Forumistille auto

Mikä seuraavista vaihtoehdoista on paras?

  • Polo

    Äänet: 11 22,9%
  • Focus

    Äänet: 18 37,5%
  • Auris

    Äänet: 13 27,1%
  • Corolla

    Äänet: 6 12,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    48

Örfil

Guest
Itse miettisin seuraavia asioita:
- ajokilsat = löpökulut?
- vakkari = ajonautinto jos ajaa paljon => voi asentaa myös jälkikäteen
- kiva jos auto ei olisi ihan mopo = lastutus :thumbup: (ei paha hinta, täällä saa 399 e:llä saa heppoja mukavasti lisää, pelkkä softalataus - toimii! Kokemuksia Seatista jo + 2 v.)

Focuksen kilsoja en itse pelästyisi, kiisselillä kun ajaa helposti sen 300 000 km ilman kummempia murheita. Perustekniikkamurheet tietysti tulee eteen eli nivelet, jarrulevyt ym. alkaa mennä finaaliin jossain vaiheessa. Mun VAG historiassa noi tuli eteen vasta + 200 000 jälkeen.

Pieni lastutusinfo Upsolutelta (399e):

Volkswagen Polo Trendline 1,4 TDI PowerDiesel 59 kW 4d
75 hp -> 101 hp
195 NM -> 245 Nm
(auto muuttuu tuolla aivan erilaiseksi!)

Toyota Corolla 1.4 D4D Linea Sol 4ov
En ole varma mallista mutta joko:
97 hp => 105 hp ja 130 NM => 142 NM
tai
90 hp => 118 hp ja 190 NM => 245 NM

Toyota Auris 1.4 D-4D Linea Sol 5ov
90 hp => 118 hp
190 NM => 245 NM

Ford Focus 1,6 TDCi 90hv Trend M5
90 hp =>115 hp
215 NM => 265 NM

... tämä Focus on jotakuinkin sama kuin vanha 1.9 TDi Poloni teholisäys ja se tuntui kyllä selvästi. Vanha matolaatikko lähti kuin hauki rantavedestä lastutuksen jälkeen!

Seattiin teetin Upsoluten sw muutokset ja lukemat on teoriassa seuraavat:
140 hp => 175 hp
320 NM => 395 NM

..auto on aivan eri tuon setin jälkeen. Vääntö etenkin on massiivinen!

Mutta takaisin asiaan: VAG korporaation autoista mulla itsellä on ainakin hyviä kokemuksia.
- varaosien hinnat kohtuullisia
- moottorikonstruktio pomminvarma = ajokilsoja paljon
- sinkkikori? Yhdessäkään ei ole ollut ruosteongelmia
- huoltopalvelut jopa merkkiliikkeessä kohtuullisia!! Esim. jakohihnan vaihto oli Seatissa halvempi Laakkosella kuin "nurkkapajassa"

Mulla on ollut jokunen Toyota (Mark II vm -69 :D sekä Camry -90) ja ne ruostui käsiin, ei kai ne enää nykyään mutta siitä on jäänyt joku kammo Tojotaan.
Ford kokemukset myös sieltä -70/80 luvulta eli 3.0 V6 Granada. Nämä siis voi jättää omaan arvoonsa ;) VAG kokemukset hiukka tuoreempia.

Ps. ja se WD RAcingin osoite:
http://www.wdracing.net/upsolute.htm

..tuolla ollaan lastutettu kolme autoa. 1.9 TDI Polo, 1.8 T bensapassatti, 2.0 TDI Seat.

1.8 T Passatista kuulin jälkikäteen (ex-tyttöystävä) että jotain letkuja oli poksahdellut irti, mutta TDI malleissa ei ole ollut mitään ongelmia ja mennyt katsastuksen savutustesteistä aina hyvin läpi. Arvot on jopa matalat.
 
Viimeksi muokattu:

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Itse miettisin seuraavia asioita:
- ajokilsat = löpökulut?
- vakkari = ajonautinto jos ajaa paljon => voi asentaa myös jälkikäteen

Focuksen kilsoja en itse pelästyisi, kiisselillä kun ajaa helposti sen 300 000 km ilman kummempia murheita. Perustekniikkamurheet tietysti tulee eteen eli nivelet, jarrulevyt ym. alkaa mennä finaaliin jossain vaiheessa. Mun VAG historiassa noi tuli eteen vasta + 200 000 jälkeen.
Ajokilsoja tulee tosiaan se 100 km jo työmatkoissa per päivä ja siihen ylimääräiset ajelut vielä päälle. Tie on sellainen, että välttämättä ei pääse koko matkan vakkaria käyttämään, mutta kyllä tuolta taksimaailman kautta se on kovin haluttu lisä autoon.

Dieseleissä kilometrit tosiaan eivät niin haittaa, mutta jos verrataan esim. Auriksen ja Focuksen kilometrejä, on Auriksessa on muutaman vuoden kilometrit vähemmän ajettuna mun kilometreillä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Laakkosesta päinvastaisia kokemuksia.
Seat Cordoba farkku (periaatteessa vw polo siis) 2001
joka on ajettu 77tkm, ja huollettu aina Laakkosella:
10 huoltoa joista seitsemään on löydetty keskimäärin 250€ lisälasku, milloin mistäkin.

Lataa lisäkorjauksista:
- Takaluukun kahva + johtosarja
- Mittaristo osittain pimennyt n. 21tkm kohdalla (ei vaihdettu)
- Lambda-anturi
- Vaihteensiirtäjän tiivisteitä
- Virtalukon pohja + avainten koodaus
- Etujarrut 42tkm (levyt + palat)
- Etujarrut 77tkm (levyt + palat)
- Vetonivelten suojakumit O + V

Mitään / missään ei ole maahantuoja tullut edes osissa vastaan, vaan kaikki on laskutettu omistajalta täysimääräisinä töinä.
Eli suhteellisen kiva lista, ottaen huomioon että autolla tosiaan on ajettu keskimäärin 7tkm vuodessa, ollut yhdellä omistajalla ja pidetty tallissa aina kun ei ole ajettu.
Laakkosen kommentti kyselyihin huoltojen määrästä oli "täähän on ihmeen vähillä vioilla ollut näinkin vanhaksi autoksi" :nope::thumbdown:nope:

Jokainen vetäköön johtopäätöksensä, varmasti joillakin on hyviäkin kokemuksia ko. firmasta mutta tässä oli vaihtelevaa tarinaa...

edit. niin ja mainittakoon että tää episodi Laakkosen kanssa oli marraskuussa 2010, eli siht tuore juttu....
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toyotaa voisin muuten harkita mutta yleensä ohjaus niissä muistuttaa tuntumaltaan puuron hämmentämistä, joten ei kiitos.

Mikäli tuo seikka ei haittaa, Toyota lienee ihan hyvä valinta.
Makuja on monia. Itse pidin enämpi Toyotan kuin nykyisen Skodan (VAG-autojen) ohjauksesta.

Toisten mielestä Volkkarin pohja on jämäkkä, toisten mielestä taas kivireki. Varmaa samaa pohjasta ajatellen.

Niinkuin Jussikin mainitsi, Volkkarin moottori on hyvä. Tehokas ja pihi. Kestäväkin joskus. Enämpi ongelmat on vaihteistossa ja varsinkin vauhtipyörässä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jokainen vetäköön johtopäätöksensä, varmasti joillakin on hyviäkin kokemuksia ko. firmasta mutta tässä oli vaihtelevaa tarinaa...
Viimeksi kun olin Laakkosen kanssa tekemisissä tuli todettua ainakin vaihtoautojen hinnoittelu-/hyvityspolitiikan olevan mallia ryöstö.

Huoltojen toimivuudesta ei ole kokemuksia. Työkaverilla kyllä on, negatiivisessa(kin) mielessä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niinkuin Jussikin mainitsi, Volkkarin moottori on hyvä. Tehokas ja pihi. Kestäväkin joskus. Enämpi ongelmat on vaihteistossa ja varsinkin vauhtipyörässä.
Avensiksen vauhtipyörässäkö ei sitten ole ollut vikoja :rolleyes:

Kuulemma tyyppivikana joissain vanhemmissa vuosimalleissa liki täystuho moottoriin, ainakin edellisessä korimallissa. Painot ovat lähteneet irti ja se on sillä selvä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Avensiksen vauhtipyörässäkö ei sitten ole ollut vikoja :rolleyes:

Kuulemma tyyppivikana joissain vanhemmissa vuosimalleissa liki täystuho moottoriin, ainakin edellisessä korimallissa. Painot ovat lähteneet irti ja se on sillä selvä.
Oliko tässä Avensis vaihtoehtona?

Voin mä luetella Fiatinkin tyypilliset viat, jos sitä haet.:D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Polo on varmaan vähäruokaisin ja pitää arvonsa parhaiten... Tosin tää nyt on ihan mutuilua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oliko tässä Avensis vaihtoehtona?

Voin mä luetella Fiatinkin tyypilliset viat, jos sitä haet.:D
Sait vaan kuulostamaan siltä, että vain volkkarin moottoreissa olisi ongelmia.

Kyllä Toyotakin osaa (tai on osaamatta).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä. Mutta toyotassa on se hyvä puoli että korjaukset kyllä onnistuu ilman isompia rutinoita :)
Kyllä Laakkosen VAG:ilaiseenkin onnistuu jos huoltomiesten oma tössi on kiistaton. :wink:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Lainarahalla tai "omalla rahalla" ostattaessa ei mitään eroa.
Omasta pussista se on pois kuitenniin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lainarahalla tai "omalla rahalla" ostattaessa ei mitään eroa.
Omasta pussista se on pois kuitenniin.
Paitsi että jos omalla rahalla ni tod. näk. on vähän enempi varaa tuhlailla humpuukiin.

Tällänen ei ihan hirveesti veis kiisseliä:

FIAT 500 1,3 Diesel 75 Multijet Lounge
14.900 €
Vuosimalli 2008
Mittarilukema 48 000 km
Toimipiste Hämeenlinna

Korimalli Viistoperä (Hatchback)
Vaihteisto Manuaali
Käyttövoima Diesel
Suorituskyky
Huippunopeus 165km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 12.5s
Kulutus
Kaupunki 5.3l/100km
Maantie 3.6l/100km
Yhdistetty 4.2l/100km

 
Ylös