Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Caterham Renaultin pakosarja:


Noi paineenkerääjä osiot ei ookaan kiellettyjä?
Eikö toi vasemmalla oleva umpikuja ole joku sellainen? Oikealla olisi siis pakoputken ulostulo.

Toisesta kuvakulmasta:
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4378
Minne toi pakosarjan ylimääräinen putki menee? Osoittaa eteenpäin..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minne toi pakosarjan ylimääräinen putki menee? Osoittaa eteenpäin..
Ei mihinkään. Alemmasta kuvasta näkyy, että on umpikuja.
Se ymmärtääkseni vain kerää painetta pakosarjaan ja varmaan siten auttaa vakauttamaan pakokaasuvirtausta silloin, kun kaasua ei paineta. On siis pieni kaasureservi systeemissä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Kyseessä on (helmholtzin) resonaattori, mitä käytetään pakoputken virittämiseen. Tavoitteena on saada pakoputkessa kulkevien painepulssien ajoitus (halutulla kierroslukualueella) sellaiseksi, että pakoventtiilin auetessa on pakokanavassa mahdollisimman pieni paine.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyseessä on (helmholtzin) resonaattori, mitä käytetään pakoputken virittämiseen. Tavoitteena on saada pakoputkessa kulkevien painepulssien ajoitus (halutulla kierroslukualueella) sellaiseksi, että pakoventtiilin auetessa on pakokanavassa mahdollisimman pieni paine.
Lisätääs vielä se, että Cosworth on ainut, jonka pakoputkistossa ei resonaattoria ole.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Käyttääkö ne sittekki pakokaasuahtimia koneen ahtamiseen, tais olla varmaan vanhaa tietoa se mun mekaaninen ahdin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käyttääkö ne sittekki pakokaasuahtimia koneen ahtamiseen, tais olla varmaan vanhaa tietoa se mun mekaaninen ahdin...
Jossain kohtaa oli esillä ainakin se pakokaasuahdin/generaattori yhdistelmä, mutta en ole enää lainkaan täydessä ymmärryksessä, että mitä ahtimia nyt onkaan tulossa...

"And the big glowing red thing at the back of the engine in front of the gearbox [the Energy Recovery System] is also going to be a thing of some spectacle."
Pakokaasuahdin siis ainakin, mutta onko se normi turbo vai onko siihen kytketty myös ERS:in generaattori?
Moottoria sen on kait pakko ahtaa joka tapauksessa, että koneesta tehoja saadaan...
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näitä kuvia en oikein ymmärrä. Onko niin, että turboon on kytketty generaattori, joka antaa suoraan lisätehoa sähkömoottorin kautta kampiakselille Vai kenties lataa kers-akkuja ja napin kautta lisätehoja.
Noiden kuvien mukaan kai generaattori kytkettynä turboon (eka kuva) ja tuttu sähkömoottori lisätehoja varten rattailla kampiakselille (toinen kuva).

Ja tämän ERS toiminnon lisäksi turbo ahtaa myös moottoria.

Ja varmaan kampiakseliin liitetty sähkömoottori toimii jarrutuksissa myös generaattorina kuten nykyisinkin...

Siis ens vuonna molemmat: turbo-ERS ja normi KERS. :D

Niin ja yksi pakoputki vain ensi vuonna?
Taitaa olla vaikea saada pakokaasuja sitten enää diffun laidoille... Taas uusia innovaatioita odotellessa pakokaasujen suhteen...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Autot taitaa olla ens ikaudella melkoisia kyhmyselkäisiä ahvenoita, johtuen turbon paikasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Autot taitaa olla ens ikaudella melkoisia kyhmyselkäisiä ahvenoita, johtuen turbon paikasta.
Itse moottori on tosin lyhyempi ja polttoainetalous lienee tiukempi, joten polttoainetankki lienee myös pienempi... Kenties siis samoissa pituusmitoissa ollaan...?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Enrique-setä piirtää ja kertoo

Linkin takaa löytyy forumisteja mahdollisesti kiinnostava soittolista. Williamsilla ja Ferrarilla suunnitteluhommissa ollut Enrique Scalabroni selventää formuloiden suunnitteluratkaisuja sekä ihan ns. perusilmiöitäkin.

Selvityslistalla on maaefektiä, coandaa sekä keularatkaisujen vertailua. Englanti ei ole ihan täydellistä, mutta kelläpä meistä olisi. Asia kuitenkin mennee perille kun asiaa demotaan lusikan ja selkiytetään piirroksien avulla :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Enrique-setä piirtää ja kertoo

Linkin takaa löytyy forumisteja mahdollisesti kiinnostava soittolista. Williamsilla ja Ferrarilla suunnitteluhommissa ollut Enrique Scalabroni selventää formuloiden suunnitteluratkaisuja sekä ihan ns. perusilmiöitäkin.

Selvityslistalla on maaefektiä, coandaa sekä keularatkaisujen vertailua. Englanti ei ole ihan täydellistä, mutta kelläpä meistä olisi. Asia kuitenkin mennee perille kun asiaa demotaan lusikan ja selkiytetään piirroksien avulla :)
Keulan korkeuden vaikutus rengaskulutukseen on minulle uutta. Vaikka se ei oikeastaan korkeasta keulasta johdu, vaan pidemmistä tukivarsista ja niiden jyrkemmästä kulmasta "perusasennossa". Tarkoittaakohan tuo sitä, että Ferrarilla ei ole paljoakaan tehtävissä, jos korkea kulutus jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Eli siis, pakokaasuahdin, samalla ahtimen akselilla kiinni generaattori, joka lataa ERS-akkuja...
Mutta siis miksi tos Mercedeksen konees näyttää siltä että pakokaasuahtimes oli pakokaasupuolen ja ahtopuolen välis oli se ERS-generaattori?
Eikö se oo vähä turhan kuuma paikka?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viimeksi muokattu:
Ylös