Bobakki
@f1hog
Vaikka ostajaehdokkaita väitetäänkin olevan, niin olen kyllä aika skeptinen tämän suhteen. Moottorienkin kanssa on ongelmia, sillä Ferrarin mukaan mahdollisuus siihen, että he toimittaisivat moottorit, on "lähes nolla".
Hondan mukaan moottorien toimittamiseen ei ole pienintäkään mahdollisuutta. Tehojen puolesta Honda oli varsin onneton, joten sikäli tuo on hyväkin asia. BMW on kyllä ihan mahdollinen, eikä ole täysin poissuljettua, etteikö muualtakin voisi löytyä kiinnostusta. Uusien kestosääntöjen takia tallien moottoriosastoille nimittäin jää käyttämätöntä kapasiteettia, jonka täyttämiseen Hondan (Tai pikemmin The team formerly known as Honda - TTFKAH vai pelkästään The Team?) moottorointi voisi hyvin sopia sikäli kun porukkaa ei olla halukkaita laittamaan pihalle.Onkohan olemassa minkäänlaisia (pieniäkään) mahdollisuuksia siihen, että Honda suostuisi toimittamaan moottorit uuden ostajan löytyessä? Jos suuret tehtaat sanovat ei, niin onko jäljellä paljoakaan muita vaihtoehtoja?
BMW tosin ei toimita moottoreita muille, mutta tuokin lienee poissuljettu mahdollisuus?
Cosworthillahan on jokseenkin nykysääntöjen mukainen moottori vuodelta 2006. Kyllä silläkin mukaan pääsisi, mutta tasoitusta tehoissa tulisi merkittävästi, sillä tuo kone oli varsin korkeaviritteinen, eikä täten kovinkaan optimaalinen kierrosrajoittimen kanssa käytettäväksi. Samoin sitä ei ole kehitetty pariin vuoteen. Käsittääkseni juurikin tuon moottorin pohjalta on tarkoitus kehittää FIA:n tarjoama vaihtoehtomoottori ensi kaudeksi, mikäli riittävän moni talli tilaisuuteen tarttuu.Voisiko uusi team mahdollisesti pyöriä jollain vm 2002 Cosworthin pannuilla poikkeusluvalla alkukauden kunnes moottorintoimittaja löytyy? Toro Rosso veti 2006 rajoitetulla V10:llä, joten mielestäni myös tällä kertaa voidaan menetellä samoin.
Tallihenkilöiden puheiden perusteella olen saanut käsityksen, että tallilla on suuret vaatimukset ostajille. Pitäisi sitoutua toiminnan jatkamiseen, työvoiman säilyttämiseen yms. Taitaa koko pulju kaatua pois. Jos Honda kerran on myymässä, niin luulis vaan myyvän sille joka eniten maksaa, eikä sille jonka the team kelpuuttaa.Veikkaan, että tallille kyllä löytyy moottori vaikkei kiinnostusta nyt olisikaan (on paitsi FIA:n ja FOM:n, myös muiden tallien etujen mukaista, että talli pysyy mukana). Sitä vastoin en pidä kovin hyvänä merkkinä sitä, että kiinnostuneimmiksi uskottujen ostajaehdokkaiden kerrotaan yksi toisensa jälkeen luopuneen ajatuksesta.
Rahallisesti Honda ottaa tästä takkiinsa joka tapauksessa. Vaatimukset perustuvat sille, että pelissä on myös maine, jonka rippeet voisi vielä pelastaa onnistuneella myynnillä. Samoin mikäli ostajalla ei ole käyttöä edes osalle työvoimasta, lankeaa Hondalle irtisanomisesta koituvat kulut.Tallihenkilöiden puheiden perusteella olen saanut käsityksen, että tallilla on suuret vaatimukset ostajille. Pitäisi sitoutua toiminnan jatkamiseen, työvoiman säilyttämiseen yms. Taitaa koko pulju kaatua pois. Jos Honda kerran on myymässä, niin luulis vaan myyvän sille joka eniten maksaa, eikä sille jonka the team kelpuuttaa.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090118151625.shtmlHe [Bernie] said there is no such clause on the agreements with promoters and broadcasters guaranteeing 20 cars on the grid.
"That's typical Formula One. There is no such rule," he insisted. "People talk about things even when they do not understand."
Varmaan sen takia, että Hondan F1-talli olisi ehkä voittanut tulevalla kaudella. Ja Hondalla ei noiden talouskriisien yms. takia ole varaa/uskallusta ottaa riskejä.Miksi ne ois myynnyt tallinsa jos ois suht varmaa, että voitoista taistellaa ensi kaudella? tiiän nää kaikki talouskriisit yms, mutta sinällään musta tyhmä myydä talli pois just sillo ku saattas tulla tulosta.
Eikös se ollut niin, että Honda rahoittaa sitä maaliskuuhun asti, jotta edellytykset myyntiin olisi paremmat (kehitystyö voi jatkua jne). Myyty tai ei, kauden alkuun mennessä rahavirta loppuisi ja putiikki kiinni.Ja eikös tallin tehdas ole edelleen ainakin jollakin lailla toiminnassa? Honda vaan lopetti sen tukemisen.
Aivan, elikkä ostaja odottaa että Honda syytää viimeisetki rahat ja nappaa tallin itselleen vasta maaliskuun paikkeilla.. :idea:Eikös se ollut niin, että Honda rahoittaa sitä maaliskuuhun asti, jotta edellytykset myyntiin olisi paremmat (kehitystyö voi jatkua jne). Myyty tai ei, kauden alkuun mennessä rahavirta loppuisi ja putiikki kiinni.
Puhe oli, että kertoisivat ostajaehdokkaista tarkemmin joulun jälkeen, ja sen lupauksen he pitivät.Ainakin ne puhu paljo että joulun jälkeen kertoisivat, mutta eipä ole mitään kuulunut vieläkään vaikka on jo yli kuukausi mennyt.
Joulun jälkeen? Minkä joulun, 2010? :doubtful:Puhe oli, että kertoisivat ostajaehdokkaista tarkemmin joulun jälkeen, ja sen lupauksen he pitivät.
Kai sitä pidetään varsin todennäköisenä, että Mercedes on moottori, mikäli talli jatkaa. Grandprix.comin mukaan muutokset piirrustuksiin uutta moottoria varten olisi tehty.Onko Mercedes-kytkennästä kuulunut mitään uutta?