FORMULA 1 BRASILIAN GP 2022

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
No hyvä, ettei enää kisassa tullut samanlaista virhettä. Ei tullut Schumillakaan vuonna 2006 eikä myöskään Rosberg juniorilla vuonna 2014. Eikä tullu Perezille myöskään Singaporessa yhtään virhettä, vaikka haastavampaa oli kuin Monacossa. Harmin paikka, että just tuolloin tuli tuollainen virhe. Tosi harmi myös, että Schumi ja Rosberg junior sortuivat myös virheisiin Monacon aika-ajojen viimeisellä osiolla. Väärin meni, että Schumia rangaistiin virheestä.
Sen enempiä ottamatta kantaa mihinkään tahallisuuksiin, niin eihän tuossa nyt sinänsä mitään ihmeellistä ole. Aika-ajossa vedetään aivan rajoilla, enemmän tai vähemmän riskillä. Silloin niitä virheitäkin sattuu. Joskus, ei tietysti aina. Kisoissa on hyvin harvassa ne tilanteet kun yhtä limitillä ajetaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Minusta tämä video tukee sitä näkökulmaa, ettei Pérezin kolarissa ollut tahallisuutta. Kun verrataan noita kahta klipissä esitettyä ajosuoritusta, niin ensimmäisellä lentävällä kierroksella kolaripaikkaa edeltänyt mutka #7 meni läpi todella hienosti. Sen sijaan kolarikierroksella Pérezin auto suditti ilmeisesti pompun takia. Veikkaan että tämän takia Pérez yritti kompensoida vauhdin menetystä kaasuttamalla mutkassa #8, jolloin auto lähti lapasesta. Tuon mutkan jälkeenhän on pitkä tunnelisuora, joten auton on tärkeää säilyttää nopeus viimeisessä mutkassa ennen suoraa.
Ratti linkussa ja kaasun näpäytys pohjaan. Ihan kuin ammattikuski ei tietäisi mitä siitä seuraa muuta kuin perän menetys. Tuohan on klassinen toimenpide kun halutaan talvella heittää perää amisbemarilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Minusta tämä video tukee sitä näkökulmaa, ettei Pérezin kolarissa ollut tahallisuutta. Kun verrataan noita kahta klipissä esitettyä ajosuoritusta, niin ensimmäisellä lentävällä kierroksella kolaripaikkaa edeltänyt mutka #7 meni läpi todella hienosti. Sen sijaan kolarikierroksella Pérezin auto suditti ilmeisesti pompun takia. Veikkaan että tämän takia Pérez yritti kompensoida vauhdin menetystä kaasuttamalla mutkassa #8, jolloin auto lähti lapasesta. Tuon mutkan jälkeenhän on pitkä tunnelisuora, joten auton on tärkeää säilyttää nopeus viimeisessä mutkassa ennen suoraa.
Jokainen saa nähdä asian niin kuin näkee ja jopa uskoa lujasti siihen. Mun mielestä Perez ei ole edes mutkan apexissa, kun hän polkaisee nopeasti kaasua. Tuollaisesta mutkasta ei voi millään lähteä noin rajulla kaasulla eikä varsinkaan ennen apexia. Lisäksi mun mielestä tuo sun selitys on vainoharhaisen horinoita. En väitä, että olen mikään autourheilun tai ajamisen asiantuntija, mutta sen verran osaan varmaksi sanoa, että radalla virhe voidaan paikata vain yhdellä tavalla ja se on olla tekemättä toista virhettä. Miten on mahdollista, että Perez voisi päästä mutkan #8 lujempaa? Eikö hän ajakaan vielä täysiä, vaan himmailee virheiden varalle? Paskapuhetta sanon minä. Kyllä se Perezkin vetää jokaisen mutkan niin limitillä kuin pystyy eikä virhettä voi paikata enää mitenkään. Menetettyä aikaa ei vain tässä maailmassa saa takaisin. Toinen argumentti on, että jos mutka #7 menee huonosti, niin ei sitä vauhdin menetystä kompensoida seuraavan mutkan(#8) ulostulossa vaan näiden kahden mutkan välisellä suoralla. Siis toisin sanoen jarruttamalla mutkaan #8 vähemmän. Videoklipeistäkin näkee, miten hän painaa kaasu pohjaan mutkan #7 jälkeen ja saman tien painaa jarrua. Jos mutkan #7 ulostulonopeus on pienempi kuin pitäisi, niin se kompensoidaan seuraavan mutkan jarrutuksessa pudottamalla nopeutta vähemmän. Sehän onnistuu tietysti helposti, koska hänellä on myös pienempi nopeus suoran lopussa pilalle menneen ulostulon takia.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
520
Joo siis ei tämän tason kuskit ikinä tee noin massiivisia virheitä kaasun suhteen ja sitten ei edes yritä pelastaa tilannetta. Ainut syy, millä tavalla tuo ei ollut tahallaan, olisi jos Perezille tuli joku äkkinäinen fyysinen ongelma, kuten kramppi niin kuin Verstappenilla AD:ssä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Se olis kyllä viihdyttävää seurattavaa, jos törmäys olisi tahallinen. Olisi mielenkiintoista seurata, että päättyykö RBn taival sitten siihen, johtoportaan pimittettyä tulosmanipulointia.

Ainakin kartojärjestöllä alkaa varmaan pikkuhiljaa riittämään jo lajin maineen tahraus, kun jos jotain tapahtuu, niin siinä on tämä porukka aina osallisena.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Se olis kyllä viihdyttävää seurattavaa, jos törmäys olisi tahallinen. Olisi mielenkiintoista seurata, että päättyykö RBn taival sitten siihen, johtoportaan pimittettyä tulosmanipulointia.

Ainakin kartojärjestöllä alkaa varmaan pikkuhiljaa riittämään jo lajin maineen tahraus, kun jos jotain tapahtuu, niin siinä on tämä porukka aina osallisena.
Mihin Red Bullin taival nyt päättyisi? Eihän Rellunkaa taival päättynyt. Tai edes Alonson Singaporen voitto. Siellä se vanha kettu Alonso on taas tallissa aiheuttamassa kaaosta.

Tässä olisi kyseessä vielä Perezin sooloilu eikä tallin etu, päinvastoin, siitä oli tallille haittaa. Jollei Perez mitään myönnä niin luulen että asia katsotaan sormien läpi, koska vaikea todistaa aukottomasti ettei ratti linkussa samalla kaasun näpäytyksellä yritetty laittaa autoa luisuun vaikka selväähän se on mitä ajoneuvolle tapahtuu noilla hevosvoimilla tuolla liikkeellä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Jokainen saa nähdä asian niin kuin näkee ja jopa uskoa lujasti siihen. Mun mielestä Perez ei ole edes mutkan apexissa, kun hän polkaisee nopeasti kaasua. Tuollaisesta mutkasta ei voi millään lähteä noin rajulla kaasulla eikä varsinkaan ennen apexia. Lisäksi mun mielestä tuo sun selitys on vainoharhaisen horinoita
Sinunlaiseltasi sivistymättömältä houkalta on toki ihan turha odottaa mitään muuta kuin verbaalista ripulia, mutta vainoharhaisuushan siis tarkoittaa olemattomien asioiden näkemistä, ei sitä että kieltäytyy näkemästä olemattomia asioita.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Mihin Red Bullin taival nyt päättyisi? Eihän Rellunkaa taival päättynyt. Tai edes Alonson Singaporen voitto. Siellä se vanha kettu Alonso on taas tallissa aiheuttamassa kaaosta.

Tässä olisi kyseessä vielä Perezin sooloilu eikä tallin etu, päinvastoin, siitä oli tallille haittaa. Jollei Perez mitään myönnä niin luulen että asia katsotaan sormien läpi, koska vaikea todistaa aukottomasti ettei ratti linkussa samalla kaasun näpäytyksellä yritetty laittaa autoa luisuun vaikka selväähän se on mitä ajoneuvolle tapahtuu noilla hevosvoimilla tuolla liikkeellä.
Miksi tätä edes verrataan Singaporeen? Lajissa on useita tapauksia, jossa kuski on päättänyt tehdä omia, tyhmiä liikkeitä. Eriasia olisi, jos Helmut Marko olisi pyytänyt ajamaan Perezia seinään.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Miksi tätä edes verrataan Singaporeen? Lajissa on useita tapauksia, jossa kuski on päättänyt tehdä omia, tyhmiä liikkeitä. Eriasia olisi, jos Helmut Marko olisi pyytänyt ajamaan Perezia seinään.
Lähinnä otin esille räikeimmän esimerkin rinnalle että miksi Red Bullin taival päättyisi tämän paljon kesymmän tapauksen takia kun Rellukin se jatkoi porskuttelua, eikä edes voittoa riistetty pois. FIA vetää tutulla linjalla eli sormien läpi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sinunlaiseltasi sivistymättömältä houkalta on toki ihan turha odottaa mitään muuta kuin verbaalista ripulia, mutta vainoharhaisuushan siis tarkoittaa olemattomien asioiden näkemistä, ei sitä että kieltäytyy näkemästä olemattomia asioita.
Niinpä niin. Arvasihan sen, ettei tuollainen osaa kuin mennä henkilökohtaisuuksiin tiedon loppuessa. Kommenttisi vahvistaa sen, että minä olen oikeassa ja sinulla ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen. Muuten olisit kommentoinut myös tekstini loppuosiota. (y)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Lähinnä otin esille räikeimmän esimerkin rinnalle että miksi Red Bullin taival päättyisi tämän paljon kesymmän tapauksen takia kun Rellukin se jatkoi porskuttelua, eikä edes voittoa riistetty pois. FIA vetää tutulla linjalla eli sormien läpi.
Oli yleisenä kysymyksenä, ei niinkään teikäläiseen kohdistettu
 

Caledonian

Active member
Liittynyt
15.4.2016
Viestit
43
Ihan sama mitä jengi täällä nyt itkee, niin fakta on, että Max teki tosi vittumaisen liikkeen
eikä jeesannu tallikaveria joka oli jeesannut hänelle muutaman mestaruuden.
Eli suomeksi: kaveri on kusipää, ei enempää, eikä sen vähempää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ihan sama mitä jengi täällä nyt itkee, niin fakta on, että Perezistä ei ole mestaruutta tuomaan. Kyllähän Max jeesais Pereziä, jos Perez olisi toistuvasti nopeampi kuin hän. Mutta kun ei ole, niin tilanne on nyt tämä. Eli suomeksi: kaveri on mestari, ei enempää, eikä sen vähempää.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Mihin Red Bullin taival nyt päättyisi? Eihän Rellunkaa taival päättynyt. Tai edes Alonson Singaporen voitto. Siellä se vanha kettu Alonso on taas tallissa aiheuttamassa kaaosta.

Tässä olisi kyseessä vielä Perezin sooloilu eikä tallin etu, päinvastoin, siitä oli tallille haittaa. Jollei Perez mitään myönnä niin luulen että asia katsotaan sormien läpi, koska vaikea todistaa aukottomasti ettei ratti linkussa samalla kaasun näpäytyksellä yritetty laittaa autoa luisuun vaikka selväähän se on mitä ajoneuvolle tapahtuu noilla hevosvoimilla tuolla liikkeellä.
Jos johto on tiennyt asiasta ja laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden, vrt Dennis, niin siitä tulisi tallille myös sanktio. Mikä.se on, niin en osaa sanoa, mutta aika ankara sen täytyisi olla.
Ja kun nämä tallin johdossa olevat ovat vinkuneet lähes tauottomasti pari vuotta ties mistä ja uhanneet jopa lähteä huomattavasti pienemmistä asioista, niin sitä kautta saattaisi tapahtua jopa suuriakin muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3780
Jos johto on tiennyt asiasta ja laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuden, vrt Dennis, niin siitä tulisi tallille myös sanktio. Mikä.se on, niin en osaa sanoa, mutta aika ankara sen täytyisi olla.
Ja kun nämä tallin johdossa olevat ovat vinkuneet lähes tauottomasti pari vuotta ties mistä ja uhanneet jopa lähteä huomattavasti pienemmistä asioista, niin sitä kautta saattaisi tapahtua jopa suuriakin muutoksia.
Ainahan sitä voi haaveilla että Verstappenin talli joutuisi suuriinkin ongelmiin, mutta kuten sanoin että paljon röyhkeimmistä huijauksistakaan ei ole mitään sen kummempia sanktioita annettu. Jos tästä jotain ongelmia syntyy niin ne kaatuu Perezin niskaan. Red Bull jatkaa porskuttamista, karavaani kulkee, mutta koirat haukkuu.
 
