Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
No milläs ne ahtopaineet sitten rajoitetaan määrättyyn maksimiin kun kaasua kuitenkin nostetaan jossain vaiheessa?

By-pass tai dump kuitenkin käsittääkseni estää ahtojen karkaamisen yli.
Jos mä oon joskus ollu hereillä jossain missä asiasta on puhuttu ni mun ymmärryksen mukaan by-pass tai dumppi hoitaa ahtimelle palaavan paineen kun giljotiinit sulkeutuu. Em. venttiilien erona vain se mihin palautuva kaasu johdetaan?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Jos mä oon joskus ollu hereillä jossain missä asiasta on puhuttu ni mun ymmärryksen mukaan by-pass tai dumppi hoitaa ahtimelle palaavan paineen kun giljotiinit sulkeutuu. Em. venttiilien erona vain se mihin palautuva kaasu johdetaan?
Juu.
By-pass johtaa liikapaineen turbon imupuolelle. Dump päästää sen ulkoilmaan.
Jokatapauksessa jokin noiden kaltainen venttiili on käsittääkseni pakko olla myös F1 turboissa.
Turbon jarruttaminen sähköllä on mielestäni liian hidasta hommaa noissa autoissa.

Ihan mutulla tämä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No milläs ne ahtopaineet sitten rajoitetaan määrättyyn maksimiin kun kaasua kuitenkin nostetaan jossain vaiheessa?

By-pass tai dump kuitenkin käsittääkseni estää ahtojen karkaamisen yli.
No kaasun nosto eli moottorin tehontuoton vähennys voidaan hoitaa muutenkin kuin pistämällä kaasuläppä kiinni. Kaasuläpän pistäminen kiinni nopeaksi tarkoitetussa turbovehkeessä olisi aivan ääliömäistä, hukattaisiin sekä ahtopaineet sylintereistä että tiputettaisiin turbon kierrokset alas samalla kertaa.

Eli nykymoottorinohjaus voi pitää kaasuläpän auki ja ahtopaineet kohdillaan vaikka moottorista ei tehoa otettaisikaan pihalle. Turbon kierrokset pysyvät ylhäällä ja tehoa saadaan ulos mahdollisimman pienellä turboviiveellä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Korjattu, mutta luulisi olleen jokseenkin itsestäänselvää mistä asiasta artikkeli voisi olla. :cool:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei. Kuten jutussakin lukee, bensan hetkellinen maksimivirtaus on rajoitettu 140 litraan tunnissa, eli 140-litrainen tankki riittänee mainiosti.
No eihän, tarkoittaa että 2-tunnin kisassa voi käyttää keskimäärin vain 50% ajasta täyttä tehoa, tähän asti joka kisassa on käytetty suurempia keskimääräisiä tehoja, jossain spassa on kaasu ollut auki 85% kisan ajasta.

Eli bensaa pitää säästää kaikin tavoin noilla uusilla säännöillä jotta maksimitehon käyttöaika voidaan maksimoida.

Erinomainen sääntömuutos, moottorikehitys on auki vaikka huipputehon sijaan haussa onkin nyt huipputaloudellisuus.....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No eihän, tarkoittaa että 2-tunnin kisassa voi käyttää keskimäärin vain 50% ajasta täyttä tehoa, tähän asti joka kisassa on käytetty suurempia keskimääräisiä tehoja, jossain spassa on kaasu ollut auki 85% kisan ajasta.
Ja edellinen Span kisa kesti tunnin ja 29 minuuttia, mukana turva-autojakso...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Erilaisista lähteistä annetaan eri lukuja, mutta Monzassa ollaan eniten kaasu pohjassa ja siellä 83%% ajasta. Kisan kesto 1tunti 20minuuttia vuonna 2012. Singaporen luvut on 61% ja 2tuntia.
Eikä autot kuluta pelkästään täydellä kaasulla ja tehottomammalla moottorilla prosentit kasvavat.

Eli pientä säästelyä varmaan nähdään, mutta tuskin nykyistä kummempaa.

http://www.f1fanatic.co.uk/f1-information/going-to-a-race/singapore-street-circuit/
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1414
Eli bensaa pitää säästää kaikin tavoin noilla uusilla säännöillä jotta maksimitehon käyttöaika voidaan maksimoida.

Erinomainen sääntömuutos, moottorikehitys on auki vaikka huipputehon sijaan haussa onkin nyt huipputaloudellisuus.....
Juuri niin kuin tuossa Renaultin jutussakin kerrotaan. Hienoa.
Veikkaan, että FIA seuraa paljonko on bensaa tankissa kisojen jälkeen ja tarvittaessa pienentää tankin kokoa seuraaviksi vuosiksi, jotta jää kehitettävää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
taitaa kuulua foorumin nykyisiin sääntöihin, että edes kerrotaan mistä on kyse eikä vain laiteta linkkejä.
Komppaan.
Kyllä vähintään joku rimpsu tekstiä olisi kiva saada mukaan. Ja kohteliastakin laittaa vähintään se aihe. Jopa jutun kiinnostavimmat pointit tms. olisi myös mukava, niin ei kaikkien tarvi kaikkea kahlata läpi. Sellasta tiimityötä nääs. ;)

Esimerkiksi jos jutussa on mainittu jotain täälä esillä olleita avoimia kysymyksiä, niin niihin ois eri kiva saada lyhyt referointi ko. artsusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hienoa, päästään taas siihen kun autot sammuilevat polttoaineen loppumisen vuoksi radan varteen... :rolleyes:
No ei ne yhtään ylimääräistä ole tähänkään asti mukana kuljettaneet. Säästely hoidetaan enimmäkseen seoksilla ja tietokoneella kuten on tehty tähänkin asti. Riski polttoaineen loppumiseen ei ole sen suurempi kuin aikaisemmin.
 
Ylös