Huomioita Irakista ja vähän muualtakin

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
USAhan on näennäisestä aseylivoimasta huolimatta sotilaallinen eunukki. Se on sillä tavalla kasaan kursittu (ihan viisaasti kyllä) kansakunta, että ei kestä maasodan vaatimia miestappioita alkuunkaan. Ei historiassa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Ja ilmasodilla ei vastarintaliikkeitä kuten Hizbollahia kukisteta- pikemminkin päinvastoin se on kuin raikasta sadevettä kuihtuvalle puutarhalle.
Diktatuureissa on kieltämättä helpompi uhrata nuoria miehiä/naisia erinäisten asioiden vuoksi.

Eiköhän tuolla Libanonissa kuitenkin sotinut Israel, eikä USA. Ja ei siellä muuten käytetty pelkästään ilmavoimia, kyllähän maajoukot osallistuivat operaation myös. Tuskinpa edes Israelissa kuvitellaan, että terroristijärjestöä , kuten Hizbollah kukistetaan asevoimin. Se lienee kuitenkin varmaa, että terroristit menettivät paljon miehiä, resursseja jne. näissä operaatiossa.

Vaikka Israel ei ehkä saavuttaneet aselevon takia kaikkia tavoittaan niin sekin, jos terroristijärjestö Hizbollah saadaan pois etelä-Libanonista (sen kannattajiahan voi kuitenkin jäädä) alue saattaisi rauhoittua. Ja hyvä olisikin, että Libanonin armeija saisi alueen vihdoin hallintaansa.

Knoukka

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Vaikka Israel ei ehkä saavuttaneet aselevon takia kaikkia tavoittaan niin sekin, jos terroristijärjestö Hizbollah saadaan pois etelä-Libanonista (sen kannattajiahan voi kuitenkin jäädä) alue saattaisi rauhoittua. Ja hyvä olisikin, että Libanonin armeija saisi alueen vihdoin hallintaansa.
Kai niitä vastarintaliikkeen miehiä sinne jää jos ei ihan kaikkia miehiä pois saada. Israelin tavoitteissa on iso siivu sisäpolitiikkaa. Yhtenä syynä sotatoimien inhimillisesti järkyttävään suhteettomuuteen oli Olmertin keino vakuuttaa Israeln armeijan johtoa- Olmert kun ei omaa sotilastaustaa ja joutui näin kannuksensa hankkimaan.

Vai meinaatko että siellä aletaan perheitä ja yksittäisiä ihmisiä hajottamaan? Hizbollah on kyllä niin sisäkkäin ja limittäin libanonilaisten ja maan armeijan kanssa että sellaisia kansainvälisiä joukkoja ei löydy jotka tehtävässään onnistuisivat- nimenomaan tämän sodan jälkeen.

Törni

Well-known member
KnowHow sanoi:
Israel kaivaa kyllä omaa hautaansa ihan urakalla enkä ihmettelisi että sinne samaan kuoppaan horjahtaisi samalla työnjohtaja USA.
Ehkäpä. Se kuitenkin taistelee olemassaolostaan. Ääriliikkeiden yksiselitteinen päämäärä on tuhota Israelin valtio. Jos se olisi suostunut terroristien vaatimuksiin, niin olisi jo tuossa kuopassa. Viime vuosikymmenien toimillaan se on kuitenkin selvinnyt tuon haudan partaalta. Ja pelkäänpä, että ainakaan sinä tai minä emme ole todistamassa sitä hetkeä kun tuo kuoppa suljetaan.

KnowHow sanoi:
USAhan on näennäisestä aseylivoimasta huolimatta sotilaallinen eunukki. Se on sillä tavalla kasaan kursittu (ihan viisaasti kyllä) kansakunta, että ei kestä maasodan vaatimia miestappioita alkuunkaan. Ei historiassa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Ja ilmasodilla ei vastarintaliikkeitä kuten Hizbollahia kukisteta- pikemminkin päinvastoin se on kuin raikasta sadevettä kuihtuvalle puutarhalle.
Ennen kuin korottaa nämä siviiliväestöä häikäilemättömästi hyväkseen käyttävät terroristit -joiden päämäärä on Israelin hävittäminen- vastarintaliikkeeksi, kannattaa hyvin tarkkaan pohtia millaisista arvoista oma maailmankatsomus kumpuaa.

Knoukka

Well-known member
Törni sanoi:
Ennen kuin korottaa nämä siviiliväestöä häikäilemättömästi hyväkseen käyttävät terroristit -joiden päämäärä on Israelin hävittäminen- vastarintaliikkeeksi, kannattaa hyvin tarkkaan pohtia millaisista arvoista oma maailmankatsomus kumpuaa.
Sitä on tehty ja samaa suosittelen toki muillekin. :thumbup:

Eikä sillä olen paskan väliä että millä nimellä me Hizbollahia kutsutaan. Sillä on, että ovatko hizbollahilaiset palestiinalaisten omissa silmissä terroristeja vai vapaustaistelijoita. Pelkästään sillä. Sitä mä tuolla yritin korostaa, mutta kuten monesti aiemmin täällä on muutama tyyppi harjottamassa tahallista väärinymmärtämistä. :nope: :nope: :nope:

Ja sen jälkeen voi miettiä asioita myös kvantitatiivisesti- esimerkiksi siviiliuhrien muodossa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Sitä on tehty ja samaa suosittelen toki muillekin. :thumbup:

Eikä sillä olen paskan väliä että millä nimellä me Hizbollahia kutsutaan. Sillä on, että ovatko hizbollahilaiset palestiinalaisten omissa silmissä terroristeja vai vapaustaistelijoita. Pelkästään sillä. Sitä mä tuolla yritin korostaa, mutta kuten monesti aiemmin täällä on muutama tyyppi harjottamassa tahallista väärinymmärtämistä. :nope: :nope: :nope:

Ja sen jälkeen voi miettiä asioita myös kvantitatiivisesti- esimerkiksi siviiliuhrien muodossa.
Epäilemättä aivan tarkoituksellisesti boldasit vastarintaliikkeen. Tiesit etukäteen, että kaikki eivät tuota sinun määritelmääsi hyväksy.

Ja kuinka ollakaan nyt itket siitä, että ollaan tahallaan väärinymmärtämässä. :nope: Vai tarkoititko Törniä, mutta siinäkin tapauksessa kummallista tollainen "täällä muutama tyyppi harjoittaa..:" -kommentointi.

Törni

Well-known member
Tässä muutama esimerkki siitä, millaisista arvoista Hizbollahin maailmankatsomus kumpuaa.

Hassan Nasrallah:

"if they [Jews] all gather in Israel, it will save us the trouble of going after them worldwide."

"It is an open war until the elimination of Israel and until the death of the last Jew on earth."

Eli Nasrallahin päämäärä on vielä "kunnianhimoisempi" kuin Adolf Hitlerillä; hän haluaa hävittää juutalaiset koko maapallolta!

Jos seisoo tällaisten arvojen takana, niin peiliin katsominen on todella aiheellista :yuck:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Kai niitä vastarintaliikkeen miehiä sinne jää jos ei ihan kaikkia miehiä pois saada. Israelin tavoitteissa on iso siivu sisäpolitiikkaa. Yhtenä syynä sotatoimien inhimillisesti järkyttävään suhteettomuuteen oli Olmertin keino vakuuttaa Israeln armeijan johtoa- Olmert kun ei omaa sotilastaustaa ja joutui näin kannuksensa hankkimaan.

Vai meinaatko että siellä aletaan perheitä ja yksittäisiä ihmisiä hajottamaan? Hizbollah on kyllä niin sisäkkäin ja limittäin libanonilaisten ja maan armeijan kanssa että sellaisia kansainvälisiä joukkoja ei löydy jotka tehtävässään onnistuisivat- nimenomaan tämän sodan jälkeen.
Kirjoitinhan, että kannattajia varmaan jää maahan.

Etelä-Libanon ei ole ollut Libanon hallituksen valvonnassa. On varmasti totta, että hallitus ei ole voinut uuden sisällissodan pelossa ryhtyä mihinkään toimiin. Aivan varma en kuitenkaan olisi siitä, etteikö Libanon etujen mukaista olisi, että yksityisarmeijoita, kuten Hizbollah, saataisiin riisuttua aseista. Ainakin niin vaikutusvaltaa olisi syytä vähentää.

Törni

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Etelä-Libanon ei ole ollut Libanon hallituksen valvonnassa. On varmasti totta, että hallitus ei ole voinut uuden sisällissodan pelossa ryhtyä mihinkään toimiin. Aivan varma en kuitenkaan olisi siitä, etteikö Libanon etujen mukaista olisi, että yksityisarmeijoita, kuten Hizbollah, saataisiin riisuttua aseista. Ainakin niin vaikutusvaltaa olisi syytä vähentää.
Libanonin hallituksen keinot vähentää Hizbollahin kaltaisten ääriliikeiden vaikutusvaltaa ovat täysin olemattomat. Hizbollah nousi valtansa kukkuloille Israelin vetäydyttyä Etelä-Libanonista vuonna 2000. Tuon katsottiin olleen nimenomaan Hizbollahin ansiota.

Libanonin etujen mukaista tuo ääriliikkeiden aseistariisuminen varmasti olisi. Israelia on täällä usein syytetty epävakauden lietsomisesta Libanonissa, mutta he hoitavat sen homman kyllä itse. Siellä on jatkuvasti käynnissä arabimaille tyypillinen valtataistelu ja sisällisota muhii pinnan alla. Israel seuraa sivusta ja puuttuu asioiden kulkuun aktiivisesti heti kun joku Israelin valtiota uhkaava "liike" on pääsemässä niskan päälle. Syyria ja Iran hämmentävät soppaa taustalla täällä esiintyneistä vastaväitteistä huolimatta. Tuntuu täysin mahdottomalta, että Libanonissa voisi päätyä valtaan puolue, jonka päämääränä olisi rauhallinen rinnakkaiselo Israelin kanssa.

Ja niin kauan kun Libanonissa toimii hallitus, tai voimakkaita ääriliikeitä, joiden tavoitteena on Israelin valtion lakkauttaminen, nyt nähdyn kaltaiset sodat jatkuvat.

Ja samoin kinastelu täällä.......

patriot

Foorumin senaattori
Formulanomi sanoi:
Olen täsmälleen samaa mieltä aiheesta Valden kanssa.
Moelta on todennäköisesti loppunut asialliset perustelut ja siksi täytyy jauhaa samaa, vaikka esim. minä olen jo tehnyt selväksi sen että perusteluni aivan muut kuin uskontoon perustuvat.

Jopa Patriot tuntuu muuten tuntevan historiaa paremmin, kuin Moe. :D
:) No Moehan avautui, että ei viihdy asiakeskustelussa, kun monilla on siellä ihan peruskäsitteet hukassa. Moella ne tuntuu itsellä olevan harvinaisen usein.. :ahem:

Ja toki tunnen historiaa. Onhan kyseessä lempiaiheeni. Sotahistoriaan tuntemusta pitäis vielä kehittää. Siitä on monilla tämän toikin kirjoittajilla paremmat tiedot. Mun tiedot rajoittuu lähinnä Suomen sotiin ja maailman sotiin. No Irakin sodista on jonkin verran tarkempaa tietoa. Muista sodista vain pintaraapaisu. :thumbup: :)

Knoukka

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Epäilemättä aivan tarkoituksellisesti boldasit vastarintaliikkeen. Tiesit etukäteen, että kaikki eivät tuota sinun määritelmääsi hyväksy.

Ja kuinka ollakaan nyt itket siitä, että ollaan tahallaan väärinymmärtämässä. :nope: Vai tarkoititko Törniä, mutta siinäkin tapauksessa kummallista tollainen "täällä muutama tyyppi harjoittaa..:" -kommentointi.
Mä mitään itke. Laiton vähän provosoivasti ja sillä oli tarkoituksensa: se että täältä on mahdoton sanoa että mistä siellä todella on kysymys. Täällä ollaan toisen jos kolmannenkin käden värittyneen ja tarkoitushakuisen tiedon varassa ja siitäkin poimitaan se tiedonjyvä, joka parhaiten omaa kuvaa asioista sattuu tukemaan. Niin teen minä ja niin tekee muutkin. Ihan asiantuntijoita ja päättäjiä myöden. Olisi vaan mielenkiintoista lukea viidenkymmenen vuoden päästä eri puolien historiankirjoja tapahtuneesta- voisi olla melkoisen yllättäviä juttuja.

Sitä paitsi täällä ollaan leimattu vasemmistolaisia arvoja kannattavia suoraan kommunisteiksi- ja kautta rantain stalinisteiksi. Edellisen leiman kyllä suostun kantamaan vaikka sekin väärinymmärryksiä synnyttää! :thumbup:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
KnowHow sanoi:
Täällä ollaan toisen jos kolmannenkin käden värittyneen ja tarkoitushakuisen tiedon varassa ja siitäkin poimitaan se tiedonjyvä, joka parhaiten omaa kuvaa asioista sattuu tukemaan.
Niin kyllä oma tulkintani aiheesta perustuu enemmän muuhun, kuin propagandaan. Mutta näinhän "ne" (=me) kaikki sanoo, oli sitten mitä mieltä aiheesta tahansa. :D

Sitä paitsi täällä ollaan leimattu vasemmistolaisia arvoja kannattavia suoraan kommunisteiksi- ja kautta rantain stalinisteiksi. Edellisen leiman kyllä suostun kantamaan vaikka sekin väärinymmärryksiä synnyttää! :thumbup:
No ei kannattaisi provosoida, ettei joudu itse provosoiduksi. Esim. tämä leimaaminen kapitalismin ihailijaksi tai (Moe) uskonnollisten syiden takia kantaa ottavaksi. Varsinkin, jos sattuu olemaan itse joko osittain tai täysin eri linjoilla. Se ei tunnu hyvältä. Niin kuin nyt itse hyvin taidat em. quotetuksen perusteella tietää.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Micael sanoi:
Tässä neuvoisin sua katsomaan peiliin!
*Katsoo peiliin*

Mua ihan hirveesti ihmetyttää, että ihmiset, ei täällä forumilla vaan yleensä maailmallakin, niin kristityt kuin muslimit, jotka ovat 'uskossa' tuntuvat olevan niitä kaikkein väkivaltaisimpia ihmisiä. :ahem:

Nää arabiterroristit ovat kaikki järjestään jotain jyrkänlinjan islamisteja. Juutalaiset, kääntävätkö he toisenkin poskensa? Paskanmarjat. Tulee 2000-luvun asejärjestelmät silmille heti, kun jossain oksa risahtaakin tai on risahtamatta. :D

Vatikaani? Sitä voi kukin itse tutkia ja sen kannanottoja ja tekoja historian aikana. :nope:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
:) No Moehan avautui, että ei viihdy asiakeskustelussa, kun monilla on siellä ihan peruskäsitteet hukassa. Moella ne tuntuu itsellä olevan harvinaisen usein.. :ahem:

Ja toki tunnen historiaa. Onhan kyseessä lempiaiheeni. Sotahistoriaan tuntemusta pitäis vielä kehittää. Siitä on monilla tämän toikin kirjoittajilla paremmat tiedot. Mun tiedot rajoittuu lähinnä Suomen sotiin ja maailman sotiin. No Irakin sodista on jonkin verran tarkempaa tietoa. Muista sodista vain pintaraapaisu. :thumbup: :)
Vetäsin muuten yo-kokeen historian osuudesta täydet 6 pistettä yhdestä vastauksesta. Taisin jäädä 2 pistättä Harmaja-palkinnosta, joka annetaan sille joka koko koulussa saa eniten pojoja historiankysymyksistä.

Tässä nyt ei ole kyseessä historian tunteminen, vaan se, mitä uskonnon nimissä saa tehdä. Kuten jo monta kertaa aiemmin olen jo sanonut, tappakoon nyt toisensa viimeiseen mieheen. Että sen verran tässä nyt ollaan asetuttu jommankumman puolelle.

Taitaa monella forumistilla toi luetun ymmärtäminen olevan heikommalla jamalla, kuin mulla historian osaaminen. :tongue: :D

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Olen täsmälleen samaa mieltä aiheesta Valden kanssa.
Moelta on todennäköisesti loppunut asialliset perustelut ja siksi täytyy jauhaa samaa, vaikka esim. minä olen jo tehnyt selväksi sen että perusteluni aivan muut kuin uskontoon perustuvat.

Jopa Patriot tuntuu muuten tuntevan historiaa paremmin, kuin Moe. :D
Missä vaiheessa mä olen edes yrittänyt vedota asiallisiin perusteluihin? :rolleyes:

Ensimmäinen kommentti oli, että lahdatkoon toisensa viimeiseen mieheen, niin nähdään kumpi on kumpi. Ei se kauhean asiallista ole. Tosin se on ainoa ratkaisu RAUHAAN tuolla seudulla.

Huvittaa vaan kun niin monet on ottanut 'oman puolensa' tässä asiassa. Ja taitaa tosiaan olla vain McMike, jolta se on jollakin lailla perusteltua. Muut menee mihin iso käsi osoittaa. :ahem:

Tai sitten niitä vituttaa lentokentällä käkkiminen arabiterroristien takia, ja purkavat pahaa oloaan täällä. :eek:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Black Leopard sanoi:
Jokaisestahan on toki vedenpitävät todisteet arabiterroristeista.
Kummallista kyllä olen osittain samaa mieltä Black Leopardin kanssa. Balin terrori-iskujen takana eivät olleet arabiterroristit, muslimit kylläkin.

Off-Topic

Well-known member
Maailma ilman uskontoja olis paljon parempi paikka, olis vaikeempi tulkita teoilleen oikeutuksia. Tekoja pitäis tarkistella tekoina ilman uskonnollisia vaikuttimia, kylmä totuus on, että israelilaiset on tekojensa puolesta ihan samalla viivalla väiden arabiterroristien kanssa. Se, että mitä muita mahdollisuuksia niilä olis kun toimia noin; ei mitään. Aivan kuten ei noilla arabiterroristeillakaan omiin päämääriinsä pääsemiseksi. Mutta jos joku voi pokkana väittää kummankaan osapuolen keinoja oikeutetuiksi ja hyväksyttäviksi, niin kantsis hakeutua hoitoon pikimmiten. Miksei asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä vaikka "valitusta kansasta" onkin kyse? Paljonkohan siihenkin muuten löytyy mitään geneettistä sidettä maan nykyisillä asukeilla. Natseja nekin ovat, haluavat sitä tai eivät. Niiden juutalaiset vaan on arabeja.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Moe Szyslak sanoi:
Huvittaa vaan kun niin monet on ottanut 'oman puolensa' tässä asiassa. Ja taitaa tosiaan olla vain McMike, jolta se on jollakin lailla perusteltua. Muut menee mihin iso käsi osoittaa. :ahem:
Etkös sä juuri eniten ole arvostellut nimenomaan uskonnollisisten syiden takia Israelia puolustavia. Tuuliviiri! :thumbup:

Tai sitten niitä vituttaa lentokentällä käkkiminen arabiterroristien takia, ja purkavat pahaa oloaan täällä. :eek:
No jos yhtään muistelet mun terroristeihin liittyvää kommentointia täällä, suhtautumiseni heikäläisiin on ollut pitkään samanlaista.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
jps sanoi:
Kummallista kyllä olen osittain samaa mieltä Black Leopardin kanssa. Balin terrori-iskujen takana eivät olleet arabiterroristit, muslimit kylläkin.
Ja tuosta Air Indian pommista on ollut syytteessä sikhiterroristit.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Etkös sä juuri eniten ole arvostellut nimenomaan uskonnollisisten syiden takia Israelia puolustavia. Tuuliviiri! :thumbup:
Eiku vähän vittuilin siitä, miten yht'äkkiä löytyy niin paljon 'uskovia' täältä Israelin taakse. Viitaten siis pyhään kirjaan ja sen lupaamaan 'luvattuun maahan'. Ja Israelin olemassaolon oikeutusta perustuen tuohon kirjaan. Ainoastaan McMike on asian aiemmin suoraan tunnustanut. Nyt näitä sikiää lisää. Vai onko se vain arabi antipatia joka ajaan tunnustamaan pyhän kirjan luvatun maan. ;)

No jos yhtään muistelet mun terroristeihin liittyvää kommentointia täällä, suhtautumiseni heikäläisiin on ollut pitkään samanlaista.
Juu, mutta pieni piikki siellä sun täällä, pitää hereillä. :thumbup:

PS. maistuisko Robert's coffee? :rolleyes:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Eiku vähän vittuilin siitä, miten yht'äkkiä löytyy niin paljon 'uskovia' täältä Israelin taakse. Viitaten siis pyhään kirjaan ja sen lupaamaan 'luvattuun maahan'. Ja Israelin olemassaolon oikeutusta perustuen tuohon kirjaan. Ainoastaan McMike on asian aiemmin suoraan tunnustanut. Nyt näitä sikiää lisää. Vai onko se vain arabi antipatia joka ajaan tunnustamaan pyhän kirjan luvatun maan. ;)
Muistelen Miguelin tuosta täällä myös puhuneen ja tuskin ihan gauhean baljon yllätyt, jos sanon kuuluvan tuohon samaan poppooseen ;) En kuitenkaan halua täällä jarnata tuosta sodasta tahi levottomuuksista muutenkaan, kun en omaa siitä läheskään puolueetonta kantaa enkä muutenkaan pidä väkivallasta. Lisäksi minulla ei ole antaa minkäänlaista käytännössä toimivaa ratkaisua nykytilanteen parantamiseksi.

Olen sitä mieltä että tuolla olisi edelleen levotonta, kuuluisi maat kenelle hyvänsä. Mihinkäs vuosisataiset perinteet katoaisivat :(