Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Sillä ei saisi noin pitkää mustaa viivaa asfalttiin edes täydestä vauhdista lukkojarrutuksella.
Biassion myös ajoi paikan ohi....voiko olla että hän olisi mutkassa jarruttanut voimakkaasti kun oli nähnyt liekit, jolloin tuo jälki olisi hänen....mutta edelleen, ei tuo voi olla Henkan autosta....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Jos tässä tarkoitetaan kuvan tummaa ja ohuttaa viivaa, niin N-ryhmän Kadett on juuri sellainen auto, jonka oikea takarengas vois tehdä tuollaisen viivan kovassa kaarreajossa. Opelissa on yhdystukiakselisto takana ja korin kallistuessa kovasti sisempi takapyörä irtoaa maasta ja ulompi kallistuu ulkokantille, jolloin vain renkaan nurkka ottaa tiehen ja piirtää ohuen tumman viivan luistaessaan. Kaasun nosto ja jarrutus siirtää painoa lisäksi eteen ja helpottaa siten perän irtoamista ennen mutkaa.
Itse taas ajattelisin, että tuo jälki voisi olla myös mahdollista olla Kadetin oik eturenkaasta, kun mutkaan jarrutettaessa ja käännettäessä kaikki paino niiaa oik etukulmaan ja vas etu ja takarenkaan ollessa molemmat ilmassa....
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itse taas ajattelisin, että tuo jälki voisi olla myös mahdollista olla Kadetin oik eturenkaasta, kun mutkaan jarrutettaessa ja käännettäessä kaikki paino niiaa oik etukulmaan ja vas etu ja takarenkaan ollessa molemmat ilmassa....
Voihan se periaatteessa olla eturenkaastakin. Ajotyyli ja tilanne pitäisi kyllä olla tyystin erilainen. Vasemman etu- ja takarenkaan ilmaan nousuun tarvitaan aika paljon muutakin ja sitä ennen vasen etunakki alkaa sutimaan keventyessään. Yleensäkin siinä ollaan kiihdytysvaiheessa, että ulompi eturengas alkaa sortamaan ja kaatuu nurkalleen. Jälki alkaa kuitenkin aikaisessa vaiheessa mutkaa joka viittaa nimenomaan siihen, että suoralla on saatu vauhtia, joka otetaan pois kaasun nostolla ja jarrulla. Se saa perän keventymään ja käännettäessä auto alkaa hieman yliohjaamaan.

Jälki on niin ohut, että renkaan on täytynyt olla melko kallellaan. Lisäksi kilpa-ajajat jarruttavat ennen mutkaa eivätkä mutkassa, mutta toki liekit ja savupatsas saa tekemään yllättäviä ja äkkinäisiä päätöksiä. Luulisi Biassionin kuitenkin huomanneen savun jo aiemmin kuin vasta juuri mutkaan tultaessa. No, mistäs tuota tietää varmaksi sanoa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1058
Jos tässä tarkoitetaan kuvan tummaa ja ohuttaa viivaa, niin N-ryhmän Kadett on juuri sellainen auto, jonka oikea takarengas vois tehdä tuollaisen viivan kovassa kaarreajossa. Opelissa on yhdystukiakselisto takana ja korin kallistuessa kovasti sisempi takapyörä irtoaa maasta ja ulompi kallistuu ulkokantille, jolloin vain renkaan nurkka ottaa tiehen ja piirtää ohuen tumman viivan luistaessaan. Kaasun nosto ja jarrutus siirtää painoa lisäksi eteen ja helpottaa siten perän irtoamista ennen mutkaa.
Tosi hyvä huomio minusta. Ja kun kuitenkin puhuttiin selkeästä runkipaikasta, niin on tuo voinut tulla nolla-autolle/Sabylle tms. myös vähän silmille ja joutuneet tosi voimakkaasti mutkaan kääntämään.

Edit; pitipä muuttaa vähä sanamuotoa..
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Kun tuijottaa vai LR ja RR jälkiä ja unohtaa kaikki muut jäljet niin voi nähdä, että nämä jäljet ovat kaarevia (kääntyviä) koko matkalla, voiko se sulkea pois joitain teorioita? Voiko siitä esim päätellä, että auto on ollut ohjattavissa koko mutkan ajan? Itse en tähän osaa vastata. jäljet siis kääntyvät koko ajan. Jos Henkka olisi lyönyt jarrut lukkoon jossain kohtaa mutkaa (paniinki jarru), niin näiden jälkien täytyisi olla suorat ainakin loppuosalla. Jos rengas olisi rikkoontunut tai tukivarsi/ vanne olisi hajonnut, olisiko nämä jäljet siinätapauksessa koko matkan kääntyviä vai olisiko ne silloin suoria?
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Tosi hyvä huomio minusta. Ja kun kuitenkin puhuttiin selkeästä paikasta, niin on tuo voinut tulla nolla-autolle/Sabylle tms. myös vähän silmille ja joutuneet tosi voimakkaasti mutkaan kääntämään.
TAI.....jos tuollainen mutka ajeta niin, että mutkaan sisään tullessa otetaan kaikki vauti pois ja mutkat keskellä lyödään urut auki, niin voiko olla että ihan normaalisti tuohon mutkaa ajettaessa auton painopiste on ulkorenkailla ja esim Sabyn/ Mikin/ Nollan voimakkaasti mutkan keskella kaasuttaessa ulkorengas/ renkaat olisivat jättäneet ko vanan.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Portugalin ikävät tapahtumat alkavat olla vähitellen unohdettu ja päästään keskittymään taas itse asiaan. Voi vain kuvitella miten herkullinen asetelma on ollut vappuna 1986, kun on tiennyt että kohta Henkka, Timo ja Markku lähtevät laskemaan isoa kovaa Korsikalla.

IL_30041986_2.JPG
IL_30041986.JPG
IL 30.4.1986

1682883380932.png
HS 1.5.1986
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tässä on kyllä paljon, joka ei täsmää tuohon oletettuun viimeiseen huoltoon, joka oli juuri ennen Corten kokoomataukoa.
Jep, kuva ei ainakaan ole siitä huollosta joka oli ennen kokoomataukoa. Maisemat eivät täsmää ja huollossa ennen kokoomataukoa Henkalla ei ollut päällä tuota Sparcon aluspaitaa. Tässä kuva huollosta ennen kokoomataukoa:



Ja tässä klippi kokoomatauolta jossa paitaa ei myöskään ollut:


Sparcon paitaa ei myöskään näkynyt jossain aikaisemmassa toisen päivän huollossa:


Voi hyvin olla, että kuva on rallin ensimmäiseltä ajopäivältä, jolloin Henkalla näkyi tuo Sparcon paita päällä useammassakin klipissä. Esim tässä:

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Maisemat eivät täsmää ja huollossa ennen kokoomataukoa Henkalla ei ollut päällä tuota Sparcon aluspaitaa.
Näyttäisi siis siltä, että ensimmäisenä päivänä Henkalla on ollut "tulelta suojaava" (mikä se virallinen termi nyt onkaan) asu ajoasun alla, mutta toisena päivänä vain tavallinen t-paita. Lopputuloksen kannalta sillä nyt ei tietenkään ole mitään merkitystä, mutta vain huomiona.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Näyttäisi siis siltä, että ensimmäisenä päivänä Henkalla on ollut "tulelta suojaava" (mikä se virallinen termi nyt onkaan) asu ajoasun alla, mutta toisena päivänä vain tavallinen t-paita. Lopputuloksen kannalta sillä nyt ei tietenkään ole mitään merkitystä, mutta vain huomiona.
Siltä vaikuttaa. Ja kuten jo aiemmin tässä toikissa on käsitelty, kypärähuppuakaan ei Henkka pitänyt päässä ollenkaan vaan se oli ainoastaan kaulan ympärillä:


Markku sen sijaan oli Korsikallakin varustautunut perinteiseen tyyliin:

 
Ylös