Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9278
Heikki olisi voinut noilla rengastaktiikoilla aika korkealla, jos ajo olisi ollut samanlainen, mutta auton vauhti edes Toro Rosson/Williamsin tasoa. Ensimmäistä kertaa muuten joku uusista talleista voitti ajamalla jonkun vanhemman tallin kuskin. Toki Hülkenbergillä ylimääräisiä pysähdyksiä, mutta omaan tai tallin piikkiin niitä voi ottaa aika reilusti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki olisi voinut noilla rengastaktiikoilla aika korkealla, jos ajo olisi ollut samanlainen, mutta auton vauhti edes Toro Rosson/Williamsin tasoa. Ensimmäistä kertaa muuten joku uusista talleista voitti ajamalla jonkun vanhemman tallin kuskin. Toki Hülkenbergillä ylimääräisiä pysähdyksiä, mutta omaan tai tallin piikkiin niitä voi ottaa aika reilusti.
Lotuksen lehdistötiedotteen mukaan se oli Heikin oma valinta pysyä kisan alussa radalla kuivan kelin kumeilla, silloin kun useimmat muut vaihtoivat välikelin renkaisiin. On tosiaankin vahinko, ettei Lotuksen vauhti riitä hyödyntämään tällaisia onnistuneita strategiaratkaisuja. Vaan jospa se vauhti vielä paranee, kun kausi edistyy.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Formula ykkösten Aasian kierros on nyt takana ja F1-kausi 2010 on jo päässyt mukavasti vauhtiin, joten katsotanpa miten Heikki Kovalainen on toistaiseksi pärjäillyt Lotuksella tallikaveriinsa Jarno Trulliin verrattuna.

Bahrain
Aika-ajo: Trulli (20.) voitti Kovalaisen (21.), ero 0,461 sekuntia
Kilpailu: Kovalainen (15.) voitti Trullin (17.)

Australia
Aika-ajo: Kovalainen (19.) voitti Trullin (20.), ero 0,314 sekuntia
Kilpailu: Kovalainen (13.) voitti Trullin (jäi lähtöruutuun)

Malesia
Aika-ajo: Kovalainen (Q1: 17., Q2: 15.) voitti Trullin (18.), ero 0,009 sekuntia (Q1)
Kilpailu: Trulli (17.) voitti Kovalaisen (46 ajettua kierrosta, ei virallista sijoitusta)

Kiina
Aika-ajo: Trulli (20.) voitti Kovalaisen (21.), ero 0,121 sekuntia
Kilpailu: Kovalainen (14.) voitti Trullin (keskeytys)


Yhteenveto
Aika-ajot: Kovalainen 2 -- Trulli 2
Kilpailut: Kovalainen 3 -- Trulli 1


Kisoissa Lotuksen hydrauliikkaongelmat ovat haitanneet erityisesti Jarno Trullin suorituksia, joten todellista kisavääntöä Lotus-kuskien välillä ei olla oikeastaan vielä nähty. Aika-ajovauhdin osalta Heikki ja Jarno ovat olleet keskenään aika lailla tasaväkisiä. Koska Trullia pidetään taitavana aika-ajajana, joka saa autostaan kaiken mahdollisen vauhdin irti nimenomaan yhdellä kierroksella, niin Kovalaisen voi kai katsoa suoriutuneen kunnialla alkukauden aika-ajoissa. Heikki on myöskin todennut, että haluaa autoonsa erilaiset säädöt kuin tallikaverinsa, joten sikälikin Suomussalmen mies on pärjännyt omien ansioidensa varassa Mike Gascoynen luottokuljettajana tunnetun Trullin kanssa kisatessaan. Tallissa ollaan varmaankin suhteellisen tyytyväisiä Heikin esityksiin.

