Japanin GP oli onnistunut ajosuoritus Heikki Kovalaiselta, vaikka Jarno Trullin edellä pysyminen renkaanvaihdon jälkeen olikin tosi tiukalla.
Molemmat Lotus-kuljettajat starttasivat kilpailuun pehmeämmällä rengasseoksella. Kisan alussa radalle tulleen turva-auton aikana edellä ollut Lotus-kuski, eli Trulli, pääsi vaihtamaan kovempiin kumeihin. Kovalaisen onneksi Trulli juuttui varikkokäyntinsä jälkeen Yamamoton taakse, jolloin Kovalainen pääsi kasvattamaan etumatkaansa muihin uusien tallien kuljettajiin. Trullin päästyä lopulta Hispania-kuskin ohi, Kovalaisen etumatka kasvoi vielä hiljakseen jonkin aikaa, kunnes Kovalaisen renkaat kuluivat ja Jarno pääsi Heikin kanssa samoihin kierrosaikoihin.
Kovalaisen strategia Trullin päihittämiseksi riippui siitä, pystyykö Heikki ajamaan pehmeämmillä kumeilla siihen saakka kunnes kisan kärkiautot ottavat Jarnon kierroksella kiinni ja Trulli joutuu hidastamaan vauhtiaan päästääkseen nopeampia autoja ohitseen. Kovalainen ajoi pehmeämmillä renkailla ylivoimaisesti pidemmän stintin kuin kukaan muu (35 kierrosta) ja onnistui strategiassaan täydellisesti. Kärkiautojen ohitettua Trullin, Kovalainen kävi varikolla vaihdatuttamassa renkaansa ja palasi radalle niukasti Trullin eteen. Uusilla renkailla Kovalainen sai rutkasti lisää pitoa ja vauhtia, jättäen tallikaverinsa nopeasti kauas taakseen.
Onnistuneen strategian ja taitavan renkaiden säästelyn tuloksena Heikki Kovalainen saavutti Suzukassa kauden parhaan sijoituksensa, 12. sijan. Jarno Trulli täydensi Lotuksen menestystä uusien tallien keskinäisessä kilpailussa kolmannellatoista sijallaan.