Imolan GP

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Ihan jees kisa. Enpä muista milloin viimeksi voitosta on taisteltu aina viimeisen kierroksen viimeiseen mutkaan asti. Jos olisi ajettu Monzassa tai jollain muulla radalla jossa on "helppoa" ohittaa, voitto olisi ratkennut jo 10 kierrosta ennen maalia ja tämäkin trilleri olisi jäänyt näkemättä. Ihan hyvä näin.

Tulevia kisoja silmällä pitäen olisi suotuisaa että Ferrarit mokaavat jatkossakin aika-ajot, ajavat kisan ensimmäisen kolmanneksen keskikastin autojen seassa ja aloittavat sitten lopussa hirmuisen rynnistyksen kohti kärkeä. Sata kertaa mielenkiintoisempaa kuin se todennäköisin skenaario jossa eturivi vallataan käytännössä jo lauantaina ja kisassa ohitetaan kaikki muut kierroksella. Tai sitten muut tallit saavat keksiä nopeasti jotain uutta jolla saadaan autot parempaan iskuun.

Erikoista muuten, ettei kukaan ole vielä keksinyt sättiä Räikköstä liian aggressiivisesta ajosta kanttareiden yli joka selkeästi johti auton hajoamiseen. :rolleyes:
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Hetken rauhoituttua täytyy nyt kuitenkin sitten todeta, että ehkä se oli sittenkin ihan hyvä juttu että sumi ei esim. keskeyttänyt kakkossijalta. Olisi näet allekirjoittaneen sielu siinä tapauksessa mennyt pimeyden ruhtinaan omistukseen, kun sellaisenkin diilinkin ehdin jo tehdä epätoivon hetkellä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Lintu sanoi:
Erikoista muuten, ettei kukaan ole vielä keksinyt sättiä Räikköstä liian aggressiivisesta ajosta kanttareiden yli joka selkeästi johti auton hajoamiseen. :rolleyes:
Ei ole vielä kukaan ehtinyt. Kaikki aika on palanut nyt siihen kun on yritetty ampua erään toisen hyvää suoritusta alas....:wink:
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Lintu sanoi:

Erikoista muuten, ettei kukaan ole vielä keksinyt sättiä Räikköstä liian aggressiivisesta ajosta kanttareiden yli joka selkeästi johti auton hajoamiseen. :rolleyes:
Kyllä sitäkin on tuolla jo vähän yritetty vihjata kun luet ketjua taakseppäin niin huomaat..:D
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Ei ole vielä kukaan ehtinyt. Kaikki aika on palanut nyt siihen kun on yritetty ampua erään toisen hyvää suoritusta alas....:wink:
Juu. Kyllä. Näin se on, että Räikköstä tulee syyttää aina kohtaamistaan teknisistä vioista. Schumacherillehan moisia ei satu, kun mies itse suunnittelee auton aerodynamiikan, väsää vaihdelaatikot ja takoo moottorit/vetoakselit sun muut kuosiin omin käsin. ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitenkähän olisi McLarenin alla Misukat kestäneet Kimin kohdalla? Renaultilla näytti ainakin renkaiden kestävyyden kanssa olleen jo suuriakin ongelmia verrattuna Bridgestoneihin Ferrarin alla?

Juttujen mukaanhan McLarenin auto kuluttaisi vähiten renkaita Michelin talleista, siitä myös aikaisemmat aika-ajo ongelmat! Ferrari ei selkeästi kuluta renkaita kovin pahasti!

Jos Schumi ei olisi epäonnistunut aika-ajoissa, eikä Kimin auto hajonnut, niin silloin olisi nähty kumpiko talleista kuluttaa renkaita enemmän mutta nyt asia nähtiin Renaultin ja Ferrarin välillä!

Ei ole Renaultilla mitään mahdollisuuksia nykyisellä paketilla Ferrareita vastaan seuraavassa kisassa jos renkaat kuluu samaa tahtia! Schumihan olisi mennyt Alonsosta ohi viimeistään ensimmäisellä varikkostopilla, jos olisi aika-ajoissa onnistunut!

Toki voidaan miettiä että saiko Schumi hieman säästeltyä renkaita ajaessaan Trullin hidastaman letkan takana? Voi hyvinkin olla että siinä Schumi sai säästeltyä, kun taas Alonso kulutti renkaansa liian äkkiä yrittäessään pysyä Kimin vauhdissa!

Mutta eipä siinä, hieno kisa :) Jännityksellä odottamaan seuraavaa, silloin taitaa tulla kolmen erivärisen auton hieno yhteenotto ja toivoa sopii että kalusto kestää niistä jokaisella!

:ahem: :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jeeves sanoi:
Juu. Kyllä. Näin se on, että Räikköstä tulee syyttää aina kohtaamistaan teknisistä vioista. Schumacherillehan moisia ei satu, kun mies itse suunnittelee auton aerodynamiikan, väsää vaihdelaatikot ja takoo moottorit/vetoakselit sun muut kuosiin omin käsin. ;)
Missä ihmeessä minä noin olen todennut :confused: :confused:

Kimi ajoi loistavan viikonlopun ja oli todella harmi että auto hajosi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Missä ihmeessä minä noin olen todennut :confused: :confused:

Kimi ajoi loistavan viikonlopun ja oli todella harmi että auto hajosi.
Lähinnä vitsinä tuon heitin. Varmasti huomasit hymiön postauksen lopussa. ;)
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Imolassa ajettiin muuten todella alhaisilla rengaspaineilla, huomasi hyvin kun näytettiin lähikuvaa kanttareiden ylityksestä. Rengas jousti jokaisella paljon. Saattaa olla että se osaltaan koitui Michelinien turmioksi, mikä olisi sikäli hyvä asia että se ei todennäköisesti kostautuisi seuraavissa kisoissa.

Mutta miettikää nyt, Bahrainissa ja Malesiassa Misukat kesti komeasti todella kuumassa kelissä, nyt sitten tuolla Imolassa rata oli varmaan jotain kolmenkympin luokkaa, ja renkaat suli alle. Kyllä se syy on joko liian pehmeässä seoksessa tai noissa ilmanpaineissa. Tai ehkä ne molemmat yhdessä aiheuttivatkin yllätyksen, varmoina siitä että kumit kestää tuotiin reilusti pehmeämpi seos joka sitten suli alle kun paineita ei ollut tarpeeksi.

No, jokatapauksessa uskoisin että ensi kisa ei tule olemaan yhtä katastrofaalinen renkaiden osalta. Bridgestone tosin tuntuu saaneen kulumisongelmansa ratkaistua, ainakin Ferrarin tapauksessa. Mutta toisaalta kyllä minä ainakin toivon että Ferrari lyödeen rehdisti kilpailukykyisellä kalustolla eikä siksi ettei Bridgestone saa tehtyä Ferkulle kunnon renkaita. Olkoonkin että se rengastilanne onkin pitkälti Ferrarin omaa aikaansaannosta.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Observer ja Ferrari4ever saavat luvan lopettaa tuon toistensa provosoinnin tähän paikkaan. Ylläpito pohtii parhaillaan mitä ko. nimimerkeille tuleman pitää.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Brasilia 2004, Silverstone 2004, Imola 2005, Spa 2004 jossain määrin....Tänään nähtiin taas että Kimi on aivan mahtava kuski kisan eka kierroksella ja restarteissa kylmillä renkailla jos pääsee ajamaan vapaalla radalla. Alonsoon tuli taas ensimmäisellä kierroksella kaks sekkaa eroa.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Taas yksi esimerkki JJ:n huomiokyvyn puutteesta:
Kimi on aina todella nopea ekalla kierroksella jos ei
aja hitaampien takana, tälläkin kertaa uskomattomat
kaksi sekunttia nopeampi kuin Alonso ekan kierroksen
täytyttyä. Huomaako JJ tämän heti? ei, vaan epäilee
kevyttä bensa lastia. Kun vauhti tasoittuu KR:n ja FA:n
välillä samoiksi kierros ajoiksi tokan kiekan jälkeen, niin
huomaako JJ nyt että Kimin ekat kierrokset olivat tosi
nopeita kylmillä renkailla? No, eipä tietenkään.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
herb sanoi:
huomaako JJ nyt että Kimin ekat kierrokset olivat tosi
nopeita kylmillä renkailla? No, eipä tietenkään.
Muistitko itse mainita asiasta täällä heti ekojen kierrosten jälkeen ;)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nopeimmat kierrokset:
Pos No Driver Team Lap Time Of Day Average Speed Time

1 1 Michael Schumacher Ferrari 48 15:11:02 216.946 1:21.858

2 3 Jenson Button BAR-Honda 22 14:34:15 214.987 1:22.604

3 10 Alexander Wurz McLaren-Mercedes 24 14:37:29 213.902 1:23.023

4 5 Fernando Alonso Renault 22 14:34:08 213.619 1:23.133

5 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 8 14:14:34 213.201 1:23.296

6 4 Takuma Sato BAR-Honda 23 14:36:04 213.016 1:23.368

7 15 Vitantonio Liuzzi Red Bull Racing 46 15:09:27 212.710 1:23.488

8 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 37 14:56:53 212.420 1:23.602

9 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 54 15:20:59 211.623 1:23.917

10 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 45 15:07:46 211.371 1:24.017

11 16 Jarno Trulli Toyota 44 15:06:21 211.358 1:24.022

12 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 20 14:32:18 211.177 1:24.094

13 17 Ralf Schumacher Toyota 19 14:30:32 210.836 1:24.230

14 7 Mark Webber Williams-BMW 17 14:27:36 210.364 1:24.419

15 2 Rubens Barrichello Ferrari 13 14:22:01 210.325 1:24.435

16 14 David Coulthard Red Bull Racing 22 14:35:05 209.813 1:24.641

17 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 19 14:30:58 209.620 1:24.719

18 6 Giancarlo Fisichella Renault 4 14:09:17 207.305 1:25.665

19 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 18 14:30:16 203.143 1:27.420

20 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 5 14:11:00 201.041 1:28.334
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Hyvä Schumacher! Hyvä Ferrari! En ole aikaisemmin Schumia kannattanut mutta tämän kisan aikana kyllä, Kimin keskeytyksen jälkeen lähdin jo pois telkun äärestä mutta kun Saari alkoi hehkuttamaan Schumin vauhtia niin tulin takaisin, ja mahtavan näytöksen hän järjestikin. Alonsoa pitää onnitella hienosta voitosta.
Ohitukseen ei kyllä ollut Schumilla mahdollisuutta vaikka sen verran hitaasti Alonso lopussa ajoi että Schumi oli jopa lähempänä kuin tavanomainen aerodynaaminen ero. Mutta ei se silti ohitukseen riittänyt, sen verran vaikeaa noilla on ajaa toisen perässä. Jollain 90-luvun kalustolla olisi voinut hyvinkin käydä toisin. Noh, jokatapauksessa olipahan hieno tapahtuma, hauska katsella niitä katsojia kun roikkuivat aidoissa ja joku oli tuikannut kai mökkinsä tuleen taustalla kun semmoinen savu nousi :)

Nämä Mclarenin ongelmat on perseestä, mutta onhan siinä sekin puoli että jossain vaiheessa on jo _tuurillakin_ tultava hyvä tulos kun tavanomainen tilanne on se että kaikki on paskana.

En jaksanut välittää miettiä että onko Schumilla parempi auto kuin muilla, olipahan ainakin kisa hienoa katsottavaa. Toivottavasti tulisi lisää tämmöistä, ihan sama kuka voittaa. Kunhan ei tule mitään yksinään kärjessä köröttelyvoittoja.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Alussa tylsä, mutta ensimmäisten stoppien jälkeen Schumin ansiosta mielenkiintoinen ja jännittävä kisa. Ilman Buttonin aiheuttamaa hidastusta Schumi olisi päässyt toisen stopin jälkeen suoraan kärkeen.

Buttonin, Wurzin ja Villeneuven hyvät suoritukset jäivät täysin kärkitaistelun varjoon. Olisi ollut myös mielenkiintoista nähdä Kimin iskukyky koko kisassa.

Yleensäkin McLarenin, Ferrarin ja BARin suorituskyky on parantunut. Red Bull, Williams ja Toyota taas taantuivat vähän. Varsinkin Red Bullilla on edessä paluu arkeen ja Williamsin kisasuorituskyky oli kehno. Saapa nähdä pystyykö Toyota palaamaan Barcelonassa takaisin kärkitaistoon.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Olisi ollut myös mielenkiintoista nähdä Kimin iskukyky koko kisassa.
Haugi oli vissiin sanonut jossain haastattelussa että Kimillä oli saman verran bensaa tankissa kuin Wurzilla eli ihan toimiva taktiikka jolla olis varmastikin ilman kuskin virheitä ja tekniikan kestäessä otettu voitto varsinkin kun Alonsolla tais olla renkaat aika loppu kisan loppupuolella ja McLarenihan on tunnetusti hellä renkaille.

Harmi vaan että MM-taistelu on nyt näköjään Alonson ja Schumacherin välinen. Jos Ferrari on jälleen ylivoimaisesti paras niinkuin näyttää niin seuraavat kisat saattavat päättyä kaikki Ferrarin (Schumacher) helppoon voittoon joten Alonson pitää vaan toivoa että auto kestää ja Ferrari kuskeineen tekee virheitä. Kenelläkään muulla tuskin on ilman aika kummallisia käänteitä mahdollisuuksia taistella kuskimestaruudesta kun eroa Alonsoon on se ~30 pistettä.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Törni sanoi:
Muistitko itse mainita asiasta täällä heti ekojen kierrosten jälkeen ;)
Enpä sattunut olemaan netissä kisan aikana, mutta ihan tiedoksi
vaan, olen usein huomannut kisan alussa että:

1. Kimi on tosi pätevä ekoissa mutkissa parantamaan asemia.
2. Kimi on myös harvinaisen nopea varsinkin ekalla ja usein
viellä tokalla kierroksella.
3. Lehto ei ole ikinä arvaillut muuta syytä kuin polttoaine
kuormaa nopeuden/hitauden syyksi ekoilla kierroksilla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Observer sanoi:
Haugi oli vissiin sanonut jossain haastattelussa että Kimillä oli saman verran bensaa tankissa kuin Wurzilla eli ihan toimiva taktiikka jolla olis varmastikin ilman kuskin virheitä ja tekniikan kestäessä otettu voitto varsinkin kun Alonsolla tais olla renkaat aika loppu kisan loppupuolella ja McLarenihan on tunnetusti hellä renkaille.
Ja eikös Kimikin todennut, että nyt kun näki muiden taktiikat niin voitto olisi tullut.

--

Alonson johto MM-sarjassa on kyllä murskaava. Tuplaten toiseen ja liki nelinkertainen määrä esim. Schumiin :eek!:
 
Ylös