräävämpi osapuoli auton nopeuteen liittyen, ei niinkään se kuljettaja.
Esm. viime turbokaudella tehoa tuli "potkuina", kuljettajan kaasuvivulta lähti suoraan kaasuttimelle vaijeri joka säännösteli polttoaineen ja ilman määrää.
Nykyautossa kaasupoljin on vain elektroninen laite, jonka singaali käsitellään tietokoneella ja tietokone ohjaa moottoria optimaalisesti, ei tule mitään tehopiikkejä vaan tasainen kiihdytys.

Sen pitäisi olla 6-lovinen H-kaavio ja ainut asia mitä ratissa saa olla radiopuhelimen napin lisäksi on pieni näyttö jossa näkyy kierrokset, liput ja paljonko on polttoainetta.
Ei, kyllä sen pitää olla mekaaninen kierroslukumittari ja pieni turbon ahtomittari vierellä.

Enemmän äijää on tällähetkellä WRC missä kuljettaja on isommassa roolissa.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Nykymenoon voi olla tyytymätön ilman, että ainut korjaustapa on palata 20+ vuotta taaksepäin. Varsinkin kun sen jälkeen tullutta tietämystä ei mitenkään saada takaisin siihen pussiin mistä se on tullut. Eikö F1:n yksi viehätysvoima (takavuosina ainakin) ollut juuri uusi teknologia?
Tällä hetkellä perheautoissa on ollut jo pitemmän aikaa korkeampaa teknologiaa.

Täytyisi hylätä nuo saatanan Kerssit ja lerssit ja palata vähintään 2005 tasolle. Kuten Kimi on sanonut, tehdään F1 vähän vaarallisemmaksi. Enemmän vauhtia, vähemmän nappuloita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Moottorinohjauksen riittävä karsiminen, kerssit&lerssit saisi kaikki ottaa tehoa vain "turbonnapin" kautta. jne.

Ei se niin vaikeata ole jos muutokseen on halua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Onhan nuo nykyvehkeet sellaisia, että alkaa kuskin merkitys väheneen. Mut edelleen kuskista kiinni, kuten nähdään vaikka volkkari-osastolla.
Niillä linjoilla olenkin, että rallissa kuski merkkaa enempi kuin formuloissa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niillä linjoilla olenkin, että rallissa kuski merkkaa enempi kuin formuloissa.
Joo enhän minä tarkoittanutkaan, että olisin eri mieltä :) tarkensin vain, että sielläki tekniikka kokoajan enemmän vie. Touhu näyttää silti moninkerroin munakkaammalta kuin formulat. Kunhan vaa keksisivät hyvän systeemin näyttää sitä telkussa. Onboardit on takuuviihdettä, mut tarvii se silti hitosti muutanki. Nykytekniikalla sais aikaiseksi vaikka ja mitä, jotta touhu näyttäis jännältä kotikatsomoissa.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Varmaan keskustelu kiertää kehää, mutta laitetaan numeroita pöytään. Tänään aika-ajossa P4 yli sekunnin kärjestä. 2008 koko Q2 (top 16) sekunnin sisällä.

Ja sitten vähän omaa näkemystä asiasta. 2008 vain Super Aguri ja jossain määrin Force India olivat nälkäkuurilaisia. Muuten 2008 kaikki tallit olivat tehdastalleja (6 tallia McLaren mukaanlukien) tai Red Bullin omistamia. Nyt neljä tehdastallia (yksi vasta kauden alusta), kaksi Red Bullin tallia (rajoitetummalla yhteistyöllä), ja kuusi yksityistallia (joista 2-3 nälkäkuurilaista ja yksi tulokastalli). Lähtökohdat jo epätasaisemmat ja monimutkaisemmat voimayksiköt luovat suurempia eroja.

