Inho/viha tallia kohtaan

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä Ferrarin syyttely kaikesta on ollut olemassa jo ennen sitä aikaa, kun McLarenista tuli uudestaan menestyvä kaudella 98. Sitä ennen Williams käytti Ferraria hyväkseen sylkykuppina.
Ferraria on syytetty aina kaikista ongelmista, kuten erikoisbensoista, välintankkauksesta, taipuvista siivistä, luistonestosta, tallimääräyksistä, epäurheilullisesta taktikoinnista jne. Kumma kun mikään tiimi ei ole varsinaisesti protestoinut Ferraria vastaan. Aina on vain kuliseissa itketty.

En väitä, että Ferrari olisi puhtain ja rehellisin f1-tiimi. Mikään tiimi ei ole. Minusta tärkeintä on, että he eivät esitä sellaista, päinvastoin kuin McLaren. En myöskään väitä, että FIA suosisi McLarenia tai ketään muutakaan. Muistutanpa vain asioista, siten miten ne ovat.

Historiallisesti ajatellen brittiläiset ovat aina pitäneet itseään parempina ihmisinä moottoriurheilussa. Minusta on hienoa, että joku "likainen italialaisporukka"(kuten britit ajattelavat) lyö jauhot suuhun heille aina silloin tällöin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
pmv:

Ferraria on syytetty aina kaikista ongelmista, kuten erikoisbensoista, välintankkauksesta, taipuvista siivistä, luistonestosta, tallimääräyksistä, epäurheilullisesta taktikoinnista jne. Kumma kun mikään tiimi ei ole varsinaisesti protestoinut Ferraria vastaan. Aina on vain kuliseissa itketty.
Eikös italialaiseen kulttuuriin kuulu semmoinen pieni huijaaminen jokapaikassa. Sehän on jo maan tapa. :D :D
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
jos jollakulla tämän forumin jäsenistä on syytä vihata jotain tallia,lienee parasta viedä itsensä valkotakkisille pieneen analyysiin.sen sijaan,useimilla meillä on talleja joista emme pidä, ja minun kohdaltani ne ovat: jaguar(ei vaan ole ikinä iskenyt..ihan kun koko talli olisi pelkää ilmaa...autokin on ihan susi..säälin jaguarin,siis siviiliauton,imagoa),arrows(väritys on äklö,ja muutenkin jengi luulee siitä liikoja..siis tallista),bar(siellä ajaa yksi sarjan itserakkaimmista ja näsäviisaimmista kuskeista) sekä ferrari(viimekauden auton nokka oli typerän näköinen norsun kärsä,ja toinen syy on tietysti m.schumacher).perusteluni olivat kenties itsevaltaisia, jopa mieltä askarruttavia,vaan en välitä siitä tippaakaan..tämä arvostelu tempastiin niinkus tunnepohjalta.

was? was dachtest du? keine Ahnung.Höffentlich so!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Godspeed:
Jos kaiken tämän jälkeen pystyy muutoin kuin kieli poskella väittämään, että FIA suosii McLarenia ja vainoaa Ferraria, ei edellytyksiä järkevälle keskustelulle allekirjoittaneen kanssa ole. No, lieneekö tuolla kellekään väliäkään. Ihmisen kyky itsepetokseen on pohjaton.
----
Ferrari-kannattajana olisin äärimmäisen vaivaantunut siitä, että tallissani ajava eräs kaikkien aikojen parhaimmista kuljettajista saa sekä tallinsa että FIA:n puolelta ehdottoman tuomittavan kohtelun. Veitsi kääntyisi entisestään haavassa tajutessani, että kyseinen kuljettaja pystyisi voittoihin ja mestaruuksiin muutoinkin. En kertakaikkiaan kestäisi suosikkitallissani vallitsevaa tilannetta
En ole väittänyt FIA:n suosivan McLarenia, enkä ole myöskään Ferrari -fani, vaikka viesteistäni voisi ehkä näin päätellä. Toivon mukaan yo. jutuissasi kirjoitit yleisellä tasolla. doubtful

Godspeed:
Kiistattomasti laittomiksi todettujen ja sellaisiksi myönnettyjen osien jälkikäteinen hyväksyminen tyylipuhtaalla ad hoc -päätöksellä, josta paska haisi kilometrien päähän?
Niin tarkoitathan tällä Malesiaa -99 ? Ainakin siltä kovasti vaikuttaa. :)

Olen tehnyt Malesian -tapauksesta täysin toisenlaiset johtopäätökset. Ymmärrän täysin, että mikäli sinun tai useimpien meistä tulkintatapa aiheeseen on tuollainen, se herättää inhoa - jopa vihaa Ferraria kohtaan.

Ensinnäkin sana "Kiistattomasti" on väärä tässä aiheessa. Lopputuloskin osoittaa sen. Yleensä tässä kohtaa vedotaan siiheen, että FIA suosii Ferraria. Hyvä on, mutta miksi siinä tapauksessa FIA:n tarkastaja totesi kilpailun jälkeen Ferrarien rikkoneen sääntöjä. Panoksena oli maailmanmestaruus, jos FIA suosisi Ferraria, eikö olisi ollut paljon helpompi julistaa tulokset ilman mitään sääntöskandaaleja ?

Tähän voidaan tietysti heittää, että tarkastaja oli puolueeton, mutta Bernie painosti FIA:n pyörtämään myöhemmin päätöksensä. Ottaen huomioon FIA:n rakenteen, epäilen että olisiko Berniekään tarpeeksi vaikutusvaltainen!? Aivan varmana pidän kuitenkin sitä, että tässäkään variaatiossa ei voida puhua "Kiistattomasti laittomista osista".

FIAn teknisissä säännöissä oli kyllä kohta missä määriteltiin niille "siivekkeille" määrämitat. Ferrari vahvisti myöhemmin rikkoneensa ko. sääntöä - vahingossa tosin. wink Ferrarin lakimiehet (ja tekniikka) löysivät myöhemmin sen kuuluisan toleranssisäännön. Selvä porsaanreikä! Lisäksi ilmeni, että tarkastajan mittausvälineitä tai -tapoja ei voitu pitää luotettavina. Olisi ollut oikeusmurha tuomita Ferrari tässä yhteydessä puutteellisin todistusaineistoin.

Kirjoitit ad hoc -päätöksestä, mutta tapaustahan tutkittiin kissojen ja koirien kanssa varsin pitkään.

Itse pidän jutun todellisena syntipukkina FIA:aa, mutta mitä ilmeisemmin, hiukan toisesta näkövinkkelistä. Loppujen lopuksi kaikkihan meni hyvin ja Mika voitti baanalla, eikä "oikeussalissa"... :D

<small>[ 12-02-2002, 17:52: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
pmv:
"Päinvastoin, toivon, että se ei menestyisi ikinä. Tiedän että tappio tuottaa Ron Dennisille enemmän tuskaa kuin mikään muu ja se on hunajaa sydämelleni."

Hmmm... tuosta voi jo vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä sinusta... :D

"Dennis ei ikinä myöskään puuttunut Hondan Sennaa suosivaan politiikkaan."

-Dennisin oli aika pakko olla Hondan mieleen sillä kaikki me tiedämme miten McLarenien taso laski Hondan lähdettyä tallista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Originally posted by pmv:
"Itse koen syvää antipatiaa McLaren tallia kohtaan. Arvosta toki suuresti heidän osaamistaan ja massiivista menestystä, mutta ikinä en osaa tsempata tiimiä. Päinvastoin, toivon, että se ei menestyisi ikinä. Tiedän että tappio tuottaa Ron Dennisille enemmän tuskaa kuin mikään muu ja se on hunajaa sydämelleni."

Jaa no kannattaisiko hankkia apua???? eek!

