Make79
Well-known member
- Liittynyt
- 27.5.2007
- Viestit
- 742
Uskoisin, että tarkoittivat 1,2 bar. Se on kuitenkin minun käsityksen mukaan totta, että käyttävät mahdollisimman pieniä rengaspaineita, kuitenkin niin, ettei renkaan runko vääntyile tai vaurioidu.Jeeves sanoi:Kylläpä on epsanjalaisilla taas lööpit! Vai että ihan 0.2 baria normaalit rengaspaineet F1-auton renkaissa? Järkihän tässä lähtee. :alppu:
Kuvitelkaa nyt itsekin hyvät ihmiset. Normaalissa autonrenkaassa suosituspaine yleensä siinä 2:n barin tienoilla. :thumbfh:
Mitä pienenmpi paine, niin sitä enemmän pitopinta-alaa tiehen.
Luulisi, että tuo renkaitten leveys mitataan renkaan ollessa ns. kylmä, eli noin huoneenlämpöisenä, radallahan renkaan lämpötila nousee ja myös paine renkaan sisällä kasvaa, nuista sitten ei osaa sanoa paljonko nousevat, tietysti radasta ja kelistä riippuvaisia tekijöitä.
Kertokaa toki, jos tiedätte, nämä meikäläisen jutut on vain mututuntumalta.
Tämmöisen esimerkin pystyn kertomaan, kaveri kulkee joskus moottoripyörällä Kemoralla ajamassa.
Käyttää normaalisti katuajossa 3 bar paineita, kun menee radalle, niin tiputtaa paineet 2bar ja kun renkaat ovat lämpimät, niin paine on noussut 2,4bar.
Kuulemma, jos ajaa samoilla paineilla, kuin katuajossa, niin renkaat sulavat hetkessä alle, mikä tosiaan johtuu siitä, että kun renkaan pitopinta-ala on pienempi, niin siihen kohdistuu huomattavasti kovempi rasitus ja luonnolisesti sutii helpommin eikä pitoa ole kovin paljon.
"Minkälaisilla rengaspaineilla F1 autoilla ajetaan?
24.08.2007 10:22
Rengaspaineet ovat 1,4 baria silloin, kun renkaiden sääntöjenmukaista leveyttä mitataan. Kisan aikana paineita voi tietysti lisätä tai vähentää.
(MTV3)"
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/formulafakta.shtml?554878