Hyysäysyhteiskunta?

Tarvitaankö hyysäystä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    39

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mää muistelen, että mun ekan tyttöystävän vanhempia kiinnosti niinkin kovasti tyttärensä paneskelut, että ajoivat mut ekan puolen vuoden ajan aina kotiini yöksi. Senkin jälkeen kiinnostus jatkui, kondoomeista ja ties mistä puhuivat.
Exän äiti taas veti herneet nekkuun, kun en lämmennyt hänen paneskeluvihjailuilleen :nope:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sittenhän sulla on tasan kaks vaihtoehtoa: turvaudut omaan ranteeseen tai olet perverssi. Esim. vaimo on yleensä appivanhempien (eli siis muiden) lapsi :frank:
No käteenvetohan jos mikä on sukurutsan huippu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sittenhän sulla on tasan kaks vaihtoehtoa: turvaudut omaan ranteeseen tai olet perverssi. Esim. vaimo on yleensä appivanhempien (eli siis muiden) lapsi :frank:
Kyllä vaimot yleensä ihan täysi-ikäisiä on sivistysmaissa :nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itsekin olen tottunut kypärättömään pyörällä ajoon ja niitä kilometreja on todella paljon takana...ja hyvin vähän edessä. Tuskin käyttäisin siis kypärää, vaikka toki tiedän että mahdollisessa kaatumisonnettomuudesta sillä saattaisikin olla suuri merkitys. Lasten ja nuorten kypäräpakkoa olen aina puoltanut.
Sä täytätkin mun kriteerit kypärättä ajoon. Kevyesti.:ahem:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hyysäys ulottui tänään omalle kohdalle kun postiluukusta oli pudonnut kirje.

Sinulle 40-vuotias mies!
Kutsumme sinut terveystarkastukseen täyttäessäsi kuluvana vuonna 40-vuotta. Blaa-blaa-blaaa. Blaa-blaa-blaa.
Laboratoriolähete ohessa.
Blaa-blaa-blaaa....
Ihan kun en osaisi itse mennä tarvittaessa lekurille. Että sinnekin pitää ohjata oli tarvetta tai ei.
Pitäkööt tarkastuksensa. Menen kyllä kun jokin vaivaa.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
En nyt noihin esimerkkeihin viitannut vaan yleiseen näpräykseen.
Kiitos täsmennyksestä, kommentistasi sai täysin toisenlaisen kuvan.

Itsellänikin on tupakkalakiin ristiriitainen kanta, jossa puntaroin yksilön vapauksien ja vastuun vs. tupakan kiistämättömän vaarallisuuden painoarvoja.

Asiaan liittyvät kansanterveys ja yksilönvapaus-vastuu ovat tietenkin suuria linjoja, isoja asioita.

Se missä määrin lakeja on soveliasta käyttää kansalaisten tietoisuuden nostamiseen on mielenkiintoinen teema. Otan pari esimerkkiä Norjasta jotka mielestäni havainnollistavat erinomaisesti kuinka hyvin asiassa voidaan onnistua:

-Suurkäräjien määräämä laki joka poisti vuonna 1972 vanhempien oikeuden lastensa ruumiilliseen kuritukseen johti siihen että kansalaismielipide lasten fyysisestä kurituksesta muuttui.
Tämä on mielestäni myös esimerkki siitä että toisinaan on paikallaan säätää lakeja joiden valvominen on käytännössä hyvin vaikeaa.

-Tupakkalain voimaanastuminen viisi vuotta sitten on luultavasti yksi eniten vastustusta herättäneistä laeista Norjassa – nykyään lain suosio on yhtään liioittelematta valtaisa. Selitys asialle on yksinkertainen: hyvin monien ihmisten elämänlaatu on merkittävästi parantunut.
Lain kannatus sen voimaanastuessa oli 31%, nykyään kannatus on liki 90%. Vain muutamia lukuja mainitakseni on esimerkiksi teini-ikäisten tupakoiminen vähentynyt puoleen verrattuna viiden vuoden takaiseen tilanteeseen, samalla päivittäin tupakoivien määrä on vähentynyt 32 prosentista 21 prosenttiin.

Jos yllä kuvailemani lait ovat esimerkkejä kansalaisten hyysäyksestä niin olen hyysäyksen varaukseton kannattaja.

Hyvää tarkoittavat hölmöt ovat taas vauhdissa..
Aika monta synttäriä isossa päiväkodissa ja ryhmässä kyllä vuodessa on, että oikeaan suuntaan tuo mun mielestä on.

Hyvis-hanke itsessään on täyttä asiaa. Alla tavoitteet.
Tässä asiassa olen vahvasti Knoukkarin linjoilla. Itselläni on kokemusta noin kahdeksan vuoden ajalta omien lasteni päiväkotitaipaleilta. Vähänkään isommassa päiväkodissa kotoa mukana tuotu ylimääräinen makean tarjoilu muodostuu helposti ongelmaksi, ja olikin sitä – kunnes asia ratkaistiin vanhempien yhteisellä päätöksellä siten että syntymäpäiville ei vanhempien toimesta tuoda kakkua, karkkien tuomista en muista kovin montaa kertaa edes yritetyn. Kyseeseen tulivat esimerkiksi hedelmälautaset ymv. Erikoista asiassa oli se että suurin jarru ”makearajoitteisen” syntymäpäivän viettämiselle lastentarhassa oli jossain vaiheessa henkilökunnan oma makeanhimo, ei lasten vaatimukset asian tiimoilta. Kaiken kaikkiaan erikoinen ajatus mielestäni se että karkit olisivat niin keskeinen osa syntymäpäivien juhlintaa että rajoitusten harjoittamista päiväkodeissa pitäisi päivitellä. Mukavasti on jälkikasvulla näyttänyt olevan mieleenpainuvaa ohjelmaa lastentarhalla järjestettyjen syntymäpäivien yhteydessä muutenkin.

Hieman asiaan liittyen - muutettuani Norjaan olen pannut merkille suomalaisten markettien lähes käsittämättömän ”ylivertaiset”, seinäkaupalla jatkuvat karkkihyllyt kassojen läheisyydessä. Kysyntää tuotteille näyttää riittävän mukavasti niille uhratun hyllymetrimäärän perusteella.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Missä menee jatkuvasti lisääntyvän hyysäyksen raja?

Mikäli turvallisuutta halutaan lisätä, niin myös jalankulkijoille kypäräpakko olisi hyvä. Useimmat auton alle jäävät nimittäin lyövät päänsä konepeltiin tai tuulilasiin ja sitten maahan. Olisi myös syytä miettiä, että pitäisikö kotiruuan laitto kieltää ilman asianmukaista hygieniapassia?! Turvallisempaa olisi ostaa säännöt täyttävää teollisuusruokaa kaupoista.

Sitä 'turvallisuutta' voidaan parantaa loputtomiin, mutta lopulta kaikki päätyy sairastumiseen ja hengenmenoon. Tai ainakin jälkimmäiseen.
Kato kehitys kehittyy.

Ennen vanhaan oli vapaat nopeudet Suomessa maanteillä. Tosin harva auto kulki edes 120 kmh siihen aikaan. Nyt ton nopeuden saa 3 vaihteella jo kelattua.:rolleyes:

Sodassa jaettiin heroiinia lääkkeenä. Nyt ei saa edes polttaa tupakkia yleisissä tiloissa tai ravintelissa.

Joskus 50 vuoden päästä voidaan päivitellä ja naureskella miten joskus 2000 luvun alussa on saanut syödä mikrossa lämmitettyä ruokaa, puhua kännykkään, ajaa polttomoottoriautolla tai naputella langattomassa verkossa netissä. Siihen aikaan se voi olla lailla kiellettyä terveysseikkojen perusteella.

Mistäs sen tietää???
 

Örfil

Guest
Jonkinlaista voima-vastavoima asiaa tarttee olla pelissä, mutta mua lähinnä huvittaa mistä tässä on kyse:

Nykyiset 2-kymppiset vastustaa sitä, mitä nykyiset 5-kymppiset koittaa ajaa.

Sitten kun nykyiset 2-kymppiset on 5-kymppisiä, ne taistelee samoista asioista silloin eläviä 2-kymppisiä vastaan :D

Elämän kiertokulku on typerryttävän samankaltainen näin lyhyellä aikavälillä :D

Tunnen itseni vanhaksi - olen kokenut nämä jo kahteen kertaan :ahem:

Suurin iloni on kuitenkin että hyvät kitarat halpenevat ja plektroista tulee entistä kestävämpiä aikojen kuluessa! Ja kielisetit on sikahalpoja Thomannilla! :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös