Häkkinen kakkoskuskiksi?

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
..ja vaikka Mäceillä olisikin ykkös- ja kakkoskuski, ei se mitään hyödyttäisi kun talli pelaa herrasmiessäännöillä.

Jotkut kutsuvat Ferrarin toimintaa lähinnä hienoksi taktikoinniksi, minä kutsun sitä likaiseksi peliksi.

Viittaan lähinnä Ferrarin toimintaan kuljettaja-arvoisuuksissa ja niiden toteutumisessa radalla.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Heheheheheheheheheherrasmiessäännöt! Onko niille jotain näyttöä? Eikö kaikkien kannattais pelata niillä herrasmiessäännöillä, niin voisivat päästä samankaltaisen menestyksen kuin McLaren? En tiedä mikä sun kpontaktisi on live moottoriurheilumaailmaan, mutta välillä a-ö siellä pelataan kaikella muulla kuin herrasmiessäännöillä. Vilppiä ja vilunkia harrastetaan minkä vain keritään ja kulisseissa toisten kampittamista. On tietysti ihan kunnioitettava mikäli tämän paskakasan päällimmäiseksi on onnistunut nousemaan rehti herrasmiessäännöillä pelaava talli. Tainnut tulla kokonaan lajin ulkopuolelta?
Tarkemmin ajatellen, ehkä olet oikeassa mikäli herrasmiessäännöillä tarkoitetaan brittien perinteisiä herrasmiessääntöjä. Sen maan historia on täynnä todellisia herrasmiehiä kastijakoineen, siirtomaineen ja kaksinaamasuuksineen.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ei taida tuo nopeudesta kiisteleminen oikein kannattaa. Häkä&Schumi on vienyt aika-ajoissa tallikavereitaan, kuin metrin mittaa.
(Mitenkäs muuten Williamsilla ? Taitaa Ralf olla myös tallikaveriaan aika-ajoissa nopeampi.) Tosin kun GP:stä puhutaan tasainen nopeus on merkittävämpi, kuin aika-ajo nopeus tai yksittäiset nopeat kierrokset. Kisassahan yksikin kämmäys voi muuttaa tilanteen täydellisesti. Aika-ajoissa - ja sillä nopeudella - saadaan 'vain lähtöjärjestys' kisaan. Teknisistä syistä johtuvat keskeytykset eivät ole kuljettajien syy, mutta ne tietysti myös vaikuttavat siihen, että nopein ei aina voita. Ylipäätään taitaa olla formulahistoriassa useita kuljettajia, jotka ovat nopeita (aika-ajoissa) mutta eivät välttämättä kyeneet hyödyntämään nopeuttaan kisoissa.

Kakkoskuskiksi 'joutuminen' on tällä forumilla kirosana. Välttämättä se ei kuitenkaan tarkoittaisi kokonaan luopumista mestaruustaistosta. Pisteiden noukkiminen sieltä missä se on mahdollista ja kavereille hiukka epäonnea - tilanne voisi muuttua pikkuhiljaa tai jopa yht'äkkiä, kuten 99 Irvinelle.

Ylipäätään kuvittelen, että - toivon mukaan en ole väärässä - Mika on ammattimies ja ajattelee ensisijaisesti tallin etua. Tallikaverilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet haastaa Schumi. En usko, että Mika sortuisi perisuomalaiseen syntiin eli kateuteen tallinkaverin ottaessa mestaruuden.
(teko, jolle nostaisin hattua. Schumin haastamiseen tarvittaisiin kyllä melkoista itsensä ylittämistä DC:ltä)
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!!

Jos tosiaan puhutaan fysiikasta ja keskinopudesta on se F1 kisoissa lähellä nollaa. Kisa kestää suunnilleen 100 minuttia elikkä 6000 sekuntia, tässä ajassa auto, jos se ajettaan maaliin liikkuu lähtösuoralta Parc Fermehen, siis ehkä pari kolme sataa metriä. Keskinopudeksi ei tule kommoinen luku.

- Oho -
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Vastoin periaatteita täytyy näin lennokkaaseen teoriaan sanoa jotain.

Keskinopeuden laskukaava on matka jaettuna ajalla.

Ja keskinopeudestahan Formula 1sissäkin on kyse. Kierroksen keskinopeus muodostuu kierrokseen käytettyaika jaettuna kierroksen pituudella ja kisan keskinopeus muodostuu jokaisen kierroksen keskiarvo jaettuna kisan matkalla. Kun Häkkinen keskeytti Melbournessa kierroksella 33, niin tuli hänelle loppukisan kierroksien nopeudeksi 0 metriä sekunnissa
Ja loppukisan kierroksien matkaksi 0 metriä. Hän ajoi vain 33 kierrosta,

Ei ole viisaudella rajaa, kun ajamatomastakin matkaksta lasketaan keskinopeuteen :D :D :D

Mitenkäs lasketaan Brasilian keskinopeus, kun auto ei liikkunut metriäkään? Matka tiedetään, mutta mistä otetaan aika?
 

Ayrton

Well-known member
Liittynyt
24.3.2000
Viestit
286
Sijainti
Klaukkala
Meinasin muuten Tose puuttua aivan samaan asiaan, mutta en iljennyt kirjoittaa illalla sellaisessa tunnetilassa, pahasti olisi voinut tulla sanottua...mutta kyllä pisti myös naurattamaankin kyseisen herran kirjoittelut.
Eli jos sattuu virheitä kuskeille, niin kyllä niitä sattuu kirjoitteilijoillekin.

Eiköhän tälle asialle ole aika pistää PISTE.?
 

Dog

Well-known member
Liittynyt
15.2.2001
Viestit
234
Sijainti
Turku
Mun mielestä Mika on varmaakin tarkoittanut, että hän saa uusimmat osat, jolloin auto tietenkin insinöörien mielestä pitäisi olla parempi. Toisin kuintenkin on käynyt. Uskoisin että toinen auto pyritään aina rakentamaan siten, että vähintään se pääsee maaliin. Ferrrarilla Shumi sanoo testauksen jälkeen että tämän osan ja tota saa testata Rubens. Tosin nytkin luultavasti larenilla on yhteisesti päätetty asentaa uusi kytkin systeemi juuri Mikan autoon. Tietysti osalli uusista osista ei ole suurtakaan merkitystä nopeuteen
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jaha tuttu riitely taas alkanut, Davidian vs Misa1 & Henkka.. ;)

Mielestäni aika-ajot eivät kerro sitä nopeuseroa.. Coulthard on voinut aivan hyvin käyttää kovempi renkaita kuin Häkkinen tms!

Coulthard on ollut kilpailuissa todella vahva! Australiassa Häkä oli vähän paremmissa asetelmissa, mutta David ohitti Barrichellon, mikä oli taidonnäyte jos mikä..

Malesiassa David otti huippustartin ja ajoi jälleen niin hyvän kisan kuin sillä autolla vain oli mahdollista.

Brasiliassa David otti jälleen huippustartin ja nousi kolmanneksi, siinä missä Häkkinen ei saanut autoaan edes käyntiin! :D

Mitä tämä siis kertoo? Se kertoo ainakin sen että Davidian voi hyvin ollakin oikeassa siinä, että Coulthard olisi nopeampi..
Omasta mielestäni Häkkinen on edelleen Coulthardia nopeampi, kunhan saa motivaationsa palautettua, siinä on selvästi ongelmia..
En kuitenkaan poissulje sitä mahdollisuutta, että Coulthard olisi kehittynyt kuskina niin paljon, että olisi ainakin yhtä nopea kuin Häkkinen..
Ainakin paremmin Coulthard on jälleen tänäkin vuonna aloittanut kautensa kuin Häkkinen, siitä ei ainakaan käy kiistäminen.

Mielestäni on typerää, että jos joku esittää täällä perustellut mielipiteensä, niin sitten joku toinen alkaa heti väittämään että "olet väärässä".. Asiallisesta keskustelusta ei ole tietoakaan ja keskustelu menee aina väittelyksi..
 

Hënkka

Guest
Meillä ei ole kisanopeudesta YHTÄÄN AINOATA vertausmahdollisuutta, koska niin tapahtumarikkaita ja epäonnisia Häkkiselle nämä kisat ovat olleet. Silloin siitä kisanopeudesta on aivan turha käydä arpomaan mitään, koska sitä ei ole vielä edes nähty.

Aika-ajonopeudesta kolmen aika-ajon otos antaa jo hyvän kuvan nopeuseroista. Tässä suhteelliset aikaerot suhteutettuna Imolan ratakierrokselle kolmen kärkitallin osalta:

M.Schumi-Barrichello 0,300s
Häkkinen-Coulthard 0,304s
R.Schumi-Montoya 0,554s

Davidianin analyysi oli tosiaan vertaansa vailla ja hän asettikin oman asiantuntemuksensa tuon avulla aika uuteen valoon. Tärkeintähän on se, että tietää mistä puhuu, vaikka olisikin vähän yksinkertainen. ;)

[ 04-04-2001: Message edited by: Henkka ]
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jacques:

Millä perusteella Häkkisen motivaatiossa on mielestäsi selvästi (nimenomaan korostaen sanaa "selvästi") ongelmia? Australian ja Brasilian tuloksia silmälläpitäen voidaan tuskin tähän tulokseen päätyä (vai voidaanko?), johtuen keskeytyksistä, joiden syy ei ainakaan minusta kovin selvästi liity motivaatioon (muutoinhan kumpainenkin viikonloppu sujui kohtuullisen mallikkaasti), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi Malesia, jossa Häkkisen suoritus kieltämättä oli vaisuhko (tosin pesi aika-ajoissa Coulthardin, jolla lienee vielä suurempia motivaatio-ongelmia?).

Vaisu oli myös Schumacherin suoritus kaudella 2000 Itävallassa (aika ajot penkin alle ja keskeytys ensimmäisessä kurvissa), vaan enpä muista kenenkään epäilleen herran motivaatiota.

Tokihan voi olla, että Häkkisen motivaatio tosiaankin on tiessään, mutta en usko, että kukaan meistä voi sitä vielä tässä vaiheessa kautta niin selkeästi huomata, että asiasta voitaisiin ryhtyä keskustelemaan jo faktana.

Mene ja tiedä :confused:
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mun mielestä ihmisellä on selviä motivaatio-ongelmia jos ei se laita autoonsa edes rattia kiinni.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ok Davidian, lopetetaan kiistely sitten kun muut ovat sitä niin kovasti vastaan! Sori se yksinkertainen juttu.

Olen kuitenkin sitä mieltä että keski nopeus lasketaan yksinkertaisesti seuraavasti:

Kierrosajat yhteen ja sitten jaetaan ajettujen kierroksien määrällä!

jos ajatellaan että on kyse kolmen kierroksen kisasta ja kuski ajaa ensimmäisen kierroksen aikaan 1.40, toisen 1.25 ja viimeisen 1.22. Eli:
(1.40 + 1.25 + 1.22) / 3 = ?
3.87 / 3 = ?
? = 1.29

Samaan tyyliin pitäisi laskea myös kisanopeus, eli ainoastaan niiltä kierroksilta millä kuljettaja on mukana kisassa! Melbournessa siihen 33 kierrokseen asti tilanne on selvä, ensimmäisenä ajavan nopeus on luonnollisesti nopein ja siitä tasaisesti alaspäin. Sitä en jaksa laskea mikä olisi Häkän keskiaika ajetuilta kierroksilta ja mikä olisi Davidin keskiaika. Periaatteessa Davidin aika kuitenkin voi olla parempi jos hän on kiristänyt vauhtia loppua kohti ja pystynyt ajamaan tasaisesti kovempia kierroksia kuin Häkä enne keskeytystään!

Tilanne jää silti epäselväksi koska ei ole tietoa siitä mikä olisi ollut Häkän loppunopeus!

Matematiikka on omituista! ;)
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mun mielestä tossa pitää kyllä huomioida myös radan pituus. Jos toinen ajaa 1.40 kierrosaikoja 6 km pitkällä radalla, se ei oo välttämättä hitaampi kun 1.20 aikoja 200 metrin radalla ajava.

[ 04-04-2001: Message edited by: Off-Topic ]
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Originally posted by Off-Topic:
Mun mielestä ihmisellä on selviä motivaatio-ongelmia jos ei se laita autoonsa edes rattia kiinni.
Periaatteessa näin on, mutta toisaalta tuo kyllä riippuu myös vähän siitä, tapahtuuko tämä ennen ajoon lähtöä vaiko vasta sen jälkeen!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Näkisin, että pahimmillaan motivaatio-ongelma on silloin jos ratin laittaa kiinni vasta ajon jälkeen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Nojaa, mikäli joku ajaa 71 kierrosta Sao Paolon pomppuisella radalla ja vieläpä niin, että yli kolmannes näistä kierroksista tapahtuu vesisateessa ja vasta maaliin tultuaan kiinnittää ratin, niin olis musta aika hätiköityä ryhtyä puhumaan motivaatio-ongelmista.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä tossa pitää kyllä huomioida myös radan pituus. Jos toinen ajaa 1.40 kierrosaikoja 6 km pitkällä radalla, se ei oo välttämättä hitaampi kun 1.20 aikoja 200 metrin radalla ajava.
Yleensä kisassa radan pituus on lähe tulkoon sama kaikille, jollekin se voi olla muutaman sentin lyhyempi kuin toiselle jos toinen ajaa radan enemmän kanttarellien yli oikoen! :D

Silloin kun on kyse samasta radasta niin nopeuden määritykseen ei tarvita radan pituutta vaan kierrosajat ja kierroksien määrät, niilla lasketaan keskiarvo!

Tämä sama laskukäytäntö on käytössä jo ala-asteen päästötodistuksissa! :D

Käyttäyminen 7
Huolellisuus 8
Äidinkieli 8
Matematiikka 9
Englanti 7

Keskiarvo ( (7+8+8+9+7)/5=7.8 ) 7.8

Ei siihen tarvita lukukauden pituutta! :D
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
No en mä tota voinut tietää, mä en oo vielä saanut ala-asteen päästötodistusta. Kiitti infosta!
 

Hënkka

Guest
Originally posted by Misa1:

Samaan tyyliin pitäisi laskea myös kisanopeus, eli ainoastaan niiltä kierroksilta millä kuljettaja on mukana kisassa! Melbournessa siihen 33 kierrokseen asti tilanne on selvä, ensimmäisenä ajavan nopeus on luonnollisesti nopein ja siitä tasaisesti alaspäin. Sitä en jaksa laskea mikä olisi Häkän keskiaika ajetuilta kierroksilta ja mikä olisi Davidin keskiaika. Periaatteessa Davidin aika kuitenkin voi olla parempi jos hän on kiristänyt vauhtia loppua kohti ja pystynyt ajamaan tasaisesti kovempia kierroksia kuin Häkä enne keskeytystään!

Tilanne jää silti epäselväksi koska ei ole tietoa siitä mikä olisi ollut Häkän loppunopeus!
Tätä ei kisasta kannata käydä suoraan laskemaan, jos toinen ei ole tehnyt varikkopysähdystä. Se laskee keskinopeutta huomattavasti. Häkkinen ei Melbournessa päässyt varikkostoppiin asti, joten hänen keskinopeutensa olisi tämän suhteen ollut koko kisaa ajaneita suhteessa parempi. Mutta Safetycarin radallaolo alkukierroksilla vaikutti siihen, että koko kilpailun ajaneiden kuljettajien keskinopeus nousi vähemmän ajaneita paremmaksi. Melbournesta ei näinollen kannata tehdä mitään vertausta, koska se oli niin sekalainen kilpailu. Häkkinen ja Coulthard eivät ajaneet kertaakaan kierrosta peräkkäin siten, että molemmilla ei olisi ollut hidastetta edessä. David pääsi Rubensista ohi vasta kun Mika oli jo keskeyttänyt.

[ 04-04-2001: Message edited by: Henkka ]
 
Ylös