Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikki Kovalainen jäi Korean GP:n aika-ajoissa tallikaverinsa ja Virginin Timo Glockin taakse. Eroa Trulliin syntyi 1,247 sekuntia kierroksen matkalla.

Kovalaisen meriselityksenä oli pari pyörähdystä radan ulkopuolella, joiden seurauksena renkaat eivät olleet parhaassa iskussa hänen nopeimmilla kierroksillaan. Kovalainen epäili myös moottorissaan olevan jotain vikaa, mistä johtuen suoranopeudet eivät olleet tallikaverin tasolla. Oskari Saari arveli twitterissä Lotuksen vaihtavan Kovalaisen moottorin toiseen, jo aiemmin käytössä olleeseen voimanlähteeseen ennen kilpailua.

Heikki itse kirjoittaa twitterissä, että ongelmat on nyt korjattu ja kisassa taistellaan taas.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Heikki kasvanu kuljettajana mielestäni tällä kaudella melkosesti, tasasta ajoa verrattuna aikaisempiin vuosiin ja selvästi keskittyy hommaansa. Tyhmiä ovat Renaultilla jos eivät ota kuskiksi Petrovin tilalle. :confused:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14275
Heikillä on nyt hyvä alusta missä kehittyä. Rellu toki olisi pisteiden kannalta parempi paikka, mutta riski jäädä Kubican jalkoihin on suuri. Lisäksi Kubicalla on eräänlainen ykköskuskiasema. Petrovin ainoa veto ellei jotain todella ihmeellistä tapahdu kahdessa viimeisessä kisassa tulee olemaan tallipelissä vain Venäjän isot sponsorit joilta kyllä riittää rahaa pumpattavaksi vaikka esimerkkejä historiasta on miten ennenkin isoista summista on kieltäydytty. Muuan Alboreto olisi aikoinaan päässyt Benettonille 24 miljoonan markan summalla mutta Flavio kielsi ja otti JJ:n. Kohtalo päätti sen harmittavasti liian aikaisin. Heikille paikka Rellulla olisi kuitenkin hyvä juttu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Petrov kyllä rikkoo autoja kunnolla, niiden tuhojen korjauksiin menee venäläissponssien rahoista aika nivaska. Samalla tallin sijoitusten tuomista palkintorahoista hupenee aika paljon Petrovin sijoituksilla.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ja onko se nyt edes hyväksi tallin / valmistajan maineelle jos tietyn merkkinen auto on jatkuvasti listojen loppupäässä / radan seinässä. Ei mielestäni kovin pitkäkestoinen näkemys jos otetaan joka kaudeksi uusi kuski ja rahasumma ja homma jatkuu taas vuodenvaihteessa alusta.

Jos mietitään, että Petrovin tilalle ois tyrkyllä huhujen mukaan myös Sutil ja Heidfeld, niin oma mielipide Heidfeldistä on, että parasta ennen päivämäärä on mennyt jo vuosia sitten ja Buttonmaista nousua tuskin nähdään. Sutil taasen rämäpää, ehkä luotettavampi kuin Petrov, mutta onko perusteita vaihtaa toiseen epävarmaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14275
Petrov on kehittynyt kauden mittaan paljon ja ilman joitakin omia virheitä miehellä olisi ihan suhteellisen paljon pisteitä taskussa. Heidfeld ja Sutil tulevat kyllä tilalle elleivät otteet parane todella radikaalisti tai sponsorit tosiaan maksa valtavia summia joiden myötä tulosten pitää todella olla sitä vastaavia tai muutoin ensi kaudella potkut tulevat armotta. Ensi kautta Petroville ei voi taata. Toinen mahdollisuus on joutua testikuljettajaksi ja Heidfeld, Sutil tai Kovalainen tulevat kilpakuskiksi. Heidfeld on kärsinyt näistä keskikastin tiimeissä ajamisesta ja kun aikanaan eräs Kimi meni Nickin sijasta McLarenille niin sen jälkeen miehellä on ollut vaikeaa. Parasta ennen-päiväys ei välttämättä ole vielä mennyt mutta lähellä sitä se on.

Lisäksi Rellu tuskin tulee saamaan Buttonmaista ihmetekoa vaikka viime kauden jälkeen kaikki on mahdollista. Sutil taas on melkoinen suhari ja vaikka Sutil parhaimmillaan on loistava kuljettaja niin kannattaako riski? Lisäksi Sutil saa palkkaa kun Petrov maksaisi isoja rahoja ja näin lamassa se on vaikeaa olla ottamatta summia taskuun. Eri asia jos halutaan ottaa riski ja kokeilla. Rellu on ollut kakkoskuljettajilleen tuulinen työpaikka. Niinkuin Jordan kausilla 1991 ja 1993.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotuksen tiedotteessa Heikki kertoo kisastaan tallin näkökulmaa korostaen:

"It was another excellent result for the team today. In tricky conditions like that with people making mistakes, we could have seen our tenth position under threat, but we were there at the end and that is what counts. I really enjoyed the race, and didn't really have any problems that we couldn't deal with - the team made the right calls throughout and that put us in a strong position at the end of the race. It was obviously pretty dark when we finished, but that was the same for everyone. Now we head to Brazil and we have two more races to secure our place as the best of the new teams this year."

Maikkarille Heikki valottaa kääntöpuoltakin:

"Oli se vähän sellaista ajelua. Auto oli taas ihan hajoamispisteessä. Kaikki hydrauliasetukset oli vedetty alas, mikään ei enää toiminut. Lukot eivät toimineet, vaihteet eivät toimineet eikä kaasu enää toiminut. Kaikki oli ihan miten sattuu. Sen verran, että päästiin linjan yli, Kovalainen kertoi autonsa kunnosta."

Eipä noissa lausunnoissa sinänsä välttämättä ole ristiriitaa. Kisa oli vaikea, mutta Heikki nauttii haasteista. Ja mitäpä sitä turhaan urputtamaan auton huonoudesta tiedotteessa, jonka Lotuksen sponsoritkin lukevat. Sponsoreiden avustuksella Lotus tekee Heikille ensi vuodeksi paremman auton. ;)

Virginin Timo Glock näyttää muuten myöskin puhuvan palturia tallinsa tiedotteessa -- arvattavasti sponsoreita miellyttääkseen:

"We had quite good pace in the first part of the race and were clearly the quickest of the new teams."

Glock ajeli toki kisan alun Kovalaisen edellä, mutta se johtui puhtaasti hänen paremmasta lähtöruudustaan, kun alkumatka ajeltiin turva-auton takana. Virginillä ei siis ollut missään vaiheessa Glockin väittämää selkeää nopeusetua -- ainakaan Kovalaisen Lotukseen verrattuna. Turva-auton poistuttua Heikki liimautui tiukasti Timon kantaan kiinni, kunnes takaa tuli ylivoimaisesti nopeampia autoja ohi ja Buemi tönäisi Kovalaisen spinnaamaan radan pientareelle. Jos Buemi ei olisi torpedoinut Glockiakin, niin Virgin ja Lotus olisivat taas tuota pikaa ajelleet peräkanaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14275
Niin. Lotus kieltämättä on edelleen johdossa ja Brasiliassa käytännössä ilman mitään hirveää kolarisumaa Abu Dhabissa nähdään varmasti myös peräpään tiimien ratkaisu tuosta kymppipaikasta. Virgin voi joissain paikoissa ja tilanteissa olla Lotusta nopeampi, mutta ei ratkaisevasti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Briatore blokkasi Kovalaiselta kaksi F1-tallipaikkaa

Heikki Kovalainen formula 1 -kilpaura käynnistyi Australiassa 2007. Yhtä hyvin se olisi voinut alkaa samassa paikassa Melbournessa jo kolme vuotta aiemmin 2004 Minardin kuljettajana – tai 2005 Williamsilla.

Molemmilla kerroilla tarjoutuneesta tilaisuudesta innostuneen kainuulaislupauksen toiveet torjui hänen managerinaan toiminut Flavio Briatore, jolla oli Kovalaisen varalle omat suunnitelmansa.

Kovalainen sijoittui kaudella 2003 toiseksi Nissan World Series -sarjassa ranskalaisen Franck Montagnyn jälkeen. Silloin syksyllä hän pääsi ensimmäiseen F1-testiinsä ensin Renaultilla Barcelonassa ja sitten Minardilla Vallelungan radalla Rooman kainalossa.

Tismalleen samoihin testeihin osallistui myös toinen Renaultin suojatti argentiinalainen Jose Maria Lopez, jonka F1-uran piti aueta tänä vuonna kuolleena syntyneessä US F1- tallissa.

– Tuolloin Lopez oli kovaa valuuttaa Renaultilla, mutta olin häntä selkeästi nopeampi kummassakin testissä. Minardin omistaja Paul Stoddart olisi tarjonnut saman tien tallipaikkaa minulle, olin heti valmis, mutta silloinen managementtini oli eri mieltä ja se jäi siihen, Kovalainen kertoi.

Minardille päätyivät tuolloin Gianmaria Bruni ja Zsolt Baumgartner.

Seuraavalla kaudella Kovalainen voitti Nissanin mestaruuden ja hän katkaisi siihen asti jatkuneen rallikuskien voittoketjun Mestarien kisassa Pariisissa päihittämällä ensin Michael Schumacherin ja sitten finaalissa Sebastien Loebin.

Kuinka ollakaan Frank Williams kutsui suomalaistähden Groven tehtaalle, missä hän tapasi Sir Frankin lisäksi myös Patrick Headin ja teknisen johtajan Sam Michaelin. Williamsin kaavailut Kovalaisen palkkaamisesta torpedoi kuitenkin taas Briatore, joka halusi kouluttaa kuljettajaansa ensin GP2-sarjassa 2005.

Williamsin paikat menivät Mark Webberille ja Nick Heidfeldille.

Testikilometrit
kisakilometreinä


– Tietysti olin pettynyt kummallakin kerralla, kun olisi ollut mahdollisuus päästä ajamaan F1-tasolle. Siinä vaiheessa mentiin managementin ehdoilla ja he päättivät, mitä tehdään. Niin etenin Nissan-sarjasta GP2:n kautta vuodeksi Renaultin testikuskiksi ja siitä F1-kisoihin.

– Ihan yhtä hyvin olisin voinut aloittaa silloin paljon aiemminkin. Sain kyllä ajaa 45000 kilometriä F1-testejä, mutta kuitenkin ne olivat vain testiajoja. Jos olisin päässyt kisaruutuun jo 2004, olisin siinä vaiheessa ajanut jo saman verran kisoissa.

– Olisi ollut hyvä lähteä siitä heti Minardille, kun kerran pyydettiin, vaikka kokemusta ei ollutkaan.

Kovalaisen debyytti tuli näin kolme vuotta myöhemmin.

– Näyttihän se hyvältä, kun Renault voitti kisoja ja mestaruuksia, mutta sitten se ensimmäinen notkahdus tuli juuri 2007. Meillä oli huono auto, eivätkä ne suunnitelmat stemmanneetkaan minun kannaltani, Kovalainen huokaisi Turun Sanomien haastattelussa.

Ei uutisia
Malesiasta


Tällä viikolla on Malesiasta odotettu uutista Kovalaisen ensi kauden kilpatallin virallisesta nimestä.

Syystä tai toisesta päätöstä Team Lotus -nimen käyttöoikeudesta Tony Fernandesin johtamalle kilpatallille ei toistaiseksi ole tehty. Vastapuolella Lotus Carsin Dany Bahar on esittänyt oman kantansa nimikiistaan ja ratkaisua mietitään edelleen.

Kovalaisen ja Jarno Trullin sopimukset ensi vuodeksi on laadittu nimenomaan ajamisesta Team Lotuksella.

Turun Sanomat
Ottajia Kovalaisella on vuosien varrella ollut ihan mukava määrä, Minardi kytkökset hyvin muistankin (ihme ettei Briatore Kovalaista Minardille laittanut sillä lähes kaikki muut hänen managerikuskit olivat aloittaneet uran juuri kyseisessä tallissa) mutta Williams kytkökset ovat ainakin itseltäni hieman takavasemmalle jääneet.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Oli kyl aika yllätys... Monellakin tapaa , kun en ole formuloita seurannut aktiivisesti kovinkaan pitkään... Jollei nyt häkkis vuosia lasketa , mutta silloinkin seuraaminen oli lähinnä aika-ajot ja kisat telkusta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ottajia Kovalaisella on vuosien varrella ollut ihan mukava määrä, Minardi kytkökset hyvin muistankin (ihme ettei Briatore Kovalaista Minardille laittanut sillä lähes kaikki muut hänen managerikuskit olivat aloittaneet uran juuri kyseisessä tallissa) mutta Williams kytkökset ovat ainakin itseltäni hieman takavasemmalle jääneet.
Williams-paikalle Briatore näyttää junailleen Heikin sijasta toisen suojattinsa Mark Webberin. Lieneekö jompi kumpi parista Bruni & Baumgartner ollut myös Briatoren tallissa?

Syystä tai toisesta päätöstä Team Lotus -nimen käyttöoikeudesta Tony Fernandesin johtamalle kilpatallille ei toistaiseksi ole tehty. Vastapuolella Lotus Carsin Dany Bahar on esittänyt oman kantansa nimikiistaan ja ratkaisua mietitään edelleen.
Ei äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä Fernandesin F1-tallin kannalta, jos Malesiassa mietiskellään Dany Baharin ehdotuksia. Toivotaan kuitenkin, että Lotus julkistaisi Renaultin moottorisopimuksensa viikon päästä Brasiliassa. Moottorisopimuksen väitetään jumiutuneen Team Lotus -nimikiistan takia, joten moottoreita koskeva julkistus vihjasi myös nimikiistan olevan ratkeamassa.

Turun Sanomat kertoo Heikki Kovalaisen osallistuvan tänä vuonna Mestarien kisaan, jonka Heikki voitti vuonna 2004.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Williams-paikalle Briatore näyttää junailleen Heikin sijasta toisen suojattinsa Mark Webberin. Lieneekö jompi kumpi parista Bruni & Baumgartner ollut myös Briatoren tallissa?
Briatore:han yritti saada Webberiä Rellulle mutta hän menikin omasta tahdostaan Williamsille (luullen että BMW jatkaisi moottorikumppanina), Bruni ja Baumgartner eivät ole koskaan olleet Briatoren manageri tallissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
BMW:n piti jatkaa Williamsin kanssa vuoteen 2009 asti. Sir Frank ja Patrick Head eivät kuitenkaan suostuneet myymään osuutta tallista moottorinvalmistajalleen, ja saksalaiset ostivat sitten Sauberin. Jälkeenpäin ajatellen kumpikaan taho ei tästä erosta hyötynyt.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Turun Sanomat kertoo Heikki Kovalaisen osallistuvan tänä vuonna Mestarien kisaan, jonka Heikki voitti vuonna 2004.
Loistavuutta! Toivottavasti saadaan taas Nations cupiin Suomelle joukkue, ettei käy niin kuin 2008. Saksan ratakin on kuulemma leveämpi kuin edellisten vuosien radat, eli hienompaa menoa saattaa olla luvassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös