Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Kimi vs. Nick keskustelut yleensä koskevat Sauber-aikaa, josta joillain on kummallinen käsitys, että Kimi olisi jollain tavalla voittanut Nickin. Totta kai tuollainen väärä informaatio pitää korjata. Kokemukseen nähden Kimi toki ajoi Nickiä paremmin, mutta hävisi tuloksellisesti.

Molemmat käy, mutta koska Kimin jatko ykkösissä on siitä kiinni, niin toivon että Kimi sen paikan saa. Jos ei saa, niin Nick on McLarenille (ja minullekin) seuraavaksi paras vaihtoehto. Heikille on mielestäni parempi lähteä tallista, vaikkei itse sitä tajuaisikaan.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Nick oli Sauberilla Räikköstä nopeampi. Se, miksi Kimin ura lähti hieman eri tavalla nousuun, johtunee siitä, että Heidfeldin olisi kokemuksellaan pitänyt pestä Räikkösellä lattioita.

Pitäisin Kovalaisen kannalta kaikissa tilanteissa parhaana vaihtoehtona jatkaa uraa McLarenilla, jos tiimi vain hänet suostuu pitämään. Heikin ura on kärsinyt kovan kolauksen parin viimeisen vuoden aikana, joten lopullisen romahduksen estämiseksi miehen tulee pitää kynsin hampain kiinni McLarenista. Jos Heikki siirtyy johonkin pienistä tiimeistä (vaikka totesi ettei mene pikkutiimiin) on aikalailla mahdotonta nousta enää takaisin sarja johtaviin talleihin. Ensi kaudella bensoilla leikkiminen ei mahdollista toisen kuljettajan suosimista, minkä pitäisi olla Heikin kannalta hyvä juttu.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Sitä ettei ole räiskyvä on pidetty suomalaiskuskeissa hyvänä ominaisuutena. ;)
Liekö tarkotettiin otteita radalla. Ei ole mitään räiskyvää, tasapaksua ajamista täysin pimennossa läpi kisan.
Eihän tommosesta kukaan välitä.

Räikkönen on toki räiskyvä persoona radalla, mutta radan ulkopuolella "iceman" hissukka (medialle), toki Gorillaseikkailut ja J. Hunt kelkkailut on myös aika "räiskyvää" menoa siellä vapaa-ajalla median parrasvaloista poissaollessa.

Siinä on vissi ero.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jos nyt täsmennän hieman noiden "korien" suhteen. Eli kyseessä oli analyysini kuljettajien tämänhetkisistä markkina-asemista, jota tietenkin vääristää esimerkiksi se, että joillakin kuljettajilla oli jatkuvat sopimukset ensi kaudelle, mutta useimmilla ei.

Kyseessä oli siis näkemykseni siitä, missä järjestyksessä kuljettajat (siis koreittain) palkattaisiin, jos huomioitavana ei olisi muita tekijöitä sponsorirahojen ja kansallisuuden muodossa.

Ensi kaudella paikkojen jako saanee kuitenkin 'musical chairs' -pelin piirteitä, joten on hyvin mahdollista, että joku kakkoskorista jää ilman paikkaa, jos vaikka USF1, Manor ja Sauber eivät saakaan pakettiaan kasaan.

Kubica ei todellakaan kuulu ykköstasolle. Sutil ei todella kuulu kakkostasolle.
Kuten jo ylempänä totesin, Kubican paikka ykköskorissa selittyy sillä, että Renault kiinnitti hänet ensi kaudeksi tilanteessa, jossa lähes kaikki kakkoskorin kuljettajat olisivat olleet saatavilla.

Buemi kanssa kolmoskoriin, ja ikäloppu kehäraakki Barritsello kanssa. Pappaa ei edes F1-historian ylivoimaisin auto tuudittanut tuon parempaan kun joku Button voitti jopa mestaruudenkin.
Buemista kirjoitin jo ylempänä. Jatko Toro Rossolla on kai ollut varsin selvä, joten jonkinlaista nostetta miehellä on. Barrichello sai Williams-sopimuksen myös tilanteessa, jossa lähes koko kakkoskori olisi saatavilla, joten hänen paikkansa kakkosessa lienee selviö.


Trulli on ainoa jonka rankingia nostaisin listallasi kakkostasolle: ihan kunnon kuski, suuri kokemus, nopeus joka riittää trullijunailemaan kovimmatkin kuskin kisa toisensa jälkeen, hyviä aika-ajoja..
Trullille ja Fisichellalle olisi oikeastaan voinut luoda oman kori: "Kokeneet GP-kuljettaja, joiden parasta ennen -päiväys on mennyt". On vaikea nähdä, että mikään talli palkkaisi Trullin kenenkään kakkoskorilaisen edelle.

Enemmän ihmettelisin kyllä noita toisia kavereita. Esim Heikki on kakkosessa ja Trulli kolmosessa.
Trullista yllä, mutta historia ei kyllä tue sitä, että huipputallista pudottaisiin koko lajin ulkopuolelle. Capelli pääsi surkean 1992-kauden jälkeen vielä aloittamaan kauden 1993 Jordanilla Barrichellon tallikaverina. Boutsen ajoi Williamsin jälkeen vielä Ligieriä ja Jordania. Omasta tahdostaan lopettaneet ovat sitten eri juttu. Yleensä kärkitalleista pudonneet kuljettajat koetaan tietynlaisina assetteina pienemmissä talleissa.

Liekö tarkotettiin otteita radalla.
Eikun radan ulkopuoleista persoonaa. Muuta syytä en keksi Nickin koko uran jatkuneelle vähättelylle.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Trullille ja Fisichellalle olisi oikeastaan voinut luoda oman kori: "Kokeneet GP-kuljettaja, joiden parasta ennen -päiväys on mennyt". On vaikea nähdä, että mikään talli palkkaisi Trullin kenenkään kakkoskorilaisen edelle.

.
Eikös Lotuksen Pomo just vastikään sanonu että haluaa nimenomaan Trullin, koska tämä on niin "sensaatiomainen yhdellä kierroksella" ja se on tärkeää uudelle tallille että tiedetään oma tilanne tarkasti.
Kakkoskorista on kuitenki paljon muitaki vapaana, esim Nickin nimeä Lotus pomo ei ole maininnu, eikä Kovista tai muitakaan.
Liputtanu käsittääkseni vain Trullin puolesta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nick täyttää "varman GP-kuljettajan" molemmat merkitykset. Työpaikka löytyy varmasti, koska ottajia on edelleen useita, ja tuon luotettavampaa maaliinpääsijää ei sarjassa ole.

Sitä ettei ole räiskyvä on pidetty suomalaiskuskeissa hyvänä ominaisuutena. ;)
Itelle on jääny sellainen maku että Heidfeld ajaa varmasti peruspaskalla autolla mutta sitten kun autosta löytyy potkua kärkikamppailuihin niin Kubica on puristanut enemmän autosta ja Heidfeld jääny taka-alalle ajelemaan varmasti.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Kertoo Nickin itseluottamuksesta seki, että vielä lähes 10vuoden jälkeen jaksaa YHÄ meukata sen kanssa että "Voitin Kimin vuonna 2001!!! Joten olen vähintään yhtä hyvä!"
Niin, toinen oli keltanokka ja toinen ei.
Sen jälkeen onki tullu turpiin tasasen varmasti ja Kimi loistanu urallaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikös Lotuksen Pomo just vastikään sanonu että haluaa nimenomaan Trullin
Mike Gascoyne sanoi:
Hän on yksi niistä kavereista, joista olemme kiinnostuneita. Jarno on ollut yhdellä kierroksella aina sensaatiomainen. Tämä on uudelle tallille tavallistakin tärkeämpää, koska lauantaina tallin on tiedettävä oma tilanteensa tarkasti. Jarno kykenee aina tarjoamaan tämän
Tuo listaus on luonnollisesti yksinkertaistus, eikä ota huomioon kaikkia henkilöidenvälisiä suhteita, jotka vaikuttavat kuljettajien arvoon markkinoilla. Itse tulkitsisin sen niin, että Gascoynen silmissä Trullin arvo on korkeampi kuin markkinoilla keskimäärin. Tämä heidän yhteisestä Renault- ja Toyota-taustastaan johtuen.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Njoo mutta kyllähän Trullin helposti Heidin kanssa samaan koriin rankkaa vähintäänki, parhaimmillaan nopeampi ja yhtä varma. Kokemustaki löytyy Paljon.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Itelle on jääny sellainen maku että Heidfeld ajaa varmasti peruspaskalla autolla mutta sitten kun autosta löytyy potkua kärkikamppailuihin niin Kubica on puristanut enemmän autosta ja Heidfeld jääny taka-alalle ajelemaan varmasti.
Johtuu ainoastaan siitä että ylihypetetty-Kubica sai turhaan tallin täyden tuen kun auto oli kilpailukykyinen. Aivan verrattavissa Kimin ja Massan tilanteeseen loppukaudesta 2008 ja 2009 alussa.

Kun katsoo tilastoja ja miesten suorituksia kisan aikana on kaikille päivänselvää kumpi on kahdesta kovempi: Heidfeld.
Kubica ansaitsi maineensa tai hypetyksen silloin kaudella 2006 muutaman kovan kisan seurauksena. Tämä maine pätee edelleen vaikka Nick voitti kierosilmän selvästi 2007 ja 2009 & kohteluun suhteutettuna myös 2008. (kanadan gp)
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Maailmanmestariin ja Trulliin verrattuna Heikki on heikoin lenkki, sorry.
No kyllä itse noista varmaan Heikin ottaisin talliin, jos olisin Lotus-pomo. Villeneuvea en edes harkitsisi. En usko, että Villeneuve pystyisi Badoeria parempiin suorituksiin.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
No kyllä itse noista varmaan Heikin ottaisin talliin, jos olisin Lotus-pomo. Villeneuvea en edes harkitsisi. En usko, että Villeneuve pystyisi Badoeria parempiin suorituksiin.
Samoilla linjoilla. Mikäli Trullin ja Kovalaisen palkoissa ei suuria eroja ole, Kovalainen olisi selvä valinta. Kovalaista puoltaa lähiaikojen Mclaren-kokemus ja mahdollinen sieltä saatu 'tietotaito'. Enkä myöskään usko että Kovalaisen täyttä potentiaalia on vielä uran aikana nähty. Trullin taidot ja nopeus on kyllä nähty jo useammassa tallissa ja useamman tallikaverin kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Nick oli Sauberilla Räikköstä nopeampi. Se, miksi Kimin ura lähti hieman eri tavalla nousuun, johtunee siitä, että Heidfeldin olisi kokemuksellaan pitänyt pestä Räikkösellä lattioita.
Webslave ei tainnut puhua mitään nopeudesta. Toki Nick vei aika-ajot 10-7 mutta itse kisoissa Kimi oli hyvässä vauhdissa, kuten nykyäänkin. Enkä sanoisi, että Nick oli nopeampi.

Kimi ei keskeyttänyt kertaakaan omaan virheeseen kyseisellä kaudella. Varmana kuljettajan pidetty Nick kuitenkin keskeytti enemmän tai vähemmän omiin mokiin kauden mittaan viisi kertaa. Kimillä luotettavuuden vuoksi tuli 7 keskeytystä, Nickin kuutta vastaan. Näistä esim. Imolassa Kimi oli ajamassa viiden joukossa. Nick voitti Kimin pisteissä 12-9. Voidaan hyvinkin ajatella miten olisi käynyt pisteissä, jos Kimillä olisi kalusto kestänyt.

Mutta jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä miten taistossa kävi ja/tai miksi Kimi meni Nickin edelle McLarenin valinnoissa.

Nyt takas aiheeseen, eli Heikkiin. Toivottavasti Heikki saisi paikan Sauberilta quick-Nickin parina :ahem:

Ja pois aiheesta:
Webslavelle kysymys. Mitä eroa on sillä, että joku kuljettaja on sinun mielessä suosikkiasemassa ja toiselle se on fanituksen kohde? Eikö kyseessä ole enemmin käsite ero?

Eikait fanittaminen aina tarkoita jotain epämääräistä palvontaa tai fanikrääsän ostamista. Itselleni Kimin, Vettelin ja aikanaan Häkän "fanittaminen" on ollut juuri omasta mielestäni sitä, että kyseiset kuljettajat ovat suosikkeja. Mutta enpä ole kertaakaan ostanut mitään fanituotteita, tms.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Webslave ei tainnut puhua mitään nopeudesta. Toki Nick vei aika-ajot 10-7 mutta itse kisoissa Kimi oli hyvässä vauhdissa, kuten nykyäänkin. Enkä sanoisi, että Nick oli nopeampi.

Ja pois aiheesta:
Mitä eroa on sillä, että joku kuljettaja on sinun mielessä suosikkiasemassa ja toiselle se on fanituksen kohde? Eikö kyseessä ole enemmin käsite ero?
No WS totesi, että Heidfeld oli tuloksellisesti parempi ja itse rinnastan tuloksellisuuden aika vahvasti nopeuteen, vaikka olen ensimmäisenä täsmentämässä, että nämä asiat eivät aina kulje käsi kädessä. Tämä on kuitenkin epärelevanttia metakeskustelua.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Lotus haluaa kokeneet kuskit, ei rahamiehiä vaan rattimiehiä. http://www.autosport.com/news/report.php/id/80026

Spekulaatioissa Trullin lisäksi C.Klien ja J.Villeneuve. Tuossa porukassa Heikki olisi jo todella kova sana.

Voi päivää! Villeneuven näytöt Renaultilla olivat sitä luokkaa, että miestä ei pitäisi missään tapauksessa päästää enää F1-auton rattiin kisaamaan.

"Paluuta formula ykkösiin yrittävä Jacques Villeneuve kertoo neuvotelleensa Abu Dhabin GP-viikonlopun aikana uuden Lotus-tallin pomon Mike Gascoynen kanssa."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/993204

Taitaa Heikin toivo F1-uran jatkosta olla Sauberin paluun varassa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Voi päivää! Villeneuven näytöt Renaultilla olivat sitä luokkaa, että miestä ei pitäisi missään tapauksessa päästää enää F1-auton rattiin kisaamaan.
Hyvvee päivee vuan GFarina, no eihän Renault näytöt ollukkaan hyviä Jacquesilta, mutta silti olisi ihan kiinostava Villeneuve nähdä taas F1-auton ratissa, tuskin hän "kovin huonokaan" vaikka monet hänen motivaatiosta jne puhuvat.

Heikki Kovalaisen tilanne kyl näyttää pahalta, mutta jos hän istuu F1-auton ratissa ensikaudella niin se auto on Force India, Sauber tai Manor.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Nick oli Sauberilla Räikköstä nopeampi. Se, miksi Kimin ura lähti hieman eri tavalla nousuun, johtunee siitä, että Heidfeldin olisi kokemuksellaan pitänyt pestä Räikkösellä lattioita.
Heidi oli nopeampi aika-ajoissa 10-7, Kimi taas oli selvästi parempi esim. nopeimmissa kisakierroksissa. Joskus laskin että kun molemmat ajoivat kisan maaliin tai ainakin lähelle maalia, oli Kimi nopeampi jotain 7-2, joka tapauksessa erittäin selvästi. Kisavauhtia on toki vaikea mitata eikä pelkät nopeimmat kierrokset riitä. Taisi vaan Kimillä olla kisoissakin enemmän puristusta kuin Heidilla. En muista Heidin tehneet mitään erikoisia liikkeitä kisoissa, kun taas Kimi osoitti jo tuolloin erinomaista silmää kisojen ensimmäisillä kierroksilla (kuten yleensä kaikki parhaat tekevät) ja joitakin ohitusliikkeitä. Varsinkin Spassa Kimi oli yllättäen erinomainen, vaikka ei montaa kierrosta ehtinyt taitojaan esitelläkään.

Se, miksi McLaren palkkasi Kimin Heidin sijaan on sikälikin mielenkiintoista, että McLarenhan tiesi tarkkaan Heidin kyvyt, olihan hän ajanut heillä testikuskina pari vuotta 90-luvun lopussa ja heidän F3000-tallissakin.

Sivumennen sanoen ;) toivottavasti Heikille löytyy tallipaikka joko Sauberilta, Lotukselta tai Toro Rossolta. Buemi on ilmeisesti varmasti jatkamassa, toivottavasti Alguersuari ei, kaveri ole kovin hyvä mielestäni.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Ei se ole edes mikään ilmeisesti vaan varmasti.
Toro Rosso jatkaa luultavasti Alguersuarin kanssa/ottaa muun keltanokan.

Minusta STR:n agendaan on kuulunu just noi "uusia kuskeja kehiin" hommat RB:n ajattessa niitä "hyväksi todettuja".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslave ei tainnut puhua mitään nopeudesta. Toki Nick vei aika-ajot 10-7 mutta itse kisoissa Kimi oli hyvässä vauhdissa, kuten nykyäänkin. Enkä sanoisi, että Nick oli nopeampi.
En, puhuin tuloksista, koska niillähän se katsotaan kuka voitti (eikä silloin selitellä miksi tai miten). Nopeuden suhteen Nick ja Kimi olivat varsin tasapäisiä aika-ajojen ja nopeimpien kierrosten valossa, ellen väärin muista.
Ja pois aiheesta:
Webslavelle kysymys. Mitä eroa on sillä, että joku kuljettaja on sinun mielessä suosikkiasemassa ja toiselle se on fanituksen kohde? Eikö kyseessä ole enemmin käsite ero?
Esim. siten että haluaa fanituksen kohteen menestyvän paremmin kuin muut. Tai että haluaa fanituksen kohteelleen menestystä toisten kustannuksella. Että omaa pitää kehua ja pahimpia kilpailijoita haukkua. Että virheitä ei nähdä tai ne selitellään parhain päin. Että vika on aina vastapuolessa.

Riippuu fanituksen asteesta kuinka moni noista pätee. Ensimmäinen lienee kuitenkin se vähimmäisero. Mutta tämä siis on vain miten itse nuo erotan, ei mitään "virallista". Wikipedia näkyy määrittelevän faniuden näin (lihavointi minun):

Fani (engl. fan) on henkilö, joka ihailee tai arvostaa jotain ilmiötä, henkilöä, joukkuetta, tyylilajia tai kulttuurin aluetta voimakkuudella, joka ylittää tavanomaisen arvostuksen. Nimitys on lähtöisin englannin sanasta fanatic eli kiihkoilija.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös