Kakenstain
Wololo
- Liittynyt
- 1.4.2009
- Viestit
- 649
Onnea Kovikselle!
Ottajia Kovalaisella on vuosien varrella ollut ihan mukava määrä, Minardi kytkökset hyvin muistankin (ihme ettei Briatore Kovalaista Minardille laittanut sillä lähes kaikki muut hänen managerikuskit olivat aloittaneet uran juuri kyseisessä tallissa) mutta Williams kytkökset ovat ainakin itseltäni hieman takavasemmalle jääneet.Briatore blokkasi Kovalaiselta kaksi F1-tallipaikkaa
Heikki Kovalainen formula 1 -kilpaura käynnistyi Australiassa 2007. Yhtä hyvin se olisi voinut alkaa samassa paikassa Melbournessa jo kolme vuotta aiemmin 2004 Minardin kuljettajana – tai 2005 Williamsilla.
Molemmilla kerroilla tarjoutuneesta tilaisuudesta innostuneen kainuulaislupauksen toiveet torjui hänen managerinaan toiminut Flavio Briatore, jolla oli Kovalaisen varalle omat suunnitelmansa.
Kovalainen sijoittui kaudella 2003 toiseksi Nissan World Series -sarjassa ranskalaisen Franck Montagnyn jälkeen. Silloin syksyllä hän pääsi ensimmäiseen F1-testiinsä ensin Renaultilla Barcelonassa ja sitten Minardilla Vallelungan radalla Rooman kainalossa.
Tismalleen samoihin testeihin osallistui myös toinen Renaultin suojatti argentiinalainen Jose Maria Lopez, jonka F1-uran piti aueta tänä vuonna kuolleena syntyneessä US F1- tallissa.
– Tuolloin Lopez oli kovaa valuuttaa Renaultilla, mutta olin häntä selkeästi nopeampi kummassakin testissä. Minardin omistaja Paul Stoddart olisi tarjonnut saman tien tallipaikkaa minulle, olin heti valmis, mutta silloinen managementtini oli eri mieltä ja se jäi siihen, Kovalainen kertoi.
Minardille päätyivät tuolloin Gianmaria Bruni ja Zsolt Baumgartner.
Seuraavalla kaudella Kovalainen voitti Nissanin mestaruuden ja hän katkaisi siihen asti jatkuneen rallikuskien voittoketjun Mestarien kisassa Pariisissa päihittämällä ensin Michael Schumacherin ja sitten finaalissa Sebastien Loebin.
Kuinka ollakaan Frank Williams kutsui suomalaistähden Groven tehtaalle, missä hän tapasi Sir Frankin lisäksi myös Patrick Headin ja teknisen johtajan Sam Michaelin. Williamsin kaavailut Kovalaisen palkkaamisesta torpedoi kuitenkin taas Briatore, joka halusi kouluttaa kuljettajaansa ensin GP2-sarjassa 2005.
Williamsin paikat menivät Mark Webberille ja Nick Heidfeldille.
Testikilometrit
kisakilometreinä
– Tietysti olin pettynyt kummallakin kerralla, kun olisi ollut mahdollisuus päästä ajamaan F1-tasolle. Siinä vaiheessa mentiin managementin ehdoilla ja he päättivät, mitä tehdään. Niin etenin Nissan-sarjasta GP2:n kautta vuodeksi Renaultin testikuskiksi ja siitä F1-kisoihin.
– Ihan yhtä hyvin olisin voinut aloittaa silloin paljon aiemminkin. Sain kyllä ajaa 45000 kilometriä F1-testejä, mutta kuitenkin ne olivat vain testiajoja. Jos olisin päässyt kisaruutuun jo 2004, olisin siinä vaiheessa ajanut jo saman verran kisoissa.
– Olisi ollut hyvä lähteä siitä heti Minardille, kun kerran pyydettiin, vaikka kokemusta ei ollutkaan.
Kovalaisen debyytti tuli näin kolme vuotta myöhemmin.
– Näyttihän se hyvältä, kun Renault voitti kisoja ja mestaruuksia, mutta sitten se ensimmäinen notkahdus tuli juuri 2007. Meillä oli huono auto, eivätkä ne suunnitelmat stemmanneetkaan minun kannaltani, Kovalainen huokaisi Turun Sanomien haastattelussa.
Ei uutisia
Malesiasta
Tällä viikolla on Malesiasta odotettu uutista Kovalaisen ensi kauden kilpatallin virallisesta nimestä.
Syystä tai toisesta päätöstä Team Lotus -nimen käyttöoikeudesta Tony Fernandesin johtamalle kilpatallille ei toistaiseksi ole tehty. Vastapuolella Lotus Carsin Dany Bahar on esittänyt oman kantansa nimikiistaan ja ratkaisua mietitään edelleen.
Kovalaisen ja Jarno Trullin sopimukset ensi vuodeksi on laadittu nimenomaan ajamisesta Team Lotuksella.
Turun Sanomat
Williams-paikalle Briatore näyttää junailleen Heikin sijasta toisen suojattinsa Mark Webberin. Lieneekö jompi kumpi parista Bruni & Baumgartner ollut myös Briatoren tallissa?Ottajia Kovalaisella on vuosien varrella ollut ihan mukava määrä, Minardi kytkökset hyvin muistankin (ihme ettei Briatore Kovalaista Minardille laittanut sillä lähes kaikki muut hänen managerikuskit olivat aloittaneet uran juuri kyseisessä tallissa) mutta Williams kytkökset ovat ainakin itseltäni hieman takavasemmalle jääneet.
Ei äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä Fernandesin F1-tallin kannalta, jos Malesiassa mietiskellään Dany Baharin ehdotuksia. Toivotaan kuitenkin, että Lotus julkistaisi Renaultin moottorisopimuksensa viikon päästä Brasiliassa. Moottorisopimuksen väitetään jumiutuneen Team Lotus -nimikiistan takia, joten moottoreita koskeva julkistus vihjasi myös nimikiistan olevan ratkeamassa.Syystä tai toisesta päätöstä Team Lotus -nimen käyttöoikeudesta Tony Fernandesin johtamalle kilpatallille ei toistaiseksi ole tehty. Vastapuolella Lotus Carsin Dany Bahar on esittänyt oman kantansa nimikiistaan ja ratkaisua mietitään edelleen.
Briatore:han yritti saada Webberiä Rellulle mutta hän menikin omasta tahdostaan Williamsille (luullen että BMW jatkaisi moottorikumppanina), Bruni ja Baumgartner eivät ole koskaan olleet Briatoren manageri tallissa.Williams-paikalle Briatore näyttää junailleen Heikin sijasta toisen suojattinsa Mark Webberin. Lieneekö jompi kumpi parista Bruni & Baumgartner ollut myös Briatoren tallissa?
Loistavuutta! Toivottavasti saadaan taas Nations cupiin Suomelle joukkue, ettei käy niin kuin 2008. Saksan ratakin on kuulemma leveämpi kuin edellisten vuosien radat, eli hienompaa menoa saattaa olla luvassa.Turun Sanomat kertoo Heikki Kovalaisen osallistuvan tänä vuonna Mestarien kisaan, jonka Heikki voitti vuonna 2004.