Viimeksi muokattu:

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
86
Ihan sama mitä jengi täällä nyt itkee, niin fakta on, että Perezistä ei ole mestaruutta tuomaan. Kyllähän Max jeesais Pereziä, jos Perez olisi toistuvasti nopeampi kuin hän. Mutta kun ei ole, niin tilanne on nyt tämä. Eli suomeksi: kaveri on mestari, ei enempää, eikä sen vähempää.
Typerä ja lapsellinen kommentti
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
520
Niinpä niin. Arvasihan sen, ettei tuollainen osaa kuin mennä henkilökohtaisuuksiin tiedon loppuessa. Kommenttisi vahvistaa sen, että minä olen oikeassa ja sinulla ei ole mitään sanottavaa itse aiheeseen. Muuten olisit kommentoinut myös tekstini loppuosiota. (y)
Osuit asian ytimeen, tämä foorumi on täynnä säälittävää porukkaa, joka ei osaa keskustella asioista ollenkaan, vaan sortuu loukkausyrityksiin heti. Sama tapahtuu melkein kaikille minun viesteistä, usea postaaja selkeästi ajattelee näkökantani ja argumenttini naurettaviksi, mutta loogisesti ajateltuna niihin olisi helppo sitten vastata, mutta melkein ikinä kukaan ei tee niin, vaan useimmiten porukka epätoivoisesti yrittää loukata, ajatellen, että sille olisi jotain vaikutusta. Sehän on vain hyvin surullista ja tylsää; en minä ainakaan ole täällä vain sen takia, että voin laittaa mielipiteitäni tyhjiöön ja kirjoittaa ohi muiden viesteistä vain sen takia, että minulle tulisi hyvä olo, vaan keskustelun ja näkökulmien vaihdon takia. Tämähän on kuitenkin keskustelufoorumi.

Hyvä esimerkki oli se, kun taisin juuri Davrosin kanssa keskustella Hamiltonin ja Verstappenin 2021 taisteluista muutama kuukausi sitten ja se oli hyvin mielenkiintoista, sain itse uusia näkökulmia ja muutin mielipiteitäni hieman enemmän Hamiltonin puolelle muutamasta tilanteesta. Nyt taas jostain syystä Davros poltti käämit aivan täysin ennen häipymistä, en tiedä osuiko kommenttini Hamiltonin kultista liikaa hänen kultistinilkkaan vai loukkaantuiko hän siitä, että sanoin Hamiltonia tyhmäksi ihmiseksi ja kuskiksi, mikä ei varmasti ole edes top-10 ikävin asia mitä F1-kuskista on sanottu tässä ketjussa. Joka tapauksessa hyvin surullista.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
520
Ihan sama mitä jengi täällä nyt itkee, niin fakta on, että Max teki tosi vittumaisen liikkeen
eikä jeesannu tallikaveria joka oli jeesannut hänelle muutaman mestaruuden.
Eli suomeksi: kaveri on kusipää, ei enempää, eikä sen vähempää.
Ihan sama mitä jengi itkee, eli ihan sama, että Perez aiheutti aika-ajon lopun tahallaan sabotoidakseen tallikaveriaan? Selvitän siis, että olet täysin okei tällaisen toiminnan kanssa? Vai tarkoitatko, että Perez ja hänen tekeminen on itsessään täysin merkityksetöntä sinulle ja vain sen liittyminen Verstappeniin on merkittävää?

Voitko myös avata, millä tavalla Perez on jeesannut Verstappenille muutaman mestaruuden? Hänhän tunnetusti ei pystynyt auttamaan viime vuonna ollenkaan (toki se oli aina olemaan vaikeata, koska Mersu oli selkeästi parempi), eikä AD:n apu, vaikka loistava olikin, lopulta merkitsenyt mitään. Tänä vuonna taas Verstappen on todennäköisesti ajanut kaikkien aikojen parhaan kauden, 2/3 kisoista voittoja (olisi pitänyt olla 2 enemmän ja 16-0 Pereziä vastaan ilman hänen ja tallin "sabotointia") autolla, joka ehkä juuri ja juuri on ollut kauden paras. En itse oikein näe, miten Perez on "jeesannut" hänelle mestaruudet, sentään hän tämän vuoden tallimestaruuden pystyi olemaan munaamatta Verstappenin antamalla 140 pistemarginaalilla, mikä on ihan kiva.
 
Ylös