Honda RA106

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
DFiaA sanoi:
Button Button ... koko kausi mennyt samoissa merkeissä ... hyvää tulosta povatessa :nope:
Antaa napin vaan uhota, saas nähä miten sitten suu pannaan kun niistä uusista aero- jutuista ei olekkaan yhtään hyötyä... :dunno: Toisaalta kyllähän Hondakin ansaitsisi jo niitä parempia pistesijoja siinä 3 ja 4 tiloilla vaikkapa alkuun... :ahem:
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Felix sanoi:
Mclaren on ollut tällä(kin) vuosituhannella toiseksi menestynein talli osakilpailuvoittojen osalta, joten ihan mistään rämpimisestä en puhuisi...
McLaren ei ole voittanut yhtäkään kuljettajien ja valmistajien mestaruutta tällä vuosituhannella, eli siinä mielessä eletään aikamoista taantumavaihetta.
No myönnettäköön, että ehkä Häkkisen ja Räikkösen pään seinään hakkaaminen kyseisen tallin kanssa vaikuttaa aika paljon omaan mielipiteeseeni McLarenista. Rämpiminen oli ehkä liian voimakas sana, joka tapauksessa McLarenin/Mercedeksen touhut vaikuttavat usein aika amatöörimäisiltä Ferrariin ja Relluun verrattuna (lukemattomat moottoririkot viime vuosina, huonot varikkotaktiikat, "markan osien" hajoamiset yms.)

Toivottavasti pitävät tasonsa samana vielä vuosia, niin saa Ihmisohjuskin hieman palautusta maanpinnalle.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Ghost_Glove sanoi:
Honda kokeilee taas nopeusennätyksen rikkomista... :thumbup:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/07/455873

Ei sit viime vuotinen 415 kilsaa tunnissa riittänyt...
Menis vielä kisoissakin noin kovaa.. :rolleyes:

Jotenkin on vaan vaikee uskoo, että auto olis täysin viime kauden sääntöjen mukainen... Kun katsoo vaikka taka "siipeä"...
http://www.bonneville400.com/flash/default.aspx
Ovathan nuo aina mielenkiintoisia projekteja, mutta luulisi Hondalla olevan muutakin kehiteltävää? :confused:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Zeiar sanoi:
Ovathan nuo aina mielenkiintoisia projekteja, mutta luulisi Hondalla olevan muutakin kehiteltävää? :confused:
Joo samaa mietin kun olikohan nyt noilla bonnevillen sivuilla (vaikka sielä vielä viime vuoden yrityksestä puhuttiinkin) niin kovasti painottivat sitä kuinka paljon niiden on tarvinnut käyttää aikaa suunnitteluun ja testaamiseen tätä projektia varten. Ja eritoten mainittiin tuulitunneli aika jota oli tarvittu paljon tähän projektiin...

Että jos BARin vanha tuulitunneli oli muutenkin riittämätön (siis se mikä korvattiin tänä vuonna uudella) niin luulis ettei sielä sit paljon muita projekteja ehdi vetään. Toki voihan näistä huippunopeus projekteista aina löytyä jotain uutta kivaa myös kilparadoille...

Olis kiva nähdä joku muukin talli yrittämässä ennätystä. Vähän kilpailua tällekin sektorille nääs... :cool:
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Nämä Bonneville-projektit tuovat aika hyvin esiin sen perusajatuksen, jonka takia autotehtaat ykkösissä ovat. Julkisuutta on saatava hinnalla millä hyvänsä. Nyt kun itse kilpatallilla ei mene kovin hyvin, niin tällaisella nopeusennätystempauksella saadaan suuren yleisön huomio kiinnitettyä helposti toisaalle. Ja ehkä formulaa seuraamattomalle jää se vaikutelma, että Honda-tallilla menee varmasti todella hyvin ykkösissäkin, onhan heillä sarjan nopein auto :tongue:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Zeiar sanoi:
Ovathan nuo aina mielenkiintoisia projekteja, mutta luulisi Hondalla olevan muutakin kehiteltävää? :confused:
Honda on "vihkinyt" käyttöönsä näyttävin seremonioin uuden tuulitunnelin. Onkohan BMW-Sauber vieläkin ainoa talli jolla on tuulitunneli jossa voi testata oikean kokoista F1-autoa? :doubtful:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CaPtEeNi sanoi:
Honda on "vihkinyt" käyttöönsä näyttävin seremonioin uuden tuulitunnelin. Onkohan BMW-Sauber vieläkin ainoa talli jolla on tuulitunneli jossa voi testata oikean kokoista F1-autoa? :doubtful:
Ei oo ainoo... Honda on nyt toinen... ;) ..ainakin.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Not even close! Voisi todeta Hondan kaudesta. Monta kertaa on tullut maikkarin toimestakin todettua, että kausi on ollut odotuksiin nähden melko railakas pettymys. Se on tietysti Oskari Saaren omia löpinöitä, että Honda olisi ollut ykkössuosikki maailmanmestariksi, mutta asia nyt pohjimmiltaan on kuitenkin oikea. Ensinnäkään suurimpia mestarisuosikkeja ei keksitä pelkästään talvitestien perusteella, vaan asiaan vaikuttavat myös edelliskausien tulokset ja käytössä olevat resurssit. Itse näkisin, kuten myös vedonlyöntitoimistot melko pitkälle näkivät, että Renault on selvä mestarisuosikki ja sen haastajina toimivat mahdollisesti McLaren, Ferrari ja Honda. Sen verran olin kuitenkin eri mieltä vedonlyöntitoimistojen kanssa, että haastajien järjestys ei ollut edellä mainittu vaan McLarenin potentiaali haastajaksi on selvästi kolmikon heikoin.

Tavallaanhan kauden lopputulos ei näitä veikkailuja nyt peilaillen pitäisi olla mikään yllätys, eli Renault ja Ferrari ovat taistelleet mestaruudesta Hondan ja McLarenin jäädessä luvattoman kauas. Ehkä se onkin ollut kauden suurin yllätys: se räikeä tasoero mikä Renaultilla ja Ferrarilla on ollut muihin. Mielestäni tätä asiaa tukee parikin faktaa: ensinnäkin kaudella on ollut vain 3 voittajaa, eikä tämä näyttäisi hirveän paljoa kaunistuvan jäljellä olevissa kuudessa kilpailussa. Massan saatetaan antaa Ferrarilla ottaa yksi lohdutuspalkinnoksi, mutta muuten lienee aika hiljaista. Toki onhan niitä tuurivoittoja aiemminkin nähty yllättäviltä suunnilta. Toiseksi on suorastaan uskomatonta ajatella, että Hocke oli ensimmäinen kerta tällä kaudella kun Honda ja McLaren saavat kuljettajan ennen Fernando Alonsoa maaliin. Tämän lisäksi Honda on ollut Renaultin kanssa tasavahva ainoastaan Malesiassa ja McLaren kertaalleen Monacon lotossa. Michelinejä käyttävien tallien sisäinen vertailu on siten aika rumaa luettavaa.

Mutta kun maikkarilla ollaan niin vahvasti sitä mieltä, että Honda on alittanut räikeästi kauden alla siihen kohdistetut odotukset, haluaisinkin esittää sellaisen kysymyksen että mikä talli sitten on saavuttanut kauden alla sille osoitetut tavoitteet? Ferrari kyllä, se on noussut takaisin ja jos Bridgestone sen suo, voittaa myös molemmat mestaruudet jopa helpohkosti. McLaren ei sitä taatusti ole tehnyt, jo seitsemäs kausi putkeen ilman mestaruutta, ei yhtään voittoa ja mile away edellisen kauden suoritustasosta. Ja kun tähän lisätään se, että tekohengitystä heikolle suorituskyvylle antanut Räikkönen on pommin varmasti lähdössä ja lisäksi talli onnistui täydellisesti tuhoamaan ennen yhden F1:sten parhaan kuljettajan motivaation mihinkään suorastaan uskomattoman nopeasti, eivät saavutukset tältä kaudelta aiheuta riemukiljahduksia DaimlerChryslerin päämajassa. Sijoitus MM-sarjassa mairittelee räikeästi sitä jamaa missä talli on. Renault on ollut hyvä, mutta voiko hallitseva tuplamestari olla tyytyväinen kakkoseksi tuloon onkin sitten eri asia. Puhumattakaan siitä että menneet vuodet ovat näyttäneet kummisedän sylissä kehräävien kuljettajien tason laskevan todella jyrkästi kulmakarva-huuhkajan takana, joka sitten lähtee ensi kaudeksi ilman mainittavaa korvaajaa vähän tienaamaan mammonaa Ronin harmaaseen sukellusveneeseen.

Keskitason talleista Toyota oli vielä vähän aikaa sitten F1-sarjan suurin häviäjä viime kauteen verrattuna, eikä tilanne ole hyvä vieläkään vaikka Bridgestonen etuajassa tullut joululahja onkin tuonut muutamia puoli-ilmaisia pistesijoja talliin. Bemari taas jatkaa tasan siitä mihin Sauber jäi, eikä Kubican tasoisen nollan nostaminen kisakuljettajaksi kerro siitä että tallissa oltaisi mihinkään kehittymässä. Tasainen pistejyrä Heidi tuo talliin varmasti jatkossakin irtopisteitä sieltä täältä, mutta on hieman vaikea nähdä että BMW pystyisi houkuttelemaan todellisia lahjakkuuksia talliinsa. Tulevaisuus on edelleen yhtä vaikea kuin se oli kauden alussa.

Limsahuorilla on toistaiseksi 12+1 pistettä, joista emätallin pisteistä puolet on tullut kuution taidokkaasta (tai kai lähinnä onnekkaasta) Monacon loton suorituksesta. Täälläkin taisi joku innokkaasti hehkutella vähän aikaa sitten että Red Bull on nousussa ja järkevästi rakennettu talli, mutta vaisua on. Se että kummisetä ja Todt riitelevät siitä, kumpi saa rahastaa moottoreillaan limsamiehen leikkejä ensi vuonna kertoo aika paljon siitä arvostuksesta mitä Mateschitz tässä sarjassa nauttii. Surkea yritys tehdä Red Bullista jokin F1-maailman Chelsea on sinettiä vaille valmis ja kaatumassa siihen tosiasiaan että tämä leikkikenttä on jopa superrikkaille liian kallis. Wiliamsilla on vielä Red Bullejakin vähemmän pisteitä ja signausyhdistelmä Toyota/Alexander Wurz kertoo aika hyvin siitä että rahan lisäksi alkaa loppua jo uskokin. Midlandilta ja Super Agurilta nyt ei mitään tätä kummallisempaa edes odotettu.

Tässä vaiheessa näyttää jopa selvältä, että kauden loppu näyttää jokseenkin samalta kuin vuoden -04 alku. Ferrari on taas Bridgestonen siunauksella ylivoimainen ja oman teknisen osaamisen ansiosta myös erittäin luotettava. Ferrarin kuuluisa kuljettajakuri taas pitänee huolen siitä ettei Massa pääse häiritsemään historiallista 8:tta maailmanmestaruutta odottamattomilla voitoillaan. Massiivinen voimasuhteiden siirtyminen rengaskisassa tai odottamattomat tapahtumat radalla voivat toki edelleen tehdä Alonsosta mestarin, mutta nyt näyttää siltä ettei McLaren onnistu edes ostamaan numeroa 1 autonsa nokkaan.

Honda taas voinee jo keskittyä kokeilemaan erilaisia ratkaisuja loppukauden ajan, McLarenin karattua jo aikoja sitten liian kauas. Kaivattua yksittäistä voittoa taas ei voida Ferrarin nykykunnolla ottaa kuin äärimmäisen tuurin avulla. Toki pistesijoja olisi edelleen tärkeä ottaa Toyotan huiman rengasedun takia. 4. sija on kuitenkin TV-rahojen jaon kannalta tärkeä. Uusia sponsoreita nimittäin kaivataan BAT:n jättämän aukon täyttämiseksi. Vaikka Hondan talous onkin autotehtaaksi erittäin hyvässä kunnossa, sen takoessa Toyotan jälkeen maailman kaikista autotehtaista toiseksi parasta tulosta, ei voi missään tapauksessa luottaa liikaa sen tukeen. Omassa muistissani on edelleen liian hyvin se mitä tapahtui Fordille ja Jaguarille.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Ite kyllä odotin Hondan olevan täys paska jo ensitesteistä alkaen. Aerodynaamisesti ikivanhalta näyttänyt auto ei toiminut yhtään sen paremmin tekniselläkään puolella, mikä ei ollut edes pieni yllätys itselleni. Toyotaa lukuun ottamatta tallit ovat yleensä oppineet edellisen kauden virheistään, joten kenties ensi kaudelta sopii odottaa enemmän.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Sanotaan nyt näin, että melkeinpä kaikki tallit paitsi Honda ovat onnistuneet kehittämään kauden aikana autoa eteenpäin, Hondalla vauhti on laskenut ja luotettavuus huonontunut. Ei sellainen ole normaalia kehitystahtia. Kyllä Honda on tällä hetkellä yksi pettymysten pettymys, suuret on puheet, mutta pienet ovat teot :thumbdown
Vaikka täällä on puhuttu hyvin paljon McLarenin aivovuodosta, niin silti McLaren on saanut kehitettyä autoa viime aikoina hyvään suuntaan toisin kuin Honda.

Yuri Borzenokóv sanoi:
mutta nyt näyttää siltä ettei McLaren onnistu edes ostamaan numeroa 1 autonsa nokkaan.
Eikös tallimestaruudella ratkaista auton numero? Kertokaa viisaammat minulle vastaus.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
azai sanoi:
Eikös tallimestaruudella ratkaista auton numero? Kertokaa viisaammat minulle vastaus.
Numero 1 kuuluu mestaruuden edellisellä kaudella voittaneelle kuljettajalle. Jos hän ei ole mukana, käyttää mestaruuden voittanut talli numeroita 0 ja 2. Toisin sanoen Alonso veisi voittaessaan ykkösen mukanaan McLarenille.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Numerot määräytyvät tallien mm-järjestyksen mukaan poikkeuksena edellisvuoden mestarin talli, jonka numerot ovat 1 ja 2 huolimatta tallin edellisen vuoden sijoituksesta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
mmjj sanoi:
Numerot määräytyvät tallien mm-järjestyksen mukaan poikkeuksena edellisvuoden mestarin talli, jonka numerot ovat 1 ja 2 huolimatta tallin edellisen vuoden sijoituksesta.
Noinhan se menee.. Esimerkkinä Arrows vuonna 1997 (Hill)

Tuosta 0 ja 2:sta ei tule muita mieleen kuin Damon Hill ja vuosi oli 1994.

Noh.. Ensi vuonna Kimi ajelee numerolla 0 ..kuitenkin :ahem:
 

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Damon Hill ajoi myös kauden 1993 numerolla 0 Mansellin siirryttyä CARTiin.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Eiköhän tuo aeropakettikin parane, kun saivat myös tuulitunnelin tämän vuosituhannen tasolle mitä muillakin on.. Ja tuloksiakin on jo nähty tämän jälkeen hiukan.
Kyllä sitä kehitystäkin sen suhteen on tullut.
Viimekisassa jo kohtuullisesti meni, nyt onalkanut viikonloppu tyylii "paranemaan päin"
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
roenick97 sanoi:
Eiköhän tuo aeropakettikin parane, kun saivat myös tuulitunnelin tämän vuosituhannen tasolle mitä muillakin on.. Ja tuloksiakin on jo nähty tämän jälkeen hiukan.
Kyllä sitä kehitystäkin sen suhteen on tullut.
Viimekisassa jo kohtuullisesti meni, nyt onalkanut viikonloppu tyylii "paranemaan päin"
Vielä kun saisivat koneet kestämään, niin voisi jonkinlaisia tuloksiakin tulla. Hieman tuntuu siltä, että on luovutettu ja todettu tämän vuoden moottori sudeksi ja keskitytty jo ensi kauden myllyn suunnitteluun.
 
Ylös