Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Menee alle viiteen sekunttiin helposti !
Alonso lähtikin kisatäydellä tankilla + reaktioaika + ei vältsitsi puhtaimmalla ajolinjalla. Kuhan oli video jonka löysin ajanoton ja nopeusmittarin kanssa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Tuli vaan mieleen tämmönen pikku juttu. Mietin tota, että kun esim. toi Caterham on rämpiny jo vuosia tuolla häntäpäässä ja mahdollisten pisteiden saaminen on mahdollista ainoastaan tuurilla, niin kannattaiskohan niitten suunnitella auto pelkästään johonkin ns. "erikoisille" radoille? Esim. ainoastaan poikkeuksellisen nopeille radoille, tai ehkä toi äärimmäisyysajattelu vois toimia poikkeuksellisen hitaille radoille paremmin. Tai ehkäpä vielä enemmän ääripäätilanne vois olla pelkästään sadekelin kisoihin suunniteltu auto.

Eli tillanne ois se, että normiradoilla ja normiolosuhteissa talli tuskin pääsee edes kisaan mukaan, mutta sitten kun on "the rata" tai sadekelin olosohteet, niin sitten ollaanki palkintopallilla tai voitetaan.

No joo, ehkä toi ei ihan käytännössä toimis. En tiijä...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuli vaan mieleen tämmönen pikku juttu. Mietin tota, että kun esim. toi Caterham on rämpiny jo vuosia tuolla häntäpäässä ja mahdollisten pisteiden saaminen on mahdollista ainoastaan tuurilla, niin kannattaiskohan niitten suunnitella auto pelkästään johonkin ns. "erikoisille" radoille? Esim. ainoastaan poikkeuksellisen nopeille radoille, tai ehkä toi äärimmäisyysajattelu vois toimia poikkeuksellisen hitaille radoille paremmin. Tai ehkäpä vielä enemmän ääripäätilanne vois olla pelkästään sadekelin kisoihin suunniteltu auto.

Eli tillanne ois se, että normiradoilla ja normiolosuhteissa talli tuskin pääsee edes kisaan mukaan, mutta sitten kun on "the rata" tai sadekelin olosohteet, niin sitten ollaanki palkintopallilla tai voitetaan.

No joo, ehkä toi ei ihan käytännössä toimis. En tiijä...
Taannoin pohtinut ihan samaa. Mitenkään pitkällehän tolla-ajattelumallilla ei kyllä pääse, mutta ehkä pystyisi saamaan sen pisteen joltain radalta. Esim. Monaco / Unkari tai sitten Monzasta. Sitten voisi sillä pisterahalla yrittää kehittää enemmän geneerisempää ratkaisua ja pikkutviikeillä sitten yrittää saada sitä toimimaan yksittäisille radoille paremmin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuleeko penalttia, jos karsiutuu liian monesta kisasta pois?

Vois veikata, että tuota olis joku joskus miettiny kuitenkin. Tuskin se ihan kauheasti auton runkoa kuitenkaan muuttaisi, varsinkin kun vähintään säännöt ei sitä salli...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Radat vaan on ihan liian samanlaisia, jotta erikoistumalla voisi hirveästi saavuttaa. Monaco on ainoa, jossa autot säädetään oleellisesti erilailla kuin muualla. Spa ja Monza on ne kaksi muuta paikkaa, jossa erilainen auto voisi pärjätä. Kaikki muut ovat toistensa kopioita tai ainakin vaaditut ominaisuudet ovat ihan samoja. Muutenkaan ei ole mahdollista tehdä sellaista, joka on paalulla Monacossa ja karsiutuu Spassa. Jos auto karsiutuu jossain, se on vaarassa karsiutua kaikkialla

Mutta onhan noita nähty. Williams 2008 oli suunniteltu korkean downforcen radoille ja Force India 2009 nopeille.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4378
Mutta onhan noita nähty. Williams 2008 oli suunniteltu korkean downforcen radoille ja Force India 2009 nopeille.

FI nopeus nopeilla radoilla 2009 oli enemmänkin seurausta auton downforcentehon puuttumisesta (hyötysuhde oli huono josta seurasi että piti ajaa pienellä siivellä) kuin tulos järjestelmällisestä suunnittelusta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tyhmä kysymys: mikä tuo sääntöpykälä tällä hetkellä oli säätyvien/muuntuvien aerodynaamisten osien suhteen?

Kiellettyjä pl. DRS?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mistä lähtien ja mistähän mahtaa lyhenne tulla?
DRD = Drag Reduction Device. Mersun viimevuotisesta käytettiin joissain yhteyksissä tota nimitystä. Onhan DRD:kin outo nimitys passiiviselle systeemille. En nyt lähtisi putkea, josta menee ilmaa läpi kutsumaan ensimmäisenä laitteeksi. Venäjällä sellaista saatetaan pitää laitteena
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Niin DDRS oli Mersun käyttämä kapistus viime kaudella, mutta DRD on vehje jota Lotus alkoi testaamaan viime kaudella. Noissa on ero.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Niin DDRS oli Mersun käyttämä kapistus viime kaudella, mutta DRD on vehje jota Lotus alkoi testaamaan viime kaudella. Noissa on ero.
DRD on ihan hyvä nim, on näkynyt jossain ulkomaisilla sivustoilla käytettävän
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Niin DDRS oli Mersun käyttämä kapistus viime kaudella, mutta DRD on vehje jota Lotus alkoi testaamaan viime kaudella. Noissa on ero.
Tiedän mitä tarkoitat, mutta ihan samalla tavalla lotarin systeemiä on ddrs:ki kutsuttu

http://formula-one.speedtv.com/article/f1-lotus-keeps-option-open-on-new-ddrs-system/
http://bleacherreport.com/articles/1311110-midseason-review-part-3-lotus-ddrs-the-shape-of-things-to-come
http://en.espnf1.com/lotusf1/motorsport/story/87808.html
http://www.planetf1.com/driver/3213/8212738/DDRS-unlikey-for-Lotus-in-2012
jne...
edit
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tiedän mitä tarkoitat, mutta ihan samalla tavalla lotarin systeemiä on ddrs:ki kutsuttu
Kutsuttu juu, mutta virheellisesti minusta, koska se ei mitenkään liity DRS:ään.

DRD olkoon siis, jos sellanen on jossain ollut jo käytössäkin...

PDRS olisi sikäli loogisempi, kun kyseessä ei tosiaan ole "laite". "Systeemi" olisi sikäli osuvampi tähän ja kun takasiiven sakkaamisesta on kyse, niin Passive-DRS osuisi muutenkin...
 
Ylös