Kaksi asiaa on mennyt pieleen. 00-luvulla sarjan kehitys meni tehdastallien suuntaan eikä tehtaiden vetäytymiseen ollut tarpeeksi varauduttu. Toisekseen, tehtaiden vetäytymista seuranneeseen budjettien epäsuhtaan ei ole pystytty vastaamaan.
 

tyyny

legenda
Liittynyt
9.5.2016
Viestit
23
Kaksi asiaa on mennyt pieleen. 00-luvulla sarjan kehitys meni tehdastallien suuntaan eikä tehtaiden vetäytymiseen ollut tarpeeksi varauduttu. Toisekseen, tehtaiden vetäytymista seuranneeseen budjettien epäsuhtaan ei ole pystytty vastaamaan.
Yksi asia on mennyt pieleen. Tuli globaali talouskriisi, jota F1-sarjassa ei koskaan nähty ennakolta ja johon ei pitkään aikaan edes yritetty reagoida, vaikka 12 kuukauden aikana sarjasta putosi useita suuren profiilin talleja ja moottoritoimittajia. Pienten tallien ongelmat ovat myös hyvin pitkälti seurausta samasta kriisistä, ja tietysti oma vaikutuksensa on vain muutamaa vuotta aiemmin tapahtuneella EU:n laajuisella tupakkamarkkinoinnin täyskiellolla, sekä muutamaa vuotta myöhemmin seuranneella ylikalliin hybridipaskan pakottamisella. Ironisesti tuolloin puhuttiin, miten autovalmistajilla on liian suuri merkitys modernissa F1-sarjassa, joka on perinteisesti ollut pienempien pajojen kilpakenttä. Yrittihän FIA jossain välissä houkutella näitä yksityistiimejä mukaan (kauden 2010 fiasko), mutta jostain syystä suurten automerkkien ylivalta sementoitiin sarjan perustuslakiin (Concorde-sopimus) heti siihen perään. Menipä Ecclestone vielä lupaamaan näille samoille automerkeille leijonanosan F1-sarjan keräämistä tulovirroista. Sekin taitaa muuten näkyä pikkutallien budjeteissa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Laji on ihan liian kallis. Asiaa ei yhtään auta se, että joku Ron Dennis pottuilee Sauberille, kuinka talli elää yli varojensa. Sinänsä totta, mutta nykyisellä tulonjaolla lajin näivettymistä tuollainen ajattelu vain lisää. Jos sitä budjettia pudottaa ns. kestävälle tasolle, niin äkkiä se 107 prosentin sääntö tuleekin esteeksi kilpailemiselle. Jos toinen talli käyttää 300 miljoonaa ja toinen 30 miljoonaa (joista puolet moottorilaskuihin), niin minkäs teet?
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Edelleen olen sitä mieltä että 2000-luvun alku oli lajin kulta-aikaa V10 koneilla ja tehokkaalla downforcella, lisäksi autot oli kevyempiä ja välitankkaukset sallittuja. Silloin kuskit saivat ajaa lähes koko ajan "aika-ajo kierroksia" myös kisoissa. Eilen kun katseli Q3 niin kyllähän ajaminen oli ihan "munakasta" ja kuskit ja autot rajoilla koko ajan kun voimayksiköistä otetaan täydet tehot. Mutta tänään kun laitetaan kisabensat tankkiin niin homma muuttuu taas säästelyajoiksi. Toki nykyään ohituksia enemmän mutta niille ei voi laskea samanlaista painoarvoa kuin ennen. Lähinnä haukotuksia tulee siinä vaiheessa kun uusilla renkailla ajava kaveri ohittelee varikkokäynnin jälkeen vielä varikolla käymättömiä autoja kuin pujottelukeppejä.

Jos leikiteltäisiin ajatuksella että palattaisiin vapaahengitteisiin V10 koneisiin ja välitankkauksiin, mutta jätettäisiin DRS käyttöön niin päästäisiin takaisin siihen olennaiseen eli kilvanajoon jossa jokainen ohitus merkitsee jotain. Toki tylsiä kisoja tulisi edelleen se olisi selvää. Ennen autoja ajettiin enmmänkin vaistoilla ja selkäytimestä, nykyään autot on kisan alussa 5-10s hitaampia ja vasta viimeisellä stintillä kun otetaan uudet renkaat alkaa vauhtia olla enemmän tankkien ollessa tyhinä, tosin silloin moni on jo käyttänyt niin paljon bensaa että on pakko jo himmata moottoritehojen kanssa. Edelleen monien ratojen kierrosennätykset ovat vuodelta 2004. Toki silloinkin piti osata säästää polttoainetta ja renkaita mutta nykymeininki on jo ihan naurettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Edelleen olen sitä mieltä että 2000-luvun alku oli lajin kulta-aikaa V10 koneilla ja tehokkaalla downforcella, lisäksi autot oli kevyempiä ja välitankkaukset sallittuja. Silloin kuskit saivat ajaa lähes koko ajan "aika-ajo kierroksia" myös kisoissa. Eilen kun katseli Q3 niin kyllähän ajaminen oli ihan "munakasta" ja kuskit ja autot rajoilla koko ajan kun voimayksiköistä otetaan täydet tehot. Mutta tänään kun laitetaan kisabensat tankkiin niin homma muuttuu taas säästelyajoiksi. Toki nykyään ohituksia enemmän mutta niille ei voi laskea samanlaista painoarvoa kuin ennen. Lähinnä haukotuksia tulee siinä vaiheessa kun uusilla renkailla ajava kaveri ohittelee varikkokäynnin jälkeen vielä varikolla käymättömiä autoja kuin pujottelukeppejä.

