Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24284
Sijainti
lappeen Ranta
Minun mielestä kiistaton fakta on se, että huipulla (eli toisinsanoen F1-luokassa olevat palkkaa saavat kuskit) erot ovat pieniä. Luulen että kun Kimi ja Heikki saisivat yhtä nopeat, itselleen sopivat autot, olisi heidän välinen ero hyvin pieni, ja päivästä riippuen kumminpäin tahansa.
Ja ne pienet erotkin aika pitkälti syntynevät siitä, kuinka helposti auto on säädettävissä kunkin kuljettajan ajotyylille sopiviksi. Varsinkin nykyään kun ei voida testata 24/7.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
Kunnianhimoinen, määrätietoinen, itsekäs ja kylmähermoinen ovat adjektiivia, joita menestyneellä kuskilla on. Heikillä ei näitä ole.

Ainakin kartingissa on. Anssi Kela sanoi ajettuaan kartingia Mika Salon ja Kovalaisen kanssa tyyliin jotenkin näin että tosi mukava tyyppi on Kovalainen mutta radalla se on täys k###pää:D
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
Kovalaisesta tulee yksi hyvä kartingkisa mieleen v.2001. Oli joku hyväntekeväisyys/kutsukilpailu Ranskassa. Siellä oli muuten myös Hamilton joka voitti oman lähtönsä. Kovalainen oli ottanu paalun ja johti viimeiseen kierrokseen asti ja ekassa mutkassa joutui rankalaiskuskin ohitetuksi.

Sitten mä nauroin katketakseni kun en pitkään aikaan oo nähny yhtä härskiä pakko voittaa tavalla tai toisella- manööveriä. ensin viimeisessä mutkassa täysillä päälle, sitten suoralla rinnalle ja yhtäkkiä Kovis runttas sen siinä suoralla johonkin pylvään tapaseen niin että se jäi vaan pyörimään siihen:D ja Kovis voitti

Ja kyse oli kuitenkin jostain täysin merkitsettömästä kisasta...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalaisella oli molempina McLaren-kausinaan ongelmia kisavauhdin ja renkaista huolehtimisen kanssa. Juuri ennen tämän kauden alkua Heikki kertoi yrittävänsä parantaa mainettaan kelvollisena aika-ajajana mutta kelvottomana kisakuskina parantamalla kilpailuvauhtiaan.

Yhdensuuntaisesti näiden aiempien kommenttien kanssa, Heikki on nyt kertonut työskennelleensä aktiivisesti kisavauhtinsa parantamiseksi:
[url=http://www.heikkikovalainen.com/news/148-shanghai-review-and-barcelona-preview.html]Heikki Kovalainen[/url] sanoi:
I think I have managed to work on my technique over this season and some tyre problems that I had before have not been an issue anymore. I have found a good balance in the car as well to be able to drive the way I like it and it's worked really well.
Kovalainen on siis ollut tällä kaudella tyytyväinen Lotus-autonsa käyttäytymiseen, mikä viittaisi siihen suuntaan että Lotuksella kuunnellaan Heikin palautetta auton kehittämisessä.

Jarno Trulli on varmaankin edelleen Lotuksen ykköskuski (=Gascoynen suosikki), mutta Heikin ajoesitykset ovat jo tähän mennessäkin horjuttaneet Jarnon asemaa tallin johtajakuskina ihan mukavasti. Jos Heikki pärjää tällä kaudella selkeästi paremmin kuin Jarno, niin ensi kaudella Heikki saattaa hyvinkin olla Lotuksen ykköskuski.

Näin suomalaisen kotisohvalta seuraajan näkökulmasta olisi hienoa nähdä todella tiukkaa taistelua loppukauden kilpailuissa Heikin ja Jarnon välillä -- Heikin tietysti voittaessa Jarnon niukasti. :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ketkään Alonson kannattajat, ketkään Massan kannattajat, tai edes ketkään Schumin kannattajat eivät ole yhtä järjettömästi suosikkiaan puolustanut.
Salli mun nauraa. Ketkään muut kuin Schumin ja Alonson kannattajat eivät yhtä dogmaattisesti kieltäydy ylipäätään keskustelemasta suosikkiensa saavutuksista muusta kuin siitä lähtökohdasta, että oma suosikki on ehdottomasti paras.

Ollaan täysin haluttomia käymään sitä peräämääsi asiallista keskustelua siitä, miten ehdottoman ykköskuskin asema ja yhden kuljettajan menestyksen ympärille rakennettu talli ovat kenties saattaneer jossakin määrin edesauttaa tuon menestyksen saavuttamista. Asiallisinta vastausretoriikkaa mitä tähän kysymyslinjaan tulee on. "No totta kai sen ympärille kannattaa talli rakentaa kun se on paras."

Älyttömintä on se, että näiden kahden kuljettajan kannattajat tuntuvat vielä paljolti uskovan miesten ympärille rakennetun mytologian, jossa kuljettajille annetaan sellaisiakin ansioita, jotka eivät kuljettajille kuulu. On ihan fiksujakin lajia pitkään seuranneita hahmoja, jotka tuntuvat uskovan, että Schumi oli se, joka Ross Brawnin ja Rory Byrnen Ferrarille palkkasi.

Se, että Kimi alkoi häviämään Massalle aiheutti kyllä aikamoisen selittelyryöpyn. Näkisin kyllä tämän johtuneen ennenkaikkea siitä, että Massan aiempi suorituskyky ei antanut viitteitä siihen, että hän yhtäkkiä kykeneekin haastamaan Kimin. Ja samaan aikaan kuin Massan ei-odotettu tasonnousu tapahtui Kimin suorituskyky tuntui laskeneen. On ihan luonnollista, että tämä aiheutti spekulaatiota.

Ai, tämä on Heikin ketju. Justjust.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistanko ihan väärin, että Heikki joutui testeissä vuonna 2006 käyttämänsä ajotyylin muuttamaan radikaalisti kaudelle 2007 sääntömuutosten takia?
Et, pääsyy oli sääntöjen pakottama rengasmerkin vaihtuminen. Renault'n aerodynamiikka meni vinksin vonksin eri renkaiden kanssa, ja lisäksi Bridgestonet olivat pito-ominaisuuksiltaankin vähän erityyppiset. 2006 autolla Kovalainen oli ajanut erittäin aggressiivisesti, mutta 2007 autolle tyyli osoittautui liian rajuksi ja alkukauden Heikki olikin aika pihalla. Aerodynamiikan ongelmat veivät pidon etupäästä ja Sepangin aika-ajoista tuolta vuodelta on jäänyt mieleen se, kuinka autoa täytyi ohjata kaasulla nopeissa mutkissa, jotta sen ylipäätään sai kääntymään.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
Nyt
Luulen että kun Kimi ja Heikki saisivat yhtä nopeat, itselleen sopivat autot, olisi heidän välinen ero hyvin pieni, ja päivästä riippuen kumminpäin tahansa.
Luulen että Kimi voittaisi 9 kertaa kymmenestä noin 2-4 kymmenyksen erolla.:)

Kimi on kuitenkin maailmanmestaritason kuljettaja ja raa´alta nopeudeltaan yksi
kaikkien aikojen nopeimmista ja Heikki on "vain" hyvää keskitasoa ykkösissä niin kyllä se erottaa nämä kaksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Olisi tosiaankin mielenkiintoista nähdä Kimin ja Heikin kisaavan yhtä nopeilla, itselleen sopivilla autoilla. Veikkaan, että aika tasaista tulisi olemaan. ;)

En kyllä oikein ymmärrä, miksi monet fanit asettavat Kimin ja Heikin niin kovasti vastakkain. Suomalaiskuskit itse tuntuvat tulevan mainiosti juttuun keskenään ja molemmilla tuntuu myös olevan mieltymys rata-autoilun lisäksi rallin suuntaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulen että Kimi voittaisi 9 kertaa kymmenestä noin 2-4 kymmenyksen erolla.:)
Ja kisassahan tuo tarkoittaisi, että eroa ei ole lainkaan, vaan ihan peräkkäin tulisivat maaliin. :D

Aika-ajossa en tuollaiseen eroon usko, jos molemmilla on tasaveroinen ja itselleen sopiva auto. Pidän Kovalaista mahdollisesti jopa Kimiä parempana aika-ajajana. Minähän ennustin, ettei Buttonin ja Lewisinkään välillä tule yleensä olemaan edes kahta kymmenystä. Erot kuskien "raa'an nopeuden" välillä ovat mielestäni kuviteltuja pienempiä ja syntyneet isommat erot johtuvat yleensä muusta. Alkukauden aika-ajot ovat olleet sen verran erikoisia, ettei tuota McLaren-vertailua oikein ole voinut tehdä, mutta odotettua Lewisin ylivoimaa ei ainakaan ole nähty.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1024
Sijainti
Helsinki
Ja kisassahan tuo tarkoittaisi, että eroa ei ole lainkaan, vaan ihan peräkkäin tulisivat maaliin. :D

Aika-ajossa en tuollaiseen eroon usko, jos molemmilla on tasaveroinen ja itselleen sopiva auto. Pidän Kovalaista mahdollisesti jopa Kimiä parempana aika-ajajana. Minähän ennustin, ettei Buttonin ja Lewisinkään välillä tule yleensä olemaan edes kahta kymmenystä. Erot kuskien "raa'an nopeuden" välillä ovat mielestäni kuviteltuja pienempiä ja syntyneet isommat erot johtuvat yleensä muusta. Alkukauden aika-ajot ovat olleet sen verran erikoisia, ettei tuota McLaren-vertailua oikein ole voinut tehdä, mutta odotettua Lewisin ylivoimaa ei ainakaan ole nähty.
Totta mutta tosiaan kisat ovat olleet niin sateen parantamia että todelliset voimasuhteet ovat vielä pieni arvoitus. JOtenkin, ainakin itse, olen kyllä näkevinäni että Hamilton on, kaikesta huolimatta, oikeasti aivan selkeästi Buttonia parempi kuski. No se jää nähtäväksi. Ja mitä tulee Heikkiin, kausihan on alkanut hänen kannaltaan varsin hyvin, vaikka hän ei oikeasti ole Trullia jättänyt yhtään varjoonsa, tilanne vain näyttää siltä.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1024
Sijainti
Helsinki
Meinasin jo postata, että samaa mieltä, kun luulin sun puhuvan eräästä muusta hahmosta. Puhuitkin Heikistä, joten oon kyllä eri mieltä.

Heikki on kyllä yli keskitason kuski tuolla. Harvalla on ollut niin kovat tallikaverit viime aikoina kuin Heikillä, mutta silti on pystynyt hyvin laittamaan kampoihin. Sen verran pitäisi lajia seuranneen ihmisen ymmärtää, että ei Heikin ja Lewiksen välinen tulosero ole suoraan vedettävissä heidän todelliseksi tasoerokseen kuljettajina.
No jaa, Heikki hävisi Hamiltonille niin pahasti kuin hävitä voi. Mäkiltä Lotukselle kertoo sen oleellisen siitä miten hyvin hän kampoihin laittoi. Silti olen kanssasi samaa mieltä siitä etteivät tulokset aina ole verrannollisia kuljettajien todellisiin taitoihin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kaudella 2008 Heikki Kovalainen ajoi enimmäkseen varsin kelvollisesti, vaikka renkaiden ennenaikainen kuluminen heikensikin Heikin vauhtia useassa kisassa. Tulihan Heikille sentään yksi ensimmäinen sija, yksi toinen sija ja yksi kolmas sija. Kauden ensimmäisessä ja kolmannessa kisassa Kovalainen nappasi nimiinsä kilpailun nopeimman kierrosajan. Kauden kokonaispisteissä Heikin saldoa heikentävät hänen autoaan vaivanneet lukuisat tekniset ongelmat, joita tallikaveri Lewisin autoon ei syystä tai toisesta osunut kaudella 2008. McLarenilla palkattiin Heikki seuraavallekin kaudelle, koska tallissa tiedettiin varsin hyvin, ettei Kovalainen saanut tasavertaista kalustoa tai strategioita pystyäkseen taistelemaan oikeasti Hamiltonin kanssa. Veikkaan, että Heikille lupailtiin tasavertaista kohtelua seuraavalle kaudelle, kunhan McLaren (Hamilton) vaan ensin sai tilaisuuden voittaa tallin himoitsema kuljettajien maailmanmestaruus.

Kaudella 2009 McLaren-kuskit saivat todellakin selvästi tasavertaisemman kohtelun kuin 2008. Siksi olikin iso pettymys, kun McLaren-auto oli alkukaudesta hidas ja vaikea ajettava. Erityisesti Heikin hyppysissä McLaren ei tuntunut pysyvän laisinkaan ja keskeytyksiä tuli ihan liikaa. (No, keskeytys Barcelonan osakilpailussa sentään johtui teknisestä viasta autossa.) Ja kun McLarenin auto muuttui nopeammaksi kauden puolivälissä, niin Lewisin kisavauhti oli huikeasti Heikin vauhtia parempaa. Heikki kyllä paiski insinööriensä kanssa töitä hullun lailla parantaakseen kisavauhtiaan, mutta mitään kellolla mitattavaa tulosta tästä työstä ei näyttänyt syntyvän.

Heikki itse on väittänyt, että hän sai kuin saikin parannettua kisavauhtiaan jonkin verran kauden pariin viimeiseen kisaan. Valitettavasti toiseksi viimeisen kisan aika-ajossa Heikki ei onnistunut saamaan hyvää lähtöruutua ja juuttui kisassa hitaampien taakse. Kauden 2009 viimeisessä kisassa taas KERS hajosi Heikin autosta, joten vauhti ei ymmärrettävästi ollut yhtä hyvää kuin mitä se olisi ollut täysin toimintakykyisessä autossa.

Kovalaista pidetään energisenä ja hyväntuulisena kaverina, mutta kauden 2009 lopulla Suomussalmen mies näytti usein julkisuuteenkin hapanta naamaa. Potkut McLarenilta häämöttivät edessä, mutta ilmeisesti Heikille oli lupailtu, että voitto muutamasta osakilpailusta riittäisi turvaamaan hänelle jatkopaikan McLarenilla. Tällaiset lupaukset ainakin selittäisivät Heikin toistuvat "paalulta voittoon"-kommentit. Eli jos talli kerran vaatii Heikiltä voittoja, niin niitähän Heikin pitää tallille antaa. Ja paalupaikalta käsin on tietysti parhaat mahdollisuudet voittaa, koska monissa kilpailuissa on nykyään todella vaikeaa ohittaa.

No, paalupaikkoja tai voittoja ei sitten kaudella 2009 osunut Heikin kohdalle, joten Heikki sai kuin saikin potkut McLarenilta. Myöhemmin Heikki on kertonut, ettei ole koskaan elämässään ollut niin väsynyt ja tyhjäksi kulutettu kuin kauden 2009 päätyttyä. Kovalainen oli käyttänyt kaiken energiansa kauden lopulla yrittäessään parantaa kisavauhtiaan, mutta tuloksena oli silti epäonnistuminen ja potkut huipputallista. Muistelen lukeneeni jostain, että Heikki matkasi kauden päätyttyä naisystävänsä kanssa Amerikkaan kuukauden mittaiselle lomalle.

Mutta hyvää miestä ei voi masentaa kovin pitkäksi aikaa. Vuoden 2009 lopulla Heikki neuvotteli omin nokkinensa itselleen diilin aloittelevan malesialaisen Lotus F1 Racing-tallin kisakuskina, ja ainakin toistaiseksi tämä Heikin nollapisteestä startannut uuden F1-uran alku on sujunut ihan lupaavasti. Lotuksen tavoitteena on kehittyä kolmen vuoden kuluessa kilpailukykyiseksi huipputalliksi, mutta toistaiseksi uudet tallit ovat lähinnä pitäneet omaa keskinäistä kilpailuaan häntäpäässä, sekuntikaupalla muita talleja jäljessä. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, siivittävätkö Lotuksen päivitysosat Barcelonan osakilpailussa tallia yhtään lähemmäksi sen pitkän tähtäimen tavoitetta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ollaan täysin haluttomia käymään sitä peräämääsi asiallista keskustelua siitä, miten ehdottoman ykköskuskin asema ja yhden kuljettajan menestyksen ympärille rakennettu talli ovat kenties saattaneer jossakin määrin edesauttaa tuon menestyksen saavuttamista.
Niin, tämä onkin merkillinen asia. Itse kun taas tiedostan asian hyvinkin voimakkaasti. Enkä vain F1-kuskien suhteen, vaan omassa elämässäni. En koskaan halua mitään helpotuksia, pikemminkin lisähaasteita, koska tiedän että kaikki helpotukset ovat aina suoraan omista ansioista pois. Itse asiassa jos jotain helpotuksia tai etuisuuksia saa, voidaan jopa väittää ettei silloin tehtyjä suorituksia voida edes vertailla muiden kanssa, ne ovat tavallaan devalvoituja ja melko arvottomia. Näin omissa kirjoissani. F1-asioissa se tarkoittaa mm. sitä, että ykköskuskina hankitut voitot ja mestaruudet ovat AINA JA KAIKISSA TAPAUKSISSA alinta kastia, eikä liuta niitä vastaa YHTÄKÄÄN tasavertaisissa asemissa hankittua vastaan.

Kyse on tästä: helpotusten kanssa paras suoritus (voitto/mestaruus) on korkeintaan B-luokkaa, kun taas tasavertaisissa asemissa A-luokkaa. Vaikka sinulla olisi kuinka monta B-luokan tulosta, ei sinulla silti ole yhtään A-luokan tulosta. Niinpä olet kaikkien niiden alapuolella jolla on yksikin A-luokan tulos.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
Calvin puhuu täyttä asiaa. Samaa mieltä!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Kilpailullisesti jep, mutta tiimillä on syynsäkin suosia toista. Ainakin monesti se on paremmaksi katsottu potentiaali. Sennaa ja Prostiakin lienee suosittu aikanaan jossain vaiheessa uriaan... Eli itse arvostan tuloksia, vaikka uskonkin että esim. Barrichellon taso oli lähempänä Schumin tasoa, kuin mitä tulokset kertovat. Sama Heikin kohdalla vertailussa Hamiltoniin. Sellaista on F1 toisinaan :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No no tuossa kyllä otettava huomioon sellainenkin pointti, ettei sitä ns ykköskuski asemaa saa ellei taidoillaan ensin osoita ansainneensa moista.

Lewis sen teki jopa Alonsoa vastaan ja siitäkös Fernando veti herneet nenään.

Heikki ei valitettavasti misään vaiheessa McLarenilla ansainnut ykköskuskin tai oikeastaan edes tasavertaista asemaa. Oliko siihen sitten realistisia mahdollisuuksia? Luultavasti Ronin mission aikana ei.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
No no tuossa kyllä otettava huomioon sellainenkin pointti, ettei sitä ns ykköskuski asemaa saa ellei taidoillaan ensin osoita ansainneensa moista.

Lewis sen teki jopa Alonsoa vastaan ja siitäkös Fernando veti herneet nenään.
Eikös Lewis ja Alonso saaneet tasavertaisen kohtelun:confused: Alonso veti herneet nenään kun luuli saavansa ylipäällikön aseman ja etuoikeutetun primadonnan kohtelun.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4209
Alonso veti herneet nenään kun luuli saavansa ylipäällikön aseman ja etuoikeutetun primadonnan kohtelun.
Ei nyt liika kärjistetä.

Alonso (tai kukaan mukaan) olisi tuskin odottanut että parikymppinen rookie tulisi haastamaan hänet mestaruustaistossa. Luultavasti odotti Hamiltonin noudattavan Fisichellan kaavaa, eli ei olevan niin nopea, että söisi häneltä pisteitä. Ja tämän kaiken taustalta Kimi sitten tuli, ja vei tyylillä potin. Kävihän se niinkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki ei valitettavasti misään vaiheessa McLarenilla ansainnut ykköskuskin tai oikeastaan edes tasavertaista asemaa.
Heikkihän avasi itse asiassa ensimmäisen kautensa McLarenilla vahvemmin kuin mitä monet enää Heikin katastrofikauden 2009 jälkeen muistavat. Formulakiertueen palatessa kaukomaiden kisoista Eurooppaan 2008 Kovalainen ja Hamilton olivat tasapisteissä. Vähän paremmalla onnella Heikillä olisi tässä vaiheessa voinut olla tallikaveriaan enemmänkin pisteitä -- kauden avauskisassa Australiassahan Heikki joutui tekemään toisen varikkokäyntinsä turva-auton aikana ja putosi näin koko joukon hännille, mutta nousi vielä viidennelle sijalle (Hamiltonin voittaessa).

Euroopan kisoissa onni kääntyi Heikin osalta vieläkin huonompaan suuntaan. Barcelonassa Heikin autosta hajosi rengas ja kisa päättyi rengasvalliin. Turkissa taistelu Kimin kanssa johti Kovalaisen rengasrikkoon ja sitä myötä huonoon sijoitukseen. Monacossa Heikki joutui lähtemään kisaan varikonportilta muiden takaa, kun McLaren-auton viallinen ratti jouduttiin vaihtamaan juuri ennen kisaa.

Näissä kauden 2008 kuudessa ensimmäisessä kisassa Heikki pärjäsi aika-ajoissa ja kisavauhdissakin ihan hyvin tallikaveriinsa verrattuna, vaikka piste-ero kasvoikin Hamiltonin eduksi koko ajan Barcelonasta alkaen. Seitsemännessä kisassa Kanadassa sitten kävi ilmi, että Heikin ajotyyli kuluttaa renkaita ennen aikojaan, niin että kolmen tai neljän kierroksen jälkeen pito renkaista oli kadonnut. Siitä eteenpäin Hamiltonin kisavauhti oli selvästi Kovalaista parempi loppukaudella 2008.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1125
Kovalainen tais tippua yleensä Hamiltonin vauhdista heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös