Iso ongelma taitaa olla siinä, että mitään tekniikka karsimalla autoista ei enää saada samalla tavalla rauhattomasti käyttäytyviä ja vaikeasti ajettavia kuin ennen, koska insinöörit osaavat tehdä autosta lähes säännöillä kuin säännöillä hyvin ajettavia. Vaikka säännöt olisivat ihan samat kuin vaikka edellisellä turboajalla, auot kulkisivat nykyään kuin kiskoilla. Ja kyllä, itsekin pidän nykyautoja munattomina.
Entisaikaan ei pystytty kontrolloimaan näinkin äärimmäisen tarkasti kuin moottoria, jousitusta, vaihteistoa ja tasauspyörästöä.
Pystytään kaikki asiat kontrolloimaan ihan äärettömän tarkasti juuri optimisuoritukseen, koska mitä parempi ajettava sitä parempi tulos pitkässä kisassa.
Moottorikartan, vaihteiston ja jousituksen käytöstä pystytään kontrolloimaan ja ennustamaan suorastaan sanoen äärettömän tarkasti ja näinollen auton käytös voidaan säätää kaikkien toiveiden mukaan.
Eihän kuljettajan rooli enään ole niin suuri, sillä teknologia on tällähetkellä autossa se määräävämpi osapuoli auton nopeuteen liittyen, ei niinkään se kuljettaja.
Esm. viime turbokaudella tehoa tuli "potkuina", kuljettajan kaasuvivulta lähti suoraan kaasuttimelle vaijeri joka säännösteli polttoaineen ja ilman määrää.
Nykyautossa kaasupoljin on vain elektroninen laite, jonka singaali käsitellään tietokoneella ja tietokone ohjaa moottoria optimaalisesti, ei tule mitään tehopiikkejä vaan tasainen kiihdytys.
Sen pitäisi olla 6-lovinen H-kaavio ja ainut asia mitä ratissa saa olla radiopuhelimen napin lisäksi on pieni näyttö jossa näkyy kierrokset, liput ja paljonko on polttoainetta.
Ei, kyllä sen pitää olla mekaaninen kierroslukumittari ja pieni turbon ahtomittari vierellä.
Enemmän äijää on tällähetkellä WRC missä kuljettaja on isommassa roolissa.