En nauti kolareiden katselusta, mutta en kiellä sitä, eteikö pieni hiilikuiturungon palasten lentely piristäisi muuten tylsää jonossa ajelua. Kuitenkin niin, että kyseessä ei ole vakavalta näyttävä onnettomuus. Kimin kolari viime vuoden Hockenheimin kisassa sai pulssin nousemaan, samoin Itävallan GP 2002 Heidfeldin ja Saton kolari. Mutta esimerkiksi viime vuoden Brasilain gp'n liukastelut olivat mielstäni riittävän vaarattoman näköisiä etteikö niitä olis voinut pitää "siisteinä". Tosin kerran joku kuski oli törmätä siihen traktoriin joka oli siirämässä toista autoa pois. Oliko se sitten itse Schumi? en muista. Ja Alonson kolari oli sen verran hirvittävä, että siinä rupesi pelkäämään jo pahinta. Webberin seinään ajo sitä ennen ei myöskään kuulu niihin, jota pidän mitenkään viihdyttävänä.
Kaikki Maikkelin tekemät ajovirheet ovat mukavaa katseltavaa, mutta silverstone 1999 ei sitä ollut. Ei sellaista voi toivoa edes niille kuskeille, joista ei pidä. Sennan kuoleman aikaan olin jotain 10 vuotta ja seurasin kisoja ihan sivusilmällä. Muistan kyllä nähneeni Sennan onnettomuuden..ainakin sitten hisastettuna uusintana. Suraavasta kaudesta lähtien aloin seuraamaan kisoja tarkemmin. Liekö tuo kolari sitten ollut se tekijä, joka innosti minutkin seuraamaan vaarallista vauhtiurheilua. Harmi, etten seurannut lajia ennen Sennan poislähtöä, sillä vasta jälkeenpäin olen oppinut arvostamaan ja ihailemaan häntä.
Oliko se nyt Patrick Head joka äskettäin ilmaisi huolensa nykyautojen turvallisuudesta. Rungot tehdään nykyään niin kevyiksi ja kapeiksi että pahemmissa onnettomuuksissa kuljettajalla ei enää ole samaa suojaa kuin vielä jokunen vuosi sitten. Huolimatta siitä, että törmäystestit ovat tuleet vaativammiksi. Tänänpäivänä autot painavat kisassa edelleen sen 600 kiloa, mutta todellisuudessa niiden paino on vain 500 kilon paikkeilla. Vaadittu paino saadaan sijoittelemalla lisäpainoja alustaan. Tämä sata kiloa on pois rungon massasta, joka on tehty läpäisemään sääntöjen vaatimat törmäystestit vain niukin naukin. Nuo testit eivät simuloi kaikkia mahdollisia onnettomuustilanteita, joita kisoissa voi sattua. Ne vaan lykkäävät tietyn massan tietylä nopedella runkoon kulmassa x ja sitten katsotaan meneekö läpi vai ei. Uusi McLaren on niin pienipaikkainen, että oikein hirvittää ajatella mitä tapahtuisi DC.lle, Kimille tai tallin testaajille, jos auto karkaisi käsistä ja törmäisi seinään vaikkapa Monzan ja Spa:n vauhdikkaissa mutkissa. Täytyy muistaa, miten suuria ongelmia Mclarenilla on olut noiden törmäystestien läpäisemisessä.
Vuonna 1994 autot olivat kehittyneet yhä nopeammiksi ja nopeammiksi. Turvallisuutta ei oltu kuitenkaan parannetu samalla tahdilla, joten Imolan onnettomuudet olivat vain ajan kysymys. sitä ennen monilla oli ollut tuuria, kuten Bergerillä samalla radalla aiemmin. Nyt tilanne on vähän sama kuin 10 vuotta sitten. Radat eivät ole enää niin vahanaikaisia, mutta nykyautot kiitävät yhä kovempaa mutkissa ja rungot muka-turvallisia kun ollaan nippa nappa läpästy testit. Kattojärjestö koittaa rajoitaa nopeuksia moottorisääntöjä muuttamalla, mutta samaan aikaan tapahtuva rengaskehtys vain lisää vauhteja entisestään. Mosley on ehdottanut rengasmonopolin antamista yhdelle valmistajalle, joka lopttaisi kilpavarustelun. Ihan hyvä idea minusta.
Eli toivotaan tulevasta kaudesta sellaista, jossa näemme vain pieniä viihdyttäviä spinnauksia, liukasteluja, harmittomia seinään ajoja hyvien kilpasuoritusten ohella. Kenellekään ei pidä toivoa.loukkaantumista, vaikka miten inhoaisi jotakin kuljettajaa.