Hyysäysyhteiskunta?

Tarvitaankö hyysäystä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    39

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kokeile ensin bylsimistä, sen jälkeen hanki lapsia. Sitten voit tulla antamaan vinkkejä.
yeah.. eli ei saa esittää mielipidettään ilman omakohtaista kokemusta? :tongue:
Musta tuntuu että itselläsikin tuo logiikka kusee varmasti monessa asiassa. Käytännössä tuo tarkoittaa esim. sitä että mistään Formula ykkösiin liittyvästä asiasta ei saisi sanoa juuri mitään, ellei ole itse f1-kuljettaja.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
yeah.. eli ei saa esittää mielipidettään ilman omakohtaista kokemusta? :tongue:
Musta tuntuu että itselläsikin tuo logiikka kusee varmasti monessa asiassa. Käytännössä tuo tarkoittaa esim. sitä että mistään Formula ykkösiin liittyvästä asiasta ei saisi sanoa juuri mitään, ellei ole itse f1-kuljettaja.
Eipä mulle tulis mieleeni lähteä opastamaan Formula kuskille ajamista tai auton säätämistä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kokeile ensin bylsimistä, sen jälkeen hanki lapsia. Sitten voit tulla antamaan vinkkejä.
Mutta kysynpä vaan.. Jos jälkikasvusi lähtee ajamaan autoa, ja huomaat ettei hänellä ole turvavyötä, niin etkö vetoa siihen että turvavyön käyttö on pakollista? Ja eikö se olisi yksiselitteisempää vedota siihen?

Tai toisaalta jos ei itsekään käytä turvavyötä niin miten perustelisit jälkikasvullesi sen että hänen pitää käyttää turvavyötä?

En mä mitään vinkkejä kerro vaan yritin havainnollistaa asian yhteen käytännön esimerkkiin.. Loppujen lopuksi pyöräkypärä on pitkälti tuohon turvavyöhön rinnastettavissa oleva asia.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eipä mulle tulis mieleeni lähteä opastamaan Formula kuskille ajamista tai auton säätämistä.
kyse ei ollut opastamisesta. Vahinko että tulkitsit sen niin. :tongue:

Edit: tarkoitin siis sitä, että eikö olisi helpompi perustella kypärän käyttöä jos se olisi laissa määrätty pakolliseksi?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta kysynpä vaan.. Jos jälkikasvusi lähtee ajamaan autoa, ja huomaat ettei hänellä ole turvavyötä, niin etkö vetoa siihen että turvavyön käyttö on pakollista? Ja eikö se olisi yksiselitteisempää vedota siihen?
Ei. Jos sanotaan että jokin on pakollista, mutta nuori kapinallinen ei koe sitä tarpeelliseksi, niin sittenhän se vasta jääkin käyttämättä. Pitäisi saada ymmärtämään miksi jotain käytetään, eikä pakottaa. Ellei ymmärrä niin sittenpähän on ymmärtämättä ja darwin korjaa jos on korjatakseen. Yhdentekevää, kunhan ei sillä muille vahinkoa tai vaaraa aiheuta.

Sama nopeusrajoitusten kanssa. Pitäisi saada ymmärtämään miksi on tärkeää ajaa niin hitaasti että kykenee ongelmatta väistämään muita ja muut itseään. Eikä vaan tuijottaa sitä tolpan lukemaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei. Jos sanotaan että jokin on pakollista, mutta nuori kapinallinen ei koe sitä tarpeelliseksi, niin sittenhän se vasta jääkin käyttämättä. Pitäisi saada ymmärtämään miksi jotain käytetään, eikä pakottaa. Ellei ymmärrä niin sittenpähän on ymmärtämättä ja darwin korjaa jos on korjatakseen. Yhdentekevää, kunhan ei sillä muille vahinkoa tai vaaraa aiheuta.

Sama nopeusrajoitusten kanssa. Pitäisi saada ymmärtämään miksi on tärkeää ajaa niin hitaasti että kykenee ongelmatta väistämään muita ja muut itseään. Eikä vaan tuijottaa sitä tolpan lukemaa.
Sitten voi perustella helpommin miksi se on pakollista. Jos se on laissa määritetty pakolliseksi niin jää vähäpätöisemmäksi argumentit "mutta kun naapurin Kallekin saa tehdä noin".
Tietysti jos ei itsekään ymmärrä sitä syytä laille, niin pahahan sitä on muille perustella. Ymmärrän pointin sinänsä.. :thumbfh:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta kysynpä vaan.. Jos jälkikasvusi lähtee ajamaan autoa, ja huomaat ettei hänellä ole turvavyötä, niin etkö vetoa siihen että turvavyön käyttö on pakollista? Ja eikö se olisi yksiselitteisempää vedota siihen?.
Ei lähde ajamaan ilman turvavyötä, ei pojalle tulisi mieleenkään.

Yksiselitteisempää on tietysti vedota eri asioissa siihen, että on pakko. Järkevämpää taas on kertoa miksi mikäkin on hyödyllistä ja fiksua. En mä lapsille myöskään opeta, ettei saa varastaa tai pahoinpidellä toisia sen takia, että siitä tulee rangaistus.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ei lähde ajamaan ilman turvavyötä, ei pojalle tulisi mieleenkään.
Sitä en väittänytkään. :tongue:

Yksiselitteisempää on tietysti vedota eri asioissa siihen, että on pakko. Järkevämpää taas on kertoa miksi mikäkin on hyödyllistä ja fiksua. En mä lapsille myöskään opeta, ettei saa varastaa tai pahoinpidellä toisia sen takia, että siitä tulee rangaistus.
No se on totta, ettei rangaistuksen esille tuonti varmasti toimi.. Mutta ehkä helpompi lähteä perustelemaan sitä miksi niin ei saa tehdä jos se on laissakin jo asetettu pakolliseksi..
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
No se on totta, ettei rangaistuksen esille tuonti varmasti toimi.. Mutta ehkä helpompi lähteä perustelemaan sitä miksi niin ei saa tehdä jos se on laissakin jo asetettu pakolliseksi..
Helvetin paljon kehnompaa. Ensin perustellaan järkiperusteisesti, lopuksi voi tuoda esille sen, että laissakin noin sanotaan. Lapsetkin ovat älyllisiä olentoja.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Se olis aika perverssiä jos omien lasten paneskelu kiinnostais.
Mää muistelen, että mun ekan tyttöystävän vanhempia kiinnosti niinkin kovasti tyttärensä paneskelut, että ajoivat mut ekan puolen vuoden ajan aina kotiini yöksi. Senkin jälkeen kiinnostus jatkui, kondoomeista ja ties mistä puhuivat.
 
Ylös