Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikka ostajaehdokkaita väitetäänkin olevan, niin olen kyllä aika skeptinen tämän suhteen. Moottorienkin kanssa on ongelmia, sillä Ferrarin mukaan mahdollisuus siihen, että he toimittaisivat moottorit, on "lähes nolla".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onkohan olemassa minkäänlaisia (pieniäkään) mahdollisuuksia siihen, että Honda suostuisi toimittamaan moottorit uuden ostajan löytyessä? Jos suuret tehtaat sanovat ei, niin onko jäljellä paljoakaan muita vaihtoehtoja?

BMW tosin ei toimita moottoreita muille, mutta tuokin lienee poissuljettu mahdollisuus?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onkohan olemassa minkäänlaisia (pieniäkään) mahdollisuuksia siihen, että Honda suostuisi toimittamaan moottorit uuden ostajan löytyessä? Jos suuret tehtaat sanovat ei, niin onko jäljellä paljoakaan muita vaihtoehtoja?

BMW tosin ei toimita moottoreita muille, mutta tuokin lienee poissuljettu mahdollisuus?
Hondan mukaan moottorien toimittamiseen ei ole pienintäkään mahdollisuutta. Tehojen puolesta Honda oli varsin onneton, joten sikäli tuo on hyväkin asia. BMW on kyllä ihan mahdollinen, eikä ole täysin poissuljettua, etteikö muualtakin voisi löytyä kiinnostusta. Uusien kestosääntöjen takia tallien moottoriosastoille nimittäin jää käyttämätöntä kapasiteettia, jonka täyttämiseen Hondan (Tai pikemmin The team formerly known as Honda - TTFKAH vai pelkästään The Team?) moottorointi voisi hyvin sopia sikäli kun porukkaa ei olla halukkaita laittamaan pihalle.

Veikkaan, että tallille kyllä löytyy moottori vaikkei kiinnostusta nyt olisikaan (on paitsi FIA:n ja FOM:n, myös muiden tallien etujen mukaista, että talli pysyy mukana). Sitä vastoin en pidä kovin hyvänä merkkinä sitä, että kiinnostuneimmiksi uskottujen ostajaehdokkaiden kerrotaan yksi toisensa jälkeen luopuneen ajatuksesta.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Voisiko uusi team mahdollisesti pyöriä jollain vm 2002 Cosworthin pannuilla poikkeusluvalla alkukauden kunnes moottorintoimittaja löytyy? Toro Rosso veti 2006 rajoitetulla V10:llä, joten mielestäni myös tällä kertaa voidaan menetellä samoin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voisiko uusi team mahdollisesti pyöriä jollain vm 2002 Cosworthin pannuilla poikkeusluvalla alkukauden kunnes moottorintoimittaja löytyy? Toro Rosso veti 2006 rajoitetulla V10:llä, joten mielestäni myös tällä kertaa voidaan menetellä samoin.
Cosworthillahan on jokseenkin nykysääntöjen mukainen moottori vuodelta 2006. Kyllä silläkin mukaan pääsisi, mutta tasoitusta tehoissa tulisi merkittävästi, sillä tuo kone oli varsin korkeaviritteinen, eikä täten kovinkaan optimaalinen kierrosrajoittimen kanssa käytettäväksi. Samoin sitä ei ole kehitetty pariin vuoteen. Käsittääkseni juurikin tuon moottorin pohjalta on tarkoitus kehittää FIA:n tarjoama vaihtoehtomoottori ensi kaudeksi, mikäli riittävän moni talli tilaisuuteen tarttuu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Veikkaan, että tallille kyllä löytyy moottori vaikkei kiinnostusta nyt olisikaan (on paitsi FIA:n ja FOM:n, myös muiden tallien etujen mukaista, että talli pysyy mukana). Sitä vastoin en pidä kovin hyvänä merkkinä sitä, että kiinnostuneimmiksi uskottujen ostajaehdokkaiden kerrotaan yksi toisensa jälkeen luopuneen ajatuksesta.
Tallihenkilöiden puheiden perusteella olen saanut käsityksen, että tallilla on suuret vaatimukset ostajille. Pitäisi sitoutua toiminnan jatkamiseen, työvoiman säilyttämiseen yms. Taitaa koko pulju kaatua pois. Jos Honda kerran on myymässä, niin luulis vaan myyvän sille joka eniten maksaa, eikä sille jonka the team kelpuuttaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hondan pohjaltahan uusi talli pääsee kaiketi mukaan suoraan, mutta miten on siinä tapauksessa, että talli pääsisi mukaan Australiaan "viime hetkellä" ja talvikauden testikilometrit jäisivät tyystin käyttämättä ja kausi aloitettaisiin kirjaimellisesti nollasta Australian perjantaina? Riittäisikö muilla talleilla myötätuntoa antaa erivapaus testata talvelta rästiin jääneet kilometrit kauden aikana järkevässä suhteessa? Pelkät perjantaitestit kun eivät kauden aikana riittäisi mitenkään.

Mitä sitten sanovat säännöt esim. siinä tilanteessa, että Australia jäisi väliin ja kausi aloitettaisiin vasta Malesiasta (tai Kiinasta)? Talleja kuitenkin koskee osallistumispakko kaikkiin kauden osakilpailuihin. Saataisiiinko aikaan kompromissi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tallihenkilöiden puheiden perusteella olen saanut käsityksen, että tallilla on suuret vaatimukset ostajille. Pitäisi sitoutua toiminnan jatkamiseen, työvoiman säilyttämiseen yms. Taitaa koko pulju kaatua pois. Jos Honda kerran on myymässä, niin luulis vaan myyvän sille joka eniten maksaa, eikä sille jonka the team kelpuuttaa.
Rahallisesti Honda ottaa tästä takkiinsa joka tapauksessa. Vaatimukset perustuvat sille, että pelissä on myös maine, jonka rippeet voisi vielä pelastaa onnistuneella myynnillä. Samoin mikäli ostajalla ei ole käyttöä edes osalle työvoimasta, lankeaa Hondalle irtisanomisesta koituvat kulut.

Grandprix.comin päivän Hondahuhu on, että talli myytäisiin toimivalle johdolle. Ihan kiva ajatus, joskin rahoitus puuttuu.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Onko tässä nyt käymässä siten, että Hondalla ei ole uutta omistajaa ja tämä ei osallistu ensi kauden sarjaan?

Ainakin ne puhu paljo että joulun jälkeen kertoisivat, mutta eipä ole mitään kuulunut vieläkään vaikka on jo yli kuukausi mennyt. Sinällään musta aika turhaa enää kenenkää ostaa koko tiimiä, kui paljon siellä on asiat kunnossa ensikautta varten? Mä pelkään kyllä, että uutta omistajaa ei tuu koskaan tai jos tulee nii ei ainakaa ensi kaudelle. Taso olisi ihan samaa ainakin näillä testimäärillä mitä viime kaudella tai sitten jopa heikompaa. Sääli, mutta olihan se hondan oma vika ajattaa kahta tiimiä ilman sponsoreita pari kautta ja rahottaa ja hirveesti auton kehittämiseen ja tulokset silti sitä ja tätä. Miksi ne ois myynnyt tallinsa jos ois suht varmaa, että voitoista taistellaa ensi kaudella? tiiän nää kaikki talouskriisit yms, mutta sinällään musta tyhmä myydä talli pois just sillo ku saattas tulla tulosta.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Miksi ne ois myynnyt tallinsa jos ois suht varmaa, että voitoista taistellaa ensi kaudella? tiiän nää kaikki talouskriisit yms, mutta sinällään musta tyhmä myydä talli pois just sillo ku saattas tulla tulosta.
Varmaan sen takia, että Hondan F1-talli olisi ehkä voittanut tulevalla kaudella. Ja Hondalla ei noiden talouskriisien yms. takia ole varaa/uskallusta ottaa riskejä.

Ja eikös tallin tehdas ole edelleen ainakin jollakin lailla toiminnassa? Honda vaan lopetti sen tukemisen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja eikös tallin tehdas ole edelleen ainakin jollakin lailla toiminnassa? Honda vaan lopetti sen tukemisen.
Eikös se ollut niin, että Honda rahoittaa sitä maaliskuuhun asti, jotta edellytykset myyntiin olisi paremmat (kehitystyö voi jatkua jne). Myyty tai ei, kauden alkuun mennessä rahavirta loppuisi ja putiikki kiinni.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eikös se ollut niin, että Honda rahoittaa sitä maaliskuuhun asti, jotta edellytykset myyntiin olisi paremmat (kehitystyö voi jatkua jne). Myyty tai ei, kauden alkuun mennessä rahavirta loppuisi ja putiikki kiinni.
Aivan, elikkä ostaja odottaa että Honda syytää viimeisetki rahat ja nappaa tallin itselleen vasta maaliskuun paikkeilla.. :idea:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitä pidemmälle ostaja odottaa, niin sitä halvemmalla putiikki noin ehtojen kannalta varmasti myös irtoaa.

Toki ostaja saa sitä huonommin valmistautuneen paketin mitä pidemmälle odottaa. Että sikäli molemmat hävivät mitä pidemmälle vetkuttaa tätä kauppa tilannetta. Jos sitä nyt on edes syntymässä.

En nyt muista lähdettä, saattoi olla maikkari mut David Richards(niille jotka eivät tiedä, niin entinen BAR pomo), että ajat ovat nyt niin huonot tulla mukaan F1-sarjaan, ettei yksinkertaisesti kannata. Parin vuoden kuluttuja tilanne voi olla toinen, jos näistä huomista säästötoimista nyt on mitään hyötyä sarjan tulevaisuutta ajatellen.

Mitä itse ajattelen, niin kaiken maailman simulaattoreiden ja KERSin yms kehittely ei kyllä säästä riittävästi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei tuosta enää kunnon kauppoja tule. Joku saattaa ostaa ihan vaan sijoitusmielessä ja lopulta kukaan ei halua kyseistä pakettia, ellei nyt maailmantalouden tilaan ole odotettavissa nopeaa paranemista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös