Vauhdin maailma 5/2008
Hondan tallipäällikkö Ross Brawn kiittelee formula ykkösten tulevia sääntömuutoksia. Brawnin mukaan tallien voimasuhteet saattavat kaudella 2009 keikahtaa melkoisesti, kun kaikki lähtevät kauteen aerodynaamisten muutosten, slicksirenkaiden ja jarrutusenergian talteenoton myötä käytännössä nollatilanteesta.
- F1-renkaat ovat ensi kaudella täysin erilaiset kuin nyt. Jokaisen tallin on rakennettava autonsa perusteista lähtien kokonaan uusiksi. Myös aerodynaamiset muutokset ovat niin merkittäviä, että keskikastin talleillakin on todellinen mahdollisuus nousta uudelle tasolle, Brawn arvioi.
- Tämä on Hondallekin todella mahtava tilaisuus ja siksi panostammekin jo nyt enemmän ensi kauden autoon kuin tämän vuoden kilpuriin.
Ferrarin teknisenä johtajana kannuksensa lunastanut Brawn tunnetaan F1-varikolla "jalat maassa" tyyppinä ja siksi hän muituttaakin samaan hengenvetoon siitä, että nykyisillä mahtitalleilla on kilpajuoksussa aina tietty etulyöntiasema.
- Huipputallit eivät ole huipputalleja sattumalta. Organisaatiot ovat kunnossa, tärkeimmät tehtävät on miehitetty huippuosaajilla ja rahaa on usein käytössä huomattavasti enemmän kuin muilla, Brawn luettelee.
- Ferrarilla ja McLarenilla tiedetään kyllä, miten uusien sääntöjen mukaiset autot rakennetaan nopeiksi. He ovat suurimpia suosikkeja jatkossakin.
Brawnilla ja Hondalla tulevaisuuden näkymät ovat huomattavasti paremmat kuin keskikastin yksityistalleilla, joilla raha asettaa aina omat rajoitteensa kehitystyölle. Viime vuonna Hondan budjetti oli F1-varikon suurin, vaikka se ei tuloksissa näkynytkään. Brawnilla ei ole juuri tekosyitä, jos tuloksia ei ensi vuonna tule.
- Renkaat ovat kaikille samat, ovat ne sitten urarenkaita tai slicksejä. Moottoreita ei saa juurikaan kehittää. Suurimmat erot suorituskykyyn tehdään siksi tuulitunneleissa. Nimenomaan aerodynaamisella puolella tehtävää on paljon. Ensi kauden aerodynaamiset muutokset ovat niin suuria, että kaikki lähtevät rakentamaan autoja käytännössä tyhjältä paperilta. Me emme saa mitään ilmaiseksi, mutta ainakin meillä on nyt mahdollisuus.