En ole tätä antipatiaa tyhjästä tempaissut. Vihani johtaa vuoteen 1989 ja tiimin kuljettajien Senna/Prost välisiin kamppailuihin. Ron Dennis valitsi silloin puolensa ja asettui Sennan taakse. Sen jälkeen en ole uskonut mitään puheita Ron Dennisin vakuutteluista, että tiimissä on kaksi tasa-arvoista kuljettajaa. Ron Dennis ihastui aivan täysin Sennan taitoihin ja kykyyn manipuloida tiimiä. Loppujen lopuksi, Dennis teki mitä Senna halusi. Tässä ei ole välttämättä mitään pahaa. Siinä on kuitenkin paljon pahaa, että samalla Dennis käänsi selkänsä Prostille. Alain oli ja on edelleenkin rehellinen ja vaatimaton ihminen, joka ei ajajauransa aikana vaatinut mitään kohtuutonta tiimiltä. Alain oli huippukuljettajista se joka oli tavallinen ihminen siinä missä me muutkin. Senna tavallaan käytti Prostin hyvämielisyyttä hyväkseen Dennisin avulla. Ron Dennis hyväksyi kaiken tämän ja kehtasi esittää päälle vielä tasapuolista johtajaa. Totuus oli, että kumpikaan ei ollut totta. Dennis ei ollut johtaja, eikä tasapuolinen. Sellaista sanotaan valehtelijaksi.

Niin no väittäähän Ferrari joka vuosi antavansa kuskeilleen tasapuolisen kohtelun, vaikka totuus on toinen. Eikö sinun pitäisi tältä pohjalta VIHATA Ferraria?????? Turol sanoi sen hyvin, Dennisin oli pakko mielistellä Hondaa, kyseessä oli tallin menestyminen. Dennis oppi noista ajoista sen, että ei anna yhdenkään kuskin enää pompottaa häntä niin kuin Senna. Mm. Villeneuven ajamiset McLarenilla on kaatunut tuohon. Jaska kun tahtoo määrätä hintansa, mutta mcLarenilla ei nykyään määräile kuskit vaan DENNIS!!!! Ei kannata suhtautua tähän formula juttuun liian vakavasti hei!!!!!! doubtful
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Formulanomi:
Ferrari vahvisti myöhemmin rikkoneensa ko. sääntöä - vahingossa tosin.
joo se oli hauska juttu. Ferrari oli testannut tuulitunnelissa, ettei osista ole mitään hyötyä, ja olivat vahingossa laittaneet ne autoihinsa.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
VJR:
joo se oli hauska juttu. Ferrari oli testannut tuulitunnelissa, ettei osista ole mitään hyötyä, ja olivat vahingossa laittaneet ne autoihinsa.
Nooh. Vahinkojahan sattuu. Pistettiinhän Sauberillakin vahingossa Salon autoon edellisen kauden osia ja kappas hylkäyshän siitä tuli. Ei löytynyt edes toleransseja. Toleranssit eivät auttaneet myöskään Davidia joka rikkoi autonsa etusiiven Brasiliassa laittomaksi.

<small>[ 13-02-2002, 00:27: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
VJR:
Formulanomi:
Ferrari vahvisti myöhemmin rikkoneensa ko. sääntöä - vahingossa tosin.
joo se oli hauska juttu. Ferrari oli testannut tuulitunnelissa, ettei osista ole mitään hyötyä, ja olivat vahingossa laittaneet ne autoihinsa.
No, ei tuo käyttämäni hymiö näköjään ihan turhaan ollut. Tässähän on tasan kaksi vaihtoehtoa.
Ferrari huijasi tahallaan tai sitten ei.

Mikäli totuus löytyisi ensimmäisestä vaihtoehdosta olisi luullut "poikain" keksivän parempia hätävalheita etukäteen...sen sijaan tunnustettiin heti kättelyssä ja sönkötettiin jotain valmistusvirheestä. Pyh! Amatöörimäistä puuhastelua ammattimaiselta triljoonan liiran huijaritallilta. doubtful

Rynkky:
Ei ne vanhat kujeet auta. Olisi pitänyt keksiä uusia.

Ei silti FIA hoiti tuon Brasilian tapauksen aika kökösti. Mikä on tietysti mitä selvin esimerkki FIAn puolueellisuudesta.
 

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Toivottavasti quotet menevät kerralla oikein.

Formulanomi:

En ole väittänyt FIAn suosivan McLarenia, enkä ole myöskään Ferrari -fani, vaikka viesteistäni voisi ehkä näin päätellä. Toivon mukaan yo. jutuissasi kirjoitit yleisellä tasolla. doubtful
Yleiselläpä hyvinkin tasolla.

Godspeed:
Kiistattomasti laittomiksi todettujen ja sellaisiksi myönnettyjen osien jälkikäteinen hyväksyminen tyylipuhtaalla ad hoc -päätöksellä, josta paska haisi kilometrien päähän?
Niin tarkoitathan tällä Malesiaa -99 ? Ainakin siltä kovasti vaikuttaa. :)
Jo vain.

Olen tehnyt Malesian -tapauksesta täysin toisenlaiset johtopäätökset. Ymmärrän täysin, että mikäli sinun tai useimpien meistä tulkintatapa aiheeseen on tuollainen, se herättää inhoa - jopa vihaa Ferraria kohtaan.
Lähinnä FIA:a kohtaan.

Ensinnäkin sana "Kiistattomasti" on väärä tässä aiheessa. Lopputuloskin osoittaa sen.
Sääntörikkomus on kiistaton silloin kun tallin tekninen johtaja esittelee tiedotusvälineille sääntöjen vastaista osaa tekemättä minkäänlaista varaumaa itse sääntöjenvastaisuuspäätöstä vastaan. Toisin sanoen Ferrarin käynnistämässä prosessissa oli kyse ns. negatiivisesta vahvistuskanteesta, jossa pyrittiin todistamaan, että jo kertaalleen myönnetyllä sääntörikkomuksella ei olisi jostain syystä tavanomaisia seuraamuksia.

Yleensä tässä kohtaa vedotaan siiheen, että FIA suosii Ferraria. Hyvä on, mutta miksi siinä tapauksessa FIA:n tarkastaja totesi kilpailun jälkeen Ferrarien rikkoneen sääntöjä.
Koska mies osasi asiansa. Mahtoi hänen itsetuntoaan hivellä kun parhaansa mukaan tekemällään työllä pyyhittiin persettä.

Panoksena oli maailmanmestaruus, jos FIA suosisi Ferraria, eikö olisi ollut paljon helpompi julistaa tulokset ilman mitään sääntöskandaaleja ?
Toki, mutta joku ei ollut kertonut onnettomalle mittaajalle toleransseja. "Five millimetres? What did you expect? It's an Italian car!"

Tähän voidaan tietysti heittää, että tarkastaja oli puolueeton, mutta Bernie painosti FIA:n pyörtämään myöhemmin päätöksensä. Ottaen huomioon FIA:n rakenteen, epäilen että olisiko Berniekään tarpeeksi vaikutusvaltainen!? Aivan varmana pidän kuitenkin sitä, että tässäkään variaatiossa ei voida puhua "Kiistattomasti laittomista osista".
Viittaan ylläolevaan.

FIAn teknisissä säännöissä oli kyllä kohta missä määriteltiin niille "siivekkeille" määrämitat. Ferrari vahvisti myöhemmin rikkoneensa ko. sääntöä - vahingossa tosin. wink
Ikäänkuin sillä olisi mitään merkitystä tapahtuuko sääntörikkomus tahallisesti vai tuottamuksellisesti.

Ollaan äärimmäisen liukkaalla pinnalla, jos sääntörikkomuksia aletaan tulkita tahallisuuskriteerein. Aiheesta on kirjoitettu 1500-sivuisia väitöskirjoja eikä kukaan voi vieläkään todella väittää tyhjentävästi tietävänsä mitä todella merkitsee tahallisuuden käsite kussakin yksittäistapauksessa. Miljardiluokan budjetteja pyörittäviltä talleilta pitää voida edellyttää sääntöjen ehdotonta noudattamista. Mitäänhän ei maailmassa muutenkaan tapahdu sattumalta.

Ferrarin lakimiehet (ja tekniikka) löysivät myöhemmin sen kuuluisan toleranssisäännön. Selvä porsaanreikä!
Jota monien asiantuntijoiden mukaan ei voitu soveltaa juuri kyseisiin osiin venyttämättä sääntöanalogiaa aivan äärimmilleen ja ylikin.

Lisäksi ilmeni, että tarkastajan mittausvälineitä tai -tapoja ei voitu pitää luotettavina.
Laserpohjainen mittauslaite ja virhe puoli senttiä. 20-senttinen (pituus vai hinta, päättäkää itse) viivoitinkin olisi riittänyt tarkkuutensa puolesta.

Olisi ollut oikeusmurha tuomita Ferrari tässä yhteydessä puutteellisin todistusaineistoin.
Ketään ei voida koskaan tuomita mistään, jos tuomaristolta vaaditaan Herra Sebaotin tietoa asioista.

