Not even close! Voisi todeta Hondan kaudesta. Monta kertaa on tullut maikkarin toimestakin todettua, että kausi on ollut odotuksiin nähden melko railakas pettymys. Se on tietysti Oskari Saaren omia löpinöitä, että Honda olisi ollut ykkössuosikki maailmanmestariksi, mutta asia nyt pohjimmiltaan on kuitenkin oikea. Ensinnäkään suurimpia mestarisuosikkeja ei keksitä pelkästään talvitestien perusteella, vaan asiaan vaikuttavat myös edelliskausien tulokset ja käytössä olevat resurssit. Itse näkisin, kuten myös vedonlyöntitoimistot melko pitkälle näkivät, että Renault on selvä mestarisuosikki ja sen haastajina toimivat mahdollisesti McLaren, Ferrari ja Honda. Sen verran olin kuitenkin eri mieltä vedonlyöntitoimistojen kanssa, että haastajien järjestys ei ollut edellä mainittu vaan McLarenin potentiaali haastajaksi on selvästi kolmikon heikoin.
Tavallaanhan kauden lopputulos ei näitä veikkailuja nyt peilaillen pitäisi olla mikään yllätys, eli Renault ja Ferrari ovat taistelleet mestaruudesta Hondan ja McLarenin jäädessä luvattoman kauas. Ehkä se onkin ollut kauden suurin yllätys: se räikeä tasoero mikä Renaultilla ja Ferrarilla on ollut muihin. Mielestäni tätä asiaa tukee parikin faktaa: ensinnäkin kaudella on ollut vain 3 voittajaa, eikä tämä näyttäisi hirveän paljoa kaunistuvan jäljellä olevissa kuudessa kilpailussa. Massan saatetaan antaa Ferrarilla ottaa yksi lohdutuspalkinnoksi, mutta muuten lienee aika hiljaista. Toki onhan niitä tuurivoittoja aiemminkin nähty yllättäviltä suunnilta. Toiseksi on suorastaan uskomatonta ajatella, että Hocke oli ensimmäinen kerta tällä kaudella kun Honda ja McLaren saavat kuljettajan ennen Fernando Alonsoa maaliin. Tämän lisäksi Honda on ollut Renaultin kanssa tasavahva ainoastaan Malesiassa ja McLaren kertaalleen Monacon lotossa. Michelinejä käyttävien tallien sisäinen vertailu on siten aika rumaa luettavaa.
Mutta kun maikkarilla ollaan niin vahvasti sitä mieltä, että Honda on alittanut räikeästi kauden alla siihen kohdistetut odotukset, haluaisinkin esittää sellaisen kysymyksen että mikä talli sitten on saavuttanut kauden alla sille osoitetut tavoitteet? Ferrari kyllä, se on noussut takaisin ja jos Bridgestone sen suo, voittaa myös molemmat mestaruudet jopa helpohkosti. McLaren ei sitä taatusti ole tehnyt, jo seitsemäs kausi putkeen ilman mestaruutta, ei yhtään voittoa ja mile away edellisen kauden suoritustasosta. Ja kun tähän lisätään se, että tekohengitystä heikolle suorituskyvylle antanut Räikkönen on pommin varmasti lähdössä ja lisäksi talli onnistui täydellisesti tuhoamaan ennen yhden F1:sten parhaan kuljettajan motivaation mihinkään suorastaan uskomattoman nopeasti, eivät saavutukset tältä kaudelta aiheuta riemukiljahduksia DaimlerChryslerin päämajassa. Sijoitus MM-sarjassa mairittelee räikeästi sitä jamaa missä talli on. Renault on ollut hyvä, mutta voiko hallitseva tuplamestari olla tyytyväinen kakkoseksi tuloon onkin sitten eri asia. Puhumattakaan siitä että menneet vuodet ovat näyttäneet kummisedän sylissä kehräävien kuljettajien tason laskevan todella jyrkästi kulmakarva-huuhkajan takana, joka sitten lähtee ensi kaudeksi ilman mainittavaa korvaajaa vähän tienaamaan mammonaa Ronin harmaaseen sukellusveneeseen.
Keskitason talleista Toyota oli vielä vähän aikaa sitten F1-sarjan suurin häviäjä viime kauteen verrattuna, eikä tilanne ole hyvä vieläkään vaikka Bridgestonen etuajassa tullut joululahja onkin tuonut muutamia puoli-ilmaisia pistesijoja talliin. Bemari taas jatkaa tasan siitä mihin Sauber jäi, eikä Kubican tasoisen nollan nostaminen kisakuljettajaksi kerro siitä että tallissa oltaisi mihinkään kehittymässä. Tasainen pistejyrä Heidi tuo talliin varmasti jatkossakin irtopisteitä sieltä täältä, mutta on hieman vaikea nähdä että BMW pystyisi houkuttelemaan todellisia lahjakkuuksia talliinsa. Tulevaisuus on edelleen yhtä vaikea kuin se oli kauden alussa.
Limsahuorilla on toistaiseksi 12+1 pistettä, joista emätallin pisteistä puolet on tullut kuution taidokkaasta (tai kai lähinnä onnekkaasta) Monacon loton suorituksesta. Täälläkin taisi joku innokkaasti hehkutella vähän aikaa sitten että Red Bull on nousussa ja järkevästi rakennettu talli, mutta vaisua on. Se että kummisetä ja Todt riitelevät siitä, kumpi saa rahastaa moottoreillaan limsamiehen leikkejä ensi vuonna kertoo aika paljon siitä arvostuksesta mitä Mateschitz tässä sarjassa nauttii. Surkea yritys tehdä Red Bullista jokin F1-maailman Chelsea on sinettiä vaille valmis ja kaatumassa siihen tosiasiaan että tämä leikkikenttä on jopa superrikkaille liian kallis. Wiliamsilla on vielä Red Bullejakin vähemmän pisteitä ja signausyhdistelmä Toyota/Alexander Wurz kertoo aika hyvin siitä että rahan lisäksi alkaa loppua jo uskokin. Midlandilta ja Super Agurilta nyt ei mitään tätä kummallisempaa edes odotettu.
Tässä vaiheessa näyttää jopa selvältä, että kauden loppu näyttää jokseenkin samalta kuin vuoden -04 alku. Ferrari on taas Bridgestonen siunauksella ylivoimainen ja oman teknisen osaamisen ansiosta myös erittäin luotettava. Ferrarin kuuluisa kuljettajakuri taas pitänee huolen siitä ettei Massa pääse häiritsemään historiallista 8:tta maailmanmestaruutta odottamattomilla voitoillaan. Massiivinen voimasuhteiden siirtyminen rengaskisassa tai odottamattomat tapahtumat radalla voivat toki edelleen tehdä Alonsosta mestarin, mutta nyt näyttää siltä ettei McLaren onnistu edes ostamaan numeroa 1 autonsa nokkaan.
Honda taas voinee jo keskittyä kokeilemaan erilaisia ratkaisuja loppukauden ajan, McLarenin karattua jo aikoja sitten liian kauas. Kaivattua yksittäistä voittoa taas ei voida Ferrarin nykykunnolla ottaa kuin äärimmäisen tuurin avulla. Toki pistesijoja olisi edelleen tärkeä ottaa Toyotan huiman rengasedun takia. 4. sija on kuitenkin TV-rahojen jaon kannalta tärkeä. Uusia sponsoreita nimittäin kaivataan BAT:n jättämän aukon täyttämiseksi. Vaikka Hondan talous onkin autotehtaaksi erittäin hyvässä kunnossa, sen takoessa Toyotan jälkeen maailman kaikista autotehtaista toiseksi parasta tulosta, ei voi missään tapauksessa luottaa liikaa sen tukeen. Omassa muistissani on edelleen liian hyvin se mitä tapahtui Fordille ja Jaguarille.