Lotuksen pitäisi ilmeisesti saada joskus alkukesän mittaan asennettua autoonsa oma hydrauliikkajärjestelmä, joka toivottavasti korjaa tallin alkutaivalta vaikeuttaneet hydrauliikkaongelmat. Kunhan Lotus pääsee ajamaan useampia kisoja ilman tekniikkaongelmia, niin sitten päästään lopulta katsomaan Lotus-kuskien keskinäinen paremmuus kisavauhdinkin osalta. Ja olisihan sekin tietty kivaa, jos Barcelonaan lupailtu iso aerodynamiikkapäivitys parantaisi Lotuksen vauhtia suhteessa muihin talleihin niin paljon, että Heikin vauhti riittäisi kisaamaan muidenkin kuin tallikaverin ja muiden uusien tallien kuskien kanssa. :)
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Heikki Kovalainen Lotuksella, ajaa varmasti ja maaliin joka kisan, saa näin merkittäviä testituloksia. Sen lisäksi peittoaa tallitoverinsa Trullin ja nousee Lotuksen ykköskuskiksi. Ottaa tällä kaudella ensimmäiset pisteet Lotukselle. Trullikin saattaa ottaa jokusen pisteen (ehkä) muiden kämmätessä. Kovalainen panostaa kovasti Lotukseen, josta tulee "hänen" tallinsa. Rakentaa näin imperiumin itselleen ja muutaman kauden päästä on saatu tehtyä Heikille sopiva auto jolloin taistellaan jo voitoista. Näin tulee käymään.
Kyllä oli Heikillä aivan oikea valinta "aloittaa ura alusta". :thumbup:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Toivottavasti Heikki muistaa olla juhlimatta nyt Vappuna. Aprillipilaan osallistuminen kun näytti aiheuttavan pahaa mieltä joillekin...:alppu:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Niin ikävältä kuin se kuulostaakin niin Lotus ei saa tällä kaudella pisteitä. Eikä ensi kaudellakaan. Ehkä ei koskaan enää. Ja nyt kun Lotus lopettaa, ehkä kesken ensi kautta, merkki katoaa formularadoilta ikuisiksi ajoiksi.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Niin ikävältä kuin se kuulostaakin niin Lotus ei saa tällä kaudella pisteitä. Eikä ensi kaudellakaan. Ehkä ei koskaan enää. Ja nyt kun Lotus lopettaa, ehkä kesken ensi kautta, merkki katoaa formularadoilta ikuisiksi ajoiksi.
Höpö höpö, nämä ikuisiksi ajoiksi löpinät on syytä unohtaa. Veikkaanpa että Brabham-nimikin tullaan vielä näkemään ykkösissä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Heikki Kovalainen Lotuksella, ajaa varmasti ja maaliin joka kisan, saa näin merkittäviä testituloksia. Sen lisäksi peittoaa tallitoverinsa Trullin ja nousee Lotuksen ykköskuskiksi. Ottaa tällä kaudella ensimmäiset pisteet Lotukselle. Trullikin saattaa ottaa jokusen pisteen (ehkä) muiden kämmätessä. Kovalainen panostaa kovasti Lotukseen, josta tulee "hänen" tallinsa. Rakentaa näin imperiumin itselleen ja muutaman kauden päästä on saatu tehtyä Heikille sopiva auto jolloin taistellaan jo voitoista. Näin tulee käymään.
:D
Kyllä oli Heikillä aivan oikea valinta "aloittaa ura alusta". :thumbup:
kunnon kuskien ei tarvitse koskaan f1-urallaan noin menetellä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
On tämä hiiri sitten etova otus. Ei tarvitse ihmetellä syytä sille, miksi Kovalainen (kova on aika hyvä läppä sukunimessä:D) sai Hamiltonilta kunnolla turpaan, kun katselee, että siellä se hiiri catwalkilla taas kävelee naisellisesti.

Kunnianhimoinen, määrätietoinen, itsekäs ja kylmähermoinen ovat adjektiivia, joita menestyneellä kuskilla on. Heikillä ei näitä ole, joten Lotus on kovikselle ihan sopiva paikka, ei ole paineita menestyä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
On tämä hiiri sitten etova otus. Ei tarvitse ihmetellä syytä sille, miksi Kovalainen (kova on aika hyvä läppä sukunimessä:D) sai Hamiltonilta kunnolla turpaan, kun katselee, että siellä se hiiri catwalkilla taas kävelee naisellisesti.