Kirjoitit ad hoc -päätöksestä, mutta tapaustahan tutkittiin kissojen ja koirien kanssa varsin pitkään.
Toki. Sitä suuremmalla syyllä itse nurinkurinen päätös oli mitä suurimmassa määrin ns. aivopieru. Kun asiallisia perusteita ei kertakaikkiaan löydy (itse asiassa tavanomaisessa siviilioikeudessa juttu olisi käsittääkseni varsin todennäköisesti mennyt kesken jo valmisteluvaiheessa), on pakko kehittää jotain edes vähänkin säälliseltä kuulostavaa roskaa, jonka voidaan olettaa uppoavan edes osaan yleisöstä.

Itse pidän jutun todellisena syntipukkina FIA:aa, mutta mitä ilmeisemmin, hiukan toisesta näkövinkkelistä. Loppujen lopuksi kaikkihan meni hyvin ja Mika voitti baanalla, eikä "oikeussalissa"... :D
Vaan tarjolla oli todellisen oikeusmurhan todellinen uhka... Siksi jaksan vaahdota ja kantaa kaunaa FIA:lle. Ns. ammattimaisuus ylipäätään on järkyttävällä tasolla monessa muussakin urheilulajissa. Kermavaahdon alla on paskaa. Ei pidä kouraista liian syvältä.
 

Isanta

Well-known member
Liittynyt
11.9.2000
Viestit
244
Sijainti
Hyvinkää
Tom Walkinshaw on aika epeli. Vaikka tallina Arrows on kisoissa osoittanu viime vuosina ihan kiitettävää yritystä.

Taas nähtiin Tompan meininki Verstappen tapauksen yhteydessä.
Aiemmin herrasmies kohtelua on saanu De La Rosa ja Salo.

No, Salo sano lähteneensä omasta tahdosta, mutta luulempa, että kulissien takana homma toimi perinteiseen "eiköhän sun kannattais ottaa pitkä loma" periaattella.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Godspeed:
Toivottavasti quotet menevät kerralla oikein.

Formulanomi:

En ole väittänyt FIAn suosivan McLarenia, enkä ole myöskään Ferrari -fani, vaikka viesteistäni voisi ehkä näin päätellä. Toivon mukaan yo. jutuissasi kirjoitit yleisellä tasolla. doubtful
Yleiselläpä hyvinkin tasolla.

Godspeed:
Kiistattomasti laittomiksi todettujen ja sellaisiksi myönnettyjen osien jälkikäteinen hyväksyminen tyylipuhtaalla ad hoc -päätöksellä, josta paska haisi kilometrien päähän?
Niin tarkoitathan tällä Malesiaa -99 ? Ainakin siltä kovasti vaikuttaa. :)
Jo vain.

Olen tehnyt Malesian -tapauksesta täysin toisenlaiset johtopäätökset. Ymmärrän täysin, että mikäli sinun tai useimpien meistä tulkintatapa aiheeseen on tuollainen, se herättää inhoa - jopa vihaa Ferraria kohtaan.
Lähinnä FIA:a kohtaan.

Ensinnäkin sana "Kiistattomasti" on väärä tässä aiheessa. Lopputuloskin osoittaa sen.
Sääntörikkomus on kiistaton silloin kun tallin tekninen johtaja esittelee tiedotusvälineille sääntöjen vastaista osaa tekemättä minkäänlaista varaumaa itse sääntöjenvastaisuuspäätöstä vastaan. Toisin sanoen Ferrarin käynnistämässä prosessissa oli kyse ns. negatiivisesta vahvistuskanteesta, jossa pyrittiin todistamaan, että jo kertaalleen myönnetyllä sääntörikkomuksella ei olisi jostain syystä tavanomaisia seuraamuksia.

Yleensä tässä kohtaa vedotaan siiheen, että FIA suosii Ferraria. Hyvä on, mutta miksi siinä tapauksessa FIA:n tarkastaja totesi kilpailun jälkeen Ferrarien rikkoneen sääntöjä.
Koska mies osasi asiansa. Mahtoi hänen itsetuntoaan hivellä kun parhaansa mukaan tekemällään työllä pyyhittiin persettä.

