Tietoinen kuski voi olla (riippuu laittomasta osasta). Mutta kuljettaja ei sitä suunnittele eikä asenna. Eikä hänellä käytännössä ole myöskään mahdollisuutta kieltäytyä ajamasta. Laittomuudesta on vastuussa talli.J.Heldenview sanoi:Kirjoititko tuon kieliposkessa vai meinaatko että kuskit eivät oikeasti tiedä mitä "säätöjä" autoissa on? En oikein pidä tuollaisesta että kuskista yritetään tehdä puhdasta pulmusta näissä tilanteissa.
Miksi erityisesti kuljettaja? Mikä tekee hänestä enemmän vastuullisen?Kaikki ne ovat vilpistä vastuussa ja erityisesti kuljettaja.
Hän saa kaiken kunnian huijauksen onnistuessa. Kun taas talli saa näköjään kaiken paskan epäonnistuessa. Kuljettajat on niiiiiin viattomia enkeleitä.WebSlave sanoi:Miksi erityisesti kuljettaja? Mikä tekee hänestä enemmän vastuullisen?
Olen kyllä eri mieltä. Kyllähän tässäkin tapauksessa oli hyvin tiedossa, että nimenomaan ART-talli oli löytänyt jostain uutta nopeutta autoihinsa, mikä mahdollisti Nicon ylivoiman. Nicon ansioksi jäi vain se, että oli Prematia (selvästi) nopeampi.J.Heldenview sanoi:Hän saa kaiken kunnian huijauksen onnistuessa. Kun taas talli saa näköjään kaiken paskan epäonnistuessa. Kuljettajat on niiiiiin viattomia enkeleitä.
"Rosberg korostaa, että Nicon nopeus ei suinkaan tullut tällaisella tempulla.WebSlave sanoi:Olen kyllä eri mieltä. Kyllähän tässäkin tapauksessa oli hyvin tiedossa, että nimenomaan ART-talli oli löytänyt jostain uutta nopeutta autoihinsa, mikä mahdollisti Nicon ylivoiman.
Tämä sama jarna on käyty jo F1-puolelle Michelin Usan jupakan aikoihin, mutta kerrottakoon vielä kerran, kun tuntuu niin vaikealta ymmärtää: Moottoriurheilussa kuljettaja vastaa kalustostaan, joten jos Nico on ajanut sääntöjen vastaisella autolla, on se hänen vastuullaan. Jos saman tallin kuljettajilla kuljettaja A:lla on sääntöjenvastainen auto, ei kuljettaja B:tä hylätä samalla, jos hänellä on auto sääntöjenmukainen.WebSlave sanoi:Olen kyllä eri mieltä. Kyllähän tässäkin tapauksessa oli hyvin tiedossa, että nimenomaan ART-talli oli löytänyt jostain uutta nopeutta autoihinsa, mikä mahdollisti Nicon ylivoiman. Nicon ansioksi jäi vain se, että oli Prematia (selvästi) nopeampi.
-Edit- Eikä muutenkaan se, kuka korjaa hedelmät vaikuta vastuullisuuteen. Analogia: Murhasta on vastuussa se, joka painaa liipasinta, ei se, joka perii vainajan.
- Eipä silti. Olen kuullut, että Nico kävi Unkarissakin harjoittelemassa omin nokkineen kolme viikkoa sitten. En itse ikinä ole tehnyt niin, enkä tee jatkossakaan eikä varmaan moni muukaan tässä sarjassa.
- Mutta kun pappa betalar, niin mikä ettei sitten, Kovalainen piikitteli kovinta kilpaveljeään.
En ihmettele yhtään noita Heikin kommentteja, loput kauden radat, Unkari mukaanlukien, ovat lähes kaikille uusia ratoja. Kivan edun saa kun ei harkat mene radan opetteluun. Vähän erilaiset lähtökohdat Nicolla on uralleen kun vertaa vaikka Mikaan, toiseen Mikaan, ZeiZeihin, Kimiin tai Heikkiin. Nicon kartingautoa lennäteltiin ympäri maailmaa isin yksityiskoneella siinä vaiheessa kun esim. Heikillä oli vaikeuksia löytää rahoitusta uuteen rengassettiin.Mutku sanoi:Heikin ja Nicon "lämpimät" välit
Siinäpä yksi suuri syy, miksi peukutan juuri Kovalaisen Heikille! :thumbup:Jere1983 sanoi:Vähän erilaiset lähtökohdat Nicolla on uralleen kun vertaa vaikka Mikaan, toiseen Mikaan, ZeiZeihin, Kimiin tai Heikkiin. Nicon kartingautoa lennäteltiin ympäri maailmaa isin yksityiskoneella siinä vaiheessa kun esim. Heikillä oli vaikeuksia löytää rahoitusta uuteen rengassettiin.
Onko ne nyt sitten niin erilaiset? Salon Mika ryssi hommansa itse, mutta niin Häkä kuin ZeiZeikin olivat paitsi Rosbergin, käsitykseni mukaan myös Marlboron vahvasti tukemia. Kovalaisen tie taas on ollut suorastaan siloteltu Renault Driver Developmentiin pääsyn jälkeen. Nico on varmasti hyötynyt isäpapastaan uransa alussa, mutta on myös näyttänyt silloin kykynsä ihan samaan tapaan kuin muutkin. Karting-aikoina muilla on varmasti ollut tiukempaa, mutta mielestäni on kuitenkin aika käsittämätön väite, että kaksikosta jommallakummalla olisi nykytilanteessa asiat paremmin kuin toisella.Jere1983 sanoi:En ihmettele yhtään noita Heikin kommentteja, loput kauden radat, Unkari mukaanlukien, ovat lähes kaikille uusia ratoja. Kivan edun saa kun ei harkat mene radan opetteluun. Vähän erilaiset lähtökohdat Nicolla on uralleen kun vertaa vaikka Mikaan, toiseen Mikaan, ZeiZeihin, Kimiin tai Heikkiin. Nicon kartingautoa lennäteltiin ympäri maailmaa isin yksityiskoneella siinä vaiheessa kun esim. Heikillä oli vaikeuksia löytää rahoitusta uuteen rengassettiin.
Niinpä. Onhan se vähän eri lähtökohta pyrkiä ja päästä kisaamaan, kun nimenä on Nico Rosberg (Saksa, Suomi, Monaco) kuin Heikki Kovalainen (Suomi ja Suomussalmi). Molempien on kuitenkin kisassa omat näyttönsä annettava ja se ei ole varmasti Nicolle sen helpompaa kuin Heikillekään. On niin helppo sanoa, että Nico pääsee eteenpäin isänsä imussa, mutta radalla se imu ei paljon auta.Bobakki sanoi:Lisäänpä nyt vielä, että tokihan Heikin tasolle pääseminen jostain Suomussalmelta on saavutus vailla vertaa ja Renaultin ohjelmassakin jatko piti ansaita - huonoilla suorituksilla olisi käynyt kuin Heikin ensimmäisen RDD-vuoden tallikaverille Fabio Carbonelle, joka taitaa edelleen ajella samoja sarjoja.
Väärä sanamuotoBobakki sanoi:Karting-aikoina muilla on varmasti ollut tiukempaa, mutta mielestäni on kuitenkin aika käsittämätön väite, että kaksikosta jommallakummalla olisi nykytilanteessa asiat paremmin kuin toisella.
No kyllä se mun mielestä viittaa yksinomaan tuohon "tutustumiskäyntiin" tuossa.Jere1983 sanoi:Tarkoitus oli tosiaan vertailla kuskien uran alkutaivalta johon Heikkikin varmaan tuolla pappa betalar- kommentillaan viittasi.
Irrelevanttia. Kunnian Nicon parantuneista suorituksista vei ART-talli, oli syy laittomuuksissa tai ei. Ei kai kukaan tosissaan usko, että Nico olisi yht'äkkiä oppinut ajamaan 1,5 sek. kierroksella paremmin?Suomen Huippu sanoi:"Rosberg korostaa, että Nicon nopeus ei suinkaan tullut tällaisella tempulla.
- Se oli vain kosmeettinen virhe, jolla ei ollut merkitystä Nicon vauhtiin. Tiimi vain vähän sähläili."