Nurminen H J
Well-known member
Miksi täällä siteerataan jatkuvasti siannäköistä TPS koutsia
Siks koska se on aika kova jätkä.Originally posted by Nurminen H J:
Miksi täällä siteerataan jatkuvasti siannäköistä TPS koutsia
David sentäs saa autonsa liikkeelle, toisin kuin Messiaanne Häkkinen!Tuohon nopeustestiin pitää vielä lisätä se, että startin pitäisi tapahtua lentävällä lähdöllä ettei Häkä saa siitä liian suurta etua Davidiin nähden!
Mielenkiintoista!Eli ei siis puhuta mistään kierroksien keskiarvosta jaettuna matkalla, vaan matka jaettuna kokonaisajalla. En tiiä mistä aivojeni sopesta toi saakutin keskiarvojutska tuli. Mutta kummiskin, Formula1 kilpailu on n.300 kilometriä kestävä kokonaisuus. Jos Häkkinen on ajanut 33 kierrosta, ja (joutunut) jättänyt ajamatta viimeiset 25 kierrosta, pitää sen astisen kilpailun laskea 33 kiekkan matka jaettuna 33kierrokseen käytetty aika (yksiköt tietysti pitää muuttaa). Mutta, kun halutaan laskea koko kilpailun , joka on siis toi n.300km, niin täytyy myös laskea Häkkisen käyttämä aika viimeisille 25 kierrokselle, vaikkei hän edes ajanut sitä. Tästä johtuen loppukisan aika on ääretön. Jokainenhan kait ymmärtää, että jos auto ei liiku mihinkään, menee kierrokseen ääretön aika eli silloin nopeuskin on 0 km/h. Elikkä tämä ääretön aika on se mikä ratkaisee. häkkiselle tulee siis näinollen enemmän jaettavaa matkalle, ja näinollen keskinopeuskin on hitaampi. Eli siis Häkkisen käyttämä keskinopeus kisamatkalla lasketaan 33 kierroksen matka jaettuna 33 kierrokseen käytetty aika + 25 kierroksen matka jaettuna 25 kierrokseen käytetty aika( joka oli siis Häkkisellä Ääretön). Tästä johtuen voimme sanoa, että Coulthard on ollut Häkkistä nopeampi joka ikisessä tän kauden kilpailussa, sillä keskeytyksetkinhän kuuluvat lajin luonteeseen. Melbournessa muuten Coulthard ajoi vieläpä Häkkistä nopeamman kierrosajan. Kisan kokomaisnopeus se on mikä ratkaisee muutenkin, vai oliko Senna sitten muka hidas kuski, koska hän ajoi vain kovimman keskinopeuden omaavan yhdenkierroksen kisassa vain 19 kertaa, kun hän ajoi 41 kertaa koko kisan kovimman keskinopeuden? Koko kisahan käsittää tämän 300 kilsaa.
Pointtini siis: Kisa on kokonaisuus, joka käsittää Formula1sissä 300 kilometriä. Joka on sen ajanut nopeiten, omaa myös kovimman keskinopeuden, ja on näinollen nopein kisassa. Vain osaa kisasta ei voida laskea kisan keskinopeudeksi, koska silloinhan ei ole kisaa ajettu kokonaan, vaan vain osa kisasta
Aivan. Skottipoju ei ole kärsinyt teknisistä ongelmista kertaakaan viime vuoden Australian GP:n jälkeen. Tietysti sen jälkeinen Brasilian GP voidaan lukea myös "tekniseksi viaksi", koska etusiipi ei kestänyt radan aiheuttama rasitusta ja Coltti hylättiin.Originally posted by Tomppeli:
Davidianille ja kaikille muillekin jotka väittävät Davidin kokeneen enemmän teknisiä vikoja suosittelen käymistä vaikkapa Forix.comissa. Esim. viime vuonna tekniset viat kiusasivat Häkkistä huomattavasti enemmän kuin Coulthardia.
Tosiaankin, viimevuonnahan jotkut "tietolähteet" väittivät että Davidistä ollaan leipomassa mestari MacLaren piireissä mutta Häkä pisti kakkoskalustolla ohi ja tänä vuonna ilmeisesti kokeillaan samaa mutta ei hätää, Häkä pesee kutin myös tänä vuonna, ei David nopeammalleen mitään mahda!Johan tässä alkaa kohta olla siinä uskossa, että Häkkinen on ajanut kakkoskalustolla jo viime kauden alusta lähtien.
Originally posted by Formulanomi:
Ylipäätään kuvittelen, että - toivon mukaan en ole väärässä - Mika on ammattimies ja ajattelee ensisijaisesti tallin etua. Tallikaverilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet haastaa Schumi. En usko, että Mika sortuisi perisuomalaiseen syntiin eli kateuteen tallinkaverin ottaessa mestaruuden.
(teko, jolle nostaisin hattua. Schumin haastamiseen tarvittaisiin kyllä melkoista itsensä ylittämistä DC:ltä)
Ettet vain olisi unohtanut jotakin...?Puheet tallin eteen ajmisesta ovat F1 kuvioissa silkkaa potaskaa. Yksikään kuski ei aseta tallin tai tallitoverinsa etua oman etunsa edelle. Tältä näyttävät tilanteet ovat silkkaa lumetta.
Riippuisi Häkän asenteesta. Kokeeko hän tekevänsä työtä vai onko f1:set pelkkää oman maineen pönkittämistä ? Innosta en tiedä, mutta kyllähän leipänsä eteen joutuu joskus tekemään vähemmän miellyttäviä töitä työnantajansa edun mukaisesti.Tyhjempää motivaattoria niin kunnianhimoselle ihmiselle kuin Häkkinen on vaikea edes kuvitella.
Ave !!Originally posted by Formulanomi:
Ettet vain olisi unohtanut jotakin...?
Esimerkkejä kuskien välisestä "yhteistyöstä" löytyy...ihan lähivuosiltakin. Esim. Skotti aikanaan luovutti voiton Häkkiselle tai Salo petasi Irvinelle kunnon sijoitusta jne. Kuljettajat uhraavat tarpeen tullen oman etunsa eli voivat luovuttaa yksittäisessä GP:ssä paremman sijoituksen tallikaverilleen.