Panoksena oli maailmanmestaruus, jos FIA suosisi Ferraria, eikö olisi ollut paljon helpompi julistaa tulokset ilman mitään sääntöskandaaleja ?
Toki, mutta joku ei ollut kertonut onnettomalle mittaajalle toleransseja. "Five millimetres? What did you expect? It's an Italian car!"

Tähän voidaan tietysti heittää, että tarkastaja oli puolueeton, mutta Bernie painosti FIA:n pyörtämään myöhemmin päätöksensä. Ottaen huomioon FIA:n rakenteen, epäilen että olisiko Berniekään tarpeeksi vaikutusvaltainen!? Aivan varmana pidän kuitenkin sitä, että tässäkään variaatiossa ei voida puhua "Kiistattomasti laittomista osista".
Viittaan ylläolevaan.

FIAn teknisissä säännöissä oli kyllä kohta missä määriteltiin niille "siivekkeille" määrämitat. Ferrari vahvisti myöhemmin rikkoneensa ko. sääntöä - vahingossa tosin. wink
Ikäänkuin sillä olisi mitään merkitystä tapahtuuko sääntörikkomus tahallisesti vai tuottamuksellisesti.

Ollaan äärimmäisen liukkaalla pinnalla, jos sääntörikkomuksia aletaan tulkita tahallisuuskriteerein. Aiheesta on kirjoitettu 1500-sivuisia väitöskirjoja eikä kukaan voi vieläkään todella väittää tyhjentävästi tietävänsä mitä todella merkitsee tahallisuuden käsite kussakin yksittäistapauksessa. Miljardiluokan budjetteja pyörittäviltä talleilta pitää voida edellyttää sääntöjen ehdotonta noudattamista. Mitäänhän ei maailmassa muutenkaan tapahdu sattumalta.

Ferrarin lakimiehet (ja tekniikka) löysivät myöhemmin sen kuuluisan toleranssisäännön. Selvä porsaanreikä!
Jota monien asiantuntijoiden mukaan ei voitu soveltaa juuri kyseisiin osiin venyttämättä sääntöanalogiaa aivan äärimmilleen ja ylikin.

Lisäksi ilmeni, että tarkastajan mittausvälineitä tai -tapoja ei voitu pitää luotettavina.
Laserpohjainen mittauslaite ja virhe puoli senttiä. 20-senttinen (pituus vai hinta, päättäkää itse) viivoitinkin olisi riittänyt tarkkuutensa puolesta.

Olisi ollut oikeusmurha tuomita Ferrari tässä yhteydessä puutteellisin todistusaineistoin.
Ketään ei voida koskaan tuomita mistään, jos tuomaristolta vaaditaan Herra Sebaotin tietoa asioista.

Kirjoitit ad hoc -päätöksestä, mutta tapaustahan tutkittiin kissojen ja koirien kanssa varsin pitkään.
Toki. Sitä suuremmalla syyllä itse nurinkurinen päätös oli mitä suurimmassa määrin ns. aivopieru. Kun asiallisia perusteita ei kertakaikkiaan löydy (itse asiassa tavanomaisessa siviilioikeudessa juttu olisi käsittääkseni varsin todennäköisesti mennyt kesken jo valmisteluvaiheessa), on pakko kehittää jotain edes vähänkin säälliseltä kuulostavaa roskaa, jonka voidaan olettaa uppoavan edes osaan yleisöstä.

Itse pidän jutun todellisena syntipukkina FIA:aa, mutta mitä ilmeisemmin, hiukan toisesta näkövinkkelistä. Loppujen lopuksi kaikkihan meni hyvin ja Mika voitti baanalla, eikä "oikeussalissa"... :D
Vaan tarjolla oli todellisen oikeusmurhan todellinen uhka... Siksi jaksan vaahdota ja kantaa kaunaa FIA:lle. Ns. ammattimaisuus ylipäätään on järkyttävällä tasolla monessa muussakin urheilulajissa. Kermavaahdon alla on paskaa. Ei pidä kouraista liian syvältä.
Ilmeisen ansiokas juridinen pohdinta. Muutama kysymys. Oletko päässyt käsiksi mihinkään todistusaineistoon vai perustatko väittämäsi vain julkisuudessa esitettyihin väittäisiin. On sangen vaarallista esittää mitään varmoja pohdintoja mikäli ei ole päässyt käsiksi todistusaineistoon.

Väität, että FIA oli puolueellinen. Toisin sanoen 4/5 ? juristia, jotka oli valittu eri maista tuli yksimieliseen päätökseen, koska Bernie tai joku muu niin halusi.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Godspeed: asiallisen tyhjentävästi ilmaistu. En voi tuosta vastaan väittää - tosin olenkin hieman puolueellinen tuon asian suhteen, enhän ole koskaan Schumacheria kannattanutkaan. Ferraria toki, aikana ennen MS:ää.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Kun täällä kerran vanhoja muistellaan, niin otetaanpa Silverstone '98:kin esille jälleen kerran. Säännöissä oli muka porsaanreikä, jonka avulla Ferrari kävi kärsimässä stop-and-gon vasta kisan jälkeen. hah

Ja samana vuonna Montrealissa tuomaristo venytti päivänselvää stop&go:ta Schumille (kiilasi varikolta frenzenin kylkeen) niin kauan, että Schumi sai tehty riittävän suuren eron Fisichellaan
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Goodspeed:
----
Ensinnäkin sana "Kiistattomasti" on väärä tässä aiheessa. Lopputuloskin osoittaa sen.
-----
Sääntörikkomus on kiistaton silloin kun tallin tekninen johtaja esittelee tiedotusvälineille sääntöjen vastaista osaa tekemättä minkäänlaista varaumaa itse sääntöjenvastaisuuspäätöstä vastaan. Toisin sanoen Ferrarin käynnistämässä prosessissa oli kyse ns. negatiivisesta vahvistuskanteesta, jossa pyrittiin todistamaan, että jo kertaalleen myönnetyllä sääntörikkomuksella ei olisi jostain syystä tavanomaisia seuraamuksia.
Ferrari myönsi rikkoneensa, sitä pykälää jonka perusteella FIA:n tarkastaja kilpailun jälkeen Ferrarit hylkäsi. Mutta FIA:n säännöissä sanotaan, että ko. tarkastajan päätöksestä voi valittaa FIA:n valitusoikeuteen. (eli tietenkään tarkastajan tekemä päätös ei ollut lopullinen) Ferrari käytti tätä oikeutta tietenkin hyväkseen löydettyään säännöistä ns. toleranssipykälän. (Niin ja kyllä Ferrari jätti varauman tuon myöntämisen jälkeen, jos sillä nyt on tässä tilanteessa mitään merkitystä=koska tallille jäi joka tapauksessa oikeus valittaa päätöksestä)

Tahallisuudella ja tahattomuudella on suuri ero tässä tapauksessa. Kysehän ei ole tavallisesta oikeudenkäynnistä, jossa vain ikäviä tuomioita pyritään muuttamaan. Ferrarin uskottavuus jatkossa oli myös vaakalaudalla. Jos talli olisi "siivekkeiden" avulla saanut oleellista hyötyä, olisi sen voitu katsoa automaattisesti tehneen rikkomuksensa tarkoituksellisesti. Senpä takia Ferrari toimitti oikeudelle valtavasti telemetriaan liittyvää materiaalia todistaakseen, että "siivekkeistä" ei ollut auton suorituskykyä parantavia vaikutuksi.

Toivottavasti emme ole eri mieltä valitusoikeuden tarpeellisuudesta. Tarpeen tullen voidaan tietysti palata tähän kohtaan.

Toki, mutta joku ei ollut kertonut onnettomalle mittaajalle toleransseja. "Five millimetres? What did you expect? It's an Italian car!"
Eipä tietenkään, koska ne toleranssit "keksittiin" vasta jälkenpäin.

Laserpohjainen mittauslaite ja virhe puoli senttiä. 20-senttinen (pituus vai hinta, päättäkää itse) viivoitinkin olisi riittänyt tarkkuutensa puolesta.
Asiantuntijat ja valitusoikeus sekä myöhemmin FIA ovat mielestäni myöntäneet mittauksen olleen epätarkka.

:
--------------------------------------------------------------------------------
Kirjoitit ad hoc -päätöksestä, mutta tapaustahan tutkittiin kissojen ja koirien kanssa varsin pitkään.
--------------------------------------------------------------------------------

Toki. Sitä suuremmalla syyllä itse nurinkurinen päätös oli mitä suurimmassa määrin ns. aivopieru. Kun asiallisia perusteita ei kertakaikkiaan löydy (itse asiassa tavanomaisessa siviilioikeudessa juttu olisi käsittääkseni varsin todennäköisesti mennyt kesken jo valmisteluvaiheessa), on pakko kehittää jotain edes vähänkin säälliseltä kuulostavaa roskaa, jonka voidaan olettaa uppoavan edes osaan yleisöstä.

Vaan tarjolla oli todellisen oikeusmurhan todellinen uhka... Siksi jaksan vaahdota ja kantaa kaunaa FIA:lle. Ns. ammattimaisuus ylipäätään on järkyttävällä tasolla monessa muussakin urheilulajissa. Kermavaahdon alla on paskaa. Ei pidä kouraista liian syvältä.
--------------------------------------------------------------------------------
Suoraan sanottuna minusta sinä käsittelet asiaa varsin tunnepitoisesti. Epäilyttää siis, että mahdatkohan tulkita tätä asiaa sittenkään kovinkaan vahvalla juridisella pohjalla.

En ole eri mieltä siitä, että FIA ei ole selvinyt tästä asiasta puhtain paperein. Lisäksi tämä hässäkkä ei taatustikaan ollut F1:sen hyväksi.

VJR:
Jos ei nyt ihan vielä, tämä juttu on pahasti kesken.

Tuossa tilanteessa GP:n tuomaristo toimi minun mielestäni väärin, sääli että Schumacher ei valittanut.
----
Jos laittaa QUOTET väärin näitä lopputekstejä ei voi näköjään editoida...vaan ne hukkuvat.

<small>[ 13-02-2002, 10:05: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
VJR:
Kun täällä kerran vanhoja muistellaan, niin otetaanpa Silverstone '98:kin esille jälleen kerran. Säännöissä oli muka porsaanreikä, jonka avulla Ferrari kävi kärsimässä stop-and-gon vasta kisan jälkeen. hah
Tosin Ferrarin ei olisi ikinä tarvinnut sitä kärsiäkkään. Ilmeisesti se annettiin aivan liian myöhään. Tuomaristo mokasi tuskin se on Ferrarin vika.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
holvius:
VJR:
Kun täällä kerran vanhoja muistellaan, niin otetaanpa Silverstone '98:kin esille jälleen kerran. Säännöissä oli muka porsaanreikä, jonka avulla Ferrari kävi kärsimässä stop-and-gon vasta kisan jälkeen. hah
Tosin Ferrarin ei olisi ikinä tarvinnut sitä kärsiäkkään. Ilmeisesti se annettiin aivan liian myöhään. Tuomaristo mokasi tuskin se on Ferrarin vika.
Tuomariston viivyttely oli kyllä käsittämätöntä, sillä rikehän oli täysin kiistaton. Sekin oli muuten aika hauska selitys kun FIA tiedotti jotenkin näin "Ei Schumacheria voida rankaista tuomariston virheestä" :D . No siinähän kävi niin, että toisena ajanutta Häkkistä rankaistiin tuomariston virheestä (MH olisi voittanut kisan). Schumi nimenomaan olisi ansainnut stop&go:n.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Formulanomi:
Tuossa tilanteessa GP:n tuomaristo toimi minun mielestäni väärin, sääli että Schumacher ei valittanut.
Mihin tilanteeseen viittaat? Silverstonen ohitukseen keltaisilla lipuilla vai Montrealiin ja Frentzenin kiilaamiseen radalta?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
VJR:
Formulanomi:
Tuossa tilanteessa GP:n tuomaristo toimi minun mielestäni väärin, sääli että Schumacher ei valittanut.
Mihin tilanteeseen viittaat? Silverstonen ohitukseen keltaisilla lipuilla vai Montrealiin ja Frentzenin kiilaamiseen radalta?
Silverstoneen.
(Äh..Ei pitäisi kesken duunipäivän kirjoitella)

<small>[ 13-02-2002, 10:00: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Vielä sen verran, että tuo säälittely siitä, että Schumi ei valitellut oli siis vitsi. Ilmeisen huono tosin. doubtful
 
Ylös