Kaudella 2008 Heikki Kovalainen ajoi enimmäkseen varsin kelvollisesti, vaikka renkaiden ennenaikainen kuluminen heikensikin Heikin vauhtia useassa kisassa. Tulihan Heikille sentään yksi ensimmäinen sija, yksi toinen sija ja yksi kolmas sija. Kauden ensimmäisessä ja kolmannessa kisassa Kovalainen nappasi nimiinsä kilpailun nopeimman kierrosajan. Kauden kokonaispisteissä Heikin saldoa heikentävät hänen autoaan vaivanneet lukuisat tekniset ongelmat, joita tallikaveri Lewisin autoon ei syystä tai toisesta osunut kaudella 2008. McLarenilla palkattiin Heikki seuraavallekin kaudelle, koska tallissa tiedettiin varsin hyvin, ettei Kovalainen saanut tasavertaista kalustoa tai strategioita pystyäkseen taistelemaan oikeasti Hamiltonin kanssa. Veikkaan, että Heikille lupailtiin tasavertaista kohtelua seuraavalle kaudelle, kunhan McLaren (Hamilton) vaan ensin sai tilaisuuden voittaa tallin himoitsema kuljettajien maailmanmestaruus.
Kaudella 2009 McLaren-kuskit saivat todellakin selvästi tasavertaisemman kohtelun kuin 2008. Siksi olikin iso pettymys, kun McLaren-auto oli alkukaudesta hidas ja vaikea ajettava. Erityisesti Heikin hyppysissä McLaren ei tuntunut pysyvän laisinkaan ja keskeytyksiä tuli ihan liikaa. (No, keskeytys Barcelonan osakilpailussa sentään johtui teknisestä viasta autossa.) Ja kun McLarenin auto muuttui nopeammaksi kauden puolivälissä, niin Lewisin kisavauhti oli huikeasti Heikin vauhtia parempaa. Heikki kyllä paiski insinööriensä kanssa töitä hullun lailla parantaakseen kisavauhtiaan, mutta mitään kellolla mitattavaa tulosta tästä työstä ei näyttänyt syntyvän.
Heikki itse on väittänyt, että hän sai kuin saikin parannettua kisavauhtiaan jonkin verran kauden pariin viimeiseen kisaan. Valitettavasti toiseksi viimeisen kisan aika-ajossa Heikki ei onnistunut saamaan hyvää lähtöruutua ja juuttui kisassa hitaampien taakse. Kauden 2009 viimeisessä kisassa taas KERS hajosi Heikin autosta, joten vauhti ei ymmärrettävästi ollut yhtä hyvää kuin mitä se olisi ollut täysin toimintakykyisessä autossa.
Kovalaista pidetään energisenä ja hyväntuulisena kaverina, mutta kauden 2009 lopulla Suomussalmen mies näytti usein julkisuuteenkin hapanta naamaa. Potkut McLarenilta häämöttivät edessä, mutta ilmeisesti Heikille oli lupailtu, että voitto muutamasta osakilpailusta riittäisi turvaamaan hänelle jatkopaikan McLarenilla. Tällaiset lupaukset ainakin selittäisivät Heikin toistuvat "paalulta voittoon"-kommentit. Eli jos talli kerran vaatii Heikiltä voittoja, niin niitähän Heikin pitää tallille antaa. Ja paalupaikalta käsin on tietysti parhaat mahdollisuudet voittaa, koska monissa kilpailuissa on nykyään todella vaikeaa ohittaa.
No, paalupaikkoja tai voittoja ei sitten kaudella 2009 osunut Heikin kohdalle, joten Heikki sai kuin saikin potkut McLarenilta. Myöhemmin Heikki on kertonut, ettei ole koskaan elämässään ollut niin väsynyt ja tyhjäksi kulutettu kuin kauden 2009 päätyttyä. Kovalainen oli käyttänyt kaiken energiansa kauden lopulla yrittäessään parantaa kisavauhtiaan, mutta tuloksena oli silti epäonnistuminen ja potkut huipputallista. Muistelen lukeneeni jostain, että Heikki matkasi kauden päätyttyä naisystävänsä kanssa Amerikkaan kuukauden mittaiselle lomalle.
Mutta hyvää miestä ei voi masentaa kovin pitkäksi aikaa. Vuoden 2009 lopulla Heikki neuvotteli omin nokkinensa itselleen diilin aloittelevan malesialaisen Lotus F1 Racing-tallin kisakuskina, ja ainakin toistaiseksi tämä Heikin nollapisteestä startannut uuden F1-uran alku on sujunut ihan lupaavasti. Lotuksen tavoitteena on kehittyä kolmen vuoden kuluessa kilpailukykyiseksi huipputalliksi, mutta toistaiseksi uudet tallit ovat lähinnä pitäneet omaa keskinäistä kilpailuaan häntäpäässä, sekuntikaupalla muita talleja jäljessä. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, siivittävätkö Lotuksen päivitysosat Barcelonan osakilpailussa tallia yhtään lähemmäksi sen pitkän tähtäimen tavoitetta.