Heikki Kovalaisen tulevaisuus 2013 jälkeen - Koittiko nyt loppu?

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
489
Kovat oli odotukset meikäläisellä kun Kovalainen pääs Rellua ja Mäcciä ajamaan..tuntu jotenki pettymykseltä tulokset niissä talleissa..
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
237
Rellulla Briatoren alaisuudessa ehkä. Muuten kyllä voisi sanoa, että sen jälkeisellä uralla on mahdollisen ykköskuskin statuksen ansainnut vaan yksinkertaisesti olemalla ylivoimaisesti tallikavereitaan parempi.
Olihan tuo Montezemolon luottohankinta, Santanderin rahoilla hankittuna. Auto pitkälti tehty hälle ja sillä ei tallipisteitä sitten saatu, kun tallikaveri joutui moisella puskevalla orhiilla ajamaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
392
Ehkä se oli enemmän tallikavereitten huonoudesta kiinni. Samalla laillahan vaikka Red Bullilla on nykyisin Maxille väsätty auto, jolla ei tallikaverit pääse mihinkään. Onko se sitten tallin suunnittelufilosofian vai kuskin huonoutta..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Maxilla on paskat tallikaverit. Ricciardo laittaisi varmasti paremmin kampoihin. Ei Massakaan toki enää onnettomuutensa jälkeen ollut parhaimmillaan, osoituksena siitä ehkä se ettei kyennyt ajamaan voitosta kuin sen yhden kerran, kun Saksassa 2010 hänet käskettiin päästämään Alonso ohi ja vietiin siten Massalta tunteikas voitto käsistä.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
483
Ei vaan Heikillä vauhti riittänyt F1 sarjan huippu kuskeja vastaan. Silloin kun ajoi huippu tiimeissä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
No varmaan jos itse asetit ne odotukset koviksi.
No pitäähän odotusten olla kovat, kun oman maan poika pääsee ajamaan maailmanmestaruuden tuoreeltaan voittanutta autoa ja kun tulee samalla kaksi kertaa valituksi maailmanmestarin ja supertähden korvaajaksi.

Eihän Renault toki enää ollut voittaja-auto kaudella 2007, luultavasti, mutta uskon ettei auto ollut suhteellisesti sen huonompi kuin edelliskauden McLaren, jolla Kimi kuitenkin ajoi lukuisia podiumeita vaikkei voittoihin yltänytkään. Voi olla, että McLarenilla Koviksen kohtaloksi sattui myös radikaalisti muuttunut ilmapiiri. Hamilton ja Alonso olivat vuotta aiemmin laittaneet tallin kipunoimaan sellaisella tavalla, mikä olisi ollut Häkkisen ja Coulthardin, Räikkösen ja Coulthardin tai jopa Räikkösen ja Montoyan aikaan täysin uskomatonta.

Olisiko Häkkinen tai Räikkönen pärjännyt sellaisessa ilmapiirissa, jos tallikaverina olisi ollut väkivahva ja "aggressiivinen" Alonso tai oletettavasti jo yhtä suuren egon omannut Hamilton? Räkän kohdalla tästä saatiin kyllä jonkinlaista makua 2014, kun hän konttasi Alonson tallikaverina kuin joku B-mies.