Kunnianhimoinen, määrätietoinen, itsekäs ja kylmähermoinen ovat adjektiivia, joita menestyneellä kuskilla on. Heikillä ei näitä ole, joten Lotus on kovikselle ihan sopiva paikka, ei ole paineita menestyä.
veit sanat suustani. voiko tuota paremmin enää kuvailla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kunnianhimoinen, määrätietoinen, itsekäs ja kylmähermoinen ovat adjektiivia, joita menestyneellä kuskilla on. Heikillä ei näitä ole, joten Lotus on kovikselle ihan sopiva paikka, ei ole paineita menestyä.
Arvuuttelen vain puhtaasti, mutta jotenkin mulla jäi tosiaan McLaren-ajoista sellainen fiilis, että Koviksella ei ollut mitkään kovat hermot vaan hermot olivat perunamuussia. Toivottavasti olen väärässä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
On tämä hiiri sitten etova otus.
Meinasin jo postata, että samaa mieltä, kun luulin sun puhuvan eräästä muusta hahmosta. Puhuitkin Heikistä, joten oon kyllä eri mieltä.

Heikki on kyllä yli keskitason kuski tuolla. Harvalla on ollut niin kovat tallikaverit viime aikoina kuin Heikillä, mutta silti on pystynyt hyvin laittamaan kampoihin. Sen verran pitäisi lajia seuranneen ihmisen ymmärtää, että ei Heikin ja Lewiksen välinen tulosero ole suoraan vedettävissä heidän todelliseksi tasoerokseen kuljettajina.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Heikki on kyllä yli keskitason kuski tuolla. Harvalla on ollut niin kovat tallikaverit viime aikoina kuin Heikillä, mutta silti on pystynyt hyvin laittamaan kampoihin. Sen verran pitäisi lajia seuranneen ihmisen ymmärtää, että ei Heikin ja Lewiksen välinen tulosero ole suoraan vedettävissä heidän todelliseksi tasoerokseen kuljettajina.
Varsinkin kun talli selvästi suosi Hamiltonia. Tällä kaudellahan tuollainen suosiminen ei edes ole mahdollista. Ja eihän Heikki ole muille tallikavereille hävinnytkään. Ja Lewis teki Alonsosta hermoraunion, jonka oli pakko järjestää tallipaikka itselleen Ferrarilta potkut saaneen Kimin tilalle...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Kunnianhimoinen, määrätietoinen, itsekäs ja kylmähermoinen ovat adjektiivia, joita menestyneellä kuskilla on. Heikillä ei näitä ole, joten Lotus on kovikselle ihan sopiva paikka, ei ole paineita menestyä.
Kotikatsomosta käsin esitetty kritiikki joidenkin kuskien oletetusta pehmeydestä on vain epämääräistä ja ympäripyöreää luulottelua. Jos samanlaista kritiikkiä esittäisivät kilpakumppanit, jotka ovat taistelleet Kovalaista vastaan radalla pyörä pyörää vasten, niin sitten kritiikki muuttuisi uskottavaksi. Mutta eihän kukaan F1-kuski ole Heikistä mitään tämänsuuntaista sanonut.

Kovalainen ei muuten pidä Alonson tai Hamiltonin aggressiiviseksi sanottua ajotyyliä mitenkään tavallisuudesta poikkeavan häikäilemättömänä, mikä kuvastanee Heikin omaa asennetta lähitaistelutilanteisiin radalla. Ja on kai siitä Heikinkin ärhäkkyydestä joskus tullut kilpakavereilta arvostelua, jos on pelti sattunut vähän kolisemaan ja hiilikuidun palat lentelemään. ;)

Lotuksen uusi tuleminen Lotus F1 Racingin muodossa on itse asiassa käynnistynyt varsin mukavasti, ottaen huomioon että Lotus sai uusista talleista vähiten aikaa valmistautua tähän kauteen. Barcelonaan on Lotukselle ennusteltu vauhdin paranemista, mutta odotellaan nyt kuitenkin vielä näkyykö vauhdin paraneminen puheiden lisäksi radallakin. Itse ainakin odotan, että Lotus saisi Barcelonassa ja Monacossa kurottua vakiintuneiden tallien etumatkaa pienemmäksi ja samalla jätettyä muut uudet tallit selvästi taakseen.

Gascoyne lupaili muistaakseni ennen kauden aloitusta Heikille pistesijoituksen tälle kaudelle, palkintopallisijoituksen ensi kaudelle ja osakilpailuvoiton sitä seuraavalle kaudelle. Jos asiat sujuvat Gascoynen kaavailujen mukaan, niin aika monella Heikin dissaajalla tulee vielä naama venähtämään. Sitä odotellessa. :alppu:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Kovalainen ei muuten pidä Alonson tai Hamiltonin aggressiiviseksi sanottua ajotyyliä mitenkään tavallisuudesta poikkeavan häikäilemättömänä, mikä kuvastanee Heikin omaa asennetta lähitaistelutilanteisiin radalla. Ja on kai siitä Heikinkin ärhäkkyydestä joskus tullut kilpakavereilta arvostelua, jos on pelti sattunut vähän kolisemaan ja hiilikuidun palat lentelemään. ;)
Eiköhän se niin mene, että jos jostain kuskista ei pidä ja haukkuu tätä vaikka hissukaksi, niin tämän ajaessa hiukan hyökkäävämmin ja jopa hiukan törmäillen, kyse on kuskin kateudesta muita vähemmän hissukoita kuljettajia kohtaan.

Jos taas joku ei-hissukka kuljettaja törmäilee ja lennättää pleksin paloja, kyse on piristävästä väriläiskästä, jollaisia pitäisi radalla olla enemmänkin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kun ollaan suomalaisella foorumilla, niin suomalaisten kuskien otteisiin kiinnitetään luonnollisesti paljon huomiota. Eräs asia, johon olen kiinnittänyt huomiota on samojen kirjoittajien mielipiteet Räikkösen ja Kovalaisen otteista.

Esimerkki: (nämä mielipiteet oletetaan olevan saman kirjoittajan näppäimistöstä)
Kovalainen ei pärjää -> paska kuski
Räikkönen ei pärjää -> talli suosii Massaa, auto rakennetaan vain Massaa ajatellen

Toki edellisessä esimerkissä tulee ottaa huomioon, että Räikkönen on vakiinnuttanut asemansa huippukuskina ja Kovalainen ei, mutta asiat eivät ole noin mustavalkoisia.

Samaa olen nähnyt myös toisin päin (= Räikkönen huono ja Heikki kärsii autosta yms.) ja yllättävän monet ovat kirjoittaneet puhtaasti tunnepohjalta. Ikään kuin omat mielipiteet ovat ennemminkin niin kuin asioiden toivotaan olevan eli lempikuljettajan ongelmat ovat tallista ja autosta johtuvia, ja inhokkikuski on vain huono ajamaan.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
Esimerkki: (nämä mielipiteet oletetaan olevan saman kirjoittajan näppäimistöstä)
Kovalainen ei pärjää -> paska kuski
Räikkönen ei pärjää -> talli suosii Massaa, auto rakennetaan vain Massaa ajatellen
Nyt Nipsuhuuli puhut asiaa. :thumbup: Luulin että olen ainoa joka näkee asiat vähän realistisemmassakin valossa.

Räikkösen häviämisen selittäminen silloin kuin hän Massalle hävisi, oli jotain aivan uskomatonta! Yllättävän moni asiallinenkin kirjoittaja suolsi sellaista soopaa, mitä lukiessa tunsi myötähäpeää kirjoittajaa kohtaan. Itseasiassa ajan kanssa oikein alkoi toivomaan Räikköselle huonoa menestystä (esim. 2007 jännitin Kimin mestaruuden puolesta täydet 100%), että nämä F1-Forumin tietyt mohikaanit vittuuntuisivat entisestään. Ketkään Alonson kannattajat, ketkään Massan kannattajat, tai edes ketkään Schumin kannattajat eivät ole yhtä järjettömästi suosikkiaan puolustanut.

Se myös että kun on puolileikillä sitten koittanut antaa näille Kimisteille vähän (provoa) takaisin, niin aletaan menemään jo niin henkilökohtaisuuksiin (vaikka kukaan ei minua tunne/tiedä) haukkumisessa, että jäähypenkki kutsuisi.

Minun mielestä
kiistaton fakta on se, että huipulla (eli toisinsanoen F1-luokassa olevat palkkaa saavat kuskit) erot ovat pieniä. Luulen että kun Kimi ja Heikki saisivat yhtä nopeat, itselleen sopivat autot, olisi heidän välinen ero hyvin pieni, ja päivästä riippuen kumminpäin tahansa.

Muistanko ihan väärin, että Heikki joutui testeissä vuonna 2006 käyttämänsä ajotyylin muuttamaan radikaalisti kaudelle 2007 sääntömuutosten takia?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös