OoPee sanoi:
Tilasin just Amazonista TomTom Go 920T:n.
Sehän suju nopeesti. Tilasin perjantai-iltana, lähettivät paketin lauantaina ja tiistaina oli paketti himassa. Itte ei oltu vastaanottamssa, mutta posti oli jättäny paketin naapurille.
Ihan kiva ja nätti lelu, joskin mitä jäin kaipaamaan, on aktiivipidike, joka oli vielä vanhassa GO 700:ssa. Näissä nykyisissä se pidike on tosiaan vai pidike ilman sen ihmeempää telakkaominaisuutta. Piuhat suoraan laitteeseen eikä enää pidikkeeseen. Ei kauheen kätevä, jos pysähtelee tiuhaan ja haluaa ottaa laitteen aina kantoon. Aktiivipidikekkin näköjään olis olemassa, mutta ei taida olla TomTomin itsensä valmistama. Maksaa kuitenkin noin 60 euroa. Tuskin mä tuota tartten.
Toinen hieman negatiivinen ominaisuus on erillinen RDS/TCM-antennipiuha, joka kiinnitetään imukupeilla ikkunaan. Ei välttämättä kovin kätevä ja kaunis ratkaisu. Garminillahan tuo antenni on integroitu virtajohtoon, mikä on luonnollisesti kätevämpi ja nätimpi ratkaisu, mutta "kuuluvuuden" kannalta taas selkeästi huonompi, ainakin mitä testeihin on luottaminen.
Kummastakin asiasta olin toki jo etukäteen tietoinen eivätkä nuo nyt varsinaisesti mua häiritse. Todellisuudessa tulen varmasti useinmiten käyttämään tuota ilman RDS/TCM-antennia. Eipä tuon puuttuminen mua vanhassakaan Tompassa koskaan häirinnyt. Pidemmille lomareissulla tuota tosin varmasti tulen käyttämään. Kokeilin tuota tänään ja kyllähän se näköjään niitä tietoja liikenteestä poimi ja varoittikin, että mulla kestää matka minuutin pidempään kuin alunperin arvioitu, koska on pikkusen ruuhkanpoikasta
Sateliitit tuntuvat löytyvän vielä nopeammin kuin vanhassa seiskahunttisessa, joka ei sekään ollut hidas. Johtuisko sitten osin siitäkin, että uudemmat Tompat lataavat aina netin kautta paikannustiedot sateliiteista aina seitsemäksi päiväksi eteenpäin ja tuon avulla sateliittien paikantaminen on sitten entistä nopeampaa. Vaatii tietysti sen, että käyttää laitetta vähintään kerran viikossa netissä.
Ajoin duuniin tunnelinkin lävitte ja tuntui EPS:kin (Enhanced Positioning Technology) skulaavan aika hyvin. Tuohan siis mahdollistaa navigoinnin silloinkin, kun sateliitteihin ei ole yhteyttä. Toimii sisäisten antureiden avulla. Mittaavat liikettä ja laite pystyy sen perusteella arvioimaan nopeuden ja suunnan, minkä avulla laite pystyy laskemaan tämänhetkisen sijainnin, siis noin suunnilleen. Näytti skulaavan yllättävänkin tarkkaan, tosin on sanottava, että tuo tunneliosuus on jotakuinkin suora reilun kahden kilometrin pituinen pätkä. Tarttee joskus kokeilla huomaako tuo, jos ajan tunnelin sisällä ulos liittymästä.
Sisäänrakennettua radiolähetintäkin testasin lyhyesti ja kyllä sillä sai ämpeekolmoset kuten halutessa myös navigointiohjeetkin ulos autoradion kautta. Mulla on autossa antenni ihan takana, joten johtuisko sitten tuosta, että ei se ääni nyt välttämättä kauheen puhdas ollu, vähän niinku ei olis ollu asema ihan kohdallaan. Voi tietysti johtua siitä jotakuinkin summamutikassa valitusta taajuudestakin. iPodin tohon sais kans kiinni, mutta tarvittava kaapeli on luonnollisesti lisävaruste
iPodia pystyis ohjaamaan Tompasta käsin, kyseessä ei siis ole puhdas kuulokeliitäntä.
Karttoja oli valmiina kolme: Eurooppa (sekä läntinen että itäinen), Pohjois-Amerikka (USA & Kanada) sekä Guam
D). Kaikki jo valmiiksi tuorempia tarjolla olevia versioita.
Eiköhän tolla sitten taas kunnes varastavat seuraavan kerran