Jos leikiteltäisiin ajatuksella että palattaisiin vapaahengitteisiin V10 koneisiin ja välitankkauksiin, mutta jätettäisiin DRS käyttöön niin päästäisiin takaisin siihen olennaiseen eli kilvanajoon jossa jokainen ohitus merkitsee jotain. Toki tylsiä kisoja tulisi edelleen se olisi selvää. Ennen autoja ajettiin enmmänkin vaistoilla ja selkäytimestä, nykyään autot on kisan alussa 5-10s hitaampia ja vasta viimeisellä stintillä kun otetaan uudet renkaat alkaa vauhtia olla enemmän tankkien ollessa tyhinä, tosin silloin moni on jo käyttänyt niin paljon bensaa että on pakko jo himmata moottoritehojen kanssa. Edelleen monien ratojen kierrosennätykset ovat vuodelta 2004. Toki silloinkin piti osata säästää polttoainetta ja renkaita mutta nykymeininki on jo ihan naurettavaa.
Vähän riitelet itsesi kanssa mutta tässäpä sinulle luettavaa http://www.bbc.com/sport/formula1/33104596

Linkissä pohditaan onko koskaan ajettu kisassa täysillä. Viitaten siihen että aina on pitänyt säästää polttoainetta ja/tai renkaita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos leikiteltäisiin ajatuksella että palattaisiin vapaahengitteisiin V10 koneisiin ja välitankkauksiin, mutta jätettäisiin DRS käyttöön niin päästäisiin takaisin siihen olennaiseen eli kilvanajoon jossa jokainen ohitus merkitsee jotain. Toki tylsiä kisoja tulisi edelleen se olisi selvää. Ennen autoja ajettiin enmmänkin vaistoilla ja selkäytimestä, nykyään autot on kisan alussa 5-10s hitaampia ja vasta viimeisellä stintillä kun otetaan uudet renkaat alkaa vauhtia olla enemmän tankkien ollessa tyhinä, tosin silloin moni on jo käyttänyt niin paljon bensaa että on pakko jo himmata moottoritehojen kanssa. Edelleen monien ratojen kierrosennätykset ovat vuodelta 2004. Toki silloinkin piti osata säästää polttoainetta ja renkaita mutta nykymeininki on jo ihan naurettavaa.
Veikkaisimpa aika pientä muutosta käytännössä jos samalla pidettäisiin nykyiset rengassäännöt, tahallaan paskaksi tehdyt ja heti alle sulavat renkaat. Syntipukki kaikkeen tuntuu olevan nykymoottorit, mutta renkailla oikeasti suurempi merkitys. Realistisempi ajatusleikki olisi myös nykyisten moottorien pitäminen, mutta itse sääntöjen muuttaminen (polttoainavirran maksimi ja polttoaineen maksimi tai se miten jälkimmäinen lasketaan, vaihtoehtoinen tapa olisi per kierros eikä per kisa, edellä mainittu toki vaatii välitankkaukset, niin kuin myös ajatusleikissäsi).

"mutta jätettäisiin DRS käyttöön niin päästäisiin takaisin siihen olennaiseen eli kilvanajoon jossa jokainen ohitus merkitsee jotain", aero ja likainen ilma ei katoa minnekään ajatusleikissäsi, joten edelleen olisi kannustin jättää ohitus suoralle ja DRS:lle. Itsehän puristina poistaisin myös DRS:n.

"Ennen autoja ajettiin enmmänkin vaistoilla ja selkäytimestä, nykyään autot on kisan alussa 5-10s hitaampia", millä niitä nyt ajetaan, telepatialla? Näillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Vähän sama kuin yllä eli jotenkin yhdistit kaksi eri asiaa ja yritit tehdä jonkin pointin.
 
Viimeksi muokattu:

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Veikkaisimpa aika pientä muutosta käytännössä jos samalla pidettäisiin nykyiset rengassäännöt, tahallaan paskaksi tehdyt ja heti alle sulavat renkaat. Syntipukki kaikkeen tuntuu olevan nykymoottorit, mutta renkailla oikeasti suurempi merkitys. Realistisempi ajatusleikki olisi myös nykyisten moottorien pitäminen, mutta itse sääntöjen muuttaminen (polttoainavirran maksimi ja polttoaineen maksimi tai se miten jälkimmäinen lasketaan, vaihtoehtoinen tapa olisi per kierros eikä per kisa, edellä mainittu toki vaatii välitankkaukset, niin kuin myös ajatusleikissäsi).

"mutta jätettäisiin DRS käyttöön niin päästäisiin takaisin siihen olennaiseen eli kilvanajoon jossa jokainen ohitus merkitsee jotain", aero ja likainen ilma ei katoa minnekään ajatusleikissäsi, joten edelleen olisi kannustin jättää ohitus suoralle ja DRS:lle. Itsehän puristina poistaisin myös DRS:n.

"Ennen autoja ajettiin enmmänkin vaistoilla ja selkäytimestä, nykyään autot on kisan alussa 5-10s hitaampia", millä niitä nyt ajetaan, telepatialla? Näillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Vähän sama kuin yllä eli jotenkin yhdistit kaksi eri asiaa ja yritit tehdä jonkin pointin.
Toki toinen vaihtoehto olisi maaefektin lisääminen ja muun aeron raju karsiminen. Mutta jos 2000-luvun alun suurin ongelma oli ohituksien puute, niin ehkäpä DRS jonkinasteisena olisi voinut auttaa asiaan.

Kyllä, silloin kun autot oli nopeampia se vaati kuskeilta enemmän vaistonvaraista ajamista. Nykyään kisassa on aikaa ajatella miten mikäkin mutka ajetaan kun vauhti on niin vaatimatonta. Eiköhän se kerro aika paljon että nykyään nähdään paljon vähemmän pyörähdyksiä yms. virheitä kuin ennen.

ps. nykyrenkaat eivät kestä juurikin siitä syystä että autot ovat sekä lähtökohtaisesti painavempia että myös suuren bensakuorman vuoksi. Näinhän se Hamiltonkin taisi todeta jossain haastattelussa missä hän ehdotti autojen minimipainojen laskemista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ps. nykyrenkaat eivät kestä juurikin siitä syystä että autot ovat sekä lähtökohtaisesti painavempia että myös suuren bensakuorman vuoksi. Näinhän se Hamiltonkin taisi todeta jossain haastattelussa missä hän ehdotti autojen minimipainojen laskemista.
Nämä tekijät ovat kyllä Pirellin tiedossa, eikä sille olisi temppu eikä mikään tehdä kestäviä (ja silti pitäviä) renkaita.

Mutta koko nykyisen rengastouhun pointti on se, että renkailla on olennainen strateginen merkitys, mutta lähtökohta kaikilla talleilla on sama (toisin kuin rengassodan aikana). Vain siten Pirelli saa jotain vastinetta panostukselleen. Jos renkaat olisivat sellaiset, ettei niihin tarvitsisi tallien saati katsojien kiinnittää mitään huomiota, Pirelli ei saisi minkäänlaista näkyvyyttä. Sitä paitsi juuri se on tehnyt kisoista tapahtumarikkaampia, että autoilla on eri aikaan erilainen suorituskyky.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kyllähän nuo renkaat nousi taas tänään kisaa katsoessa mieleen. Rengastaktiikalla on valtavan suuri merkitys nykyään ja tuntuu että aivan liikaa keskitytään siihen, että kenellä on mitä renkaita ja miten paljon. Pirellille julkisuutta, mutta nyt kun se on jo kuudetta vuotta tätää samaa sirkusta niin alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Säästellään renkaita sen sijaan että ajettaisiin täysillä. Joo Kanada 2010 oli hyvä kisa, mutta aikansa kutakin.
 
Ylös