bigbear
Well-known member
Löytyymyös roll center juttua piirrettynä. iPadilla ei saanut linkitettyä
Ei mihinkään. Alemmasta kuvasta näkyy, että on umpikuja.Minne toi pakosarjan ylimääräinen putki menee? Osoittaa eteenpäin..
Lisätääs vielä se, että Cosworth on ainut, jonka pakoputkistossa ei resonaattoria ole.Kyseessä on (helmholtzin) resonaattori, mitä käytetään pakoputken virittämiseen. Tavoitteena on saada pakoputkessa kulkevien painepulssien ajoitus (halutulla kierroslukualueella) sellaiseksi, että pakoventtiilin auetessa on pakokanavassa mahdollisimman pieni paine.
Ja Cossu lienee se ainut "virityspaja" formuloissa...Lisätääs vielä se, että Cosworth on ainut, jonka pakoputkistossa ei resonaattoria ole.
Jossain kohtaa oli esillä ainakin se pakokaasuahdin/generaattori yhdistelmä, mutta en ole enää lainkaan täydessä ymmärryksessä, että mitä ahtimia nyt onkaan tulossa...Käyttääkö ne sittekki pakokaasuahtimia koneen ahtamiseen, tais olla varmaan vanhaa tietoa se mun mekaaninen ahdin...
Pakokaasuahdin siis ainakin, mutta onko se normi turbo vai onko siihen kytketty myös ERS:in generaattori?"And the big glowing red thing at the back of the engine in front of the gearbox [the Energy Recovery System] is also going to be a thing of some spectacle."
Noiden kuvien mukaan kai generaattori kytkettynä turboon (eka kuva) ja tuttu sähkömoottori lisätehoja varten rattailla kampiakselille (toinen kuva).Näitä kuvia en oikein ymmärrä. Onko niin, että turboon on kytketty generaattori, joka antaa suoraan lisätehoa sähkömoottorin kautta kampiakselille Vai kenties lataa kers-akkuja ja napin kautta lisätehoja.
Itse moottori on tosin lyhyempi ja polttoainetalous lienee tiukempi, joten polttoainetankki lienee myös pienempi... Kenties siis samoissa pituusmitoissa ollaan...?Autot taitaa olla ens ikaudella melkoisia kyhmyselkäisiä ahvenoita, johtuen turbon paikasta.
Ahvenen väritys F1:lle olisi kyllä hieno.Autot taitaa olla ens ikaudella melkoisia kyhmyselkäisiä ahvenoita, johtuen turbon paikasta.
Keulan korkeuden vaikutus rengaskulutukseen on minulle uutta. Vaikka se ei oikeastaan korkeasta keulasta johdu, vaan pidemmistä tukivarsista ja niiden jyrkemmästä kulmasta "perusasennossa". Tarkoittaakohan tuo sitä, että Ferrarilla ei ole paljoakaan tehtävissä, jos korkea kulutus jatkuu.Enrique-setä piirtää ja kertoo
Linkin takaa löytyy forumisteja mahdollisesti kiinnostava soittolista. Williamsilla ja Ferrarilla suunnitteluhommissa ollut Enrique Scalabroni selventää formuloiden suunnitteluratkaisuja sekä ihan ns. perusilmiöitäkin.
Selvityslistalla on maaefektiä, coandaa sekä keularatkaisujen vertailua. Englanti ei ole ihan täydellistä, mutta kelläpä meistä olisi. Asia kuitenkin mennee perille kun asiaa demotaan lusikan ja selkiytetään piirroksien avulla
Niin se ilmeisesti on. Täältä löytyy vastaava TERS/HERS. http://www.auto123.com/en/racing-news/f1-technique-magneti-marelli-unviels-new-hardware-for-new-2014-rules?artid=147452Mutta siis miksi tos Mercedeksen konees näyttää siltä että pakokaasuahtimes oli pakokaasupuolen ja ahtopuolen välis oli se ERS-generaattori?