Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Niin se ilmeisesti on. Täältä löytyy vastaava TERS/HERS. http://www.auto123.com/en/racing-news/f1-technique-magneti-marelli-unviels-new-hardware-for-new-2014-rules?artid=147452

ERS saa tuoda 161 hp 33,3s per kierros. Kuka hemmetti nuo luvut oikein keksii?
Sitä ihmettelen, että millä tuo generaattori kestää tuon ahtimen kuumuuden, kun kisassa ajetaan sen 50-kierrosta enemmän tai vähemmän urku auki, luulis sen lämmön tuhoovan generaattoriyksikön hyvin nopiaa...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sitä ihmettelen, että millä tuo generaattori kestää tuon ahtimen kuumuuden, kun kisassa ajetaan sen 50-kierrosta enemmän tai vähemmän urku auki, luulis sen lämmön tuhoovan generaattoriyksikön hyvin nopiaa...
Kyllä se kestää, jos käämien eristys tehdään esimerkiksi keraamisesti.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Hyvän kokoinen on kyllä tuo puhallin rellussa. Toki tekniikasta johtuen ei varmaan turboviivettä pahemmin tule olemaan

 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Minkähänlainen paukkujärjestelmä näihin tulee? Tosin kun nykyään edes wrc-autot eivät pahemmin paukuta, niin tuskin nämäkään mitään liekinheittimiä tulevat olemaan.

Tuosta turboratkaisusta olisi mielenkiintoista saada tarkempia tietoja. Onko esim. dump- vai bypass venttiili ja minkälaiset paineet näissä tulee omaan?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mikä on TERS?
HERS tullee linkin sanoista "Heat exhaust recovery system". Tai Heat ERS eli Energy Recovery System...

Tätä meinasit?


Oisko niin, että ahdin-generaattorin saa sijoittaa miten lystää? Eli Renu laittaa sen moottorin päälle ja ahtimen ulkopuolelle, kun taas Mersulla se kenties on ahtimen "sisällä".
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mikä on TERS?
HERS tullee linkin sanoista "Heat exhaust recovery system". Tai Heat ERS eli Energy Recovery System...

Tätä meinasit?
.
Jep juurikin tuo systeemi.
TERS = Thermal Energy Recovery System/Turbo-ERS. Näitä lyhenteitä jälleen viljellään pitkin nettiä, joista ei ota pirukaan selvää mikä on oikea termi.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oisko niin, että ahdin-generaattorin saa sijoittaa miten lystää? Eli Renu laittaa sen moottorin päälle ja ahtimen ulkopuolelle, kun taas Mersulla se kenties on ahtimen "sisällä".
Jos näin on, niin ainakin Renaultin tapa tuntuu ensiajatuksena luotettavammalta.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Rellun tapauksessa ilma otetaan ilmeisesti edelleen turvakaaren sisältä eli sikäli auton ulkonäkö ei ole tulossa radikaalisti muuttumaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toki saa, ei kukaan pakota nytkään ottamaan ilmaa kuskin kypärän takaa. Sikäli kun tulkitsen oikein, niin Rellun ratkaisussa olisi airbox kuten nytkin, mutta Mersun vehkeissä pelkkä turvakaari.
Mersun julkaisemassa moottorin kuvassa airbox on moottorin päällä kuten ennenkin. Mutta mistä siihen ilmakanava tulee, se onkin sitten eri asia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös se moottorin päällinen olekaan tää uus korkeapaineruisku?
Molemmat. Airbox harvoin sijaitsee muualla kuin ruiskujärjestelmän päällä ja niin uskon sen olevan Mersussakin. Ruiskutuksen voi tehdä myös aiboxin sisälle.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Molemmat. Airbox harvoin sijaitsee muualla kuin ruiskujärjestelmän päällä ja niin uskon sen olevan Mersussakin. Ruiskutuksen voi tehdä myös aiboxin sisälle.
Voi hyvin olla. No jokatapauksessa innolla odotan millaisia ratkaisuja ensi vuonna tulee.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Minkähänlainen paukkujärjestelmä näihin tulee? Tosin kun nykyään edes wrc-autot eivät pahemmin paukuta, niin tuskin nämäkään mitään liekinheittimiä tulevat olemaan.
No ei minkäänlaista, paukku on vain turbon kierrosten pitämiseen yllä ja tässähän idea on että ilman turbon kierrokset voidaan pitää sähkön voimalla yllä.

Tuosta turboratkaisusta olisi mielenkiintoista saada tarkempia tietoja. Onko esim. dump- vai bypass venttiili ja minkälaiset paineet näissä tulee omaan?

Tuskin kumpaakaan, nykymoottorinohjauksilla varsinkin tuollaisen ERS-turbon kanssa aivan turha sulkea kaasuläppää missään tilanteessa.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tuskin kumpaakaan, nykymoottorinohjauksilla varsinkin tuollaisen ERS-turbon kanssa aivan turha sulkea kaasuläppää missään tilanteessa.
No milläs ne ahtopaineet sitten rajoitetaan määrättyyn maksimiin kun kaasua kuitenkin nostetaan jossain vaiheessa?

By-pass tai dump kuitenkin käsittääkseni estää ahtojen karkaamisen yli.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1414
Molemmat. Airbox harvoin sijaitsee muualla kuin ruiskujärjestelmän päällä ja niin uskon sen olevan Mersussakin. Ruiskutuksen voi tehdä myös aiboxin sisälle.
Nykyään ainakin ruiskusuuttimen paikka on määrätty säännöissä. Eli se on kaikilla samassa paikassa (huraa, vapaa tuotekehitys...). Mitenkähän tulevissa koneissa.

Paukkusysteemstä: ei varmasti tule näihin. Se nimittäin lisää polttoaineen kulutusta, eli huono juttu. Rallissahan kulutuksella ei niin ole väliä. Varmaan jossakin tilanteessa tuola generaattori/moottorilla pyöritetään hyrrää, jos tarvis.
 
Ylös