Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Eipä yllättävää että Ferrari tässä Heikin pudottamisessakin mukana. Siellä varmaan on jonkilainen leppymätön antipatia Suomea kohtaan jonka takia pitää Suomalaisten urat estää.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kuka nyt vielä ottaa Heikki Kullan hörinät tosissaan? Samalle osastolle kuuluisi Mustakiikarin kanssa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kuka nyt vielä ottaa Heikki Kullan hörinät tosissaan? Samalle osastolle kuuluisi Mustakiikarin kanssa.
@OskariSaari
Ja lisään tähän vielä, että Kullan Heikki ei kirjoita tuollaista ilman hyviä lähteitä. Luotan omiini silti 100%.*#mtv3f1

:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Autosportin mukaan Jules Bianchi Marussialle.
Voihan se olla että Heikkiäkin oltiin Marussialle sovittamassa, mutta Bianchi sitten halusikin Marussialle mieluummin kuin FI:lle varakuskiksi ja 2014 kisakuskiksi...

Virhe mielestäni hänen uran kannaltaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olihan tuo TS:n uutinen neljän kisan diilistä aivan pähkähullu. Ettäkö Heikki ajaisi Razian rahoilla ensimmäiset kisat ja sitten katsotaan uusi maksukuski?
Noinhan se on häntäpään talleissa mennyt vuosikaudet... Mitä omituista tuossa nyt oli?

Talli huutokauppasi Razian ajopaikan uusiksi ja jos riittävän kovaa tarjousta ei olisi tullut ennen viimeistä testipäivää, talli olisi pistänyt Heikin puikkoihin tarjouskilvan ajaksi. Ei pöllömpi diili kenenkään kannalta.. Kyllä Kovalaisen on pakko tällä hetkellä ottaa vastaan mikä tahansa ajopesti, jos meinaa F1-uraa jatkaa. Muutama kisa Marussialla ja nimi olisi taas vähän pidempään esillä F1-varikolla. Jos olisi yhden testipäivän kokemuksella kepittänyt tallikaverin selvästi, se olisi ihan hyvä näyttö muitahinkin tuurauspesteihin.

Aika harvalla kärkitallilla on sellaista varakuskia, joka epäröimättä heitettäisiin kisaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kovalainen jäi ulos kun Bianchi pystyi viemään riittävän kokoisen rahasäkin mukanaan Marussialle. Marussian kuljettajavalinta myös vaikuttaa vahvasti siltä, että talli siirtyisi käyttämään Ferrarin moottoreita 2014. Vaikeaa F1:iin on uudestaan mukaan mennä kun sieltä kerran pois tippuu, Heikin kohdalla tuon mahdollistaisi esim. jonkun kuskin loukkaantuminen, kuten Mika Salo sai aikanaan Ferrarilta pestin. Tai sitten jonkun kuskin täydellinen floppaaminen esim. jatkuvan kolaroinnin takia tai kuten Razian tapauksessa, jonkun maksukuskin maksuvaikeudet tallilleen. Ja onhan myös olemassa lukuisa joukko muitakin kovatasoisia ratasarjoja maailmalla, joissa Heikki varmasti olisi kova luu. Voihan myös olla, että on kyllästynyt jatkuvasti reissussa olemiseen ja pitää esim. taukoa ajamisesta. Miehen nimi oli ainakin esillä kauden kuskiruletissa loppuun asti ja ajohommia varmasti löytyy, tsemiä Heikille mitä ikinä tekeekin!
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Aina niin luotettava Heikki Kulta...:D Huh huh:wall:
Jaa, sulla on sitten varmaan hyviä esimerkkejä antaa siitä, miksi vihjaat Heikki Kultaa epäluotettavaksi toimittajaksi... No?

Ja siksi toisekseen, et vain oikein ymmärrä sitä, miten lehdistömaailma toimii, joten ihan turha noita :wall: -merkkejä on postailla. Osoitat vain oman ymmärtämättömyytesi.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Jaa, sulla on sitten varmaan hyviä esimerkkejä antaa siitä, miksi vihjaat Heikki Kultaa epäluotettavaksi toimittajaksi... No?

Ja siksi toisekseen, et vain oikein ymmärrä sitä, miten lehdistömaailma toimii, joten ihan turha noita :wall: -merkkejä on postailla. Osoitat vain oman ymmärtämättömyytesi.
Kyllä näin on! Aivan samaa mieltä
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Miten joku voi nyt ottaa niin kauheasti kierroksia siitä jos yhtä F1 kolumnistia kritisoidaan? Samanlainen tuo on Mustakiikarin saralla kun katsoo noita juttuja pitkän päälle. Joskus oli asiaa mutta nykyään aivan kujalla asioista ja muiden uutispalveluiden armoilla naputellaan ties minkälaisia uutisia.

Noh, Heikillä voi olla vielä saumoja ensi kaudella jos tällä kaudella pääsisi tuurauskuskiksi tai vaikka Pirellin kiekkoja testailemaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Alkuperäinen juttu julisti varmaa sopimusta, tuo on editoitu versio.
No niinpäs näyttää päivitetyssä versiossa varmuus jo vähän horjuneen. Tässä alkuperäinen, päivittämätön versio:

Kovalaiselle neljän kisan Marussia-sopimus
F1 | Turun Sanomat 16:13

F1-maailma jaksaa yllättää. Caterhamin hylkäämä Heikki Kovalainen tekee pikaisen paluun Grand Prix -areenoille ja ajaa näillä näkymin MM-kauden neljä ensimmäistä osakilpailua Marussian tiimissä.

Kovalainen piipahtaa perjantaina Marussian tehtaalla Englannissa tekemässä penkin itselleen ja testaa sitten MR02 -autoa sunnuntaina talvitestien päätöspäivänä Barcelonassa.

Turun Sanomien tietojen mukaan Kovalainen ei enää kuulu IMG -managerifirman asiakkaisiin ja hän on omatoimisesti neuvotellut sopimusta Marussian kanssa.

Jo Jerezin testiviikolla McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kertoi TS:lle yrittäneensä avata Kovalaiselle tietä Marussialle.

Marussia maksoi Timo Glockin sopimuksen ulos ja palkkasi tilalle brasilialaisen Luiz Razian. Hänen sponsorinsa pystyivät hoitamaan ensimmäisen maksupostin, mutta toista ei tullut ja niin sekin sopimus loppui lyhyeen.

Näin Marussialla kuitenkin on rahaa pestata Kovalainen ainakin väliaikaiseksi kuljettajaksi ja valita sitten rauhassa uusi maksava kuljettaja loppukaudeksi.

Marussian tiimikonsulttina toimiva Pat Symonds tuntee Kovalaisen taidot yhteisiltä ajoilta Renaultilla. Muuten miehistö on suomalaiskuskille vierasta. Tallikaverina ajaa brittitulokas Max Chilton, joka testaa autoa vielä lauantaina.

Näin Australiassa, Malesiassa, Kiinassa ja Bahrainissa lähtöruudukossa on kolme suomalaiskuljettajaa – Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas ja Kovalainen – sekä vielä puolisuomalainen Nico Rosberg.

F1-historian aikana kahdessa kisassa on nähty kolme suomalaiskuskia. 1994 Japanissa ja Australiassa kisan ajoivat Mika Häkkinen, Mika Salo ja Jyrki Järvilehto.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA
Lähde: Google
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miten joku voi nyt ottaa niin kauheasti kierroksia siitä jos yhtä F1 kolumnistia kritisoidaan? Samanlainen tuo on Mustakiikarin saralla kun katsoo noita juttuja pitkän päälle. Joskus oli asiaa mutta nykyään aivan kujalla asioista ja muiden uutispalveluiden armoilla naputellaan ties minkälaisia uutisia.

Noh, Heikillä voi olla vielä saumoja ensi kaudella jos tällä kaudella pääsisi tuurauskuskiksi tai vaikka Pirellin kiekkoja testailemaan.
Jos minuun viittasit, niin en nyt mitään kierroksia sentään ottanut mutta kyllä se aina ärsyttää kun näsäviisaat neropatit alkavat yksittäisen epätodeksi osoittautuneen uutisoinnin jälkeen nälvimään muuten hyvinkin ansioitunutta toimittajaa, joka etenkin tämän päivän mediamaailmassa on siitä harvinainen tapaus, että ihan oikeasti näkee juttujensa eteen vaivaa, eikä vain kopioi niitä muualta.

Jos yhtään ymmärtää, miten lehdistömaailma, etenkin F1-lehdistö, toimii, niin ymmärtää, että se on jatkuvaa kisaa siitä, kenellä on parhaat kontaktit eri instansseihin ja kelle sitten nämä kontaktit milloinkin vuotavat erilaisia asioita. Toimittajathan tietenkin pyrkivät pääsemään sellaiseen asemaan, jossa saisivat ensimmäisinä vihiä asioista ja sitä kautta pääsevät ensimmäisinä niistä kirjoittamaan suurelle yleisölle. Ja loogista on tietenkin myös siten se, että mitä aiemmin jostain asiasta saat vihjettä, sen todennäköisempää on se, että se ei lopulta varmistukaan todeksi. Mutta koska päämääränä on olla sekä alan että yleisön silmissä se ykköstoimittaja, pitää välillä ottaa isojakin riskejä sen suhteen, ettei juttu välttämättä osoittaudukaan todeksi. Tässä pätee vanha klassinen sääntö riskin ja tuottopotentiaalin suhteesta koska jos juttu sitten osoittautuukin todeksi ja vastaavia tapauksia tulee ajan saatossa useampia, on kyseinen toimittaja saanutkin aikamoisen statuksen yleisön silmissä. Sitten hänellä ja edustamallaan medialla onkin pian entistä enemmän lukijoita ja siten siitä vähitellen tulee alan sisällä houkutteleva kanava vuotaa sellaisia uutisia, joilla on vuotajalle etuja. Ja pyörä pyörii jälleen kun yleisö huomaa, että tästä mediasta saa luotettavia tietoja ennen kuin muista medioista.
 
Viimeksi muokattu:

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
No niinpäs näyttää päivitetyssä versiossa varmuus jo vähän horjuneen. Tässä alkuperäinen, päivittämätön versio:



Lähde: Google
"Näillä näkymin", "Turun Sanomien tietojen mukaan"...

Eipä tossa ole kuin ehkä toka ja tokavika (ja tietyin varauksin eka) kappale jotka jotenkin julistaisivat Kovalaisen ns. varmaa tallipaikkaa. Aika heikoin eväin kytketään Kulta Mustakarin kaltaisiin jos pelkästään tämän uutisen perusteella näin tehdään.

Noi tietonsahan Kulta oli kuulemma saanut samoilta tahoilta jotka olivat aikaisemmin tienneet mm. Kovalaisen Lotus-siirrosta etukäteen.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Ei Heikillä huonot kortit kädessä ole, mahdolliset ajokiellot voi muutaman kisan pestin tuoda. Jos FIA vahvistaa Pirellin rengastoimittajaksi seuraaviksi kausiksi tässäkin on Heikille paikka avoinna, sitten DTM/Le Mans sarjat ja kisat, Indy...

Kyllä Heikki ratin takana tällä kaudella nähdään.
DTM-paikat on jo jaettu tälle kaudelle. Se juna meni jo. Toivottavasti tilillä on sen verran rahaa, että ei tarvitse mennä kortistoon.
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Hesarissa haastattelu Heikistä.

http://www.hs.fi/msn/urheilu/Heikki+Kovalainen+inhoaa+lempinimeään+/a1362806884921

Silloin, kun Jyrki Järvilehto ajoi vielä formula 1:ssä, televisiossa pyöri mainos, jossa kysyttiin, "missä on Dzei-dzei".

JJ oli tietysti varikolla ja selostaja huolissaan.

Mutta missä on Heikki Kovalainen? F1:n tämän kauden ensimmäinen kilpailu ajetaan viikon päästä Melbournessa, eikä Kovalainen ole mukana.

Kovalainen, 32, istuu ravintolan kabinetissa Helsingin Munkkiniemessä. Hän on lentänyt aamulla Genevestä Suomeen aiemmin sovittuun liikeneuvotteluun.

Reissu Helsinkiin on lyhyt. Vain yksi yö hotellissa, ja sitten hän pääse kotiin hiihtämään.

Hiihtämään? "Kyllä. Takana on jo 1 500 kilometriä näillä lumilla", sanoo Kovalainen, joka näyttää jo ulospäin erittäin kovakuntoiselta.

Kovalaisen ja hänen englantilaisen tyttöystävänsä kodin luota avautuu 200 kilometriä upeita hiihtomaisemia. Kovalainen hiihtää perinteistä ja vapaata.

Toistaiseksi työtön F1-ajaja on innoissaan. "Hiihto on hienoa. Huollan aamupalan jälkeen tunnin suksia ja sitten teen pitkän lenkin."

Iltapäivällä hän treenaa kotonaan voimaa ja nopeutta. "Formuloissa tarvitaan enemmän räjähtävää voimaa, ei kestävyyttä."

Harjoittelet kovaa, vaikka et aja kilpaa?

"Tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Minulla ei ole ajamisen kanssa kiirettä. En ollut missään vaiheessa miettinyt tilannetta, etten ajaisi. Nyt siinä tilanteessa kuitenkin ollaan."

Vielä kaksi kuukautta sitten Kovalainen oli varma, että hän voi jatkaa Caterham-tallissa. Kovalainen ajoi huonosti menestyneessä pikkutallissa viime kauden, ja uusi sopimus oli allekirjoittamista vaille valmis.

Loppukaudesta jokin kuitenkin muuttui. Talli halusi Kovalaisen, mutta omistajat eivät.

"Oli aikamoinen yllätys, etten lopulta saanut paikkaa Caterhamilta. Luulin loppuun asti, että saan paikan."

Kovalaisen mukaan tilanne eteni niin, että talli etsi loppuun asti isoja tukijoita, jotka olisivat maksaneet myös ajajien palkan. Kun niin ei käynyt, Caterham joutui ottamaan kaksi maksukuskia, jotka tuovat itse rahaa talliin tullessaan.

Kovalainen ei halunnut samanlaiseksi maksukuskiksi kuin esimerkiksi Valtteri Bottas, joka tuo Williams-talliin noin kymmenen miljoonaa euroa suomalaista sponsorirahaa. Bottas saa siitä toki oman palkkansa.

"En halua maksukuskin leimaa, että toisin ja keräisin sitä itse, koska sitä on vaikea löytää. Palkastani olin valmis tinkimään", Kovalainen sanoo. "Ja vaikka sitä rahaa olisikin riittävästi, se pitäisi viedä sellaiseen talliin, jossa olisi mahdollista menestyä. En ollut valmis tähän leikkiin."

Kovalaisen tietojen mukaan Caterhamin ottamat maksukuskit, ranskalainen Charles Pic ja hollantilainen Giedo van der Garde, tuovat tallille kaikista eniten rahaa.

Pienen F1-tallin budjetti on noin 50–70 miljoonaa euroa. Kaksi noin 15 miljoonan euron maksukuskia on puolet tallin budjetista. Loppu tulee muilta sponsoreilta ja F1:n kaupalliset oikeudet omistavan Bernie Ecclestonen talleille jakamista tv-tuloista.

Isot tallit, McLaren, Red Bull ja Ferrari, ajavat kauden noin 120–170 miljoonan euron budjetilla, tietää Kovalainen.

Maksukuskien määrä on ollut koko ajan nousussa. Käytännössä se tarkoittaa suoraan sitä, että suurin osa talleista on taloudellisessa ahdingossa.

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh arvosteli helmikuussa Jerezin talvitestin yhteydessä maksukuskien määrää. Hänen mielestään laji ei voi hyvin, kun tallit eivät maksa ajajiensa palkkoja.

Kovalainen sanoo, että Whitmarsh on oikeassa. "Marussia-talli sanoi asian suoraan: Timo Glockille annettiin kenkää, jotta hänen tilalleen saatiin rahaa tuova maksukuski."

Yhden GP-voiton ja yhden paalupaikan ajanut Kovalainen on yhä hyvässä kurssissa F1-sirkuksessa. Hänen kaikki testiarvonsa ovat yhä huippuluokkaa.

Hän ei ole hölmöillyt radalla eikä siviilissä. Virheitä toki sattuu radalla jokaiselle.

Kovalainen ei kuitenkaan ole pehmo. Leppoisan kuoren alla on kova kilpa-ajaja. "Ei minua ole viety kuin pässiä narussa, jos sitä luulet", Kovalainen sanoo, kun puhe kääntyy hänen lempinimeensä Niceman, mukava tai kiltti mies.

Se on vastakohta Kimi Räikköselle, joka on Iceman, jäämies.

"Niceman ja Iceman, siitä on saatu hyvä loru Kimin takia. Se naurattaa itseäni, se on se kiva kaveri. Ei F1:ssä pysy monta vuotta, jos henkinen puoli ei ole tarpeeksi kova ja tikissä. Ihmiset eivät tiedä, mitä päässäni liikkuu, kun lähden radalle. Henkinen kanttini on aina ollut vahva. On väärä luulo, että olisin ollut liian kiltti."

"Monella homma menee niinkin päin, että näytetään kovista ulospäin, mutta ratin takana puntti tutisee", Kovalainen sanoo hieman närkästyneenä.

Kaksi päivää tapaamisen jälkeen MTV3 uutisoi: Kovalainen neuvottelee Marussia-tallin kanssa. Parin muun suomalaistiedotusvälineen mukaan Kovalainen ajaa kaksi–neljä MM-kisaa.

Kovalainen vastaa uteluihin Sveitsistä. Hän on yhtä yllättynyt käänteestä kuin muutkin. Hän ihmettelee tiedon vuotajaa, mutta toppuuttelee asian etenemistä. "Pelkkä huhu vielä."

Seuraavana päivänä huhu kuolee, kun Marussia kertoo palkanneensa ranskalaisen Jules Bianchin brasilialaisen Luiz Razian tilalle.

Marussia-kuvio olisi sopinut Kovalaiselle, sillä se olisi voinut avata hänelle oven McLarenin kolmanneksi kuljettajaksi ja Jenson Buttonin tai Sergio Pérezin varakuskiksi.

Marussian omistajat eivät kuitenkaan halunneet Kovalaista. Jälleen kyse oli rahasta.

Kuvion takana oli McLarenin tallipäällikkö Whitmarsh, joka pitää Kovalaisen ajan tasalla tallipaikoista ja joka luottaa suomalaiseen.

"En lähde roikkumaan mihinkä tahansa talliin. Auton pitäisi olla mahdollisimman hyvä, että sillä pystyy tekemään tulosta. Ei riitä, että on vaan mukana ja ajaa ympyrää."

Oletko katkera? "En ole millään tavalla. Elämä on välillä tällaista."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös