Törni sanoi:
Sinä puhuit reaalimaailmasta ja faktoista. Reaalimaailmassa Yhdysvallat tekee mitä haluaa. Sinä voit vaatia jotain hämärää oikeutta, mutta se ei ole realismia. Se on utopiaa.
Kirjoitin siitä miten USA vuoden 2003 hyökkäyksellään tuhosi kaiken järjestäytyneen ja toimivan valtiosta nimeltä Irak ja siitä että vuodesta 1991 USA:n toimesta on kuollut vähintäänkin miljoona irakilaista. Mikä tässä ei ole faktaa ja realismia?
Se että ihmettelen päätteeksi maailmaa ja sen nöyristelyä kyseisen valtion kaikkien toimien edessä, on eriasia. Enkä minä todellakaan vaadi mitään "hämärää oikeutta" vain täysin samaa oikeutta mitä muihinkin rikollisiin ja vääriin tekoihin sovelletaan. Tämä vaatimus on realistinen. Toteutus on kiinni ihmisistä.
Eikö sinusta maailman ylivoimaiselta supervaltiolta voi siis vaatia minkäänlaista omaa moraalia ja vastuuta teoistaan? Tai että edes voimakkain sanoin tehty rikollisten tekojen tuomitseminen on liikaa?
Ei ole kovinkaan johdonmukaista tuomita yhtä ja hyväksyä toinen vaikka teot ovat täysin samoja. On helppo muistella minkä suunnttoman myrskyn WTC 9/11 nostattikaan Suomessa. Ei sillä etteikö viattomien siviilien tappaminen ole aina väärin ja tuomittavaa, mutta pääsi uskomattoman suurelta osalta unohtumaan, että siinä missä tuossa iskussa USA:n kotimaaperälle kuoli n.3000 ihmistä, on USA historiansa aikana polttanut siviilejä elävältä, pommittanut, kiduttanut, murhannut... miljoonia ja taas miljoonia. Ei kaikkia ei todellakaan ole tehty itse. Mikäs sen kätevämpää kuin laittaa maksetut kätyrit hoitamaan osa omista likaisista töitä.
Ei USA eroa muutamista menneistä suurvalloista yhtikäs mitenkään, kun lasketaan sen tekemisiä sisällä ja ulkona.
Ihmisten päätös siitä, miten heitä hallitaan on pyhä. Tähän pitää pyrkiä kaikin keinoin. Minä kannatan kaikkea toimintaa joka tähtää tähän päämäärään. Ihmiset eivät halua, että heitä alistetaan. He haluavat ola vapaita ja päättää itse omasta hallinnostaan.
Enpä arvannutkaan että kannatat puhdasta kaikkien sotaa kaikkia vastaan. Ei ole nimittäin kovin johdonmukaista väittää muuta ja sanoa perään että ihmiset eivät halua olla alistettuja, he haluavat vapautta. Ei sellaista valtiota olekaan joka ei kansalaisiaan mitenkään alistaisi ja kannattaisi 100% täydellistä yksilönvapautta.
Toimiakseen yhteiskunta/itsenäinen valtio vaatii aina tietyn määrän alistamista ja rajoituksia - joka saralla. Mutta miten ihmeessä me USA:n yhteydessä puhumme vapaudesta? Valtiosta jossa yksilöiden valvontaa ja elämää ollaan koko ajan kiristämässä, milloin milläkin verukkeella, eikä loppua ole näkyvissä. Päinvastoin. Monelleko oikeasti riittää vain se, että vaaleissa voi käydä äänestämässä?