Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Välikelin renkaista voitaisiin tehdä hitaammat, jolloin niihin vaihtamiseen liian ajoissa ei olisi niin suuri houkutus.

Sadekelin renkaisiin taas lisää vedenpoistoa. :)
Vetteli totesi että 'käyttöikkuna' saderenkailla on liian pieni. Hamilton totesi että Bridgestonella oli hyvät sadekelinrupulit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi Sebastian Vettel etunenässä sitten kuskien toimesta sellaisia vaati? Huvikseenko vai oliko tuo rovoyritys?

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288751949902.html
Ahaa, tässä ei haluttukaan autojen ajavan rankemmassa sateessa, vaan täysiä sadekelin renkaita kestävämmiksi ja nopeammiksi, että niilläkin voisi ajaa vähän rankemmalla välikelillä. Sinänsä kannatettava ajatus, koska nyt ne sadekelin renkaat ovat käytännössä jokseenkin tyhjän panttina, kun ei niiden kelissä ajeta oikeastaan koskaan. Huomattavasti parempi ehdotus kuin monsuuniorenkaat, joita ei kuitenkaan koskaan käytettäisi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ahaa, tässä ei haluttukaan autojen ajavan rankemmassa sateessa, vaan täysiä sadekelin renkaita kestävämmiksi ja nopeammiksi, että niilläkin voisi ajaa vähän rankemmalla välikelillä. Sinänsä kannatettava ajatus, koska nyt ne sadekelin renkaat ovat käytännössä jokseenkin tyhjän panttina, kun ei niiden kelissä ajeta oikeastaan koskaan. Huomattavasti parempi ehdotus kuin monsuuniorenkaat, joita ei kuitenkaan koskaan käytettäisi.
Juuri näin. Kyllä mä uskon kuskeja kun ne jotain sanoo saderenkaista. Ja minkälaisia ne on olleet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vetteli totesi että 'käyttöikkuna' saderenkailla on liian pieni. Hamilton totesi että Bridgestonella oli hyvät sadekelinrupulit.
Kunhan jälkikäteen kehutaan. Ellei kyse sitten ollut Monsuunirenkaista. Suurin piirtein yhtä heikkoja kuin nykyisestkin saderenkaat. Välikelinrenkaat oli sitten vielä huonompia kuin nykyiset.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuskithan haluavat aina kestäviä ja nopeampia renkaita :confused:
Katoitko sä sen kisan?:doubtful:

Ajoivat PEISKAARIN takana kierroksia ja kun Mayländeri lähti evakkoon, niin Buttoni tuli melkein heti vaihtamaan välikelingummit. Päättele siitä itse, jos osaat.:eek:
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Välikelin renkaista voitaisiin tehdä hitaammat, jolloin niihin vaihtamiseen liian ajoissa ei olisi niin suuri houkutus.

Sadekelin renkaisiin taas lisää vedenpoistoa. :)
Nykyinen saderengashan on pikemminkin liiian hyvä vedenpoistoltaan. Sen suorituskyky soveltuu vain keliin, jossa ei ajeta kilpaa muista syistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Nykyinen saderengashan on pikemminkin liiian hyvä vedenpoistoltaan. Sen suorituskyky soveltuu vain keliin, jossa ei ajeta kilpaa muista syistä.
:D. Tosin vedenpoisto on edelleen tosi huono kun vertaa vanhempiin aikoihin tai Monsuunirenkaisiin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Viimeinen kaunis auto F1:ssä.

"Auto on kaunis, kun se voittaa."

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mersu julkaissut kuvia moottoristaan. Onkohan tämän mentaliteetti: "Siinähän kopioitte, ensi kaudella tulee jotain paljon parempaa"



 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Mersu julkaissut kuvia moottoristaan. Onkohan tämän mentaliteetti: "Siinähän kopioitte, ensi kaudella tulee jotain paljon parempaa"
Näin sen on oltava. Pelottavaa viestiä muille:D

Toisaalta kaikkien moottorien eri ratkaisut on jo aika hyvin yleisessä tiedossa ja muutenkin tuostakin moottorista on havainnollistavampiakin kuvia olemassa, että siinä mielessä voi pari kuvaa huoletta julkaista vaikka markkinointimielessä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Mersu julkaissut kuvia moottoristaan. Onkohan tämän mentaliteetti: "Siinähän kopioitte, ensi kaudella tulee jotain paljon parempaa"

Pieni pelko on tosiaan että homma on juuri noin.
No tuosta konepaketista on ollut jo suht kauan käsitys millainen sen täytyy olla. Joten toivotaan että muutkin on menneet kehityksessä tuosta eteenpäin. (vaikka Mersulla on tietty eniten kokemusta tuollaisesta konepaketista).

No niin tai näin mutta on tuo kone paketti todella hieno. Vois sanoa että tuossa on "insinööri pornoa" parhaimmillaan. ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miksihän formula-autoissa ei ole kokeiltu (vai onko) täysin kelluvaa jousitusta. Eli iskaria puristetaan molemmista suunnista, eikä se ole kiinteästi kiinni rungossa.


Tuossa Suzukin aikoinaan lanseerama Full Floating-vaimennus.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Miksihän formula-autoissa ei ole kokeiltu (vai onko) täysin kelluvaa jousitusta. Eli iskaria puristetaan molemmista suunnista, eikä se ole kiinteästi kiinni rungossa.
Tätä ketjua on kiva seurata, vaikka en itse auton tekniikan tietäjä olekkaan. Mukava lueskella kuitenkin F1-auton tekniikasta.

Mitä etuja tuosta Mossen linkkaamasta kelluvasta iskarista on?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoista tekniikkaa tai oikeammin sen esiaste ennen kautta 1993 F1:ssä oli Williamsin ylivoimaisen FW14B:n seuraavan auton prototyyppimalli FW15 ja sen pohjalta kehitetyt versiot FW15A ja FW15B. FW15 ja sen kehittely aloitettiin vain hieman kauden 1992 alun jälkeen huolimatta siitä, että tallilla oli käytössään sarjan ylivoimaisin auto. Tai ainakin tulisi olemaan sillä vielä aivan kauden alussa pelättiin McLarenin vastaavaan taistoon. Joka tapauksessa Imolan suurtesteihin mennessä FW15:sta oltiin kehittämässä FW15A:ta. FW15A aiottiin hyödyntää testiautona täysautomaattista vaihteistoa ja sitä oli tarkoitus käyttää vielä myöhemmin kaudella 1992.

Imolan suurtesteissä Riccardo Patrese romutti hengenvaarallisen näköisesti autonsa täsmälleen tai melkein täsmälleen samassa paikassa kuin Ayrton Senna kahta vuotta myöhemmin eli Tamburellossa. Patresen onnettomuuden jälkeen ja yleensäkin Williamsin ylivoiman selvittyä kehitystyötä FW15:sta ja sen eri versioiden ohella hidastettiin ja tietyksi aikaa myös lopetettiin kaudella 1992 sillä FW14B:n ylivoiman takia Williamsilla oli suorastaan lähes aikaa levätä.

Kun kehitystyötä sittemmin jatkettiin ja Alain Prostin Williams-paikan tultua julki kaudeksi 1993 FW15A muuttui nopeasti kauden 1993 edellyttämään silloiseen malliin FW15B:n josta sittemmin kehitettiin lopullinen kauden 1993 automalli FW15C. FW15A:n ja FW14B:n eroina muistaakseni oli huomattavasta samasta ulkonäöstä huolimatta ainakin muutama piirre. FW15A:ssa oli samanlainen leveä, mutta hieman lituskainen etusiipi ja lisäksi siinä ei ollut FW14B:n ripustuksen ns. Iskuhakoja tai samanlaisia nk. Sarvia. Niiden tarkoitus oli ohjata auton aerodynamiikkaa.

Lisäksi auton sivuponttoonit FW15A:ssa olivat jo pienemmät kuin FW14B:ssä. FW15B:ssä joka oli kehitystyön lopussa tai viimeistään ainakin prototyyppinä valmis Estorilin suurtestien aikaan 1992-1993 oli taas jonkin verran enemmän eroja kuin FW15A:ssa tai FW14B:ssä. FW15B erosi huomattavasti FW15:sta ja FW15A:sta. Autoa oli jo suunniteltu enemmän kautta 1993 varten kuin kulunutta kautta 1992 varten. Tosin erojakin tai samankaltaisuutta oli nähtävissä kauteen 1992. FW15B:n sivuponttoonit olivat jälleen huomattavasti leveämmät tai yhtä leveät kuin kauden 1992 FW14B:ssäkin.

Lisäksi FW15B käytti myös Goodyearin erittäin leveitä renkaita, mutta siihen pystyi tarvittaessa kovin muutoksin testaamaan myös kauden 1993 kapeampiakin renkaita. Etusiiven rakenne oli muuttunut sinällään kapeammaksi, mutta vähemmän lituskaiseksi ja ennen kaikkea siiven loppuosa ja päätykappale olivat leveämmät kuin kauden 1993 lopullisessa autossa. Ulkoisesti arvioituna kauden 1993 FW15C:n ja FW15B:n ainoa varma tuntomerkki erottaa autot toisistaan olivat vain Goodyearin selvästi leveämmät renkaat ja ajoittain autossa edelleen käytetty kauden 1992 etusiipimalli. Kauden 1993 etusiipimalli oli myös käytössä, mutta päätykappaleet olivat siinä suurempia ja lisäksi se oli myös tylpempi ulkomuodoltaan.

Ulkopuolisin silmin mitään näistä autoista ainakaan ensinäkemältä ei lajin osalta sitä vain vähän seuranneet välttämättä erottaisi autoja toisistaan. Lisäksi viimeinen marginaalinen ero oli siinä, että FW15C:ssä oli keskimäärin jo hieman vähemmän polttoainetta vetänyt tankki kuin prototyypeissä joihin mahtui vielä jopa yli 230 litraa bensaa. Kauden 1993 varsinaisessa kisa-autossa bensaa meni vain hieman yli 215 litraa.
 
Ylös