Kannattaisko hipin ottaa huomioon että Hamiltonilla oli tulppia lähes koko kisan ajan? Suoraa vertailua ei voi tehdä. Istanbulissa kovalaisen tulpat ei olleet niin pahoja ja ihan ajamalla tuli takkiin Lewisiltä.
Harvoinhan sitä täysin tasapuolisia vertailuja voi tehdä, mutta saa niistä kellolla otetuista ajoista silti jonkinlaisen objektiivisen perustan kuljettajien väliselle vertailuille. Sitten voi faktojen mausteeksi spekuloida niin paljon kuin haluaa siitä, että mistä ne erot tuloksissa ja ajoissa kulloinkin johtuvat.
Eihän siitä mitään tule, jos yrittää vertailla kuljettajien välisiä eroja vauhdin osalta katsomatta laisinkaan kierrosaikoihin. Esimerkiksi Kiinan GP:n jälkeen olivat Hämiksen fanit brittiläisillä foorumeilla vuoren varmoja, että Hämis ajeli paljonkin Kovista nopeammin ja hävisi lopuksi ainoastaan koska menetti aikaa pyörähdyksiin. Mutta kierrosaikojen perusteellapa Kovis paukuttelikin tasaisesti Hämistä parempia kierroksia, eikä niihin Hämiksen pyörähdyksiinkään sitten hukkunut kovin paljon aikaa jos kierrosaikoja katsotaan.
Silverstonessa Lewisin edessä ajoivat "tulppina" Bemarit ja Rellut, jotka kuitenkin kierrosaikojen perusteella ajelivat parhaassa vauhdissaan selvästi nopeammin kuin McLarenit parhaassa vauhdissaan. Ja ehkä olisi aiheellista myöskin huomioida, että Heikki ajeli ison osan kierroksistaan raskaammalla autolla kuin mitä Lewisilla oli kertaakaan samaisen kisan aikana. Ja koska Heikin matka katkesi jo kisan puolivälissä, Lewis sai kasaan lähes kaksinkertaisen määrän kisakierroksia joilla saattoi yrittää iskeä taululle kovia kierrosaikoja. Mutta siitäkin huolimatta Heikin nopeimmat kierrokset ovat vauhdikkaampia kuin Lewisin nopeimmat kierrokset.
Eli monenlaisia asioita pitäisi aina osata huomioida kuljettajien välisiä eroja vertailtaessa. Mutta kun lähtee selityksissään liikkeelle tulosten ja kierrosaikojen kaltaisista faktoista, niin eivät ne selityksetkään toivottavasti pääse karkaamaan ihan mielikuvituksellisiksi.