GT&Protot 2016

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
FIA WEC:n kausi tulee viikonloppuna päätökseensä. Ensi kaudella kausi laajenee yhdeksään osakilpailuun. Tässä vaiheessa vuotta muutkin tärkeimmät urheiluautosarjat ovat lyöneet ensi kauden kalenterinsa lukkoon.

FIA World Endurance Championship

Kilpailujen pituus tutulla, ehkä hieman puuduttavalla formaatilla, 6 tuntia poislukien Le Mans'n 24 tunnin kisa. Sarjan virallisia testejä pidetään maaliskuussa Paul Ricard'lla ja kesäkuussa Le Mans'ssa.

  1. 6 Hours of Silverstone, Silverstone Circuit, Iso-Britannia 17.huhtikuuta
  2. WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgia 7.toukokuuta
  3. 24 Hours of Le Mans, Circuit de la Sarthe, Ranska 18.-19.kesäkuuta
  4. 6 Hours of Nürburgring, Nürburgring GP Circuit, Saksa 24.heinäkuuta
  5. 6 Hours of Mexico City, Autódromo Hermanos Rodríguez, Meksiko 4.syyskuuta
  6. 6 Hours of Circuit of the Americas, CotA, Yhdysvallat 17.syyskuuta
  7. 6 Hours of Fuji, Fuji Speedway, Japani 16.lokakuuta
  8. 6 Hours of Shanghai, Shanghai International Circuit, Kiina 6.marraskuuta
  9. 6 Hours of Bahrain, Bahrain International Circuit, Bahrain 19.marraskuuta

European Le Mans Series

WEC:n feederinä toimiva ELMS jatkaa myös omalla 4 tunnin formaatillaan, laajentuen kuuteen osakilpailuun. Avaus Silverstonessa toimii myös WEC-kisan lämppärinä. Matkailijoille vinkkinä, kisoihin on osittain tai kokonaan vapaa pääsy, pois lukien Silverstone.

  1. 4 Hours of Silverstone, Silverstone Circuit, Iso-Britannia 16.huhtikuuta
  2. 4 Hours of Imola, Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Italia 15.toukokuuta
  3. 4 Hours of Red Bull Ring, Red Bull Ring, Itävalta 17.heinäkuuta
  4. 4 Hours of Castellet, Circuit Paul Ricard, Ranska 28.elokuuta
  5. 4 Hours of Spa, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgia 25.syyskuuta
  6. 4 Hours of Estoril, Autódromo do Estoril, Portugali, 23.lokakuuta

Blancpain GT Series (Sprint&Endurance)

ACO:n kilpailija SRO:n vetonaula Blancpain GT Series supistuu hieman, kahdestatoista kymmeneen osakilpailuun. Sarja käsittää viisi sprinttiä ja viisi kestävyyskilpailua, sarjan pääkilpailuna toimii Span 24 tunnin ajo. Sprinttikisoissa ajetaan kaksi tunnin lähtöä, kestävyyskisat kestävät kolme tuntia poikkeuksena Paul Ricard (1000 km) ja Spa (24 h). Kestävyyskilpailut kursivoidulla fontilla.

  1. Misano World Circuit Marco Simoncelli, Italia 10.huhtikuuta
  2. 3 Hours of Monza, Autodromo Nazionale Monza, Italia 24.huhtikuuta
  3. Brands Hatch, Iso-Britannia, Iso-Britannia 8.toukokuuta
  4. 3 Hours of Silverstone, Silverstone Circuit, Iso-Britannia 15.toukokuuta
  5. 1000K Paul Ricard, Circuit Paul Ricard, Ranska 25.kesäkuuta
  6. Nürburgring, Saksa 3.heinäkuuta
  7. TOTAL 24 Hours of Spa, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgia 30-31.heinäkuuta
  8. Hungaroring, Unkari, 28.elokuuta
  9. 3 Hours of Nürburgring, Nürburgring, Saksa 18.syyskuuta
  10. Circuit de Barcelona-Catalunya, Espanja, 2.lokakuuta

IMSA WeatherTech SportCar Championship

United Sporscar Champinship sai uuden nimen, sarjan kalenteri pysyi lähestulkoon muuttumattomana. Kaudella 2016 GTD-luokassa kilpaillaan täysiverisillä GT3-autoilla, vaikkakin vanhaa Grand-Am GT-luokkaa ei pariin kauteen ole ollutkaan. Sarjan pääkilpailun paikan jakavat Floridassa ajettavat kauden avaava Daytonan 24 tunnin ja Sebringin 12 tunnin kilpailu. Kilpailujen pituus moottoriradoilla 2 h 40 minuuttia, katuradoilla 1 h 40 minuuttia, Glenissä 6 tuntia ja Petit Le Mans'ssa 10 tuntia.

  1. Rolex24 at Daytona, Daytona International Speedway, Florida 30-31.tammikuuta
  2. Mobil 1 Twelve Hours of Sebring, Sebring International Raceway, Florida 19.maaliskuuta
  3. Tequila Patrón Sportscar Showcase (P,PC,GTLM), Long Beach Street Circuit, California 16.huhtikuuta
  4. Continental Tire Monterey Grand Prix, Mazda Raceway Laguna Seca, California 1.toukokuuta
  5. Chevrolet Sports Car Classic (P,PC,GT3), The Raceway on Belle Isle, Michigan, 4.kesäkuuta
  6. Sahlen's Six Hours of the Glen, Watkins Glen International, New York 3.heinäkuuta
  7. Mobil1 SportsCar Grand Prix, Mosport, Ontario, Kanada 10.heinäkuuta
  8. Northeast Grand Prix, Lime Rock Park (PC, GTLM, GT3), Connecticut 23.heinäkuuta
  9. Continental Tire Road Race Showcase, Road America, Wisconsin 7.elokuuta
  10. Oak Tree Grand Prix (GTLM, GT3) Virginia International Raceway, Virginia 21.elokuuta
  11. Lone Star Le Mans, CotA, Texas, 17.syyskuuta
  12. Petit Le Mans, Road Atlanta, Georgia 1.lokakuuta

Ja loppuun kysyttäköön ralliforumun tapaan: Onko forumilaisilla suunnitteilla matka?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Unohtaa ei tietenkään sovi yhtä GT-puolen suurinta kisaa:

ADAC Zurich 24h-Rennen, Nürburgring Nordschleife, Saksa 28.-29. toukokuuta

Alkukaudessa Aasian-Tyynenmeren seudun suuri GT-kisa:

Liqui-Moly Bathurst 12 Hour, Mount Panorama, Australia 7. helmikuuta

USA:ssa IMSA:n WeatherTech-sarjan ohella toinen suuri sarja, SCCA:n Pirelli World Challenge, suurelta osin IndyCar-viikonloppujen yhteydessä (kalenterissa sunnuntain päivämäärä):

6.3. COTA
13.3. St. Petersburg (Verizon IndyCar Series)
17.4. Long Beach (VICS)
24.4. Barber Motorsports Park (VICS)
22.5. Canadian Tire Motorsport Park (Mosport)
28.5. Lime Rock Park (La)
26.6. Road America (VICS)
30.7. Mid-Ohio (La) (VICS)
28.8. Utah Motorsports Campus (ent. Miller Motorsports Park)
18.9. Sonoma (VICS)
9.10. Laguna Seca

SRO:lla on myös suunnitelmissa "Intercontinental GT Challenge", johon kuuluisi Bathurst 12h, 3h kisa COTA:lla PWC-viikonloppuna, Spa 24h ja Sepang 12h. Tarkoituksena olisi houkutella valmistajia tukemaan noihin kisoihin osallistuvia talleja.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
International GT Open 2016:

23-24.4. Autódromo do Estoril (Portugal)
21-22.5. Circuit de Spa-Francorchamps (Belgium)
4-5.6. Circuit Paul Ricard (France)
23-24.7. Silverstone GP Circuit (United Kingdom)
10-11.9. Red Bull Ring (Austria)
1-2.10. Autodromo Nazionale di Monza (Italy)
29-30.10. Circuit de Barcelona-Catalunya (Spain)
ADAC GT Masters 2016:

15.04. - 17.04. Motorsport Arena Oschersleben
29.04. - 01.05. Sachsenring
03.06. - 05.06. Lausitzring
22.07. - 24.07. Red Bull Ring/Austria
05.08. - 07.08. Nürburgring
19.08. - 21.08. Circuit Park Zandvoort/Netherlands
30.09. - 02.10. Hockenheimring Baden-Württemberg
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Raja innovaation ja gimmickin välillä on hiuksenhieno. Nissan osui tieteellisestä lähestymisestään huolimatta jälkimmäiseen. Panozilla sentään pystyttiin ALMS-ympyröissä jopa voittoihin, myös silloin kun Audin ylivoimasta oli ensimmäiset merkit ilmoilla.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1405
Sijainti
Home
Adrian Newey myöntää kestävyysautoilun pääluokka LMP1:n kiinnostavan häntä
– Sinne siirtyminen tulevaisuudessa kiinnostaa. Se antaa paljon suuremmat tekniset vapaudet kuin F1-sarja nykyään. Siitä näkökulmasta se on erittäin houkutteleva. Tulevaisuudessa ehkä, mutta ei tällä hetkellä, Newey toteaa kiinnostuskestaan motorsport.comille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Siinähän menee lahjakkaalla suunnittelijalla kyvyt hukkaan, mikäli pitäytyy vain F1:ssä vaikka sillä nyt toistaiseksi eniten pönötysarvoa on. Vaikka F1 ei IndyCarin tapaan olekaan käytännössä yksityyppiluokka, onhan erityisesti moottoripuolella LMP1-luokassa ihan eri tavalla tonttia ideoida.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Miten muuten onko ratoja joissa on ajettu sekä C-ryhmän yms ~1000 heppaisilla aiemmilla autoilla ja näillä nykyisillä hybrideillä? Kuinka paljon
nopempia nykyautot ovat(jos ovat siis)?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Miten muuten onko ratoja joissa on ajettu sekä C-ryhmän yms ~1000 heppaisilla aiemmilla autoilla ja näillä nykyisillä hybrideillä? Kuinka paljon
nopempia nykyautot ovat(jos ovat siis)?
On jokunenkin, mutta epäilen ratoihin tehtyjen muutosten tekevän vertailusta vähintäänkin hankalaa. Sarthessa on tehty muutoksia jonkin verran vuosien varrella Fujista puhumattakaan.

No, oletetaan että Sarthen aikoja voi verrata jollakin tasolla vuosikymmenten välillä. Vuosien 1987 - 1989 rataprofiililla ajettiin kisassa nopeimmillaan kierros aikaan 3.21.27 (ilman shikaaneita Mulsannen suoralla) Jaguar XJR9:llä ja viime vuonna paras kierrosaika oli 3.17.475. Shikaanien kanssa paras aika C-luokan autolla tehtiin 1993 ajan ollessa 3.27.47 Kymmenen sekuntia kuokkaan C-ryhmäläiselle nykyhybridiltä ottamatta rataprofiilin hiomisia huomioon.

Spassa vuonna 1990 nopein aika-ajoaika C-ryhmäläisellä oli 1.59.350 ja viime vuonna paaluaika oli 1.54.767. Täytyy tässäkin tapauksessa huomioida rataan tehdyt muutokset vuosien varrella. Identtisestä radasta ei ole kyse.

Onkos oikein muita ratoja, joissa molemmilla olisi ajettu?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Onkos oikein muita ratoja, joissa molemmilla olisi ajettu?
ACO:n sääntöjen mukaisilta radoilta löytyy aika heikosti vertailtavia aikoja, kun Silverstonekin mentiin tilkettämään. Parempi vertailukohtia löytyy IMSA:n sääntöjen mukaisilta radoilta, koska Pohjois-Amerikassa radat ovat pysyneet verrattain muuttumattomina. Siinä taas on ongelmana se, että IMSA:n sääntökirjan alla ei ikinä ehditty ajamaan nykyisillä hybrideillä, vertailu pitäisi siis rajata IMSA GTP/Pre-2012 LMP1 välille.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Maikkari tietää kertoa että tuon lisäksi Vilander ja Fisi ajavat Le Mansissa.
Äkkiä laskettuna Vilanderilla olis sitten kahdeksan kisaa ettei voi ainakaan ajohommien takia olla F1-kommentaattorina. Saatoin laskea hätäpäissäni väärinkin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Entinen WTCC kuljettaja Valle Mäkelä yhdessä Marko Rantasen kanssa tulevat kiertämään tänä vuonna koko Baltic Endurance Championshipin, kalustona Lamborghini Gallardo GT3.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Komea on Markuksen uusi ajopeli. Olisikohan imsa.comissa jotain streamia tulossa?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Pystyykö Tontsa sitten kuitenkin ajamaan myös WECit vai keskittyykö pelkästään jenkkilään? Ja olikos tuo Rolex sitten ensimmäinen iso kisa vuoden alkuun
kaikista sarjoista vai tuleeko sitä ennen jo jotain jossain?
 
Ylös