Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen olivat mestaritason kuljettajia, heidän aikanaan McLarenilla tehtiin ihmeitä, napsittiin voittoja sekä tallikaverien päänahkoja liukuhihnalta, oli auto sitten nopea tai ei niin nopea. Tässä vaiheessa voidaan todeta, ettei Heikki ole saman tason rattimies, oli auto sitten nopea tai vähemmän nopea.
Monet (erityisesti britit) näyttävät pitävän Lewis Hamiltonia poikkeuksellisen taitavana kuskina, joten Heikillä saattaa hyvinkin olla kovempi vastus tallikaverina kuin Mikalla ja Kimillä aikoinaan. Ja vielähän Heikillä tulee mitä ilmeisimmin olemaan runsaasti tilaisuuksia parantaa tuloksiaan, koskapa Heikin toinen kausi McLarenilla on vasta puolivälissä ja McLaren näyttäisi (tallipäällikkö Whitmarshin hiljattain Turun Sanomille antaman lausunnon perusteella) haluavan Heikin kuskikseen kolmannellekin kaudelle.
Koko jutun pointti on se, että koko McLaren pestinsä aikana Kovalainen on ajanut ihan sinivalkoiset lasin silmillä todettunakin ehkä yhden tai 2 kisaa sellaisella tasolla, jolla McLarenia pitäisi ajaa kisasta toiseen. Muistaakseni 1 voitto esim sellaisena vuonna kun tallikaveri ajoi maailmanmestariksi:nope:
Olen kerännyt aiemmissa posteissani tilastotietoa siitä miten Heikki vertautui tallikaveriinsa McLaren-kaudelta 2008, mutta tässä vielä tiivistelmää:
McLaren-kuskien keskinäinen paremmuus 18:ssa GP:ssa 2008:
Aika-ajojen 1. osio: Heikki 7 - Lewis 11
Aika-ajojen 2. osio: Heikki 8 - Lewis 10
Aika-ajojen 3. osio: Heikki 5 - Lewis 13
Kilpailut: Heikki 6 - Lewis 12
Eli jos lasketaan muutkin sijoitukset kuin kilpailuvoitot (tulihan Heikille 2008 kakkossijakin Italian GP:ssa), niin kyllähän Kovis sentään onnistui päihittämään Hämiksen muutaman kerran sijoituksissa ihan tilastojenkin valossa.
Sitten voidaan lisäksi kurkistella niiden sinivalkoisten lasien läpi, kun etsitään selityksiä miksi Heikki vuonna 2008 keräsi paljon vähemmän MM-pisteitä kuin maailmanmestariksi ajellut tallikaverinsa. Ajovirheitä Heikki ei kai 2008 tehnyt sen enempää kuin Lewiskaan, mutta lähti usein kisaan tallikaveriaan painavammalla bensakuormalla (mikä näkyy myös huonompana menestyksenä aika-ajojen kolmannella osiolla).
Heikin kilpailut päättyivät myös 2008 useamman kerran autossa ilmenneeseen mekaaniseen vikaan, kun taas pari lievempää mekaanista vikaa Lewisin autossa eivät pahemmin kilpailumenestykseen vaikuttaneet. Aika monessa kisassa Heikki kulutti renkaitaan Lewisia enemmän, ja tämä näkyi sitten hitaampana kilpailuvauhtina. Tämä jälkimmäinen ongelma saatiin kuitenkin ilmeisesti aisoihin jo ennen kauden päätöstä muuttamalla auton säätöjä ja Heikin ajotyyliä.
Tällä kaudella McLaren on, niin Heikin kuin Lewisinkin lausuntojen mukaan, ollut vaikeasti ajettava ja molemmat McLaren-kuskit ovat puskeneet autoaan suorituskyvyn rajoille ajovirheidenkin uhalla, mutta kaiken kaikkiaan Lewis on hoidellut vaikean tilanteen selvästi Heikkiä paremmin. Lewis on sentään tuonut McLareninsa luotettavasti maaliin asti, kun taas Heikki johtaa murheellisesti tämän kauden keskeytystilastoa (yksi keskeytys tosin meni vaihdelaatikon rikkoutumisen piikkiin).
Myönteisenä seikkana voisi kuitenkin mainita, että vauhdin suhteen ei Heikki ole tällä kaudella ollut mitenkään merkittävästi nopeana rattimiehenä pidettyä tallikaveriaan hitaampi. Eli mikäli McLaren vielä jatkaa tämän kauden autonsa kehitystä ja saa sen nopeammaksi ja helpommin ajettavaksi, niin Heikiltä voisi ehkä vielä sinivalkoisin lasein katsottuna odottaa loppukaudelta joitakin hyviä näyttöjä -- olettaen lisäksi että Heikkikin vielä skarppaa ja saa kaikki palaset loksahtamaan kohdalleen.
Aika kurjaa räpeltämistähän tämä kauden ensimmäinen puolikas on McLarenille, ja erityisesti Heikille, ollut, mutta vielä sentään on kauden toinen puolikas kokonaan ajamatta. Minun hippi-luonteelleni ainakin sopii paremmin katsella tulevaisuuteen perusoptimistisesti ja ottaa mahdolliset pettymykset vastaan kukin ajallaan ja yksi kerrallaan -- jos niitä on ylipäätään tullakseen. Saattaa se McLarenin kausi vielä kääntyä parempaankin suuntaan.