Mutta kyllä minä silti uskon siihenkin, että talli pitää voittaa puolelleen olemalla nopea ja voittamalla tallikaverinsa, ei se tule odottamalla eikä pyytämällä eikä edes sopimukseen kirjoittamalla. Tämäkin nähtiin viime kaudella, kun Leclercin piti toimia Vettelin apupoikana mutta asetelmat kääntyivät ympäri käytännössä jo parin osakilpailun jälkeen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
3739
Sijainti
Helsinki
No vielä ei ole tarvinnut Hamiltonin tallikaverin ajaa seinään tahallaan, jotta ykköskuski pärjäisi. Kyllä Alonso on saanut sellaista pallien hivelyä sulalla talliltaan, ettei kukaan muu.
Hamilton on saanut samanlaista hivelyä koko uransa ajan. Oliko jo ensimmäisillä kausilla jo Verstappenmaista röyhkeää ajamista? Mainitkaa jokin esimerkki?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Mutta mitä tekemistä röyhkeällä ajamisella on sen kanssa, hierotaanko palleja oman tallin sisällä? Hamilton oli erittäin aggressiivinen kuljettaja uransa alussa, mutta pysyi aina harmaalla alueella menemättä siitä pidemmälle. Minulle on jäänyt mieleen erityisesti Monza 2008, missä hän taisi kiilata Timo Glockia tarpeettomasti päästyään jo selkeästi hänen edelleen. Tuosta ohitusliikkeestä puhuttiin kisan jälkeen paljon mediassakin ja Hamilton joutui selittelemään ajotyyliään, mutta hän ei pyydellyt anteeksi vaan totesi ajavansa sijoituksista ja puolustavansa asemaansa sääntöjen sallimissa rajoissa.
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13321
Mutta mitä tekemistä röyhkeällä ajamisella on sen kanssa, hierotaanko palleja oman tallin sisällä? Hamilton oli erittäin aggressiivinen kuljettaja uransa alussa, mutta pysyi aina harmaalla alueella menemättä siitä pidemmälle. Minulle on jäänyt mieleen erityisesti Monza 2008, missä hän taisi kiilata Timo Glockia tarpeettomasti päästyään jo selkeästi hänen edelleen. Tuosta ohitusliikkeestä puhuttiin kisan jälkeen paljon mediassakin ja Hamilton joutui selittelemään ajotyyliään, mutta hän ei pyydellyt anteeksi vaan totesi ajavansa sijoituksista ja puolustavansa asemaansa sääntöjen sallimissa rajoissa.
Se Glockin kiilaus oli kyllä jo semmoinen, että olisin mieluusti nähnyt Hamiltonille tehtävän selväksi, ettei noin.
Mitä muutoin tulee kuskien tasoeroihin, niin muistan kuinka Alonso Kimin lisäksi tyrmäsi myös Calvinin kommentoimasta tällä forumilla.
Ja aiemmin joku jutteli Renaultin 2007 olleen McLarenin 2006 tasoa, niin olipa kuitenkin 3 tallia (Ferrari, McLaren ja BMW Sauber) selvästi edellä, ja vaikea sillä oli useita podiumeita ottaa. Itse debyyttikausi, vaikean alun jälkeen, oli Heikiltä ihan kelpo.
 

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
718
Kyllä aikamoiset pallit täytyy löytyä jos rookiekaudella laittaa ahtaalle ja ajaa tasapistein hallitsevan mestarin Alonson kanssa. Ei ole ihme että Kovalaisella ollu vaikeuksia pysyä mukana, josta kärsii myös Bottas tällä hetkellä. Verstappen, Hamilton, Vettel ja Räikkönen aikanaan nuoria ihmeitä, Vettel tosin taantunut niistä ajoista (ja Räikkönen).
 

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
718
Itse debyyttikausi, vaikean alun jälkeen, oli Heikiltä ihan kelpo.
Niinpä. Jos laittaa rookiena gp-voittoja napsinutta kokenutta tallikaveria pataan ja sen jälkeen ylennetään Mclarenille niin onnistunut kausihan se oli. Se mitä sen jälkeen tapahtui ei sitten enää ollut. Kovalainen jälkikäteen myöntänyt ajanneensa Mclarenilla sukkahousut jalassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Ja aiemmin joku jutteli Renaultin 2007 olleen McLarenin 2006 tasoa, niin olipa kuitenkin 3 tallia (Ferrari, McLaren ja BMW Sauber) selvästi edellä, ja vaikea sillä oli useita podiumeita ottaa.
Ei BMW:kään kerännyt kuin kaksi podiumia. Väitän että Alonso olisi ajanut Renault'lla useita podiumeita ja kerännyt pisteitä ainakin saman verran kuin Bemareista parempi eli Nick Heidfeld. Ehkä sitten ei ole reilua verrata Kovalaista ja Hamiltonia päittäin, vaikka molemmat olivat junnuja kaudella 2007. Olihan Kubicakin tuolloin junnu ja jäi todella pahasti Heidfeldin jalkoihin. Kuitenkin jo seuraavalla kaudella Kubica otti sitten ison askelen eteenpäin.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
489
Odotukset Kovalaista kohtaan oli kovat sillon 2007,ku pääs F1:siin..

Ajo perkeleen hyvin pienemmissä luokissa..
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13321
Ei BMW:kään kerännyt kuin kaksi podiumia. Väitän että Alonso olisi ajanut Renault'lla useita podiumeita ja kerännyt pisteitä ainakin saman verran kuin Bemareista parempi eli Nick Heidfeld.
Ja BMW oli silti selvästi Renaultia parempi. Kubican olisi Alonso mielestäni voinut voittaa, Heidfeldin pisteisiin yltämistä en enää itse usko.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3837
Tosiasia on että Heikki menetti ajpaikan eurojackpotin takia. Silloin vuosia sitten kun oli se päälle 60M jaossa, lupasin että olisin muutamalla miljoonalla tukenut tallipaikkaa, mutta ei tullut voittoa eikä Kovalaiselle uran jatkoa ykkösiin.

Sitten näin vakavissaan tosiasioiden mukaan, edelleen olen sitä mieltä että Heikin olisi pitänyt mennä Formula E:hen silloin kun ykkösura katkesi, siinä vaiheessa varmasti olisi päässyt ja olisi toiminut myös suomikuskeille tien avaajana, nythän näyttää lähes mahdottomalta että koskaan nähdään meikäläisiä FE:ssä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Sitten näin vakavissaan tosiasioiden mukaan, edelleen olen sitä mieltä että Heikin olisi pitänyt mennä Formula E:hen silloin kun ykkösura katkesi, siinä vaiheessa varmasti olisi päässyt ja olisi toiminut myös suomikuskeille tien avaajana, nythän näyttää lähes mahdottomalta että koskaan nähdään meikäläisiä FE:ssä.
Vaikea nähdä, miten Kovalainen FE-seikkailut olisivat voineet imeä mukanaan muista sinivalkoisia sähkörimpuloiden puolelle. Tarkoitatko ettei FE-sarjalla suomalaisten silmissä mitään väliä, vai että tallipäälliköt olisivat kiinnostuneet muistakin suomalaisista, jos Kovis olisi sinne lähtenyt? Keitä suomalaisia tällä hetkellä enää edes on, jotka voisivat teoreettisesti loikata Formula E:n puolelle? Aaro Vainio ja Simo mikäolikaan taisivat jo pudota pois kyydistä?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2798
Ja BMW oli silti selvästi Renaultia parempi. Kubican olisi Alonso mielestäni voinut voittaa, Heidfeldin pisteisiin yltämistä en enää itse usko.
Alonson palattua Renault'lle kaudella 2008 hän ajoi itse asiassa ne samat 61 pistettä, jotka Heidfeld oli kerännyt edellisellä kaudella. Podiumeita ei tullut "useita" mutta Singapore-gaten lisäksi hän kuitenkin voitti Japanissa ja sijoittui toiseksi Brasiliassa. Oliko kauden 2008 auto sitten merkittävästi parempi kuin vuotta aiemmin? En usko. Olivatko vastustajat heikompia? Eivät todellakaan.

Kaudella 2009 Alonso keräsi jotakuinkin saman verran pisteitä kuin Kovalainen kaudella 2007, mutta keskeytykset menivät ns. Alonsolle 3–1. Tämä on toki puhtaasti silmäpeliä, mutta kyllä minä väitän että kauden 2009 Renault oli merkittävästi huonompi auto kuin kauden 2007 Renault. Sanoisin myös kauden 2009 olleen tasaisempi; neljä tallia keräsi voittoja ja lisäksi Toyota oli erittäin vahva. Kahdeksan eri tallia ylsi palkintosijoille.
 

Cmoney

Well-known member
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13321
Hyvät pointit, saattaa se olla noinkin. Heikin ja Giancarlon kanssa autonkehityskään ei ehkä ihan parasta ollut.
 

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
718
Hyvät pointit, saattaa se olla noinkin. Heikin ja Giancarlon kanssa autonkehityskään ei ehkä ihan parasta ollut.
"Autonkehittäjät" marginaalitouhua. Alonso oli Rellulla ennen nousua ja jos kerran autonkehittäjällä olisi ollut merkitystä niin 2007 autokin olisi pitäny olla voittaja-auto.
 
Ylös