Haluatko nähdä onnettomuuksia?

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Ilmari sanoi:
Itse en voi nauttia autojen romuttumisista, koska tiedän että sisällä oleva ihminen kärsii aina vaikkei häneen selkeitä pysyviä vammoja jäisikään.
Joku voisi kysyä että miksi sitten seuraat lajia jossa väistämättä tapahtuu onnettomuuksia?
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Minä en kyllä onnettomuksista pidä vähääkään. Jos toivoo jollekkin kuskille epäonnea, niin minä ainakin toivon sitä aina esimerkiksi teknisen vian kautta, en koskaan onnettomuuden.
 

M.M-art

Member
Liittynyt
6.1.2004
Viestit
5
En nauti kolareiden katselusta, mutta en kiellä sitä, eteikö pieni hiilikuiturungon palasten lentely piristäisi muuten tylsää jonossa ajelua. Kuitenkin niin, että kyseessä ei ole vakavalta näyttävä onnettomuus. Kimin kolari viime vuoden Hockenheimin kisassa sai pulssin nousemaan, samoin Itävallan GP 2002 Heidfeldin ja Saton kolari. Mutta esimerkiksi viime vuoden Brasilain gp'n liukastelut olivat mielstäni riittävän vaarattoman näköisiä etteikö niitä olis voinut pitää "siisteinä". Tosin kerran joku kuski oli törmätä siihen traktoriin joka oli siirämässä toista autoa pois. Oliko se sitten itse Schumi? en muista. Ja Alonson kolari oli sen verran hirvittävä, että siinä rupesi pelkäämään jo pahinta. Webberin seinään ajo sitä ennen ei myöskään kuulu niihin, jota pidän mitenkään viihdyttävänä.
Kaikki Maikkelin tekemät ajovirheet ovat mukavaa katseltavaa, mutta silverstone 1999 ei sitä ollut. Ei sellaista voi toivoa edes niille kuskeille, joista ei pidä. Sennan kuoleman aikaan olin jotain 10 vuotta ja seurasin kisoja ihan sivusilmällä. Muistan kyllä nähneeni Sennan onnettomuuden..ainakin sitten hisastettuna uusintana. Suraavasta kaudesta lähtien aloin seuraamaan kisoja tarkemmin. Liekö tuo kolari sitten ollut se tekijä, joka innosti minutkin seuraamaan vaarallista vauhtiurheilua. Harmi, etten seurannut lajia ennen Sennan poislähtöä, sillä vasta jälkeenpäin olen oppinut arvostamaan ja ihailemaan häntä.

Oliko se nyt Patrick Head joka äskettäin ilmaisi huolensa nykyautojen turvallisuudesta. Rungot tehdään nykyään niin kevyiksi ja kapeiksi että pahemmissa onnettomuuksissa kuljettajalla ei enää ole samaa suojaa kuin vielä jokunen vuosi sitten. Huolimatta siitä, että törmäystestit ovat tuleet vaativammiksi. Tänänpäivänä autot painavat kisassa edelleen sen 600 kiloa, mutta todellisuudessa niiden paino on vain 500 kilon paikkeilla. Vaadittu paino saadaan sijoittelemalla lisäpainoja alustaan. Tämä sata kiloa on pois rungon massasta, joka on tehty läpäisemään sääntöjen vaatimat törmäystestit vain niukin naukin. Nuo testit eivät simuloi kaikkia mahdollisia onnettomuustilanteita, joita kisoissa voi sattua. Ne vaan lykkäävät tietyn massan tietylä nopedella runkoon kulmassa x ja sitten katsotaan meneekö läpi vai ei. Uusi McLaren on niin pienipaikkainen, että oikein hirvittää ajatella mitä tapahtuisi DC.lle, Kimille tai tallin testaajille, jos auto karkaisi käsistä ja törmäisi seinään vaikkapa Monzan ja Spa:n vauhdikkaissa mutkissa. Täytyy muistaa, miten suuria ongelmia Mclarenilla on olut noiden törmäystestien läpäisemisessä.

Vuonna 1994 autot olivat kehittyneet yhä nopeammiksi ja nopeammiksi. Turvallisuutta ei oltu kuitenkaan parannetu samalla tahdilla, joten Imolan onnettomuudet olivat vain ajan kysymys. sitä ennen monilla oli ollut tuuria, kuten Bergerillä samalla radalla aiemmin. Nyt tilanne on vähän sama kuin 10 vuotta sitten. Radat eivät ole enää niin vahanaikaisia, mutta nykyautot kiitävät yhä kovempaa mutkissa ja rungot muka-turvallisia kun ollaan nippa nappa läpästy testit. Kattojärjestö koittaa rajoitaa nopeuksia moottorisääntöjä muuttamalla, mutta samaan aikaan tapahtuva rengaskehtys vain lisää vauhteja entisestään. Mosley on ehdottanut rengasmonopolin antamista yhdelle valmistajalle, joka lopttaisi kilpavarustelun. Ihan hyvä idea minusta.

Eli toivotaan tulevasta kaudesta sellaista, jossa näemme vain pieniä viihdyttäviä spinnauksia, liukasteluja, harmittomia seinään ajoja hyvien kilpasuoritusten ohella. Kenellekään ei pidä toivoa.loukkaantumista, vaikka miten inhoaisi jotakin kuljettajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tane sanoi:
Joku voisi kysyä että miksi sitten seuraat lajia jossa väistämättä tapahtuu onnettomuuksia?
Koska formuloissa on mielestäni erittäin paljon muitakin mielenkiintoisia elementtejä kuin onnettomuuden odottaminen.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Semmoinen asia on myös hyvä ottaa huomioon että rengaspuolella urarenkaiden tulo on pienentänyt kaarrenopeuksia :ahem:
Eikä ne miusta nyt ihan mitään ruumisarkkuja ole enää nykyisin jos vaikka vertaa häkän koalriin Adelaidessa niin olisipa häkä saattanut selvitä nykyautolla ilman vakavampaa loukkantumista.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ulosajoja saisi olla enemmän, siis selaisia jossa auto juuttuu hiekkaan eikä vaan kurvaile asvalttilevennykseltä takaisin. Onnettomuudet joissa auto tuhoutuu ja jäljelle jää kabiini ehjän tai rikkonaisen kuskin kanssa eivät juuri kiehdo.

Esimerkiksi Sumin kisa olis saanu jäädä kesken Nürrellä ja Hockessa, ja Kimin kisa Hopeakivessä.
 
Viimeksi muokattu:

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Flying Spin sanoi:
Yleensä kun formuloissa tapahtuu jokin hurjannäköinen onnettomuus, ensimmäinen ajatukseni on 'Ai jumalauta, toivottavasti ei käynyt pahasti'. Sitten kun kuski kömpii ohjaamosta ehjänä ulos ja tilannetta pyöritetään uusintana, niin kaikki se lentävä romu ja rengasvalliin osuva auto alkavatkin näyttää jotenkin hienolta.. 'Wow, olipa upea romutus :cool:'

...
Tuon viestin olisin voinut minäkin kirjoittaa. :thumbup:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ei onnettomuuksia.. Ne aina kuitenkin keskeyttävät kisan tai muuten vaan lykkäävät sitä oikeaa toimintaa.. ja se sitten aiheuttaa sen ettei lehdistötilaisuutta ehditäkään näyttää lähetyksessä.. Ei hyvä :(

Pikkuisen kyllä saa rytistä, se on vaan kivaa :D
 

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
......kaikki tässä on jo tullut sanottua jonkun muun puolesta.


Lisäisin nyt vielä, että oma onnettomuus herätti kyllä aivan eritavalla aikoinaan katsomaan moottoriurheilua lajina. Onnettomuudet ovat näyttäviä kun niissä ei satu mitään.....ja onhan se fakta, että juuri tuo vaaran elementti on kuljettajallekin tietynlainen kiksi, vaikka ei kukaan itselleen pahaa onnettomuutta toivo. Enpä vaan omasta elämästäni ole vielä samanlaista adrenaliini ryöppyä löytänyt kuin jokin todella loistava ohitus kaverista joka ajaa edelläsi ja olet aivan hallinnan rajamailla yrittäessäsi pitää paikkasi radalla. Eriasia on kuin homma lähtee OIKEASTI hanskasta......kun liut kohti metallikaidetta pitkälti toistasataa ja tajuat: "Ei perkele nyt osuu kovin!" nousi itselläni pintaan seuraavanlainen lause: "Voi v#ttu!"

.....saman lauseen voisin sanoa ihmisille jotka seuraavat moottoriurheilua siinä toivossa että näkevät onnettomuuden.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Lisätään nyt sen verran, että tietysti kolareita, joissa ei kuskille käy kuinkaan on ihan "siistiä" katsoa jälkikäteen uusintana, mutta ensimmäinen reaktioni kovan tärskyn jälkeen on se, että iho menee kananlihalle ja odotan kauhuissani pahinta peläten tietoa siitä, että miten kuskille kävi.

Toki oikein kovia romutuksia, joista on kuitenkin selvitty, ei ole kiva katsella, kun joutuu kuitenkin kokoajan ajattelemaan, miten pahasti olisi voinut käydä. Esimerkkeinä Burtin kolarit Saksan ja Belgian GP:issä 2001.

Vieläkin puistattaa se, että kuinka hirvesti siinä olisi voinut sattua, kun Saksan GP:ssä Burtin auto lähti ilmaan Schumi takakontista ja oli laskeutua suoraan toisen Arrows kuskin niskaan... Onneksi näin ei tapahtunut.

Sama juttu oli Belgian GP:ssä. Olin jo ihan varma, että Burti oli mennyttä, koska rysäys rengasläjän sisälle oli melkoinen. Suojelusenkelit hoitivat hyvin työnsä myös tuolloin. Onneksi. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vaarattomat (tai vaaralliset, joista selvitään ehjin nahoin) kolarit saavat kyllä tylsään formula menoon jotain hohtoa, samoin tekniset viat ja ulosajot. Kisat joissa nähdään ensimmäisen kierroksen jälkeen kaksi ohitusta (varikkokäyntien aikana) ilman kolareita ovat kyllä puuduttavuuden huippuja. Kukaan täysijärkinen ei tietty toivo onnettomuuksissa tapahtuvan hengenlähtöjä tai loukkaantumisia.
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
Ei jumalauta!

Nain asken ensimmaista kertaa Tom Prycen 1977 mallin Kyalamissa. Huhhuhhuu. Kaveri lahetti videonpatkan. Olisi pitanyt jattaa katsomatta... :mad:

:(
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Ei jumalauta!

Tblair sanoi:
Nain asken ensimmaista kertaa Tom Prycen 1977 mallin Kyalamissa. Huhhuhhuu. Kaveri lahetti videonpatkan. Olisi pitanyt jattaa katsomatta... :mad:

:(
Aika sätkynukeksi meni tuo ratavirkailija =(
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Huh, pahannäköseks meni toi virkailija. Taisi palaset vaan lennellä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei tee hyvää katsella tuollaista.. Varmaan ilkeimmän näköinen formulaonnettomuus mitä olen nähnyt.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Joku voisi Suomentaa pienenpienelle rusinalle, että mihin tuo Pryse kuoli tuossa tilanteessa..tuo sammutin sydeemi lensi sen päätäpäin..tuon vielä ymmärsin, mutta mihin tämä sitten kuoli?
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
AJ sanoi:
Sammuttimen isku päähän oli tuossa nopeudessa tappava.
Itse asiassa silla ei ollut paata ollenkaan kun ne alkoi tutkimaan tota.

Mutta nyt riitti. Takaisin vapaaseen keskusteluun.
 
Ylös