Tappiotahan tuo Valmet Automotive onkin tehnyt jo pitkään. Johtuneeko sitten yleissitovuudesta ja korkeista välillisistä työvoimakustannuksista.
Johtuiskohan siitä, että niitten ainoa yhteistyökumppani lopetti yhteistyön ja kesti tovin löytää uusia. Siinä välillä pessimistit oli ties monettako kertaa sulkemassa tehdasta. Ymmärtääkseni jo Porschen tuotannon aikana tuotantoa ei ollut niin paljon, kuin tehtaalla olisi kapasiteettia. Siellä kuitenkin uskotaan edelleen, että Suomessakin voi autoja tehdä.
_________________________________________________________________
Kauppalehden paperiversiosta lueskelin äsken, että Ruotsissakin sekä työnantajapuoli, että ammattiliitot haikailevat Suomen kaltaista lomautusmahdollisuutta. Sielläkin finanssikriisin aikana lyhennettiin työaikoja ja pidettiin palkattomia vapaita, mutta aika nopeasti työntekijöiden joustovara (eli säästöt) loppuu sellaiseen, jos ei yhteiskunnalta saa tukea.
Tuolla autotehtaalla on kyllä vuosikaudet ollut sellainen tyyli, että hiljaisempana aikana työntekijät irtisanotaan ja odottelevat sitten kortistossa milloin kutsutaan takaisin. Joskus ukilaisia hitsaajia yritettiin saada Turun telakalle töihin (silloin kun siellä vielä töitä oli) jopa niin, että Ukista suunniteltiin junakuljetusta työmatkalaisille suoraan telakan portille. Eivät siltikään lähteneet. Toisaalta telakoilla ja autotehtailla nuo hiljaiset kaudet onkin yleensä kestäneet kauemmin, kuin monissa pienissä firmoissa.